cutthroat Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 Goedenavond, Tot nog toe gebruikte ik aftershave uit de parfumerie voor "een lekker luchie". Maar nu ik hier de verhalen lees begin ik te denken dat ik het voor het serieuzere scheerwerk toch anders moet doen. De mij welbekende geurtjes uit de parfumerie, moet je die nu direkt na het scheren gebruiken? Of moet ik die meer als hekkensluiter zien, na een balsem of crème? Wie helpt deze newbie op weg? Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 Je kunt op verschillende manieren je scheerbeurt afsluiten. De meest voorkomende of zinnige(?) zijn denk ik (in willekeurige volgorde); - Eerst aluin, dan balsem - Eerst aftershave, dan balsem - Alleen aluin - Alleen aftershave - Alleen balsem (raad ik niet aan als er geen alcohol of antisepticum inzit) Na aluin/aftershave kun je eventueel ook een cologne of EdT doen natuurlijk. Cologne of EdT kun je eventueel ook als aftershave gebruiken maar daar zit in ieder geval niets in voor het herstel van je huid. Er zijn genoeg mensen die alleen een balsem gebruiken (zonder antisepticum) maar het risico blijft dat je op een gegeven moment met een lelijke huidontsteking kunt komen zitten. Ook als je niet bloed of zo zit je huid toch vol 'micro-cuts' die het binnendringen van infecties kunnen vergemakkelijken. Dit is maar een lijstje trouwens en doe vooral wat je zelf lekker vindt; in de meeste gevallen eindig ik met alleen een aftershave. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bassochist Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 ik doe de laatste tijd eerst aluin, dan een splash, even in laten trekken en dan doe ik een balsem, en dat bevalt me prima eigenlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted December 30, 2013 Author Share Posted December 30, 2013 Dus als ik het goed begrijp kun je een "lekker luchie" (bv. iets van Boss o.i.d.) prima als afsluiter van je scheerbeurt gebruiken, maar dat werkt alleen antiseptisch en niet verzorgend? Link to comment Share on other sites More sharing options...
bassochist Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 zelf spuit ik die niet direct op de plek die ik geschoren heb, net daaronder in mijn hals of op mijn kleding, echt verzorgend werkt het niet idd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 In (sommige) aftershaves zitten ingrediënten die scheerbrand tegengaan of glycerine bv. om je huid tegen uitdroging te beschermen. In EdT's en Colognes zit meestal alleen alcohol, geur- en kleurstoffen. Als je huid geen extra verzorging nodig heeft kun je die prima gebruiken; als ik 's avonds scheer gebruik ik vaak Florida Water als AS en daar zit behalve (veel) alcohol en een licht luchtje niets in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 licht? ik stink tot de volgende dag naar een of andere walgelijke kaneel-wierrook-mengeling... bah! Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjdevos Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 De "grote namen" in de scheerwereld zeggen eerst aluin, dan splash dan een verzorgende balsam. Aluin gebruik ik al een hele tijd niet meer (deed meer irriteren dan iets goeds). Dan doe ik mijn balsam, lotion of creme en als laatste een splash. Werkt voor mij het fijnste, vooral omdat de splash zorgt dat ik geen glimmende huis van het verzorgend product krijg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
michigalex Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 Ik gebruik alleen aluin als ik geen aftershave gebruik. Ik laat 30 sec zitten en spoel ik het lichtjes af met koud water. Daarna balsem. Afspoelen warm water Afspoelen koud water Aluin, beetje afspoelen met koud water Balsem. Anders ipv aluin aftershave. Soms wel soms geen balsem. Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 licht? ik stink tot de volgende dag naar een of andere walgelijke kaneel-wierrook-mengeling... bah! Eh, kruidnagel en citrus volgens mij....hoewel geuren herkennen niet mijn sterkste kant is. Maar je hoeft niet de fles in één keer op te maken Marco! Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeterJ Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 [knip] - Alleen balsem (raad ik niet aan als er geen alcohol of antisepticum inzit) [knip] Er zijn genoeg mensen die alleen een balsem gebruiken (zonder antisepticum) maar het risico blijft dat je op een gegeven moment met een lelijke huidontsteking kunt komen zitten. Dat is sterk afhankelijk van huidtype en scheermethode. Ik scheer me met een fusion cartridge die aloe achterlaat. Daarna spoel ik mijn gezicht fris af, droog af, en gebruik uitsluitend een balsem. Tenslotte gebruik ik een edt boven op mijn borst (dus niet waar ik me heb geschoren). Ik doe dit al maanden. Ik moet daarbij ook melden dat ik vroeger, toen ik nog elektrisch schoor en daarna wen alcoholhoudende lotion, veel last had van ingroeiende haren en rode plekken. Sinds ik de cartridges gebruik, en dat is al een aantal jaren, heb ik daar gen last meer van. De laatste tijd scheer ik me met een scheerscreme ipv een gel. En dus geen last meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted December 30, 2013 Author Share Posted December 30, 2013 Heb net 2 filmpjes van "The Shavetutor" gezien waar hij bij een meesterbarbier was. Deze mengde balsem met wat splash. Zo zou je het verzorgende van de balsem combineren met de antiseptische werking en prettige geur van de splash. De rest van het aftershave ritueel zal ik jullie besparen Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 licht? ik stink tot de volgende dag naar een of andere walgelijke kaneel-wierrook-mengeling... bah! Eh, kruidnagel en citrus volgens mij....hoewel geuren herkennen niet mijn sterkste kant is. Maar je hoeft niet de fles in één keer op te maken Marco! Idd een beetje citrus, maar daarna de kruidnagel wierrooklucht.... kan er niet van houden... het is dat verzenden duurder is dan wat de fles gekost heeft, anders had ik 'm zo naar je opgestuurd! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 Heb net 2 filmpjes van "The Shavetutor" gezien waar hij bij een meesterbarbier was. Deze mengde balsem met wat splash. Zo zou je het verzorgende van de balsem combineren met de antiseptische werking en prettige geur van de splash. De rest van het aftershave ritueel zal ik jullie besparen Dat is wat ik vaak doe met 444 balsem en een willekeurige splash. Die 444 balsem is verzorgend en verkoelend met nagenoeg geen luchtje, dat vermeng ik in m'n handpalm met wat druppels van een splash. Het beste van beide werelden! Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkverhaar Posted December 31, 2013 Share Posted December 31, 2013 De "grote namen" in de scheerwereld zeggen eerst aluin, dan splash dan een verzorgende balsam. Aluin gebruik ik al een hele tijd niet meer (deed meer irriteren dan iets goeds). Dan doe ik mijn balsam, lotion of creme en als laatste een splash. Werkt voor mij het fijnste, vooral omdat de splash zorgt dat ik geen glimmende huis van het verzorgend product krijg. Ik 'zweer' bij aluin. Daarna alleen een balsem. Of je huid daarvan gaat glimmen is vooral afhankelijk van wat er precies in die balsem zit, meer in het bijzonder waar de vet/oliecomponent precies uit bestaat. Een 'Nivea Sensitive'-type balsem zou niet of nauwelijks tot een glimmende huid moeten leiden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted January 1, 2014 Author Share Posted January 1, 2014 Ik heb bij mijn eerste bestelling bij shaveandmore de aftershave balsem (de alcoholvrije variant) van Proraso meebesteld. Geen idee of ik het wat vind (hou bv niet van erg vette of slecht intrekkende crèmes), maar daar kom ik vanzelf achter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noxa Posted January 1, 2014 Share Posted January 1, 2014 De "grote namen" in de scheerwereld zeggen eerst aluin, dan splash dan een verzorgende balsam. Aluin gebruik ik al een hele tijd niet meer (deed meer irriteren dan iets goeds). Dan doe ik mijn balsam, lotion of creme en als laatste een splash. Werkt voor mij het fijnste, vooral omdat de splash zorgt dat ik geen glimmende huis van het verzorgend product krijg. Ik 'zweer' bij aluin. Daarna alleen een balsem. Of je huid daarvan gaat glimmen is vooral afhankelijk van wat er precies in die balsem zit, meer in het bijzonder waar de vet/oliecomponent precies uit bestaat. Een 'Nivea Sensitive'-type balsem zou niet of nauwelijks tot een glimmende huid moeten leiden. Typisch geval van UEKAZ. Ik vind aluin echt verschrikkelijk, het doet bij mij niet wat het moet doen maar laat mijn huid geïrriteerd en rood achter. Balsems vind ik op zich wel lekker maar de meeste zijn toch wat vettig of hebben niet de verkoelende werking van splash aftershave. Dus sinds een half jaar ben ik helemaal over op Aftershave only, mijn ASB is dan ook een tijdje op. Ik vind het overigens wel prettig om 's avonds voor het tukken wat ASB op te smeren vooral in de winter of als ik een beetje ruwe scheerbeurt heb gehad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest JanWinters Posted January 1, 2014 Share Posted January 1, 2014 Ik heb bij mijn eerste bestelling bij shaveandmore de aftershave balsem (de alcoholvrije variant) van Proraso meebesteld. Geen idee of ik het wat vind (hou bv niet van erg vette of slecht intrekkende crèmes), maar daar kom ik vanzelf achter De Proraso ASB is allesbehalve vet. Beetje waterig zelfs. Trekt snel in zonder een waas achter te laten. Ik vind het fijn in de zomer, maar in de winter smeer ik graag iets vetter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thorical Posted January 1, 2014 Share Posted January 1, 2014 (edited) Ik blijk het dus al jaren verkeerd te doen. Mijn volgorde, scheren, afspoelen met warm water, aluinblok erover (meteen leer momentje) scheerspullen schoonmaken, afspoelen met zo koud mogelijk water en ASB over het nog natte gezicht. Een aftershave gaat er soms nog over maar pas nadat de balm is ingetrokken. Favoriete ASB is trouwens Musgo Real maar of die nou 5 keer beter is dan de Nivea sensitive zoals de prijs zou suggereren dat geloof ik nou weer niet. Edited January 1, 2014 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
karaqz Posted January 1, 2014 Share Posted January 1, 2014 Ik blijk het dus l jaren verkeerd te doen.Mijn volgorde, scheren, afspoelen met warm water, aluinblok erover (meteen leer momentje) scheerspullen schoonmaken, afspoelen met zo koud mogelijk water en ASB over het nog natte gezicht. Een aftershave gaat er soms nog over maar pas nadat de balm is ingetrokken. Favoriete ASB is trouwens Musgo Real maar of die nou 5 keer beter is dan de Nivea sensitive zoals de prijs zou suggereren dat geloof ik nou weer niet. zo fout is dat toch niet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thorical Posted January 1, 2014 Share Posted January 1, 2014 Zoals ik het lees, moet er dus eerst een aftershave overheen en dan pas de balm. Aan de andere kant denk ik, ze doen maar ik voel me prettig met manier waarop ik het doe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted January 1, 2014 Share Posted January 1, 2014 Ik denk niet dat er iets 'moet' dus wat houdt je tegen om het te doen als jij doet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
karaqz Posted January 1, 2014 Share Posted January 1, 2014 Zoals ik het lees, moet er dus eerst een aftershave overheen en dan pas de balm.Aan de andere kant denk ik, ze doen maar ik voel me prettig met manier waarop ik het doe. Ik doe het net zoals jij. Bevalt me prima dus zie geen reden iets te veranderen. Of je nou eerst balsem of eerst splash doet lijkt mij niet zoveel uit te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cutthroat Posted January 2, 2014 Author Share Posted January 2, 2014 Ik kreeg een mailtje van Rob dat de door mij bestelde Proraso ASB niet voorradig was. Hij stelde voor om, zonder bijbetaling, de ASB van La Toja als alternatief erbij te doen. Kijk, dat vind ik nou service! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Posted January 2, 2014 Share Posted January 2, 2014 Ik was de zeep van mijn gezicht, doe de aluin erop, spoel mijn scheerspullen af en sla de kwast uit, en dan was ik de aluin er af. Nadat ik mijn gezicht heb drooggedept met een handdoek doe ik de aftershave erop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts