Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo allen,

Vlak voor kerst kreeg ik - na super snelle en correcte verzending van manandshaving.nl - mijn Simpson Case binnen. Het is mijn eerste das. Ik ben er erg blij mee, gebruik hem tot volle tevredenheid, maar verbaasde mij over een statement in het "instructieboekje" van Simpson. Zij schrijven geen "draaiende" bewegingen aan te raden bij het latheren (zowel face- als bowllathering).

Mijn vraag is dan ook, in hoeverre ik dit in acht moet nemen om de Simpson toch nog goed te houden. Daarnaast vraag ik mij af wat de beste manier van opbergen is. Geventileerd? Check! Maar onderste boven hangen? Of gewoon op het handvat neerzetten?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Posted

Veel plezier met je das. Niks van het instructieboekje aantrekken, gewoon gebruiken zoals je zelf wil, kan geen kwaad. Zo zijn er nog fabrikanten die dat voorschrijven maar heb nog nooit een borstel beschadigd door draaiende bewegingen. Borstels zijn inderdaad best op te bergen in een geventileerde plaats, hangend of staand maakt niks uit, het water dat verdampt stijgt sowieso omhoog.

Posted
.... Borstels zijn inderdaad best op te bergen in een geventileerde plaats, hangend of staand maakt niks uit, het water dat verdampt stijgt sowieso omhoog.

Dat verdampend water stijgt wist ik,maar dat een borstel niet hoeft te hangen ?

Alles en iedereen beweert dat je een scheerkwast hangend behoort te laten drogen - is dat dan een fabeltje ?

Niet dat zo'n hangdingetje een groot (financieel) probleem is, maar zonder is toch makkelijker ... :geek:

Posted

Dat ze hangend moeten drogen is inderdaad gewoon onzin. Als je je borstel uitslaat zit er nog zo weinig water in dat dit er echt niet uitdrupt; het trekt juist omhoog door de capillaire werking en verdampt dan dus als er al één manier 'beter' zou zijn is het eerder rechtop wegzetten.

Overigens beweert echt niet iedere fabrikant dat hangen beter is; het hangt er naar mijn ervaring sterk vanaf of de betreffende fabrikant ook standaardjes verkoopt of niet.... :twisted:

Wat betreft die draaiende bewegingen; ik zou me er niet al te druk over maken zolang je geen geweld gebruikt. De theorie is dat bij draaiende bewegingen de krachten op de haren in het midden zo groot kunnen worden dat ze uit de borstel getrokken kunnen worden waardoor op den duur de hele borstel uit elkaar kan vallen. Bij rustig gebruik (waarbij dus alleen de toppen in actie komen) is er niets aan de hand; het staat meer als disclaimer in de gebruiksaanwijzing. Net zoiets als bij katoenen kleding die maar op 40 graden gewassen zou mogen worden.......

Posted

Zo lang je een kwast niet kletsnat neerzet, gewoon rechtop neerzetten. Een kwast heeft al een standaard, namelijk het handvat. De rest is geldklopperij wat mij betreft.

En gefeliciteerd met die Simpson Case, klein maar fijn!

Posted
...maar verbaasde mij over een statement in het "instructieboekje" van Simpson. Zij schrijven geen "draaiende" bewegingen aan te raden bij het latheren (zowel face- als bowllathering).

Mijn vraag is dan ook, in hoeverre ik dit in acht moet nemen om de Simpson toch nog goed te houden.

Zoals wij hier zeggen: gelul. vegen of draaien is om het even. Platdrukken daarentegen is slecht voor elke kwast (niet alleen scheerkwasten).

Daarnaast vraag ik mij af wat de beste manier van opbergen is. Geventileerd? Check! Maar onderste boven hangen? Of gewoon op het handvat neerzetten?

Gewoon op het handvat zetten. Als je de borstel goed hebt uitgeslagen zit er geen water meer in dat er nog onder invloed van de zwaartekracht uit kan lopen. Er vindt dus alleen nog verdamping plaats. Die waterdamp wil/moet voornamelijk naar boven. Het is dus zelfs (marginaal, dat dan weer wel) beter om hem met de borstel naar boven te laten drogen.

Posted

Bedankt voor alle antwoorden! Enorm behulpzaam en informatief! De kwast platdrukken deed ik al niet! Zodra ik (helemaal in een bowl) schuim maak, komt mijn kwast wel helemaal vol te staan met schuim waardoor hij uitzet, ondanks ik alleen probeer te "roeren" met de uiteinden van de haren. Kan dat kwaad?

Iedereen een heel fijn 2014 en hou de handjes heel voor het scheren!

Posted

Heb met draaien nog geen kwast gesloopt,

en zonder draaien nog geen lekker schuim gemaakt.

Uiteindelijk gaan die dingen zolang mee, dat ik zou

willen dat er eens één moet worden vervangen.

Heb vorige week ook een Simpson met zo'n bijsluiter ontvangen.

Zit ook bij mijn pillen. Nou als ik die bijwerkingen allemaal kreeg!

Dus draai ik als de orgelman.

Posted

Ik denk ook niet, dat als je al een keer wat zou hebben met een Simpsons kwast, dat ze dan zouden zeggen:

"U heeft er zeker mee gedraaid he?"

De scheerfora zouden dan echt te klein zijn, als ze daar mee aankwamen.

Posted
Bedankt voor alle antwoorden! Enorm behulpzaam en informatief! De kwast platdrukken deed ik al niet! Zodra ik (helemaal in een bowl) schuim maak, komt mijn kwast wel helemaal vol te staan met schuim waardoor hij uitzet, ondanks ik alleen probeer te "roeren" met de uiteinden van de haren. Kan dat kwaad?

Iedereen een heel fijn 2014 en hou de handjes heel voor het scheren!

Heb ik zelf ook en volgens mij hoort dat ook zo. Het schuim hoort in de kwast en niet in de bowl.

Maar ik ben ook nog relatief nieuw dus laat een meer ervaren shaver dat maar bevestigen of ontkennen.

Goede jaarwisseling straks!