Jump to content

Hulp en tips bij eerste aankoop

cutthroat

Recommended Posts

Beste mede-forummers,

Zoals ik al in de "Welkom"sectie heb verteld ben ik een absolute newby in het klassiek scheren. Ik moet zelfs nog de eerste spullen aanschaffen. Na wat rondgezocht, gekeken en gelezen te hebben dacht ik aan de volgende items:

- EJ DE89 of DE89L

- Probeerpack mesjes met daarin: Derby extra, Bolzano, Merkur, Personna platinum, Astra platinum en Timor

- TOBS sandalwood shaving cream

- Mühle scheerkwast silvertip fibre Kosmo (maat M)

- TOBS aluin blok

- Proraso aftershave balsem sensitive

- Porseleinen scheerkom

- Standaard voor mes en kwast

Graag jullie mening hierover. Ik weet dat alles natuurlijk erg subjectief is, maar wellicht vinden jullie dat ik beter af ben met een ander produkt, of hebben jullie aanvullingen. Ik ben vooral benieuwd naar jullie mening over het scheermes. Doe ik er goed aan om daar mee te beginnen, en kan ik dan beter de DE89 of de DE89L nemen?

Ik hoor graag van jullie (en ik hoop snel, want ik wil natuurlijk zo snel mogelijk beginnen met de wondere wereld van het klassiek scheren te betreden :lol: ).

Groet,

Ramon

Het experiment mag duidelijk wat kosten! ;)

De EJ is prima om mee te starten; het verschil tussen de twee die jij noemt zit alleen in de greep.

Haal er ook nog een pakje HEMA mesjes bij; een mesje mooi midden in het spectrum. Verder niet teveel met mesjes pielen in het begin; pas als je de techniek een beetje onder de knie hebt heeft het zin verschillende mesjes te proberen.

Aluinblok is goedkoper bij het kruidvat en eerlijk gezegd is het de vraag of je die wel nodig hebt; sommigen zweren erbij en anderen gebruiken het nooit.

Kwast zal het ongetwijfeld prima doen maar er is goedkoper aan een beginnerskwast te komen (ca.€4 : Omega bij de Trekpleister) als je nog niet all-in wilt. Zelfde is waar voor kommetje (heb je vast thuis al) en standaard (ziet er leuk uit maar is niet nodig). Die Kosmo heeft zijn fans zeker.

Er zijn een aantal prima zepen en crèmes, zij het minder luxe, bij de drogist te krijgen maar de TOBS crèmes staan bijzonder goed aangeschreven.

Succes!!

Het experiment mag duidelijk wat kosten! ;)

De EJ is prima om mee te starten; het verschil tussen de twee die jij noemt zit alleen in de greep....

Ik vind dat als je iets probeert, je het ook goed moet proberen ;) . Zou zonde zijn als je tot de conclusie komt dat je het niks vindt terwijl het aan de spullen ligt. Daarbij: de kwast, zeep, aftershave en kom kun je ook prima bij cartridge scheren gebruiken.

Vind de tips voor goedkopere spullen wel interessant en zal hier zeker ernstig over nadenken. Zo blijft er ook nog wat over voor vader- en verjaardagen :D .

Maar wat is dan het verschil in de grepen van de EJ? is dat alleen de lengte, of...? En wat raden jullie aan hiervoor?

Groet,

Ramon

Vragen om advies is ook vragen om meer opties en dus meer keuze... haha

Nu serieus: Dat is een prima lijstje, mooie betaalbare krabber. Probeerset mesjes is zeker verstandig en leuk om uit te proberen.

Opties:

Kwast bij drogist (tussen de 5 en 10 euro), Omega bij Trekpleister, Vergulde Hand bij DA

Krabber bij Vraag en Aanbod (Chinese Gillette Tech) voor 5 euro

Het is maar wat je direct uit wilt geven om te proberen.

Veel wijsheid ;)

Volgens mij een mega start, maar zou zoals talibeard ook al aangeeft even, bezinnen. Aluin is aluin. Dus ga voor de goedkoopste.

Krabber, mesjes en zeep is bepalend. Kwasten is pure verwennerij. Als je nu alles A1 koopt, wil je straks toch nog anders of aanvullen.

Er staat niets op je lijstje wat ik je afraad.

Mesjes is persoonlijk, maar bepalend voor het succes.

Die Hema's zijn goede middle of the road. Ben ik wel tevreden over.

Er zijn comfortabelere. Dat heeft ook met techniek te maken.

Misschien wil je wel face latheren , dus begin maar eens met een puddingkom van het servies. Kan je altijd nog een mooie scuttel kopen. Heb je weer iets om je beleving te verlengen en naar uit te kijken.

Bedankt voor de reakties dusver. De kom laat ik zitten, een soepkom is inderdaad een prima middel om mee te starten. Aluin zal ik bij Kruidvat halen. Jammer dat er bij mij geen Trekpleister zit, alleen maar Kruidvat en Etos (en Rituals, maar die hebben volgens mij niks). Zal wel even bij deze drogisterijen binnenlopen.

Ik vind dat als je ]iets probeert, je het ook goed moet proberen ;) . Zou zonde zijn als je tot de conclusie komt dat je het niks vindt terwijl het aan de spullen ligt. Daarbij: de kwast, zeep, aftershave en kom kun je ook prima bij cartridge scheren gebruiken.

Vind de tips voor goedkopere spullen wel interessant en zal hier zeker ernstig over nadenken. Zo blijft er ook nog wat over voor vader- en verjaardagen :D .

Maar wat is dan het verschil in de grepen van de EJ? is dat alleen de lengte, of...? En wat raden jullie aan hiervoor?

Groet,

Ramon

Ik ben het met je eens dat je met goede spullen moet beginnen maar in het klassieke scheren heeft dat maar betrekkelijk weinig met het geld te maken. Palmolive crème of zeep doen qua prestatie mee met de groten en kosten geen drol (minder dan €2) en zijn vooral wat geur betreft wat eenvoudiger.

Na het uitgeven van een aardig kapitaal aan probeersels is uiteindelijk mijn favoriete krabbertje er één van Lord voor minder dan €10 en mijn favoriete kwast nog altijd een varkensharen exemplaar van onder de €20. Dus meer geld uitgeven is geen garantie dat je met voor jou betere spullen thuiskomt. Maar zoals iemand al zei, er staat niets op jou lijstje dat af te raden is.

Het verschil tussen beide EJ's is inderdaad de lengte van de greep en ook dat is iets persoonlijks. Als je nu cartridges gebruikt zal in eerste instantie de langere greep makkelijker wennen kunnen zijn.

Jammer dat er bij mij geen Trekpleister zit, alleen maar Kruidvat en Etos.

Die hebben beide wel wat spullen staan, afhankelijk van filiaal grootte. En zoals Talibeard als zei, Palmolive is prima. Persoonlijk vind ik Vergulde Hand qua geur lekkerder maar dat is een kwestie van smaak. Zelfde prijsklasse ongeveer. Voor dat geld kan je ze beide uitproberen.

ik heb de 89l en die is volgens mij niet langer. Dit handvat heeft lijntjes waar de gewone 89 glad is. Korrekt mie if aaim rang....

Kan zijn hoor, met al die miljoenen greepjes kan ik ze ook niet meer uit elkaar houden... ;)

Er is toch ook een langere versie (en hoe noemen ze dat kreng dan...) of is dat alleen bij zijn tweelingbroertje van Mühle?

De Mühle Kosmo Silvertip Fibre is een uitstekende kwast. Ik heb hem zelf ook en ik kan hem zeker aanraden. Daar ga je echt geen spijt van krijgen.

Koop nou niet eerst een goedkope kwast, zoals ik deed, want je gaat op een gegeven moment tóch voor iets duurders en beters. Dus steek dat geld wat je aan een goedkope kwast had uitgegeven gelijk in die Kosmo.

Wat het mes betreft heb ik persoonlijk de DE89 Barley. De Barley heeft een fijn handvat met allerlei puntjes er in voor meer grip, waar de DE89l geheel glad is met wat lijntjes over de lengte van het handvat.

Aangezien je een houder wilt kopen voor kwast en mes, en je de Kosmo wilt aanschaffen, zou je deze houder kunnen kopen: RHMSRSET

Zoek het even op bij scheersalon.nl of de webshop van Mühle zelf, dan weet je hoe de houder er uit ziet. Ik zal je een privebericht sturen met een foto van deze houder met mijn Kosmo er in.

Ik moet je wel vertellen dat de Edwin Jagger DE89 hier niet in past.

Dan kun je beter de Mühle R89 kopen, of de variant met langer handvat, de Mühle R89 Grande. Deze twee hebben het handvat dat overeenkomt met de Edwin Jagger DE89 "Barley" en hebben exact dezelfde scheerkop.

Het porseleinen opschuimbakje is ook van Edwin Jagger/Mühle?

Zo ja; dan is ook dát een uitstekende aankoop. Ik heb er één voor mijn verjaardag gehad en heb er veel plezier van.

De Sandalwood van Taylor of Old Bond Street is een heerlijk ruikende scheercrème die zeer gemakkelijk opschuimt. Ook een goede keuze van je.

Wat aluin betreft, ik heb een blok van De Vergulde Hand, maar ik gebruik het spul nooit. Gewoon lekker wat after shave balsem op je gezicht joh.

De andere producten kan ik geen mening over geven aangezien ik ze nooit gebruikt heb.

Edited by Guest

Volgens mij is dat inderdaad een Muhle.

EJ heeft alleen andere reliëfjes volgens mij.

Edit: net ff gekeken, het is de Muhle R89 Grande.

(Marco gaat eindelijk zelf googlen ;) )

Waarom is de L dan zwaarder samen met de Barley?

Omdat twee krabbers samen altijd meer wegen dan één.... :P;)

Omdat twee krabbers samen altijd meer wegen dan één.... :P;)

Ah, maar ik dacht dat hij zwaarder was omdat hij langer was maar dat is het inderdaad zo te zien niet.

89l-003.jpg

Iedereen reuze bedankt voor jullie hulp zover. Voor een beginneling is er haast door de bomen het bos niet meer te zien.

Maar ik heb jullie adviezen ter harte genomen. Een kwast heb ik bij het kruidvat gehaald, evenals een blokje aluin en een cup DVH zeep. Als kom heb ik een soepkom met oor genomen. Hier was mijn vrouw het alleen niet zo mee eens, dus ik had haar voorgesteld dat zij me dan een mooie scheerkom van EJ of Mühle cadeau mocht doen :twisted: . Ook dat is het (nog) niet geworden. Ze was namelijk bij de kringloop wezen neuzen en vond daar een rvs kom met goede doorsnede en ronde bodem. Prima om mee te beginnen.

Verder heb ik bij shaveandmore een EJ ED89L, een TOBS sandalwood scheercrème, aftershave balsem van Proraso en een stuk grapefruit & irish moss zeep van Handmade Soap Co besteld. Ook had ik al contact met Rob gehad over dat ik me aan het oriënteren ben en of hij samples heeft. Hij was gelijk zo vriendelijk om voor te stellen een pakketje samen te stellen en op te sturen! Ben erg benieuwd naar wat hij kiest. Rob, langs deze weg nogmaals bedankt voor je welwillendheid en behulpzaamheid. Top service!

Nu dus even afwachten. Hopelijk zit er vrijdag een pakketje voor me in de bus! Dan weet ik in ieder geval wat ik zaterdagochtend doe :D