Jump to content

(Tips) Restaureren erfstuk

YdieresiS

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Mijn vader heeft een erfstuk dat we graag in ere willen herstellen en weer willen gebruiken. Er zit echter wat roest op en voordat we willen beginnen met op (laten)knappen willen we graag wat tips ontvangen of willen we weten of iemand dit mes zou kunnen herstellen. Hij hoeft er niet tip top uit te zien maar we willen hem wel kunnen gebruiken en hij moet er weer netjes uit zien. Voor het slijpen zou ik buffel wel kunnen vragen, maar ik weet niet of hij het mes ook op kan knappen. Ook extra informatie over de herkomst of het verleden van het mes zijn welkom.

Hierbij wat plaatjes:

sesyqasa.jpg

umusebad.jpg

sy5y8ezu.jpg

arytuhe7.jpg

Zoals te zien zit er wat roest op en omdat ik geen ervaring heb met opknapwerk wil ik dus eigenlijk wel wat tips ontvangen over hoe we dit wat kunnen opknappen. Of als er iemand is die dit zou willen doen, dan houden wij ons ook aanbevolen.

To be honest wordt dit een tricky geval. Er zit roest op idd, hoeft op zich geen probleem te zijn, maar zo te zien is de hiel van het mes (achterkant van de snede) aangetast bij de snede en dat lijkt behoorlijk ver door te lopen naar boven.

Beste is het mes unpinnen en gaan schuren. 220 oplopend tot 1500 ongeveer.

Yep unpinnen is echt nodig. Ik pak meestal een brillo pad voor het ruigere schuurwerp, of staalwol met roestoplosser als glijmiddel (wel handschoenen dragen). Het is dan gewoon afwachten wat de schade blijkt te zijn.

Suc6

Als ik het zo zie is dat mes zeker nog wel te redden. Het blad zit weinig roest of pitting op zo te zien. De rest is vanwege de massa goed te doen. Dus idd pinnen eruit en met veel geduld en goed schuurmateriaal aan de gang. Of laten doen idd kan ook.

Daar zit nog wel wat schuurwerk aan. Gewoon beginnen zoals hierboven beschreven. Ik heb zelf iets dergelijks aangepakt met de Dremel, wat mij een bevredigend resultaat gaf. Ik wil je daar eventueel wel mee helpen.

Hoogma was dat niet een ijzerwarenzaak in de Oosterstraat in Steenwijk? Ongeveer op de plek waar nu de Bruna zit?

Restaureren is te doen, denk dat je hem best weer in goede scheerbare staat kan krijgen. Zaak ik dat je hem uit het handvat haalt op zo'n wijze dat handvat heel blijft. Op zich allemaal zelf te doen.!

Zoals hier boven al gezegd pinnetjes er uit en schuren. Google eens op unpin a straight razor of in die Trent.

Tip probeer de dremel te vermijden dat zijn razor killers. Geduld en goed schuurpapier.

Succes

Enne laat foto zien als hij opgeknapt is.

Dank allen voor de tips. Er komt toch nog wat meer bij kijken dan we dachten. Gelukkig gaan we niet over 1 nacht ijs en informeren we dus eerst voordat we aan de slag gaan. Ik zal nog even goed uitzoeken hoe we het nu gaan aanpakken.

Als mogelijk mosterd na de maaltijd val ik DoubleB bij, citerend: "To be honest wordt dit een tricky geval."

Met een wat zakelijke en economische redenering en een afweging makend tussen hoeveelheid arbeid; uitgangsmateriaal en uiteindelijk te verwachten resultaat, zou ik er (zelf) niet aan beginnen. Zie ik een dergelijk mes op een (rommel)markt of in een bric a brac, dan - ik wil je niet choqueren - pak ik het op en leg het neer en ga over tot de orde van de dag, een terrasje.

Hier ligt het anders. Het is zoals je zegt een erfstuk. Dan spelen zakelijke en economische overwegingen geen of een veel geringere rol. Dan ga je investeren in een object met emotionele waarde en speelt een prijs/kwaliteitsverhouding nauwelijks of niet. Deel je dit dan zou ik er niet zelf aan beginnen want te lezen uit je berichten ben je - met respect - nog niet eens een beginner.

Laat het doen door een ter zake deskundige.

Ondanks vindplaatsen met voorlichting over hoe het moet, ontpinnen van de scales zonder dat zij schade oplopen is geen sinecure. Ik weet dat uit ervaring. Ik heb menig tiental messen van hun scales ontdaan en ken alle theorie op dit punt.

Maar ik slaag er zelfs nauwelijks in dit zonder schade te doen en nog steeds breekt zo nu een vintage broze scale bij het uitdrijven van een uitgeslepen (uitgeboorde) scale of loopt deze nare schade op die niet onzichtbaar is te herstellen zonder de scales in hun geheel te verdunnen of te verjongen. En dat is niet niks als je te doen hebt met bakelite of (een andere voorloper van) plastic.

Anders gezegd, stel je erft een antieke zilveren theepot van je grootmoeder. Met een gat erin. Dan ga je toch ook niet zelf met de soldeerbrander, zilversoldeer en borax aan de gang? Tenzij je zilversmid bent.

Veel wijsheid toegewenst.

J

Ik ben nog niet begonnen. Wilde in eerste instantie weten of het te doen is en daarna weer overleggen hoe en wat we gaan doen. We zitten nog in de oriënterende fase zeg maar. Het is iets dat we graag willen, maar nog zoekende zijn in hoe en wat. Vandaar de vraag om tips.

Niet geheel met je eens J

De schade/roest aan het mes is niet van dien aard dat het niet te herstellen is. Mits gedaan door iemand die dit vaker heeft gedaan heeft. (Nee stel mezelf niet beschikbaar)

Dit mes heeft best potentie, en kan best op geknapt en scheer klaar gemaakt worden.Ok, het zal niet het mooiste mes worden wat iemand in zijn verzameling heeft, er zal een hoop pitjes achterblijven.

Zakelijk gezien zal het dan niet veel waarde hebben, maar emotionele waarde des te meer. Het laatste is volgens mij de reden van opknappen van dit mes dat de vraagsteller voor ogen heeft.

Kalerolf,

Na lezing en herlezing van jouw bericht denk ik dat er geen reden is dat je het slechts gedeeltelijk met mij eens bent. Ik meen dat jij en ik in hetzelfde spoor lopen. Ik ventileerde dat hier emotionele waarde van de eigenaar voorop staat. Ik citeer uit mijn eigen bericht:

"Hier ligt het anders. Het is zoals je zegt een erfstuk. Dan spelen zakelijke en economische overwegingen geen of een veel geringere rol. Dan ga je investeren in een object met emotionele waarde en speelt een prijs/kwaliteitsverhouding nauwelijks of niet."

Dus, uitbesteden. Zoals jij zegt: "aan iemand die dit vaker gedaan heeft."

J

Klopt. Enkel vind ik het oa niet zo'n "tricky geval." Roest op het snijgedeelte valt mee meeste zit op de schouder (afgaande van de foto's)

De "tricky" zit in het zelf als onbekwame ondernemen. En daarnaast ook een beetje in de door foute honing vernielde thans juichende teen. Dit zal geen afbreuk doen aan de scheercapaciteiten maar esthetisch wordt dit hem nooit meer. Voel ik zo. Maar ten overvloede, was sich liebt, das neckt sich".

J

Hij zal niet de looks van weleer terug krijgen. Maar het gaat in dit geval niet om de ultieme schoonheid maar om het gevoel wat men erbij krijgt om hem weer scheerbaar te krijgen. Toevallig net mesje van mijn eigen Opa Opgeknapt, die zag er stukken slechter uit en is er best goed uitgekomen.

Daarom raad ik topic starter aan als hij het zelf wil doen om een goedkoop mesje van MP te kopen om daar op te oefenen. Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om de pinnetjes er uit te tikken, het mes op te schuren tot jou standaard. Als je alles met beleid en geduld doet kom je heel eind.

Zoals al gezegd, ik zie er ook geen probleem in. Ik heb wel ergere messen gezien. Maar je hebt mensen die perse de oude patina erop willen hebben voor die "autentieke" look, en je hebt er die gewoon een dergelijk mes omtoveren tot een mooi blinkend en scherend geheel. Ieder z'n ding.

Het verschil tussen:

sized__DSC2010_zpsadd50881.jpg

en

10231566675_19031e955d_z.jpg

_DSC2663 by Remco van de Sanden, on Flickr

Of

10439578124_96c99418f9_z.jpg

2013-10-23 13.40.19 by Remco van de Sanden, on Flickr

en

10490653076_e9deae69d2_z.jpg

2013-10-26 12.52.24 by Remco van de Sanden, on Flickr

Smaken verschillen, maar iets terughalen tot een goede bruikbare staat is heel vaak mogelijk.

Net samen met Buffel mijn huidige mes geslepen en gekeken naar dit mes. De roest leek heel oppervlakkig en is nog wel redelijk weg te krijgen. Helemaal glimmend wordt het misschien niet, maar wel netjes en scheerklaar. Buffel gaat het mes aanpakken en ik ga de scales poetsen.

Weer een wat donkere foto van het mes.

ujavuba3.jpg

Helaas niet kunnen wachten tot daglicht. Misschien dat Buffel een betere foto kan plaatsen hier.

Buffel bedankt.