Jump to content

Waarom klassiek scheren wel/niet duurder is

steefmobiel

Recommended Posts

hallo allen,

regelmatig word er besproken of klassiek scheren goedkoper is dan cartridge scheren. Iedereen heeft hier zijn mening over en menig topic word ermee vervuild. Ik nodig eenieder dan ook uit om in dit topic zijn/haar hart te luchten over de kosten van scheren.

Maar eerst ik.

Ik ben van mening dat scheren geld kost en niet scheren geen geld kost. Zie het zo. Wanneer je met gillette fusion scheert, dan kost je dit tussen de 100 en 300 euro aan mesjes(afhankelijk van baardtype en persoon). Als je niet scheert kost het niets. Maar nu komt het...ga je klassiek scheren dan ga je rekenen en denk je bij jezelf, als ik minder uitgeef dan wanneer ik zou doen met gillette, dan bespaar ik.

Het kostenplaatje gaat er dan zo uit zien.

cartridge = 100euro/jaar = 6000euro/leven

baard = 0euro/jaar = 0euro/leven

klassiek = 99euro/jaar = 5999euro/leven

Zoals ik het zie. Iemand die met cartridge scheert denkt niet na over de kosten. Iemand die niet scheert denkt niet na over de kosten. Iemand die klassiek scheert, denkt wel na over de kosten omdat hij onnodige dingen koopt.

Persoonlijk vind ik het kostenplaatje totaal niet belangrijk. Ik kijk meer naar hoe je je geld besteed, 100 euro of meer per jaar besteden aan verzorgingsprodukten ipv. wegwerpmesjes vind ik niet erg.

Kom maar op met die kostenbesparende meningen. :D

mvg stephan

Ik persoonlijk vind dat we de economie draaiende moeten houden en dus helemaal niet bezig moeten zijn met besparen. En hoe kan dat dan beter en leuker dan investeren in scheerspullen :twisted:

En velen hier zijn dat op voorhand al met eens. :)

Hou me er ook niet zo mee bezig, al heb er dit jaar (ook mijn eerste jaar als DE scheerder) best wat aan uitgegeven.

Maar het is voor mij ook meer als scheren alleen.

Echt weer een stukje ik tijd, lekker een stukje persoonlijke verzorging zonder stress of gezeur. En dat is me ook wat waard.

Op termijn zal het best voordeliger zijn dan cartridge systemen maar voor nu is het een verwen moment daar waar ik eerst een enorme hekel aan scheren had.

Het mag dan vooraf duidelijk zijn, waar ik voor zou pleiten, maar niet zonder argumenten.

Ik begon een tijdje terug met een kiloblok Crema Cella, een Merkur 38C en Astra mesjes en een Omega scheerkwast, zodat ik met recht kon zeggen, dat ik zeker niet duurder uit was dan met wat ik voorheen verbruikte. Maar...., toen werd het een hobby. En daarvan zegt men altijd dat die geld mogen kosten. Zo zie ik het ook. Een hobby geeft veel (ongemerkt) plezier. Het geeft contacten, het geeft verdieping van kennis van materialen, methoden, ingrediënten en bovenal: het maakt het scheren tot een leuke bezigheid, iets om naar uit te zien. Ik herinner me heel goed dat voor de Merkur en de Cella zeep, ik een cartridge soms te lang gebruikte en het scheren niet anders was als een noodzakelijk kwaad. Zonder na te denken over de tube scheercreme, de kwast of de aftershave, laat staan het mes, "deed ik maar wat".

Maar, zelfs nu het een hobby is geworden, blijven de kosten beperkt (ik weet, ik heb makkelijk praten). Ik ben ermee begonnen, omdat ik in een audio-magazine las over welke mooie scheerproducten Italië zoal voortbracht en hoe goedkoop die hobby was, vergeleken met de high-end audio-hobby, waar kabeltjes van een meter tussen twee electrische apparaten zomaar € 300,- (ja, alleen het kabeltje) kunnen kosten (heb me daar overigens nooit aan gewaagd). Daarbij vergeleken, is onze hobby natuurlijk inderdaad relatief goedkoop. En in tegenstelling tot de high-end audio, waar de discussie altijd is of het ook nog hoorbaar is, al dat extra geld, heb je bij het scheren elke dag opnieuw de ervaring dat dat specifieke mes of die nieuwe zeep eigenlijk een prima aankoop waren (of soms ook niet, maar dat houd je toch)

Het is dan ook extra leuk om juist aan zo'n hobby bij te kunnen dragen met zo af en toe iets speciaals!

Mijn conclusie op de vraag van dit topic: Klassiek scheren hoeft niet duurder te zijn, maar het is ook niet erg als het wel zo is.

Scheren kost geld, maar niet al het scheren kost even veel. Als je voor het minimum gaat wat je nodig hebt kan je binnen de cartridge wereld goedkoop uit. Mogelijk met klassiek scheren nog goedkoper. Dat is mij een aantal jaar goed gelukt, met 1 Parker en Derby mesjes en DVH zeep en een Vero kwast, tot ik toch andere dingen ging proberen. Hierdoor werd scheren weer duurder, maar ook veel leuker.

De discussie is overigens niet specifiek aan scheren. Ik rook/verzamel pijpen en daar heb je ook prijsklasses. Met auto's heb je hetzelfde en zoals al genoemd binnen de audio/video wereld (electronica algemeen denk ik) ook.

Zolang ik het kan betalen zie ik geen probleem.

Kom maar op met die kostenbesparende meningen. :D

Die heb ik niet :lol:

Ik scheer ook niet klassiek met als doel om goedkoper uit te zijn. De mesjes zijn natuurlijk goedkoop, niets tegen in te brengen maar al het randgebeuren eromheen (die het weer extra leuk maken) niet. En dat geeft ook niet, het is een hobby en die kosten nou eenmaal geld en dat kan je weer zo gek maken als je zelf wilt of financieel toelaat.

Ik zou ook niemand deze manier van scheren 'aanpraten' met als argument dat het goedkoop is. :roll:

Sta er geen moment bij stil. Zolang het binnen het redelijke blijft (en ik leg alleen verantwoording tegenover mijzelf af) en er maandelijks niet meer uit gaat dan er in komt maak ik me nergens druk om. Dat geld voor al mijn hobby's/uitgaven.

Iedereen hier op het forum zien scheren niet als een "normaal" persoon. Anders ga je op een forum er niet over discuseren. Voor de meesten is het een hobby. En hobbies kosten nou eenmaal geld. En zoals gezegd werd. Het scheren hobby is stukken goedkoper dan high end audio hobby.

klassiek scheren is voor,mij niet goedkoper. Met een cartridge deed ik maanden mee onder dr douche. Lang niet zo schoon, maar voldeed en was goedkoop.

nu met de ben ik schoner en ben er beduidend meer tijd aan kwijt. Ook wat geld, maar dat heb je zelf in de band.

Kosten willen besparen en dan op een hobby-forum rond gaan hangen als dit is in zekere zin een lachertje natuurlijk. Ik scheer me zoals ik nu doe omdat a) de DE destijds het eerste scheersysteem was waarmee ik me eindelijk eens goed kon scheren, b) er ontzettend veel lol aan beleef (scheren, fora en nieuwe dingen proberen) en er c) een wereld aan verborgen schatten is opengegaan sinds ik eindelijk scheren en internet ben gaan combineren.

Want dat speelt wel degelijk mee; jaren heb ik me DE geschoren met een steeds beperkter aanbod in de schappen van de plaatselijke drogisten en dan blijkt dat er een gigantische 'snoepwinkel' verborgen ligt achter een paar muisklikken. Zeker in het begin groeide de verzameling krabbers, zepen en variatie aan mesjes bijzonder snel; het hobby-aspect van klassiek scheren dus en ik voelde me soms als een kind in de snoepwinkel. Na een tijdje werd dit wel minder en ondanks dat ik me nog steeds met enige regelmaat trakteer op iets nieuws, en daarbij nou niet de kosten centraal heb staan :roll: , durf ik wel te zeggen dat het nog altijd goedkoper is dan wanneer ik me met een cartridge zou scheren. Wat ik overigens echt niet zou redden met €100 per jaar aan mesjes.

Op zich interesseren die kosten me ook niet zo (ik heb alleen wel de neiging te reageren als iemand dat argument van stal haalt ;) ), al vind ik 'koopjes' met scheerproducten net zo leuk als koopjes op ieder ander vlak.

Laat ik het zo zeggen; als je de kosten per scheerbeurt rekent op basis van de spullen die je werkelijk gebruikt kun je niet goedkoper uit zijn dan met klassiek scheren maar als je alles wat je uitgeeft deelt over al je scheerbeurten samen, tja dan kan het plaatje er wat anders uit gaan zien.....

Met een cardridge was ik eigenlijk ook vrij goedkoop uit. Vooral omdat ik veel te lang door bleef scheren met dezelfde cardrigde. Scheren met een DE is voor mij vooral leuker en dat heeft verder weinig met budget te maken. Het scheren met mijn Chinese Gillette van een paar euro vind ik net zo leuk als het scheren met mijn EJ Barley (een Ikon zal ik echter weer niet zo snel kopen, het is ook niet dat ik niet naar de prijzen kijk) en mijn No:6 kwast van 2 euro vind ik ook net zo leuk om te gebruiken als mijn EJ BBB kwast.

Ik sluit me helemaal aan bij BdF en Talibeard. In principe is het goedkoper, maar waarom zou je geen hobby maken van iets waar je van geniet? De een houdt van goede koffie en bijbehorende apparaten, de ander weer van stropdassen, en sommigen van klassiek scheren. (Ik ben overigens van alle drie een liefhebber :P )

Ik zie het overigens niet alleen als een hobby, maar ook echt als iets waar je dagelijks plezier van hebt. Ik scheerde met cartridgesystemen, en vond het vreselijk. De overgang naar DE was een stap vooruit, het gaf meer comfort; dat merk je in het dagelijkse leven. Maar dan komt de vraag "Hoeveel meer comfort kan ik er uit krijgen?" Het is het streven naar perfectie, en de waarde die je daar aan hecht. Ik heb heel wat vrienden die mijn hobby idioot en duur vinden, maar als ik ze zie rondlopen met ongelooflijke razorburn en de 12-packs cartridges à la €65,- ben ik degene die het laatste lacht.

Met wat tijd en moeite (en het incidentele bloed) heb je veel meer comfort; dat is niet in geld uit te drukken.

Via electrisch, cartridge naar DE ben ik verslaafd geraakt. Ben er van overtuigd, dat de vergelijking cartridge DE kwa prijs in het voordeel van DE uitvalt. Het probleem is van een andere orde.

Toen ik me schoor, omdat dat nou eenmaal maatschappelijk gewenst lijkt in sommige situaties, had ik een krabber, cartridgemesjes en een potje zeep. Oh ja ook nog een flesje Axe aftershave geloof ik.

Tja en toen gebeurde het een jaar of 3 geleden. Ben nog al gek met messen (zakmessen, keukenmessen etc. Die verzamel ik dus ook) en loop in Münster binnen bij Herlitius een goede messenzaak. Die had alles van Mühle, Dovo / Merkur etc. Mijn eksteroog zag de glimmers en voor ik het wist lag naast mijn wilkinson daimond en Merkur krabber en een Dovo Bergische Löwe straight :P . Moest op internet op zoek naar hoe je met dat mes de haren eraf kreeg.

Welnu de hemel ging open. Ik ben toch al zo overgevoelig voor die leuke dingen, die een man kunnen bekoren en dan in ruime mate. In Zuid Duitsland liep ik een half jaar later tegen een Merkur Slant aan. Maakte mijn vrouw wijs dat het makkelijk was een voor in de caravan en een voor thuis. Dat werkte. Dus het kastje in de badkamer raakte al snel vol, voller, volst. Tja en dan kan je nergens meer komen of je moet even bij de scheerspullen kijken. :mrgreen:

En dan heb je van die webshops, die het niet kunnen laten je van die nieuwsbrieven te sturen en je durft het abonnement niet te stoppen, want dan kan je wat missen, dat je door eigen inzet ook op hun site had kunnen vinden.

Intussen heeft het niets meer met de kosten te maken en kan je ook beter stoppen er over na te denken, althans wat die kosten betreft. Het gaat alleen nog maar over quality time, behoefte bevrediging en het vinden van het optimale. Als je op dat punt bent aangeland is de discussie, over wat het kost, volledig irrelevant. Als ik gewoon weer mijn Philishave, of hoe dat ding ook mag heten, uit de kast haal ben ik het goedkoopst uit, maar dan stop ik met roken, drinken, mijn vrouw gerieven, motorrijden en wat blijft er dan nog over voor mij als man???? Toevallig viel vandaag een Simpson Best Badger Limeted Edition bij mij in de bus, zat ook nog een leuke ASB bij als extraatje. Ben ik net in de juiste mood voor deze discussie.

Maar ik zoek wel als sport de goedkoopste, scherpe, perfect scherende mesjes. Kan ook simpelweg Feathers gaan gebruiken, want die doen precies wat ik zoek in voldoende mate, maar wat blijft er dan over van mijn quest?

Dat de nieuwsbrieven en fora, zoals deze, me nog lang nieuwsgierig mogen houden :mrgreen: .

Maar ik zoek wel als sport de goedkoopste, scherpe, perfect scherende mesjes. Kan ook simpelweg Feathers gaan gebruiken, want die doen precies wat ik zoek in voldoende mate, maar wat blijft er dan over van mijn quest?

Wat betreft die mesjes, zo zit ik er precies ook in. De lol is toch om een klein kapitaal uit te geven om de, voor mij, beste deal te vinden. :mrgreen:

Ik zou prima met Feathers, of zelfs HEMA-mesjes, uit de voeten kunnen maar je moet toch op zoek blijven naar de heilige graal nietwaar? En als je die gevonden denkt te hebben moet je toch blijven controleren of-ie dat ook echt wel is...Dus zolang er nog mesjes zijn die ik nog niet geprobeerd heb, ben ik zeker nog niet klaar.... ;)

hoeveel waarde wil je aan de goede scheerbeurt hangen? Aan een cartridge beurt (duurder of goedkoper) leen ik minder plezier dus is het in gevoel ook minder waard.

Met een goede zeep en kwast kan ik me met een Gillette GII of Contour ook prima scheren, vooral als ik het afmaak met een lekkere aftershave. Het zit hem voor mij niet in de "hardware", zolang die maar doet wat die moet doen (comfortabel glad scheren), maar in de "software", dus de zepen en aftershaves.

Zolang het geen hobby is en het enkel om het klasiek scheren gaat kan het een goedkope manier van scheren zijn. Mijn mening is als men goedkoop uit wil zijn mijd dan forums of contact met andere klasiek scheerders.

Er komt altijd een zeepje/borstel of mes ter sprake die men wil uitproberen danwel wil bezitten.

Niet om de kosten nadenken en gebruiken/aankopen wat binnen je budget ligt is mijn motto.

Het is niet de eerste levensvereiste en er zijn dingen die boven scheermateriaal gaan, maar het is wel heel plezierig dat het er is ....en in zoveel variatie. ;)

Het zit hem voor mij niet in de "hardware", zolang die maar doet wat die moet doen (comfortabel glad scheren), maar in de "software", dus de zepen en aftershaves.

Daar ben ik het volmondig mee eens.

Scheren is (was) voor mij bepaald geen hobby maar een noodzakelijk kwaad. Als je er om 2 uur 's middags al uitziet als een Ruud Lubbers op het eind van de dag ga je vanzelf aandacht geven aan beter scheren.

Ik scheer me met een cartridge. Een DE trekt teveel huid met de haren mee en een open mes doet me rillen.

Ik scheer me met Fusion Proglide. Tot nu toe de Power variant maar sinds afgelopen weekend heb ik een Muhle setje en ga ik zodra de Powers op zijn over op de 'gewone' FP's. Is dat duur? Is dat iets om over na te denken? Ach, ga weg!

Ik had zo'n hekel aan scheren dat ik een paar jaar geleden besloten heb om er een feest van te maken. Dat betekent dat ik, als ik een creme aanschaf, er meteen de bijpassende balsem, edt en douche gel bij aanschaf. Normaliter kost zo'n set tussen de 90 en 130 euro.

Nu ben ik ook al een scheerset aan het kopen geweest, en ongetwijfeld ontaardt dat een keer in een scheerset uit de hogere prijsklasse. (De door mij aangeschafte Muhle Vivo kost ongeveer 100 euro).

Moet ik me nog druk maken over het prijsverschil tussen DE en cartridges? Pfff... Dat verdwijnt in de afronding.

Inderdaad, zoals Johan al schreef, gaat het meer om het genot van de verzorgingsproducten die je bij het scheren gebruikt. Een hoogwaardige creme, of zoals de meesten lijken te doen, een dito zeep, een lekkere balsem of lotion, enz.

Wist je trouwens dat in Nederland mannen meer geld aan persoonlijke verzorging besteden dan vrouwen?

(bron... euh... neemmenietkwalijk... De Telegraaf)

Ik zie het al. We willen ons allemaal gewoon lekker verzorgen en om die uitgaven te verantwoorden, halen we het bespaar verhaal erbij. Wat ook logisch is, want klassiek scheren bespaart een hoop op de basis uitgaven. Maar aangezien we het bespaarde geld uitgeven aan luxe produkten, willen we dat verantwoorden.

Ten slotte vraagt niemand waarom je 4 ipv. 3 broden koopt, maar wanneer je thuiskomt met 3 soorten ham worden er wenkbrauwen opgetrokken.

Gelukkig hoef ik zelf thuis niet zo vaak te beginnen over het bespaarde geld en geniet ook de vrouw van de extra verzorging die ik mijzelf geef. Bovendien prijs ik mij gelukkig met een vrouw die voor mij de grootste uitgaven op scheergebied doet, zoals een nieuw mes, custom strop of custom kwast.

En zo blijf ik nog lang genieten van fijne scheerbeurten met heerlijke produkten.

Maar blijf vooral discusieren over dit onderwerp, want cartridge scheerders en hun vrouwen zijn waarschijnlijk nog wel vatbaar voor het bespaar verhaal. En daar moeten we onze zieltjes halen.

een fijn uiteinde allen

mvg stephan

Weet je wat duur scheren is? Een elektrisch apparaat kopen voor heel veel geld en dat maar 3 keer gebruiken.

Daarna via DE en Vergulde Hand, GII en een busschuim en mee geëvolueerd. Ik ben me pas vragen gaan stellen toen het scheermes groter werd dan mijn bovenlip. En dan ga je lezen, En dat kan, als je er vatbaar voor bent je veel geld kosten.

Maar ik denk dat als direct een Muhle synth. silvertip, een Feather popular met mesjes en een blok Klar Kabinett zou hebben gehad dat me en hoop geld zou hebben gescheeld.

Toch denk ik dat klassiek scheren goedkoper is.Ik kan me nu nog zeker 10 jaar prettig scheren zonder een cent uit te geven en dat kan niet iedereen zeggen.

Heb net met wat mensen een paar puike flesjes wijn weg getikt.

Daarna een goed sigaartje.

Doe zo nog een whisky met mijn ereader in bed.

En morgenvroeg doe ik een scheerbeurtje, waarvan de variabele kosten pakweg 10 cent zijn. Begin de dag dan fris en monter.

Waar gaat het dan over?? Quality time! Let's enjoy.

Als ik tijd van leven heb wordt het alleen maar goedkoper.

Echter net als met mijn wijnvoorraad gaat het ook met mijn scheerspul.

Mijn nageslacht redt zich maar met wat er over blijft.

Dus denk ik dat het nog veel euri's vraagt.

Maar zijn dat kosten of een aanzet tot prettige behoefte bevrediging?

Een baard is overigens niet persé gratis en nette baard kan nog genoeg aan onderhoud kosten: bijscheren, trimmen speciale schaartjes, kammen, olie etc. ....maar goed over het scheren zelf het volgende:

Met moderne scheermesjes was ik niet perse duur uit. Ik had een berg Wilkinson wegwerp scheermesjes gekocht op ibood en met 1 zo'n mesje deed ik best lang. Ik scheerde me meestal onder de douche met een bus scheergel. Niet eens iedere dag. Het scheerresultaat was ok dacht ik. Ik had er niet echt problemen mee maar leuk vond ik het ook niet. Alleen als ik aantal dagen niet geschoren had werd het vervelend omdat de mesjes dan steeds vol met haren zaten en het een gedoe was om ze weer goed uit te spoelen. Dit is al iets waar ik bij DE geen last van heb

Met DE zou je waarschijnlijk wel nog goedkoper uit kunnen zijn als je het bij een simpel varkensharen borsteltje houd en een merkur of muhle mesje (o.i.d.) is ook nog redelijk te betalen. Verder zijn er qua zeepjes ook heel betaalbare te krijgen.

Ik zal zelf zeker duurder uit zijn dan dat ik dat was voordat ik met DE scheerde maar dat komt ook omdat scheren een verwen moment is geworden iets wat het daarvoor zeker niet was. Het uitproberen van mesjes ,krabbers, kwasten ,zepen e.d. hoort daar bij vooral in het begin waarin je je weg nog een beetje aan het vinden ben.

Ik denk wel dat als je eenmaal een beetje weet wat je wensen zijn de kosten weer behoorlijk kunnen teruglopen.

Om een lang verhaal kort te maken als je je basis spullen hebt kan je het zo goedkoop of duur maken als je wil, dat is niet zo als je graag met de dure cartridges wil scheren.

Weet je wat duur scheren is? Een elektrisch apparaat kopen voor heel veel geld en dat maar 3 keer gebruiken.

Daarna via DE en Vergulde Hand, GII en een busschuim en mee geëvolueerd. Ik ben me pas vragen gaan stellen toen het scheermes groter werd dan mijn bovenlip. En dan ga je lezen, En dat kan, als je er vatbaar voor bent je veel geld kosten.

Ik ben begonnen met een GII, een Omega kwast, en Vergulde Hand zeep (in het bakje, de scheerstaaf was er toen nog niet). Toen heb ik één "upgrade" gedaan, naar de Gillette Contour. Maar eigenlijk vond ik de GII prettiger, omdat de cassette lekker stevig in de houder zit. Tegenwoordige GII cartridges hebben ook goede uitspoel-openingen, dus er blijft eigenlijk geen zeep meer tussen de mesjes zitten.

Qua mesjes heb ik tegenwoordig heel goede ervaringen met de Wilkinson Profile, oude mesjes die ik van Merwtje heb gekocht. Die zijn weliswaar voor de Contour-houder, maar ze zijn lekker scherp en gaan zonder problemen een week mee. Mijn vader doet zelfs twee weken met zo'n mesje. Hij gebruikt ook nog steeds alleen vergulde hand zeep uit een bakje, een scheerstaaf vindt hij niks.

Na de Contour kwam volgens mij de Sensor, maar die heb ik toendertijd in de winkel bekeken, en dat leek me niks. Daarna heb ik de verschillende evoluties van de cassettemesjes niet meer bijgehouden. Op een gegeven moment ging de HEMA ook GII mesjes verkopen (gemaakt door Personna, leerde ik later), en die scheren gewoon goed. Misschien geen toeval dat ook mijn favoriete DE mesjes door Personna worden gemaakt?

Ongeveer een jaar geleden heb ik er uit nieuwsgierigheid ook een krabber bij gekocht. En dat scheert ook probleemloos. Maar de grootste "revolutie" voor mij was de ontdekking van meerdere scheerzepen en cremes. Na zo'n 30 jaar Vergulde Hand (prima zeep overigens) was dat een openbaring. Inmiddels heb ik ontdekt dat ik het meeste plezier ontleen aan de aftershaves, en daarna aan de zepen / cremes. Met kwasten en krabbers heb ik niet zoveel; die moeten het gewoon doen.

Ik gebruik dus nog steeds, naar tevredenheid, een Omega varkensharen kwast.