Robby Posted July 1 Posted July 1 Beste forumleden, Even voorstellen: Rob – Van flinterdunne tomaten tot Solingen & Sheffield staal Bij dezen wil ik mezelf graag even voorstellen. Mijn naam is Rob. Jaren geleden ben ik al besmet geraakt met het 'slijpvirus'. Het begon allemaal heel herkenbaar: je hebt een mooi zakmes of keukenmes dat na verloop van tijd helaas niet meer zo scherp is als je zou willen. Laat je hem ergens slijpen, zetten ze hem op een machine... Tja, je kunt er niks van zeggen, maar de echte liefhebber bloedt het hart natuurlijk. Daarom heb ik jaren geleden zelf maar eens de stap gezet en een mooie set stenen aangeschaft uit de Naniwa Chosera-serie (de 400, 1000 en 3000), gecombineerd met een goede strop. Ondertussen is die collectie stenen behoorlijk gegroeid. Mijn passie voor messen is in de loop der jaren namelijk verder gaan reiken dan alleen zak- en keukenmessen. Ik heb mijn hart verloren aan een prachtig stukje 'vintage': klassieke open scheermessen. Iedereen kent ze wel: van die oude scheermessen die bij mensen in een la liggen te verstoffen als erfstuk. Ze gaan nooit weg vanwege de emotionele waarde, maar presteren doen ze al decennia niet meer. Ze zitten onder de roest en zijn zo bot als een achterkant van een varken. Precies op die manier had ik er zelf ook drie in de lade liggen. Inmiddels knap ik deze messen al een tijdje hobbymatig op om ze een tweede leven te gunnen. Een stukje geschiedenis naar het nu halen, laten we maar zeggen. Al doende leert men, want ik merkte al snel dat een open scheermes tot leven wekken een totaal andere wereld is dan een keukenmes zo slijpen dat hij flinterdun door een tomaat snijdt. Om zo'n scheermes écht comfortabel shave-ready te krijgen, is pure ambacht. Mijn filosofie achter het restaureren is dat het mes er niet per se 'brand new' hoeft uit te zien; de ziel moet erin blijven. Ik begin met een grondige schoonmaakbeurt en verwijder eventuele roest met de hand en wat Flitz. Geen Dremels voor mij, want ik wil absoluut voorkomen dat het metaal oververhit raakt. Bovendien behoud je zo de originele patina, en dat vind ik juist ontzettend cool. Daarna is de snede aan de beurt. Ik begin meestal op de Naniwa 1000, ga door naar de 3k en 6k, om vervolgens de bekende Naniwa 12000 te pakken. Als finishing touch gebruik ik een Arkansas Translucent en een strop. Tot slot polijst ik vaak de scales, desinfecteer ik het gehele mes en gaat er een beschermend laagje Ballistol over het staal. Een hedendaags scheermes van Dovo o.i.d. van € 200,- zal vast geweldig scheren, maar dat mist voor mij de essentie. De rijke geschiedenis van zo’n oud open scheermes, het weer volledig scheerklaar maken en dat erfgoed terugbrengen naar het heden: daar word ik persoonlijk heel blij van. Als de gelegenheid zich voordoet, geef ik er dan ook graag eentje cadeau aan iemand die dit kan waarderen — inclusief het hele verhaal over de herkomst en de leeftijd van het mes. Ik kwam dit forum zojuist per toeval tegen, terwijl ik eerlijk gezegd het bestaan ervan niet eens wist. Ik zit normaal nooit op fora, maar toen ik hier rondkeek kon ik het simpelweg niet laten om me aan te melden en in te haken. Ik las al snel dat 'Tony' hier de absolute guru is op het gebied van slijpen en open messen, dus ik ben heel benieuwd naar alle kennis en ervaringen hier. Ontzettend leuk om te zien dat er zo’n actieve community is. Ik hoop hier veel te leren en gezellig mee te praten over onze gedeelde passie! Groet, Rob 4 1
dhr K Posted July 3 Posted July 3 Welkom. Leuk een open messen liefhebber. Ikzelf ben een amateurtje die niet kan slijpen maar ik geniet van mijn (vintage) open messen. 1
Julyan Posted July 3 Posted July 3 Welkom. Het enige wat ik hoef te slijpen zijn mn keuken messen. maar ik neem meestal genoegen met een paar halen op de keramische slijpstaaf (beetje luiheid ook, mischien word het weer eens tijdvoor de stenen) met open mesen scheren gaat voor mij hellaas niet. 1
Robby Posted July 3 Author Posted July 3 (edited) Dhr K, Ik zie mezelf ook absoluut niet als pro. Wel vind ik het superleuk om te doen en aldoende leert men. Ik ben ook niet begonnen om gelijk de 'mooie messen' te slijpen. En soms loop ik nog tegen dingen aan dat je denkt, hoe dan?! Dan heb je een tijd staan slijpen en dan merk je dat de scherpte er niet is. Bijvoorbeeld 1 kant is super en de andere kant... bot... Dan pas merk je dat er een licht wobble in je mes zit.... weet je dat ook weer voor volgende keren etc. Wat ik zeg, aldoende leert men. Een haar test, ja.... zeg het maar. Ik hoef geen demonstraties te geven. Ik wil dat het mes weer fijn scheert. Zo vind ik het ook niet fair om aan te geven dat ik een pro ben of dat ik zeg, professioneel opgeknapt, wel met een hoop liefde. Ik verwijder oppervlakkige roest, zodat enkel mooie patina overblijft, eventueel wat schuurpapier. Ik slijp met Kapton tape op de spine tot 12 k en dan translucent en vervolgens een strop. Scales polijsten, goed schoonmaken en balistol. Dan kan het mes er weer tegen aan. Maar als ik de messen bijvoorbeeld zie bij de dutch shaving shop. Die blinken allemaal, zo ver ga ik niet. Sommige verheffen dit tot een ware kunst waar ik enkel respect voor heb. Maargoed, oude messen weer scheerklaar maken, moeten het ook niet interessanter maken dan dat het is. 😅 Edited July 3 by Robby Te snel op plaatsten gedrukt 1
RMS Posted Thursday at 10:14 AM Posted Thursday at 10:14 AM Welkom Rob Benieuwd of er van jouw kant ook mooie input komt 1
Recommended Posts