Jump to content

Recommended Posts

Posted

Goededag heren, 

Dit is waarschijnlijk al eerder gepost maar ik dacht ik post het toch maar, want het is leuk om terug te gaan in de tijd en herinneringen op te halen en te zien welk pad je gevolgd hebt, mijn eerste shaving kit was niet van mezelf maar van mn vader (in mijn tienerjaren gebruikte ik mn vaders Gillette slim twist of super twist weet niet de exacte naam en de palmolive scheer stick de scheerkwast was een goedkope standaard kwast ik weet niet meer welk merk of type kwast), mijn eerste scheerset die ik zelf kocht was een merkur 34C HD, een HJM synthetische scheerkwast, Taylor of old bond street jermyn street scheercreme en een soepkom die ik uit de keuken pakte, ik zal later wat foto's toevoegen als ik de kit gevonden heb, om een beeld te krijgen, ik ben zeer benieuwd naar jou eerste scheerset en je verhaal terug in de tijd, voeg ook wat foto's toe als het kan. 

Sami, 

• I like it 3
Posted

Oh foto's delen gaat hier wat anders, het is lang geleden dat ik hier foto's post ben helemaal vergeten hoe dat het makkelijkst gaat 

Posted

Zo ver ik het mij kan herinneren was dat een Edwin Jagger DE89 krabber met Astra Super Platinum mesje, Proraso rood scheerzeep en Layrite Bay Rum aftershave. En als kwast een Razorock Syntheet.

• I like it 4
Posted

In mijn geval was het een Muhle 89r een Tobs Elton College zeep ,Gillette mesjes en omega pork kwast .

De 89r bleek wat te mild = doorverkocht

Tobs eton college = op en vanwege logistieke issues (lees te veel voorraad) duurt het nog wel even voor ie weer gekocht wordt.

De pork kwast heb ik nog maar komt zga nooit aan bod.

Gillette silver blue is nog steeds (heel ruim) op voorraad en worden nog wel eens gebruikt.

• I like it 4
Posted

Merkur 34C, dan snel overgeschakeld naar Merkur 37C, nog steeds een favoriet.  Kwast weet ik niet meer, Yaqi?

• I like it 4
Posted

Ik kreeg van mijn kids een scheersetje van Muhle: een 89r, standaard met een (piepklein) scheerkommetje en een badgerkwast.. dit samen met een klein tubetje proraso groen..... En ik weet nog heel goed hoe voorzichtig en beverig mijn eerste scheerbeurt was. Totaal niet tevreden met het resultaat maar oefening baarde kunst en nu nog steeds volledig verkocht (of verloren 😀). Ondertussen vele jaren verder, overtuigd kopsopper en blijf bij mijn favoriete razor combo, enkele synthetische brushes en een roulatie van enkele zepen....

• I like it 6
Posted

Mijn eerste scheerset was n Remmington (elektrisch) maar dat blad ging steeds stuk

Mijn vader schoor zich altijd nat met n kwast, n open krabbertje, scheermesjes van Gilette ( in mijn herinnering waren dat blauwe doosjes) en scheerstick van de vergulde hand. Als aftershave gebruikte hij Fresh-up en Tabac.

Net voordat ik mijn dienstplicht ging vervullen (1972) ben ik overgestapt van mijn Remmington naar n Gilette Twist, scheercreme van de vergulde hand afgewisseld met scheerschuim van de vergulde hand (was veel makkelijker) en scheermesjes van Gillette afgewisseld met Nacet. Als aftershave gebruikte ik Fresh-up, Old Spice, Tabac of Sir Irish Moos.

Later ben ik overgestapt naar Gillette GII met diverse gels/ schuimen en als aftershave (bijna) altijd n aftershave balm van van Sanex.

Sanex is op een gegeven moment gestopt en ben toen over gegaan op Nivea balm.

n aantal jaar geleden ben ik me verder gaan verdiepen in t natscheren en ben op n gegeven moment op dit forum terecht gekomen en heb ik t natscheren als hobby ontdekt en niet meer als n dagelijks noodzakelijk kwaad.

Affijn, veel zepen, krabbers, mesjes, kwasten en aftershaves later ban ik uitgekomen op n paar favorieten.

Krabbertje: Henson Alu Medium.

Mesje: Astra blauw of Wizamet

Kwast: Scheerkwast Pegasus Alchemy1 tortoise shell

Zeep: Lastig, nog steeds (teveel) keuzes, maar mijn favorieten zijn Castle Forbes (1445 en Forbes of Forbes) en Stirling (barbershop)

Aftershave: Nivea Sensitive balm of Mylene moisterizing gel cream of van SV de Mirto di Sardegna of Stella Alpine

• I like it 4
Posted

Maar serieus, wat noem je een scheerset? Toen ik voor het eerst van een elektrisch scheerapparaat (Braun) overstapte op een krabber (Gillette), heb ik jarenlang alleen die krabber gebruikt met spuitbussen (diverse merken). Pas een jaar of 15 later kwam ik op het idee om echte scheerzeep en een kwast (De Vergulde Hand) te kopen. Maar ja, toen was het hek ook van de dam.

• I like it 4
Posted

Geweldige verhalen, heel bijzonder hoe iedereen een eigen reis maakt en op een gegeven moment ontdekt wat wel en niet werkt 👍💯 

• I like it 2
Posted
Op 2-7-2026 om 00:33, Niek zei:

Zeep: Lastig, nog steeds (teveel) keuzes, maar mijn favorieten zijn Castle Forbes (1445 en Forbes of Forbes) 

Kan je mij de geur beschrijven van Forbes of Forbes?

Ik ben nieuwsgierig, maar wil niet weer een aankoop doen en een week later hier op het forum weggeven

Posted

@ iwan073  Geuren omschrijven is niet mijn ding en heb de geuromschrijving gekopieerd van "Scheersalon" waar ik de zeep ook gekocht heb. Meestal rijd ik een keer in de zoveel tijd daarheen en loop dan mijn neus achterna in de winkel :-)

Dat wil niet zeggen dat ik dan geen miskoop kan doen want ook n geur kan gaan vervelen. Wat ik wel weet is dat deze geur mij niet zal gaan vervelen.

Scheerzeep met een warm, houtachtig, elegant en uitgesproken mannelijk geurkarakter

Forbes of Forbes bezit een warm, houtachtig en kruidig geurprofiel met een verfijnde, klassieke uitstraling. De geur combineert frisse citrus-accenten met aromatische, groene tonen en een diepe, warme basis van amber, kruiden en hout. Het resultaat is een elegante gentleman-geur die doet denken aan leer, sigarenrook en gepolijst hout – comfortabel, rijk en tijdloos.

Sigarenrook citrus en hout kan ik er niet uithalen maar het is in ieder geval geen sterke geur en , voor mij, een hele fijne geur die nog fijner wordt tijdens t opschuimen.

• I like it 1
  • Thanks! 2
Posted

Ik kreeg van mijn vader - toen hij ontdekte dat ik stiekem zijn scheerspullen weleens gebruikte - een Gillette tech met Gillette mesjes en old spice scheercreme. Snel kwam er old spice AS erbij. Toen ik ging studeren werd het vanzelfsprekend een baard. Toen ik student af was werd het een Philips elektrisch ding. Totdat ik weer de oude krabber terugvond, met Vergulde hand werd dat het weekend ritueel. De krabber ging stuk en ik stapte op een cartridge ding (Muhle) over en ontdekte een paar jaar later dat er een wereld van kwaliteit scheerspullen bestond. The rest is history...

• I like it 3
Posted

Ik heb geen flauw idee, de eerste herinnering zijn de spuitbus en die mesjes waarbij de eerste aan de haar trekt en de tweede hem afsneed.

Dat leek me toen al erg onzinnig.

De cartridges waren wel duur en ik als wrek deed er dan extra lang mee.

Het heeft 20 jaar geduurd voordat ik door had dat er ook echte zeep bestond en dat een mesje ook 20 cent kon kosten

• I like it 3
  • Haha 1
Posted

Om deze hobby nou als kostenbesparend te zien gaat in mijn geval niet op gok ik want ik heb ondertussen een kastvol aan scheerspullen mar de kwaliteit per scheerbeurt is er wel flink op voorruit gegaan.

• Agreed 2
Posted

Gillette mach volgens mij met spuitbuis. Na een jaar of 20 Fatip met astra mesjes . Nu vaak nog steeds de zelfde combi en shavette omdat ik dat leuk vind 

• I like it 2