Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hoi,

ik ben hier eerder geweest ik weet alleen mijn inloggegevens niet meer. Dus nieuw account aangemaakt. Ik heb een dovo 5/8 wit heft. het mes zit te los tussen beide heftdelen dus bij het inklappen raakt ie soms het houten heft. Verder is die bot. 

Ik heb daarnaast nog een 6/7 mes, ook stomp. Vind het toch lastig om de messen op de riem scherp te houden. dat mes moet ook even gepolijst worden. Door verhuizing verbouwing toch wat vlekken op het mes. nadeel van dit mes is dat het heft een vreemde geur heeft. Ik vind het niet lekker i.i.g. 

Kan iemand dit oplossen of kan ik deze 2 inruilen? Ik ben zo flexibel als wat. ik heb me al geen anderhalf jaar meer met een open mes gesneden terwijl ik het op een gegeven moment best goed kon. 

• I like it 1
Posted

Hallo Bertil, je messen vragen meer dan een reguliere slijpbeurt. Niet iets wat hier normaal gesproken aangeboden wordt. Om je messen in te ruilen zou we er foto’s van moeten zien.

Posted

ik heb me al geen anderhalf jaar meer met een open mes gesneden terwijl ik het op een gegeven moment best goed kon.

Op zich is je niet snijden iets wat je wilt. En knapper dan je wel snijden: dat kan iedereen. 

• I like it 1
  • Haha 3
  • 4 weeks later...
Posted

Ik heb 1 van mijn messen (niet de Dovo) door Tonny laten slijpen. Het is een 6/7 mes met een decoratieve ruggravure op de 'spine'. Bester silber stahl vermeld die maar geen merk. Ik had me doordat het mes stom was al een hele tijd niet meer met het mes geschoren. nu een keer of 10. Eerste keer toch de moeilijke delen even overgeslagen maar ik heb de techniek al weer redelijk te pakken. Blijft toch een ander soort gevoel geven. 

Ik heb een beetje gekeken naar messen. Er is wat te koop. Nu vroeg ik me af, het meest extreme voorbeeld dat ik gevonden heb, een 8/8 razor. 

Kun je je daar nog wel mee scheren? Je snor net onder je neus? Hoe krijg je dan een hoek onder de 30 graden? En gaat zo'n groot blad niet ten koste van de precisie? Esthetisch zijn het prachtige messen. Maar praktisch? (niet dat ik er een ga kopen hoor)

• I like it 4
Posted
5 uren geleden, bertil zei:

Kun je je daar nog wel mee scheren?

Voorzichtig gaat prima...😁

Het grote verschil is niet zozeer de afmetingen maar het gewicht. Omdat ze zwaarder zin zin ze effectiever dan bijv. een 5/8. De laatste jaren zie e dat steeds meer mensen zich met de grote jongens scheren. 8/8 is ong. de grens. Ik heb wel eens 12/8 en 15/8 gezien maar dat zijn monster dingen van mensen die ze zelf maken.

De grote messen die ik heb (7/8-8/8) vind ik zeer prettig scheren. Door het gewicht voelt het alsof ze vanzelf scheren...Maar dat is natuurlijk puur een kwestie van smaak. Een 5/8 scheert ook uitstekend...

• I like it 1
Posted

kan prima je leert de scheerhoek vanzelf 8/8 of 7/8 zijn mijn voorkeur kwa grootte gewoon proberen je voelt vanzelf welke hoek je moet hanteren en als je in de buurt van Rotterdam bent kan je even een keer langskomen om zo'n mes in je handen te houden en te proberen

• I like it 3