Jump to content

Video scheerschuim maken

henkverhaar

Recommended Posts

Ik krijg wel eens vragen over het maken van scheerschuim met mijn (Dr. Henk's No 5) scheerzeep/creme. Mijn eigen ervaring is dat het niet moeilijk is om met een betrekkelijk eenvoudige aanpak een goed schuim te maken, maar wellicht zijn niet alle werkwijzen even effectief; daarom dit filmpje dat laat zien hoe _ik_ het doe. Let wel, ik zeg niet dat dit de enige of zelfs maar de beste methode is - het is slechts een methode die voor mij werkt. Enjoy...

Ik ben nu al een paar keer aan het rotzooien geweest met Henk's zepen en die spelen niet goed mee. Dank voor de video, ik ga die eens helemaal nadoen. Ik laad nu wat op mijn kwast (eerste hypothese is ik neem te weinig zeep) en ga dan opkloppen. Ik gok erop dat te weinig zeep ook het probleem is, of het eerst verspreiden in de kom.

Ik ben nu al een paar keer aan het rotzooien geweest met Henk's zepen en die spelen niet goed mee. Dank voor de video, ik ga die eens helemaal nadoen. Ik laad nu wat op mijn kwast (eerste hypothese is ik neem te weinig zeep) en ga dan opkloppen. Ik gok erop dat te weinig zeep ook het probleem is, of het eerst verspreiden in de kom.

Verspreiden in de kom zou op zich niet uit moeten maken, het maakt het opkloppen voornamelijk sneller. Kwast laden lijkt me inderdaad minder geslaagd - dat werkt mogelijk wel bij 'echte' crèmes (zeg maar zo dun als TOBS), maar mijn zeep is daarvoor toch te veel 'zeep'. Ik vermoed inderdaad dat je met te weinig zeep begint. Ik gebruik toch minstens een klodder ter grootte van een hazelnoot per keer.

Heb ik nu mijn Waterloo gevonden? Ik krijg gewoon geen mooi schuim van deze zeep. Op de video duidelijk mooi schuim, dus het is niet dat de zeep het niet kan, ik weet dat het aan mij ligt. Uiteindelijk vandaag het schuim bruikbaar gemaakt met wat Nivea cream. De Dutch Moss ruikt erg lekker, die laat ik niet zomaar gaan.

Uit harde zeep maak ik ook zo schuim in mijn kom door met de kwast over de zeep te gaan. Kwast in heet water, over de zeep tot er genoeg op de top zit en dan maar opkloppen in een warme scuttel. Met water op dikte brengen en Zen...........

Blijven oefenen!

Harde zeep, croap geen probleem. Ik zie nu wat er gebeurd, als ik aan het opkloppen ben blijft de zeep geklonterd aan de haren hangen. Bij hardere zepen wordt de zeep bij het laden al netjes verdeeld over de haren, dat blijft nu uit. Ik denk dat het verdelen in de kom toch wel invloed gaat hebben, of een ruwere kom gebruiken, zoals een scuttle met groeven. Misschien morgen, maar eigenlijk wil ik ook wel weer een andere zeep gebruiken.

Hoe moet je trouwens schuim maken met bv een Palmolive scheerstaaf of andere hardere zepen?

Thx

Bij een harde zeep in een bak of kom kun je er gewoon met een natte kwast overheen 'kwasten' totdat er genooeg zeep is opgelost en opgenomen. De zeep voor je begint even voorweken helpt (laagje water erop, minuutje laten inwerken, afgieten).

Scheerstaven zijn eigenlijk bedoeld voor face-latheren, waarbij je de staaf over je natte baard 'raspt' tot er genoeg zeep op je gezicht zit. Daarna met de kwast op je gezicht tot schuim opwerken. Wat echter veel gedaan wordt met de palmolive staaf is raspen en, eventueel met n beetje water, in n kom persen, en voila, harde palmolive scheerzeep in n kom.....

Ik kon het toch niet laten, ik moest het nog een keer proberen. De Dutch Moss in een geborstelde RVS kom gedaan, die is een klein beetje ruw, en helemaal uitgesmeerd, de zeep voelt niet helemaal homogeen, maar ook de stuggere stukjes helemaal plat gedrukt. Voor mijn gevoel heel veel gebruikt. Bakje in een warme kom met water en met de warme borstel roeren. Steeds een beetje water erbij. Duurt lang. Maar nu lukt het wel, opeens voelt het roeren anders en krijg ik geslagen room. De scheerbeurt is perfect. Het schuim ruikt lekker en het mes (Dovo 5/8) glijdt prima. Genoeg schuim voor 3 passen en touch ups op mijn hals. Beter scheergevoel dan toen ik Nivea scheercream had toegevoegd.

Een zeep die wat meer moeite kost dan wat ik gewend ben. Het is ook verreweg de meest zachte zeep die ik ken, echt een pasta. Geeft een goed post shave gevoel. De hoeveelheid water is ook redelijk bepalend en het moet langzaam worden toegevoegd.

Henk dank voor de zeep en de video!

Hoe moet je trouwens schuim maken met bv een Palmolive scheerstaaf of andere hardere zepen?

Thx

Wat ik nog toe zou willen voegen aan het verhaal van henkverhaar is dat het bij de echt harde scheersticks helpt om ze af en toe in warm water te dopen tijdens het opbrengen. Dat is bij bv. de Tabac stick niet nodig want die laat makkelijk product los maar bij Palmolive en Speick helpt dat behoorlijk; die geven niet zo makkelijk zeep los en vandaar denk ik ook dat ze zo vaak geraspt worden.