Tati1050 Posted May 8 Posted May 8 Permitteer me dat ik hier een nieuw draadje begin, enkel om jullie advies in te winnen over scheergerelateerde problemen, waarbij de mening van iedereen een rol kan spelen… Ik begin met twee vragen: 1. Aftershaves - Herhaaldelijk lees ik hier dat bij velen de AS veel langer meegaat dan de bijbehorende zeep. Hoe gebruiken jullie AS dan op een zo zuinige manier? Bij mij vliegt de AS er door, maar de zeep gaat (veel) langer mee… [Ik stelde deze vraag ook al in een ander draadje, sorry!] 2. Gebruikte mesjes - Ik heb de voorbije jaren een hoop gebruikte scheermesjes in een verzamelbakje. Daar wil ik nu van af. Hoe doen jullie dat op een veilige en milieuvriendelijke manier? Enne…, misschien hebben jullie ook zo’n algemene scheervraag. Laat ze maar op dit forum los, zou ik zeggen, onder het motto: met zijn allen weten we meer dan alleen. 1
Levi Posted May 8 Posted May 8 Van mij vliegen de zepen er vlugger door dan de aftershaves, dat komt omdat ik meestal de bijhorende aftershave gebruik. De verhouding is ongeveer 2-3 zepen of soms zelfs 4 tegenover een flesje aftershave. De ene zeep is namelijk ook zuiniger dan de andere. De mesjes doe ik in een plastic potje en tape ik dan toe zodat ze niet open kunnen. Die doe ik dan in de restafvalzak of naar het containerpark bij klein gevaarlijk afval.
Stoppel Posted May 8 Posted May 8 1. Bij mij is die verhouding denk ik eerder 1:1 2. Mesjes gaan bij mij in een Smint blikje. Als het vol is gaat het gewoon in de container met metaal als ik eens een keer bij de milieustraat kom. 3 1
iwan073 Posted May 8 Posted May 8 Dat is helemaal nieuw voor mij, dat een aftershave langer meegaat dan een scheerzeep. Dan moet je echt weinig gebruiken lijkt mij. Ik gebruik aftershave balsem, dus ik gebruik een goede hoeveelheid zodat ik mijn huid lekker vet kan maken na het scheren. 2
Ric325i Posted May 8 Posted May 8 Ik hou ook aan het einde van mijn zeep vaak wat aftershave over. Daarnaast is het verbruik per zeep ook wel verschillend. Ik heb bv Gentlemens nod Arthur gehad waarbij de zeep al lang op is en ik nog 90% AS over heb maar als ik een zeep gebruik die minder krachtig is qua geur pak ik nog wel eens de Arthur. 2
Tati1050 Posted May 8 Author Posted May 8 Er zijn twee mogelijkheden: ofwel gebruik ik minder zeep dan jullie…, maar dat denk ik niet (dagelijks 3 passes, ‘prettig’ schuim, …) ofwel gebruik ik mijn aftershave anders dan jullie… Wat ik doe: AS in een kuiltje in mijn linkerhand, AS erin, even uitwrijven en dan mijn wangen op… kan het ook anders? 1
Levi Posted May 9 Posted May 9 Ik denk dat iedereen de aftershave zoals jou in kuiltje in de hand neemt en dan mooi uitwrijft om dan op het gezicht aan te brengen. Het verschil voor het gebruik van een aftershave flesje zal bij jou anders zijn dan mij. Stel nu je hebt een flesje Myrsol dat je gebruikt bij 5 verschillende zepen dat jij goed vindt bij passen. En ik gebruik telkens de bijhorende aftershave van een zeep (setje). In verhouding zal deze aftershave bij jou 4x rapper moeten opgebruikt worden dan mij omdat ik telkens een bijhorende aftershave gebruik. 1
bartje-p Posted May 9 Posted May 9 Leuke onderwerpen. Ik hou het al een tijdlang bij, en ik doe zo’n 100 keer met een flesje aftershave van 100 ml. Een bijbehorende harde zeep, bijv SV, gaat bij mij veel langer mee dan 100x. Overigens doe ik langer met mijn ASB’s, meestal richting 140/150. Een harde zeep (MdC, SV) heb ik nog NOOIT opgemaakt, de bijbehorende AS overigens ook nog niet. Maar die gaat wel harder dan de zeep. Bij Westman producten ben ik er niet zeker van, daar heb ik aanzienlijk meer zeep nodig voor ee goed schuim, dus mogelijk ontloopt dat elkaar niet veel. Mesjes doe ik ook als het kan in een smint blikje. Nu in een plastic bakje die ik ook dichtplak. Uiteindelijk breng ik ze een keer naar de milieustraat. 1
Magic666 Posted May 9 Posted May 9 ASB die langer mee gaat dan de zeep?? Nog nooit gebeurd... geen vette bek maar net genoeg om de huid te voeden Gebruikte mesjes gaan in een schoon gemaakt rinse appelstroop blik (die gele). Ben nog steeds bezig met het eerste blik en dat is nog niet eens tot de helft gevuld! Als die ooit vol is gaat ie in de metaalafval denk ik zo. 2
dhr K Posted May 9 Posted May 9 Ik gebruik vooral ASB en daar heb ik maar een klein druppel nodig om mijn gezicht in te smeren. Ooit ergens geleerd dat je zo 'n balm dun moet aanbrengen en dat bevalt prima. Alleen heb ik dus veel ASB over na dat de bijbehorende zeep op is. Niet dat ik voor iedere zeep de bijbehorende AS heb. Het geurige doe ik met EDP/EDT/EDC (geurtjes is een andere tic c.q. hobby van mij) Gebruikte mesjes gaan in een oude jampot en inleveren bij het milieupark Dat er glas bij het metaal meegaat is niet helemaal goed maar tja... 12 uren geleden, Tati1050 zei: AS in een kuiltje in mijn linkerhand, AS erin, even uitwrijven en dan mijn wangen op… kan het ook anders? In Rusland schijnen ze het op te drinken als de wodka echt op is.......😇 1 1 1
Pim 2 Posted May 10 Posted May 10 Misschien is iets wat meespeelt dat aftershave balsem je nog wel eens mee kunt uitschieten, en dan heb je zo'n grote klodder in je hand, die je niet meer terug in de tube krijgt. Bij harde zepen en croaps is dat risico veel minder. En sommige ASB's trekken ook gauwer in dan andere en dan heb je meteen alweer het gevoel dat je huid droog is en dat je er dus meer van nodig hebt. Wat die mesjes betreft, daar heb ik wel eens over geschreven hier. Quote In de plastic doosjes waar 10 scheermesjes in zitten heb je aan de onderkant een compartimentje waar je je gebruikte scheermesjes in kan doen. Als je scheermesjes op zijn is dat compartimentje vol en dan gooi je dat doosje weg. Ik weet alleen niet meer waarom mijn vingers zo blauw waren. 4
Tati1050 Posted May 16 Author Posted May 16 Op 9-5-2026 om 06:38, Levi zei: Het verschil voor het gebruik van een aftershave flesje zal bij jou anders zijn dan mij. Stel nu je hebt een flesje Myrsol dat je gebruikt bij 5 verschillende zepen dat jij goed vindt bij passen. En ik gebruik telkens de bijhorende aftershave van een zeep (setje). In verhouding zal deze aftershave bij jou 4x rapper moeten opgebruikt worden dan mij omdat ik telkens een bijhorende aftershave gebruik. Dat klopt inderdaad bv. voor de Myrsol AS die ik gebruik met verschillende zepen. Maar ook de AS die ik als setje koop bij een zeep, geraakt veel vlugger op dan de zeep zelf. Bij de SV 70th Anniversary bv. ben ik nog bezig aan het eerste blik zeep, maar al aan het derde flesje AS. Hetzelfde gaat gebeuren met de Razorock Tuscan Oud: blikje toont amper dat ik het al 25 keer gebruikt heb, maar het flesje AS is zo goed als leeg… Jullie ervaring is blijkbaar anders, maar ik heb geen idee hoe dat komt… 1
Tati1050 Posted May 16 Author Posted May 16 En nog een nieuwe ‘Hoe doen jullie dat’-vraagje. Ik gebruik dagelijks een preshave om de stoppels al wat voor te bereiden op,wat er komen gaat. Het gebruik ervan, maakt bij mij wel degelijk een verschil. Als ik geen PS gebruik, verloopt de scheerbeurt behoorlijk ‘stroever’ dan wanneer ik die wel gebruik. Enige nadeel: na gebruik blijft er een vrij stug laagje PS plus scheerzeep over op het mesje en geraakt de open ruimte in - vooral de SB (minder in de OC) van de Blackbird - verstopt. Uitspoelen dus, maar dat is niet zo eenvoudig. De beste oplossing is de zaak afvegen, maar dan snijdt een onhandige jongen als ik zich wel eens in zijn vinger. Hoe doen jullie dat, je krabber reinigen na gebruik? Bestaan daar bv. borsteltjes voor? 1
Levi Posted May 16 Posted May 16 Ik spoel de krabber en het mesje altijd na het scheren (met warm water) en ik laat deze dan uitdrogen. Af en toe gebruik ik een borstel om rietjes te kuisen om de moeilijke hoeken proper te krijgen. 3
Tati1050 Posted May 16 Author Posted May 16 9 minuten geleden, Levi zei: Ik spoel de krabber en het mesje altijd na het scheren (met warm water) en ik laat deze dan uitdrogen. Af en toe gebruik ik een borstel om rietjes te kuisen om de moeilijke hoeken proper te krijgen. Laat je de krabber dan gedemonteerd drogen? En waar vind je die borsteltjes? Zelf had ik al gedacht aan die micro-tandenborsteltjes die dienen om de ruimte tussen je tanden te poetsen, maar die zijn te dun.
Levi Posted May 16 Posted May 16 Ja helemaal gedemonteerd, dat doe ik altijd. De borstels kan je zo bestellen bij bol.com
Stoppel Posted May 17 Posted May 17 Ik gebruik een mesje meestal een keer of 8. Meestal maak ik dan pas de krabber ‘open’ om deze met een oude tandenborstel en wat warm water en zeep schoon te maken. Soms sla ik dat schoonmaken ook gewoon over. Op deze wijze heeft de schroefdraad ook een stuk minder te verduren. 1
Recommended Posts