Jump to content

Bowl vs Face Lathering  

55 members have voted

1. 1. Bowl vs Face Lathering

• Bowl
      31
    • Face Lather
      26

Recommended Posts

Posted
Ik doe het meestal in de bowl, omdat er dan intussen rustig naar het hoogtepunt toegewerkt kan worden.

Jaja :lol:

Posted

ja drukke dag gehad in de lunchroom, zo vlak voor de kerst :D

bovendien is mn baas zo nicht als een bloemetjesjurk, dus gaat het vaak over billen.... :mrgreen:

vandaar de verwarring :lol:

sorry voor de afdwaling....

ik ken de winkel niet, zit iig niet in omgeving Zoetermeer/Den Haag denk ik. Als ik er eens een tegenkom ga ik meteen naar binnen

Posted

hahaha! nee Harrie, ik ben lui... :D

misschien is zelf googlen een mooi goed voornemen voor 2014 ;)

bedankt voor de link!

Posted
Ik vind facelatheren één van de aardigste aspecten aan traditioneel scheren en bovendien zorgt het voor een langer contact tussen baard en scheerzeep wat het uiteindelijke resultaat alleen maar ten goede komt.

Dat is een heel belangrijk argument vóór face-latheren (en het enige wezenlijke verschil tussen kwastschuim en spuitbusschuim - de inwerktijd); en toch maak ik mijn schuim liever in een kom. Meer controle over het proces denk ik. En ook: ik heb bij face-latheren altijd moeite om de gewenste hoeveelheid zeep/creme te bestemder plaatse te krijgen om vervolgens schuim te maken...

Posted

maar er is toch ook niemand die na het komsoppen de schuim er zomaar opkwakt?

ik neem daar ook gewoon de tijd voor, ik maak vooral ook schuim in een kom voor de hoeveelheid.

Posted

In een kom kan ik de schuim luchtiger kloppen en je hebt dan idd heel veel. Schuim verschilt nogal van consistentie. Ben sinds kort aan het zoeken, naar mijn favoriete methode.

Posted
ik maak vooral ook schuim in een kom voor de hoeveelheid.
In een kom kan ik de schuim luchtiger kloppen en je hebt dan idd heel veel. Schuim verschilt nogal van consistentie.

Beide problemen, hoeveelheid en consistentie van het schuim, zijn niet zozeer een gevolg van facelatheren versus bowllatheren maar van product/water ratio en tijd nemen (daar is-tie weer) denk ik. De truc is toch om voldoende zeep/crème in de borstel te laden voor je begint met opschuimen en dat vergt wat ervaring misschien. Vervolgens kun je met regelmatig de tips in warm water steken voor wat extra water je schuim opbouwen tot de verhouding precies goed is.

Ik zie geen verschil tussen bowl - en facelatheren voor wat betreft de kwaliteit van mijn schuim, sterker nog; bij het facelatheren zie je niet alleen of het er goed uitziet, je kunt het bovendien voelen. Zelfs met mijn Wee Scot kan ik gemakkelijk voldoende zeep laden voor 3 passes (ik doe er meestal maar twee) zonder er echt moeite voor te hoeven doen.

Nou mag iedereen zijn eigen methode kiezen natuurlijk maar als je bij facelatheren een minder schuim krijgt ligt dat toch echt niet aan de methode maar aan........ ;)

Het is te leren hoor!

Posted

Met facelatheren heb ik ook geen probleem hoor, vaak doe ik dat ook doordeweeks als ik minder tijd heb. Ik krijg ook niet minder schuim met kopsoppen, maar toch vind ik een dikke vette klodder schuim in een kommetje meestal prettiger.

Posted

In een kommetje blijft het wel langer warm als je zorgt dat het kommetje zelf goed warm is (in een groter kommetje met heet water o een bodem heet water in de wastafel zetten en je hebt je eigen "scuttle") Verder zie ik vooral voordelen in facelatheren. De exra weerstand van stoppels lijkt te helpen voor een sneller goed schuim.

Posted

Of dat schuim nou via een bakje of rechtstreeks op je gezicht komt maakt eigenlijk niet uit. Als het er maar goed op zit voor het mes zijn werk moet doen. Ergo voor mij is het een onderdeel van het ritueel, om in die kom te staan roeren, tot ik de juiste consistentie heb, die ik wil. Doe dat dus ook in 99% van de beurten.

Alleen als ik snel moet doe ik het soms wel rechtstreeks, maar daar win ik 4 minuten mee. 3 voor het opschuimen en 1 voor het schoonmaken van de kom.

Dus voor mij niet relevant dat het langer duurt, immers wat is 4 minuten.

Het gaat toch om behoeftebevrediging, anders liet ik wel mijn baard groeien :P

Posted
In een kom kloppen voelt meer als ritueel, kopklotsen is praktischer.

Blijft interessant al die verschillen. Ik ben met bowllatheren min of meer gestopt, ik doe een soort half-om met Cella bv., omdat ik juist meer dat rituele heb met een (langzame) facelather en dat gedoe met die bowl te klinisch/afstandelijk vond. Een ander ding is dat ik telkens lees dat facelatheren sneller is maar eerlijk gezegd denk ik dat ik meer tijd kwijt ben sinds ik geen bowl meer gebruik.

Het kan wel sneller maar het langzaam opbouwen van het schuim vind ik misschien wel net zo leuk als het (geluid van) het scheren zelf.

Posted

Lekker in de kom hier.

En dat komt eigenlijk door.... Tja zo ben ik begonnen, en weet dus niet beter.

Mischien toch maar weer eens proberen direct op het gezicht.

-edit-

Vanochtend maar eens de kom gelaten voor wat die is, en aan het opschuiven op het gezicht gewaagd.

Viel geheel niet tegen en ging beter dan verwacht.

De schuim was wel wat kouder als uit de kom omdat die altijd opwarmt tijdens het douchen.

Posted

Ik klieder in de kom, voornamelijk omdat ik voor mijn gevoel een betere controle heb over de consistentie van het schuim. Ook komt er geen of minder schuim diep in de scheerkwast, waar het helemaal niks te zoeken heeft.

Moet ik wel zeggen dat ik als ik ergens anders scheer dan thuis ik meestal gezichtklieder met mijn kleine Plisson in grijze das. Ik ben nu gewent aan Thäter 2-band, dus dat prikt wel wat meer dan ik genwend ben.

Posted
Je krijgt idd wel sneller goed schuim als je het rechtstreeks op je gezicht doet.

Ik weet het niet, ik heb het nooit anders gedaan dan direct op mijn gezicht. Het grote voordeel, naast dat ik het gewend ben, is dat ik geen scheerkom nodig heb. Dat scheelt weer, vooral als ik op reis ben.

Posted
Ik klieder in de kom

Welkom op het forum Pithor! (zelfde Pithor als op coticule.be?) groetjes ron

Posted

Op vakantie gaat de kom ook niet mee hoor. Ik laat hem de laatste tijd thuis ook vaker staan, sta te laat op wat resulteert in haast, dus kopkloppen gaat sneller.

Posted

Voor op reis heb ik een kunststof soepkom van de Hema. Daar past precies een bakje Proraso in. Neemt dus geen extra ruimte in in mijn toilet tas.

Posted

Ligt dat er niet ook een beetje aan welke zeep of creme je gebruikt? In mijn geval (ik gebruik cremes) heb ik een paar cremes die zich heerlijk laten facelatheren. Gewoon lekker om die warme kwast over je gezicht te voelen terwijl je het schuim ziet ontstaan. Maar bijv de TOBS Jermyn st vind ik niet prettig opschuimen als ik hem direct op het gezicht zet.

De eerlijkheid gebiedt me om te melden dat ik deze creme pas tweemaal heb gebruikt, dus dat kan ook aan mij liggen. Ik ben in elk geval het bakje bij mijn Muhle setje aan het bestellen omdat ik die vaker ga gebruiken dan ik oorspronkelijk van plan was.

Mijn antwoord op de poll is dus ook: 'beide' (en ik heb daarom geen keuze gemaakt)

Posted
Voor op reis heb ik een kunststof soepkom van de Hema. Daar past precies een bakje Proraso in. Neemt dus geen extra ruimte in in mijn toilet tas.

Ik heb een voerbakje, past onderin het vak in mijn toilettas waar mijn zeep en razorcase ook inzit. Vrolijk kleurtje!

http://www.ebay.nl/itm/1xDog-Pet-Folding-Collapsible-Travel-Feeding-Foldable-Silicone-Bowl-Pot-3-colors-/171027382585?pt=Dog_Dishes_Feeders_and_Fountains&var=&hash=item27d206c139