Tony Posted March 25 Posted March 25 Net binnengekomen een 8/8” Climax gemaakt door gebr. Schmachtenberg te Solingen. Ziet er niet uit met kapotte scales. Het werd weer eens tijd om een oude hobby op te pakken. Wordt vervolgd. 4
Tony Posted March 25 Author Posted March 25 Het ergste vuil verwijderd en een tijdelijk passend jasje aangetrokken. Het valt allemaal wel mee, geen erge roestvorming. 6
Tony Posted March 26 Author Posted March 26 De Volgende stap is het vaststellen of het metaal sterk genoeg is om een goede snede te leveren. Hiervoor zetten we een snede middels een 800 grit hone en testen we deze middels de duim nagel. Ter gelijkertijd verwijderen we het rafelige randje van de snede, waarbij we helaas een mm van de breedte van het blad verliezen. Zoals je op de foto kunt zien hebben we nu een mooie smiling edge gekregen. Klaar voor de volgende stap. 7
JvdK Posted March 26 Posted March 26 Het mes heeft inderdaad een flinke smile. Ga je die smile recht(er) maken of laat je dat zo? 1
Tony Posted March 26 Author Posted March 26 Ik vind een deze lichte smile eigenlijk wel erg fraai staan, ik heb het niet zo met een rechte snede die meestal ontstaat door het veelvuldig slijpen van een mes. 2
Tony Posted March 26 Author Posted March 26 Inmiddels een deel van het mes opgepoetst en een handvat gevonden waarbij het mes precies in het midden kan sluiten. Nu heb ik best een aantal handvatten liggen, maar dit mes is uitzonderlijk lang en ik blij dat ik er een heb gevonden. Nu het blad poetsen, dat gaat even duren 6
Tony Posted March 26 Author Posted March 26 Zit nu in de schuur papier fase: 180-220-320-400-600-800 grit, een nogal tijdrovend bezigheid . andere kant volgt hopelijk morgen. 7
dhr K Posted March 27 Posted March 27 grappig dat op de foto's lijkt alsof het een full follow mes is maar op de foto met de scales (van voren genomen) ziet het als wedge uit. Mooi werk @ Tony 1
Tony Posted March 27 Author Posted March 27 Zit nu in de schuur papier fase: 180-220-320-400-600-800 grit, een nogal tijdrovend bezigheid . andere kant volgt hopelijk morgen. 2
Tony Posted March 27 Author Posted March 27 De vorige post is van gisteren vandaag de voorzijde aangepakt morgen in de scales en slijpen 5
Bakkert Posted March 27 Posted March 27 Zo hé, echt snel en wat een transformatie! Heel benieuwd naar het eindresultaat, belooft veel goeds. 1
Tony Posted March 28 Author Posted March 28 Het slijpen was weinig werk daar de snede in de eerste fase reeds gezet was. Gister avond dus een eerste scheerbeurt, double pass , vrijwel geen aluin prik, niet ontevreden dus. Echter niet tevreden met het handvat, de balans met het mes is niet goed wat vooral bij het stroppen gevoeld wordt. Maar al met al een goed gevoel daar een handvat vervangen geen wezenlijk probleem is. 8
JvdK Posted March 28 Posted March 28 Dat zijn snelle tijden. Een algehele restauratie in zo’n 3 dagen met een mooi resultaat! 1 1
Tony Posted April 5 Author Posted April 5 Inmiddels een handvat gevonden waarmee het mes in balans komt. ik ben overigens van plan om weer eens zelf een nieuw handvat te maken materiaal genoeg, deze kirinite lijkt mij wel aardig passend Wordt vervolgd 10
RMS Posted April 6 Posted April 6 Blijft mooi om te zien hoe zo'n mes veranderd ! Ook enige jalousie speelt mee over de vaardigheden 1 1
Recommended Posts