Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)
Vorige week heb ik na bij Dutch Shaving shop een oude Tupungato aangeschaft. Met als belangrijkste reden om het open scheren nu wel tot een succesvolle beleving te maken. het is een 7/8 en echt een heel wat grotere jongen dan de Klas Tornblom die ik ook heb geprobeerd. Daarmee eigenlijk nooit lekker geschoren. Zelf geprobeerd met een aangekochte Nakayama Koppa van meesterslijpers om die scherp(er) te krijgen maar ook dat lukt niet. Een tijdlang dus met de safety razor lekker bezig geweest maar het begon toch te kriebelen. 

Zaterdagochtend is de Tupungato binnen gekomen, dus direct proberen natuurlijk. En gisteravond alweer een stoppellaagje, dus hop tweede ronde. 

Ik moet zeggen dat de scheer en vooral de scherptebeleving me wat is tegen gevallen, ik heb een foto bijgevoegd van gisteravond direct na de scheerbeurt. Ik heb tijdens het scheren het gevoel dat het mes (veel) minder makkelijk/scherp over de huid en vooral door de baardharen gaat dan mijn safety razor. Ik moest echt een beetje ‘trekken/duwen’. Ook (vooral in de lage hals) meerdere passages nodig om de haren weg te krijgen. Heb wel netjes huid lekker warm/nat, de pre-shave gebruikt, schuim ruim op de kwast, dikke 1,5 minuut inzepen etc. 

Een deel zal aan mijn techniek liggen, maar ik heb ook het gevoel dat ik het mes niet zo scherp lijk te krijgen? Ik heb met de scheerriem wel gestropt van tevoren. De eerste keer ongeveer 20/20 met canvas en leer (dus iets meer 40 in totaal). De tweede keer kreeg ik helemaal de hangende haartest niet voor elkaar, dus heb ik vaker gestropt. Toen de haartjes wel gesneden werden trok hij ze ook wel wat door; je hoorde dan echt een ‘kling’. Niet in de buurt van wat ik veel op YouTube zie: vlot vallende haartjes. ook op de arm vooral wegdrukkende haren. Toch ben ik maar aan de gang gegaan met als resultaat: onder de kin redelijk gelukt, maar (veel) minder glad dan met safety razor. En vooral in de lagere delen van de hals flinke rode vlekken en 'burn'. ik weet niet zo goed hoe ik een foto moet bijvoegen

Ik ben, kortom, benieuwd naar jullie gedachten als ik dit zo beschrijf. Mes, techniek, iets anders? Ik beleef nu hetzelfde met de scherpte als met de Tornblom dus ik vermoed dat daar ook een deel van de problemen zit? 
IMG-0311.avif 
Edited by Bakkert
Posted

oei... dat ziet er niet heel plezierig uit nee. Helaas kan ik je wat open messen betreft geen advies geven. Maar als ik je relaas lees, denk ik toch aan de scherpte van je mes? En wellicht starten met alleen WTG te scheren (with the grain, met de groeirichting van het haar mee)? Succes in ieder geval.

Posted

Moeilijk om zo maar iets erover zeggen. Als ik je foto bekijk is het eerste waar ik aan denk dat je misschien een te grote hoek heb waardoor het mes 'schraapt'. Heb je geprobeerd om verschillende hoeken te scheren? Hoe platter het mes op de huid ligt hoe prettiger het is maar scheert bijna niet. Een hoek van 90graden scheert ook niet maar schraapt je huid. Ergens tussen in dus. Ik zou me verder niet al te druk maken over de scherpte van je mes. Als je hem shave ready hebt gekocht (wat waarschijnlijk zo is) dan is hij scherp genoeg en verder experimenteren met slijpen heeft eerder een averechts effect. Geen idee hoe je strop techniek is, 20/20 is misschien aan de korte kant. Ik zelf doe 20 canvas, 60 leer en maak me verder geen zorgen over hangende haren enz... Open messen zijn over het algemeen scherp genoeg en behouden die scherpte vrij lang zonder dat je er veel aan hoeft te doen. Ik hoop dat je her wat aan hebt. Succes en ik hoop dat het goed komt

Posted

Dank Bartje! Ik ben benieuwd wat anderen ervan zeggen. Ik zal ook oefenen, oefenen oefenen natuurlijk -scheelt weer een tip ;-)! 

• Haha 1
Posted
2 minuten geleden, dhr K zei:

Moeilijk om zo maar iets erover zeggen. Als ik je foto bekijk is het eerste waar ik aan denk dat je misschien een te grote hoek heb waardoor het mes 'schraapt'. Heb je geprobeerd om verschillende hoeken te scheren? Hoe platter het mes op de huid ligt hoe prettiger het is maar scheert bijna niet. Een hoek van 90graden scheert ook niet maar schraapt je huid. Ergens tussen in dus. Ik zou me verder niet al te druk maken over de scherpte van je mes. Als je hem shave ready hebt gekocht (wat waarschijnlijk zo is) dan is hij scherp genoeg en verder experimenteren met slijpen heeft eerder een averechts effect. Geen idee hoe je strop techniek is, 20/20 is misschien aan de korte kant. Ik zelf doe 20 canvas, 60 leer en maak me verder geen zorgen over hangende haren enz... Open messen zijn over het algemeen scherp genoeg en behouden die scherpte vrij lang zonder dat je er veel aan hoeft te doen. Ik hoop dat je her wat aan hebt. Succes en ik hoop dat het goed komt

dank! Ik heb de hoeken wat gevarieerd, zal dat blijven doen. Stroptechniek is natuurlijk nog ‘jong’: probeer zo min mogelijk druk te zetten, maak de X, heb de riem redelijk op spanning maar niet helemaal strak. Zal het aantal op leer wat opvoeren, dank! 
Benieuwd: hoe check jij dan of het mes scherp genoeg is? 

en ben met de oude klas tornblom wel zelf wezen ‘prutsen’ op een slijpsteen nakayama en een king 800/6000 met veel youtube erbij. Heeft voor mijn gevoel niet echt geholpen maar lees inmiddels zoveel dat ik begrijp dat ik ook wat teveel van mezelf hebt gevraagd daarin: moeilijker dan je denkt. Vraag is wel hoe ik die weer strak krijg dan 😅

• I like it 1
Posted

Vanochtend weer een kans en nu ging het al beter! Meer geprobeerd te 'sliden' en het aantal passages beperkt gehouden tot 2, met de haren mee en een keer er tegenin. En van tevoren YouTube films gekeken over stroppen om dat ook goed/beter te doen (dank voor de tip). 

Voor de huid een stuk beter resultaat, veel rustiger en ook redelijk glad. Het geeft de burger moed!

• I like it 2
  • Haha 1
Posted

Wat nog leuk is om toe te voegen. Ik kreeg van Paul van Dutch Shaving shop nog een paar foto's uit een oud handboek toegestuurd. Ik heb geprobeerd via AI om dat boekje te achterhalen en dit blijkt 'gewoon' online beschikbaar. Voor de liefhebber van oud Nederlands en mooie volzinnen dus het handboek 'Shaving made easy' in het Nederlands uit begin 1900 (het is een PDF)

https://ia601309.us.archive.org/20/items/shavingmadeeasyw0020th/shavingmadeeasyw0020th.pdf 

• I like it 4
Posted

Leuk boekje. Alleen levert de link de Engelse versie op, niet de Nederlandse. Maar leuke lectuur blijft het. Bedankt!

Posted
4 uren geleden, Tati1050 zei:

Leuk boekje. Alleen levert de link de Engelse versie op, niet de Nederlandse. Maar leuke lectuur blijft het. Bedankt!

Ach idd, ik lees regelmatig Engels en heb het idd niet goed opgeschreven. desalniettemin vond ik het een hele leuke! heb net meteen even gekeken of ik de nederlandse versie wel kon vinden, maar dat is niet gelukt helaas. 

Dus als je liefhebber bent van oud-Engelse volzinnen: van harte aanbevolen ;-)

• Haha 1
Posted

Weer een ronde gedaan. Resultaat ok, maar beleving is toch dat het mes meer moeite heeft om door de haren te gaan dan een DE mesje. Ik zou verwachten dat er echt een soort glijden zou zijn, soepel zegmaar. Moet duidelijk meer kracht zetten bijvoorbeeld. Ik twijfel nu wat of hij scherp genoeg op de huid is 

Voor de ervaren mannen: hoe is het ‘huidgevoel’ bij jullie? 

• I like it 1
Posted

Ik lees even mee, want heb tenslotte twee open messen hier liggen en wil ze eigenlijk wel vaker gebruiken.

Posted

ik dacht dat die mannen wel zouden willen praten over hun gevoelens, als het tenminste huidgevoelens zijn. 

benieuwd nog wel heren! 

gisteravond mijn klas tornblom met de strop met groene pasta behandeld en daarna canvas en leer. Dat leverde ineens makkelijk gekliefde haren uit de borstel op. Met de ‘nieuwe’ hoor ik dan steeds ‘pling’, met deze ineens nauwelijks geluid en meer een vallende haar dan een springende. Dus die maar geprobeerd gisteravond en dat ging op de huid zachter! 

Wat betekent het dat een mes ‘pling’ doet bij het klieven van een lange haar? 

en hoe ‘hoort’ het te voelen op de huid als het allemaal goed is? 

wie helpt me uit de scheerbrand 

Op 10-1-2026 om 11:19, Bakkert zei:

Weer een ronde gedaan. Resultaat ok, maar beleving is toch dat het mes meer moeite heeft om door de haren te gaan dan een DE mesje. Ik zou verwachten dat er echt een soort glijden zou zijn, soepel zegmaar. Moet duidelijk meer kracht zetten bijvoorbeeld. Ik twijfel nu wat of hij scherp genoeg op de huid is 

• Haha 1
Posted
Op 10-1-2026 om 11:19, Bakkert zei:

Mijn ervaring is dat een open mes om betere zeep vraagt dan scheren met een DE mesje. Zelfs Truefitt en Hill en Castle Forbes zijn voor mij onvoldoende glijdend of haren verzachtend. Martin de Candre of een tallow zeep werkt wel goed.

Scheren met open mes is nooit druk zetten en nooit duwen!. Het mes moet scherp genoeg zijn om er doorheen te glijden. Bij druk zettend ontstaat branderig gevoel op de huid, scheerwondjes of uiteindelijk een snee. 

Scheer met een scherpe hoek tov huid. Meer rechtop is meer schrapen van de huid en niet snijden van haren (en dus branderig gevoel en snijden).

Bij mij levert scheren van een open mes altijd geluid op bij het doorsnijden van de haren. Dit geluid varieert per mes. Mes zal wel een soort klankkast zijn.

Ik ervaar dat een DE of SE mesje scherper is dan een open mes. Bij mijn Feather DX (Shavette, waar een los SE mesje in gaat) moet ik altijd veel meer oppassen op snijden dan bij een open mes en moet ik ook veel meer oppassen op scheerhoek en geen druk. Ik lees wel dat sommigen een DX eenvoudiger vinden dan een open mes, maar dat ervaar ik niet zo. Ondanks dat een open mes bij mij niet zo scherp is als een DE/SE mesje scheer ik toch gewoon gladder.

Zet 'm op. Ik herinner mijzelf dat ik het pas echt onder de knie kreeg na 100 x scheren; dat het beter gaat met een 2 daagse baard dan een daagse baard of lange baardharen.

En nog steeds snij ik me als ik mijn aandacht er niet bij heb. Gelukkig herstellen ze volledig en onzichtbaar (wel ontsmetten maar geen bloedstelpers gebruiken)

En begin eerst met de baardharen mee of gewoon alleen van boven naar beneden. Tegen de baardharen in en er dwars erop komt later wel als je meer scheergevoel krijgt en het mes meer ontspannen vast kan houden en daarmee minder druk!

Als je het goed doet, dan weet je het (als variant op wat een beroemd filosoof eens zei).

• I like it 5
  • Thanks! 1
Posted

Dat geluid heeft volgens mij meer te maken met het mes dan met iets anders. Ieder mes is anders en er zijn natuurlijk verschillende soorten messen. Full hollow klinken het sterks omdat ze natuurlijk erg dun zijn bij de snede. Thiers Issard noemt ze bv. klinkend (sonante). Dus zeer waarschijnlijk is het verschil in geluid te maken met het verschil tussen de messen. Hoe het hoort te voelen op de huid hangt ook van het mes af en van de manier waarop het geslepen is. Over het algemeen vind ik dat een open mes prettiger op de huid is dan een krabber, maar dat is puur subjectief. Een open mes is dikker dan een scheermesje vandaar.  Al zijn ze beide erg scherp.Ooit heb ik een nieuwe Thiers Issard gekocht dat erg veel geluid maakte maar ook voelde alsof ik een dubbelzijdige scheermesje over mn huid liet gaan. Na door @ Tony  anders geslepen te zijn werd het een zeer prettig mes. Ik heb ook een wedge mes die totaal geen geluid geeft en echt zwaar op de huid voelt. Kortom messen verschillen veel van elkaar. Ik hoop dat je hier wat aan hebt...

• I like it 3
  • Thanks! 1
Posted

Ik heb jaren geleden ook een tijdje het open mes gebruikt. Het is mij nooit zo goed bevallen als DE. Het leek mij ook leuk om ermee overweg te kunnen. Het gebrek aan comfort en het (voor mij) fantastische resultaat met DE heeft mij het scheren met een open mes doen staken. Hopelijk gaat het bij jou beter en heb je voldoende geduld. Succes!

• I like it 5
  • Agreed 1
Posted

Ik heb me werkelijk nog nooit druk gemaakt om die zogenaamde “hangende haar test”. Als een mes is gestropt ga ik me ermee scheren. Moeilijker moet je het niet maken. Ik controleer tenslotte ook niet iedere keer de bandenspanning of het oliepijl van mijn auto als ik die wil starten.

Pas als een open mes ruw aan gaat voelen, of gaat trekken, dan gaat het mes op een Japanse steen, La Veine coticule of Naniwa 12.000gritt steen om de snede op te frissen. Alleen na het opfrissen controleer ik de snede door met het open mes over mijn (onder)arm te gaan. Scheert het soepel de haren weg dan is die goed, voelt het ruw en winnen de haren dan is de snede niet goed. 

Als je niet goed kan slijpen dan doe je dat, naar mijn bescheiden mening, bij voorkeur niet op het open mes dat je gebruikt. Je hebt 99,9% kans dat je de snede omzeep helpt en het mes daarna voor geen meter meer scheert. Als je jezelf wilt gaan bekwamen in het slijpen van open messen dan kan je dit beter op een goedkoop oud open mes doen. Het compleet slijpen (opzetten van een snede) hoeft eigenlijk alleen als je de snede beschadigd hebt met verkeerd stroppen of tegen bv de kraan hebt getikt. Het opfrissen van een snede gebeurd regelmatig. Dat doe je bij voorkeur met een aantal gangen op een finisher (een slijpsteen voor de laatste polijstbeurt van de snede). 

Het opfrissen van de snede kan je inderdaad ook doen door het open mes te stroppen over een balsahouten plankje of canvas strop die je hebt ingesmeerd met groene slijppasta. Daarna voor het scheren wel weer stroppen op canvas en leer. 

• I like it 3
  • Agreed 2
Posted

Goedemorgen, 
Dank voor alle (uitgebreide!) reacties! 
Ik ga rustig verder met oefenen; op naar de 100! Groeide dat haar maar harder he ;-) dan ging het sneller. Vanochtend weer een beurtje, dat ging alweer wat beter door de tips die ik alweer las.

Ik realiseerde me door jullie reacties dat ik ook geen referentie heb van 'hoe het zou moeten/kunnen zijn' met dat open scheermes. Op mijn arm winnen de haren het ook nog wel en is het zeker geen zaak dat de haartjes makkelijk doorgaan, dus ik denk dat het mes nog wel wat scherper zou kunnen. Ik kwam de naam van @ Tony  al vaak tegen op het forum als het over slijpen gaat, ik zal hem eens een bericht sturen want nu mijn mes op mijn Nakayama Koppa (die heb ik dan weer wel) voelt nog niet helemaal comfortabel om te doen. 

Posted

Ik heb @ Bakkert  belooft om zijn mes te bekijken en zonodig te slijpen. Nu hebben veel open messen lichte afwijkingen en dus ook deze.

Onder een loep waren wat minder goede plekken te zien en er zit een kromming in het blad waar je wel rekening me moet houden bij het slijpen.

ik heb een paar foto’s bijgevoegd waar dat te zien is. Gezien de onvolkomenheden zal ik de snede opnieuw zetten en vervolgens slijpen.

IMG_0775.thumb.jpeg.de87a0ed4ca8d5f3824f6695be3ea4d1.jpegIMG_0776.thumb.jpeg.c39e9989161dc2b3fd2b6c824d2fe404.jpeg

• I like it 3
Posted

@ Tony  Haal je zo'n kromming weg? Of slijp je met de kromming mee?  Het lijkt mij nl een forse kromming. Leuk om te zien trouwens. 

Posted

Idealiter haal je een kromming eruit, maar als het niet echt nodig is doe ik het liever niet, ik verwacht namelijk dat het slijpen best een aardige snede oplevert. We gaan het zien.

• Thanks! 1
Posted

update: inmiddels is het mes weer binnen (dinsdag) en heb ik hem kunnen testen! Dus allereerst dank aan @ Tony  voor de snelle service! 

Als eerste een haar uit de borstel van de vrouwen hier geplukt om het verschil te kunnen zien met eerder. nou, dat was er! Haartjes vielen nu direct eraf en ook veel makkelijker. Mijn gedachte: ook al is die methode blijkbaar niet waterdicht voor scherpte, het helpt wel om een voor- en na-situatie te kunnen zien. 

Daarna meteen geschoren want geen excuus meer nu immers dat het aan de scherpte ligt. Ik heb ooit iemand horen zeggen: 'als de boer niet kan zwemmen, ligt het aan zijn zwembroek' dus dat kan ik nu niet meer roepen in elk geval. 

Voorlopige tussenconclusie: ik moet nog aan de techniek werken..! Hij is nu zo scherp blijkbaar dat ik me alsnog bloedplekjes scheer in de hals. Merk daarnaast ook dat het formaat (7/8) ook wel echt groot is en moeilijker werkt in de rondingen van de nek dan de 4/8 Klas Törnblom die ik ook heb.. 

Benieuwd naar de gedachten: kwestie van meer oefenen lijkt me helder. Maar misschien toch ook een te groot/lomp mes voor de kwetsbare hals aangeschaft? wel leuk dat ik nu de verschillen merk in elk geval!  

• I like it 3
Posted

Ik denk dat je op een gegeven moment wel een maatje kleiner kan overwegen. Bijvoorbeeld een 6/8” rond de 20 mm breed. 
ik heb nog wel zo’n maat liggen om uit te proberen als je zover bent.

• I like it 1