Jump to content

invloed mes op het scheren

timmert26

Recommended Posts

Je betaald extra voor de degelijkheid, mooie afwerking etc. Buiten dat is de EJ zwaarder en agressiever wat een hele andere scheerervaring geeft. Samen met de degelijkheid en mooiheid geeft dat een andere scheerervaring.

Ik heb ze beide en gebruik zowel de EJ Barley als de Rimei (al zit er de kop van een Chinese Gillette Tech op omdat ik die iets beter vind als de Rimei kop)

Korter op de huid denk ik ja, je moet wat voorzichtiger scheren maar dat doe je toch al omdat hij zwaarder is. Maar de EJ is nog steeds heel vergevingsgezind hoor. Veel mensen vinden hem nog steeds te mild, zelf vind ik hem goed en als je nu een Rimei hebt zul je hem niet snel te mild vinden :)

Het mes heeft zeker invloed, je kunt het lezen in de recenties van diverse messen. Ik denk niet dat je kan zeggen dat een duurder krabbertje beter scheert, de prijs is wel vaak gekoppeld aan de naam en de afwerking van het mes.

Ik heb me jaren heel goed geschoren met een Parker TTO en krijg nu een hele goede scheerbeurt met een mes dat bij een pakje gilette mesjes zat. Ondanks dat het een no name mes is, is het best agressief, maar met het juiste mesje voor mijn huid weer heel smooth.

Zelf heb ik ook gemerkt dat bepelde combinaties van mesjes en krabbers erg goede resultaten geven. Een mesje dat het heel goed doet in de ene krabber, geeft bij mij in een andere krabber juist weer een heel slechte scheerbeurt. Ik denk dat dit ook geen harde wetenschap is, het is erg persoonlijk (YMMV).

Ik heb vandaag net 2 sample packs op de deurmat liggen dus ik probeer eerst wel eens even verschillende blades uit in beide(weishi TTO en Rimei) en dan zien of er een fijne combinatie tussenzit!

Ab, je hebt die actie gewonnen :-) In de Rimei vond ik destijds Astra's goed werken, maar net als krabbers zijn ook mesjes erg persoonlijk. In mijn EJ vind ik Feathers erg fijn.

Ik heb vandaag net 2 sample packs op de deurmat liggen dus ik probeer eerst wel eens even verschillende blades uit in beide(weishi TTO en Rimei) en dan zien of er een fijne combinatie tussenzit!

Ab, je hebt die actie gewonnen :-) In de Rimei vond ik destijds Astra's goed werken, maar net als krabbers zijn ook mesjes erg persoonlijk. In mijn EJ vind ik Feathers erg fijn.

Ik heb die actie gewonnen en ook zelf een sample pack besteld (http://www.ebay.com/itm/201004919911?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649) met van alles en nog wat!

Zoals eerder gemeld heeft de prijs wel invloed op een aantal dingen zoals afwerking en exclusiviteit. Toch is ook afwerking niet perse goed of beter als je meer betaald; Merkur is redelijk berucht om de grote onderlinge variatie in afwerking wat erg jammer is want ze hebben een groot aanbod in wat in principe goede krabbers zouden kunnen zijn maar QC en customer service zijn op zijn Engels 'all over the place'.

Ook een goedkoop mes kan prima zijn, ik ben zelf weg van de LP1822 van Lord ruim onder €10, maar de kans op minder QC en mindere materialen neemt natuurlijk wel toe bij goedkopere krabbers in het algemeen. Het geld moet ergens verdient worden tenslotte.

Er van uitgaande dat zowel duurdere als goedkope krabbers geometrisch kloppen (het mesje ligt goed in bv.) heeft prijs weinig tot niets met scheercomfort te maken. Welke geometrie je het prettigst vindt is persoonlijk en niet prijsgebonden. Daar komt bij dat ook de combinatie van krabber en mesje enorme verschillen in scheerbeleving kunnen geven en het is uiteindelijk natuurlijk het mesje dat je op je keel zet en niet de krabber.

Er is dus geen simpele redenering mogelijk als 'alle waar naar zijn geld' of 'duurder is beter' als het gaat om comfort of efficiëntie van de krabber. Het gaat om die combinaties van mesjes en krabber die jij het fijnste vindt zien te vinden. Trial en error dus.