JvdK Posted December 9, 2025 Posted December 9, 2025 Soms kom je op Marktplaats iets tegen wat je niet los laat. In dit geval werd het aangeboden als een “zeer oud scheermes in opbergdoos”. De staat en kleur van die opbergdoos triggerde me; het zal toch niet…..? En na het openen van de foto’s werd mijn vermoedden bevestigd; een echte Abraham Knyn! Flink onder de roest en vlekken maar zo te zien nauwelijks pitting. Na bestuderen van de uitvergrote foto’s leek het scheermes niet scheef afgesleten of gescheurd. Het leek zelfs of de foto’s het scheermes er beroerder uit liet zien. Kortom, €7,50 geboden en 3 minuten later was ik de nieuwe eigenaar (toch te hoog geboden 😂) Volgende uitdaging is wel dat ik nog nooit iets in mijn leven gerestaureerd heb, ik niet technisch ben en zeker 2 enorme linkerhanden heb! Maar ja, Pipi Langkous zei ooit dat ze iets nog nooit gedaan had maar dacht dat ze het dus wel kon. Aan de bak dus. Het voorzichtig loshalen van de handgrepen ging bijna goed (op het laatste tikkie na). Kortom één heel deel en spacer over, één gebroken deel in de vuilnisbak. Na een klein rondje Autosol poetsen knapte het scheermes al flink op. Genoeg in ieder geval om (handmatig) met schuurpapier aan de gang te gaan. Dat gaat weliswaar niet snel maar het aanbrengen van onherstelbare schade gaat dan ook niet snel. Op de foto zie je het mes na een behandeling met 180grit schuurpapier. Het mes ga ik niet blinkend schoon krijgen omdat ik de gravure goed zichtbaar wil houden. Het wordt nu dus een kwestie van steeds fijner schuurpapier gebruiken tot de krassen weg zijn en daarna nog wat autosol sessies. Mocht dat uiteindelijk tot het gewenste resultaat leiden dan ga ik me daarna eens druk maken over nieuwe handgrepen, pinnen, rozetten en het pinnen van het scheermes tussen de handgrepen. Voor nu ben ik druk met schuren en poetsen maar op de een of andere manier denk ik dat dit inderdaad zeer oude scheermes het waard is. Wordt vervolgd 12
bartje-p Posted December 9, 2025 Posted December 9, 2025 leuk om te lezen, succes met opknappen. En er zijn er genoeg (hier) die je kunnen helpen als je er zelf niet uitkomt denk ik. 1
dhr K Posted December 10, 2025 Posted December 10, 2025 Leuke vondst!!! leuk project en dan heb je een prachtig mes. Ik zal het restauratieproject met belangstelling volgen. Succes ermee en veel plezier met (heel voorzichtig) schuren.... 1
Snowmiss Posted December 31, 2025 Posted December 31, 2025 Heb je ook een foto, van zoals die er bij aanschaf uitzag?
JvdK Posted December 31, 2025 Author Posted December 31, 2025 Helaas niet. Ik dacht er pas aan toen ik al flink beginnen was 😖
Tony Posted January 14 Posted January 14 Sorry voor de late reactie. Normaal gesproken zij de AK messen van goede kwaliteit. Ik denk dat ik nog wat handvaten heb liggen, laat me maar even weten als je hulp nodig hebt.
dhr K Posted January 14 Posted January 14 Hoe loopt het restauratieproject @ JvdK ? Ik ben heel benieuwd. 1
JvdK Posted January 14 Author Posted January 14 Ja, het restauratieproject is nog gaande. Het met de hand schuren met een steeds fijnere korrel schuurpapier en Autosol pasta is best een tijdrovend karwei. Ik ben op zich tevreden hoe het gaat, maar ik heb nu schuurpapier tot maximaal korrelgrote 2000. Ondertussen zijn ook de nieuwe handvaten, die lijken op de handvaten die van het mes af kwamen, in huis. Daar hoef ik ”alleen” nog met één bijgeleverde pin en rozetten het mes aan te bevestigen. Ik zit nu op een punt dat ik even gebruik ga maken van de expertise van @ Tony . Voor ik een fijnere korrel schuurpapier (5.000 en 7.000) ga bestellen heb ik het kale mes nl even op een Naniwa 1.000 slijpsteen gelegd om te kijken of het mes goed te slijpen is. Die test gaat nl. niet helemaal naar mijn zin. Daarbij heb ik, nu het met goed schoon is, ook een vraagje over wat plekjes op het mes. Ik heb dus de blik en het oordeel van de meester nodig. Op basis daarvan kan ik dan besluiten of ik er meer tijd in ga steken. Het einddoel is tenslotte een bruikbaar scheermes. Ik heb net even wat foto’s van het mes gemaakt zoals die nu is. Het mes is na het slijpen alleen niet goed schoon gemaakt. Een rondje autosol en hij glimt je weer tegemoet 😁 Wordt vervolgd 7
dhr K Posted January 15 Posted January 15 Zo te zien is hij aardig opgeknapt. Ik hoop dat het lukt om hem in werkbare staat te krijgen en dus het instemmend oordeel van de meester krijgt...😇 Succes! 1
JvdK Posted January 17 Author Posted January 17 Gisteren heeft mijn restauratie project kennis mogen maken met @ Tony . Het blijft knap dat hij in max. 15 seconden kan zien wat er mis gaat. Conclusie; het mes is niet helemaal recht en daardoor is die hiel van het mes lastig te slijpen. Nou zijn weinig oude open messen 100% recht dus heeft @ Tony gecontroleerd of de Knyn naar een scheerbare staat te slijpen is. Daar lijkt het gelukkig wel op. Voordeel van deze test is dat tony daarmee gelijk een nieuwe snede op het mes heeft gezet en dat ik een nieuw slijptrucje heb geleerd. Plan van aanpak is om de Knyn niet verder te schuren, te voorzien van handvaten en daarna verder te slijpen. Voor het pinnen van het mes in de handvaten heb ik wat extra materiaal én heel veel tips gekregen. wordt dus vervolgd 😊😊 6
Tati1050 Posted January 17 Posted January 17 Leuk om te lezen, ook voor deze scheerder die - ondanks de vele jaren als natscheerder - toch nog altijd bang is van open messen… 2
dhr K Posted January 19 Posted January 19 Mooi om te lezen @ JvdK Is dit het begin van een nieuw hobby? Met al de kennis die je opdoet kan je veel messen restaureren...
Bakkert Posted February 2 Posted February 2 Voor wie durft: op marktplaats staat een restauratie exemplaar. Dit is als het goed is de link naar de Marktplaatsadvertentie. ik heb een extra foto gevraagd aan de adverteerder en daarop is duidelijk de markering 31 te zijn met daarnaast het bekende logo. ik waag mij er niet aan maar moest wel meteen aan dit project denken. 1
Recommended Posts