Jump to content

Recommended Posts

Posted

Inmiddels ben ik zo'n twee jaar aan het scheren met een Safety Razor. Voorheen altijd geschoren met de Gilette krabbers voor veel te veel euro's en eigenlijk zonder het "heerlijke genieten van de scheerbeurt" dat ik nu wel doe.

Mijn scheerbeurt is als volgt: Ik maak een heerlijk romig schuim (Taylor of Old Bond st) daarmee zeep ik mijn stoppels in. Dan leg ik een warme vochtige handdoek over mijn gezicht en ga ik lekker achterover zitten en genieten van het "wellness voor je gezicht" moment.

Na een minuut of vijf herhaal ik dit. Daarna zeep ik weer mijn baard in en ga ik scheren. Eenmaal met de haargroei mee, inzepen en scheren tegen de haargroei in, inzepen en voelen waar er nog wat te scheren valt en dat er nog af snoeien.

Alles afspoelen met koud water, eventueel aluin en klaar! Of afspoelen, droog deppen en after shave er op.

Voor mij werkt dit goed en ik geniet er enorm van.

Omdat ik met de gedachte speel om naar een Straight Razor over te stappen vraag ik mij af of die net zo snel bot zal worden als de mesjes die ik in mijn Safety Razor gebruik. Qua resultaat en gevoel (en ik heb verschillende mesjes geprobeerd) ben ik erg tevreden over de Astra superior platinum double edge mesjes. Maar na twee scheerbeurten is het, bij mij, wel gedaan met de scherpte van de mesjes. Niets menselijks is mij vreemd en begin ik, tegen beter weten in,  nog wel eens een derde ronde maar eigenlijk is dat nooit zo prettig. Ik heb een gezonde baardgroei met stevige haren. Ook het omdraaien van een mesje na de tweede scheerbeurt maakt het niet comfortabeler. Voor de kosten maakt het niet zoveel uit, de mesjes kosten net iets meer dan "gratis" 

Totaal onervaren met een straight razor vraag ik mij dan ook af of die dan erg vaak gestropt, geslepen of wat dan ook moet worden.

Kortom, zie ik beren op de weg die er helemaal niet zijn? Want ik zou het zonde vinden als ik meer met onderhoud bezig ben dan scheren.

Wie van de ervaringsdeskundigen kan mij wat licht in deze scheerduisternis brengen?

Alvast bedankt voor het meedenken en reacties!

• I like it 2
Posted

Hi Addy,

Misschien een idee om eerst een shavette te proberen? Ik heb zelf een Feather Artist shavette en ben er super blij mee! Als het mesje bot is vervang je het gewoon. Zo kan je in ieder geval proberen hoe het is om met een straight razor te scheren zonder het onderhoud.

• Agreed 1
  • Thanks! 1
Posted

Na jarenlang nieuwsgierig te zijn geweest, heb ik mij deze week voor het eerst met een shavette geschoren (van de Lidl, kostte ook maar net iets meer dan gratis) en nou weet ik hoe dat voelt en ben ik dus eindelijk van mijn nieuwsgierigheid af. Dat had ik dus veel eerder moeten doen!

Van straight razors heb ik geen verstand, maar van wat ik er van lees gaan die, mits je die regelmatig goed stropt, heel erg lang mee zonder geslepen te hoeven worden. En slijpen is niet makkelijk, maar er zitten hier op deze site mensen die dat kunnen.

• Thanks! 1
Posted

Je hoeft een open mes lang niet zo vaak slijpen. Wel moet je voor iedere scheerbeurt stropen. Ik zelf doe 20 keer op canvas en 60 x op leer stropen. Dat stropen is voor mij deel van het scheren met open mes. Na 4 of 5 maanden 'slijp' ik ze door ze over een balsa hout plank met pasta te halen en als het nodig is een beetje bijslijpen over een steen. Om de 2 jaar ongeveer worden ze echt geslepen door @ Tony  die het als geen ander kan. Kortom het valt reuze mee met dat "onderhoud" al klinkt het nu als veel. Dat stropen is wel een handigheidje die je onder de knie moet krijgen. De kans is erg groot dat je je eerste riem kapot zal snijden. Begin dus met een goedkope riem. Het is voor mij een leuk scheerritueel en prettig scheren, al is de leercurve nogal steil. Ik wissel het af tussen krabber en open mes.

Je opent wel een doos van Pandora  met al die prachtige messen die te vinden zijn, mooie riemen, stenen, enz enz. Een zeer goed gevulde wereld opent zich....

Overigens vind ik scheren met open mes veel prettiger dan met een shavette. En goed scherp mes is veel milder (want dikker) dan het mesje in een shavette.

Dit is natuurlijk alleen mijn ervaring die anders kan zijn dan die van anderen. Ik hoop dat je er wat aan hebt en als je op een mes overstapt wens ik je veel plezier ermee. Het is een prettige, soms spannende, wijze van scheren.

• I like it 4
  • Agreed 1
  • Thanks! 1
Posted

Helemaal eens met @ dhr K

Een open mes scheert veel gemakkelijker dan een shavette. 
Het kostte mij wel wat moeite om het stroppen en slijpen onder de knie te krijgen.

qua kosten kan je beter naar een gillette systeem😉

Uiteindelijk kom je toch bij een J-Nat uit

• I like it 1
  • Agreed 1
  • Thanks! 1
  • Haha 2
Posted

Stropen is het belangrijkste om goed onder de knie te krijgen.

Slijpen komt daarna wel of laat je door andere doen als je het te moeilijk vind.

Het eerste mes waar ik op heb leren scheren met een open mes heb ik pas na 250+ scheerbeurten voor het eerst geslepen.

Als je goed kan stropen en voorzichtig bent met het mes kan je lang ermee doen, nu ik echter zelf meer ervaren ben met slijpen, slijp ik ze sneller om dat lekker gevoel van een scherp mes te ervaren(en slijpen is een zeer meditatief onderdeel van het plezier van een open mes, lekker in de avonduren je zinnen verzetten met een mes slijpen)

Als je in de buurt van Rotterdam bent of kan komen stuur je maar een berichtje je kan altijd langskomen kan je het 1 x ervaren (heb ook altijd wel 1 of 2 messen scheerklaar die je kan overnemen voor een leuk prijsje)

• I like it 1
  • Agreed 2
  • Thanks! 1
Posted

Allen bedankt voor de uitgebreide antwoorden. Hier kan ik wat mee!

@ Kamp  je krijgt een PB van mij

• I like it 1
Posted
Op 23-10-2025 om 04:44, Pim 2 zei:

Na jarenlang nieuwsgierig te zijn geweest, heb ik mij deze week voor het eerst met een shavette geschoren (van de Lidl, kostte ook maar net iets meer dan gratis) en nou weet ik hoe dat voelt en ben ik dus eindelijk van mijn nieuwsgierigheid af. Dat had ik dus veel eerder moeten doen!

Van straight razors heb ik geen verstand, maar van wat ik er van lees gaan die, mits je die regelmatig goed stropt, heel erg lang mee zonder geslepen te hoeven worden. En slijpen is niet makkelijk, maar er zitten hier op deze site mensen die dat kunnen.

Idem hier: met het open mes weinig of geen succes. Mijn probleem was dat ik met mijn rechterhand mijn linkerkant niet kon scheren… voelde heel onnatuurlijk aan. Frustrerend. Ik hou het nu bij SE- en DE-krabbers. Mijn nieuwsgierigheid is dus ook - al jaren - voorbij. Maar laat niets je ervan weerhouden het toch maar eens te proberen. Ik wens je alvast veel succes daarmee.

• I like it 1
Posted

Een tip die ik van @ Tony  kreeg om het stroppen te oefenen zonder je leren strop te beschadigen was om met een botermesje te stroppen. Botermesjes zijn plat en niet scherp. Voor mij was het een goede manier om het stroppen in mijn spiergeheugen te krijgen. 

Een tweede tip van @ Tony  was om de bovenarm van arm waarmee je de strop vasthoudt tegen het lichaam te houden. 

Een derde tip van, jawel, @ Tony  was om na het scheren en afspoelen van het open mes deze nog enkele malen te stroppen op canvas. Daarmee droog je de gevoelige snede goed zodat er niet snel roestvorming optreedt. De binnenzijde van het heft maak ik droog met een dubbelgevouwen WC-papiertje. 

• I like it 3
  • Agreed 1
  • Haha 1
Posted

Zelfs met deze tips heb ik de eerste strop gesneden. Begin met de goedkoopste strop die je kan vinden. Voor zover ik weet maakt bijna iedereen zijn eerste strop kapot.

• Agreed 1
Posted
Op 27-10-2025 om 11:42, JvdK zei:

Een tip die ik van @ Tony  kreeg om het stroppen te oefenen zonder je leren strop te beschadigen was om met een botermesje te stroppen. Botermesjes zijn plat en niet scherp. Voor mij was het een goede manier om het stroppen in mijn spiergeheugen te krijgen. 

Een tweede tip van @ Tony  was om de bovenarm van arm waarmee je de strop vasthoudt tegen het lichaam te houden. 

Een derde tip van, jawel, @ Tony  was om na het scheren en afspoelen van het open mes deze nog enkele malen te stroppen op canvas. Daarmee droog je de gevoelige snede goed zodat er niet snel roestvorming optreedt. De binnenzijde van het heft maak ik droog met een dubbelgevouwen WC-papiertje. 

Bruikbare tips, dank je wel!