Jump to content

Recommended Posts

Posted

Als we het eens hadden over…

… de voorbije zeven wandelingen door ons woud vol konijnenholen? Tijd voor een aantal conclusies?

1. Uiteraard is alles wat ik in de voorbije zeven stukjes schreef een weergave van mijn persoonlijk parcours door het woud. Uiteraard zal jullie ervaring anders zijn, andere accenten hebben, andere gevolgen ook. Daar is hoegenaamd niets mis mee: iedereen leeft van en teert op zijn hyperpersoonlijke ervaringen met scheerkwasten, scheerkommen, preshaves, krabbers, scheerzeep, mesjes en aftershaves. Gelukkig maar, zou ik zo zeggen.
  2. Herhaaldelijk ben ikzelf tijdens mijn tocht in een konijnenhol gestruikeld. Lees: ik heb een pak scheerspullen teveel. Vooral teveel scheerzeepjes, scheermesjes en aftershaves. En ik ben zeker geen verzamelaar… Dus heb ik het besluit genomen dat ik ga stoppen met aankopen als dat niet echt nodig is. De voorraden reiken tot ver in de toekomst, dus de regel wordt: als er iets dat de moeite waard is, uiteindelijk op geraakt, wordt het vervangen. Maar ik ga stoppen met de zg. ‘nieuwsgierige’ aankopen, wetende dat nieuwe spullen misschien wel een kortstondige verhoging van mijn geluksgevoel opleveren, maar zeker niet altijd een verbetering van mijn dagelijkse scheerbeurten.
  3. De spullen die ik niet per se nodig heb, mogen het huis verlaten, op weg naar een nieuw plekje bij iemand die er misschien meer plezier aan beleeft dan ik. Hier schuilt wel nog een venijnig addertje onder het gras: als ik hier commentaren of recensies lees over scheerspullen, valt het op hoe positief van toon die altijd zijn. Zou het kunnen dat het moeilijk is om eventuele miskopen ook als zodanig te evalueren? Ik bedoel, je hebt bijvoorbeeld net een behoorlijk sommetje geïnvesteerd in een nieuwe krabber die in vergelijking met wat al in je laatje lag niet echt een stap vooruit betekent. Hoe moeilijk is het dan om toe te geven dat dat zo is? Behoorlijk moeilijk zo blijkt. Je heb immers de neiging je nieuwe aankoop ook post factum te verdedigen en een tegenvallende aankoop dus op te hemelen. Ik neem me voor dat niet meer te doen.
  4. Ik ben er me in de loop van de jaren behoorlijk bewust van geworden dat de scheerspullenbusiness bulkt van de marketingstrategieën. Een mooi voorbeeld is wat ik eerder al schreef over zo iets stoms als scheermesjes. Eigenlijk zijn alle merken varianten van hetzelfde gegeven: een stalen mesje dat - zeker bij het eerste gebruik - vrijwel altijd scherp genoeg is om je ermee te scheren. De mooie woorden (super platinum, super sharp, new hi-stainless, super iridium, chrome coated,…) die er als zg. kwaliteitskenmerken aan worden toegevoegd, hebben vrijwel altijd de bedoeling in te spelen op onze nieuwsgierigheid als mogelijke klant. Een comfortabele scheerbeurt, denk ik, is eerder het directe gevolg van de gebruikte krabber en scheerzeep dan van het mesje. Dergelijke leuke marketingargumenten en fancy names gelden echter ook voor scheerzepen en aftershaves. Want. Wie legt me uit wat het échte verschil is tussen bv. een bay rum van Pinaud en die van Taylor of Old Bond Street? Ik constateer dat ik me de voorbije tijd veel vaker dan ik wilde, heb laten leiden door de reclame en te weinig door de echte kwaliteiten van een product.
  5. Wat me naadloos bij de volgende vraag brengt: hoe weet je dan wat de kwaliteitsverschillen zijn tussen twee gelijkaardige producten als je zelf niet af en toe iets nieuws probeert? Wat is het verschil tussen Mitchell’s Wool Fat en Haslinger Schafmilch? Wel, ik probeer dat te doen door de commentaren en reviews te lezen van anderen, hier op dit forum bv. Vooral ook door veel tussen de regels proberen te lezen. Maar dat wordt (té) vaak bemoeilijkt door de soms (té) juichende reacties  voor producten die wel een zeker prestige hebben, maar niet altijd aan de verwachtingen beantwoorden (zie ook 3. hierboven).

Vijf conclusies dus als gevolg van mijn gewetensonderzoek. Mochten mijn schrijfsels van de voorbije weken bij jullie de kwalificatie ‘vrijblijvend geneuzel’ hebben opgeleverd, vraag ik nederig, maar begripvol om excuus. Onder het motto ‘tot stichting en vermaak’ weliswaar. Happy shaving, iedereen!

• I like it 4
  • Agreed 1
  • Thanks! 1
Posted

Hahah, lekker bezig geweest.  En dat minderen ben ik ook al lang aan het proberen, soms succesvol, soms wat minder. Zo lang we maar plezier blijven beleven aan onze hobby (en het thuisfront er niet te veel hinder van ondervindt), lekker blijven genieten. En bedankt voor je hersenspinsels!

• I like it 3
Posted

Even wat betreft die opmerking over 'vrijblijvend geneuzel', dat vond ik dus absoluut niet. Het was allemaal goed doordacht en je gaf voldoende aan dat dit ging over je eigen mening, dus als ik het ergens niet mee eens was, dan was dat geen probleem! Stof tot nadenken!

Ook in dit stuk ben ik het met sommige dingen wel eens en met andere niet. Marketingstrategieën, zeer zeker. Zonder marketing zou ik nog nooit van een Stormbreaker krabber hebben gehoord en zou ik tevreden zijn met wat ik had, maar nou wil ik er ook één omdat mijn huidige krabbers tekort schieten. (Ik overdrijf, maar je begrijpt wel.)

Aan de andere kant, van die super adamantium mesjes zou ik zeggen, nou en? Dan kost het je een paar euro, maar mesjes heb je toch nodig, en dan weet je tenminste wat het is en welke het beste bevallen. Dus UEKAZ!

• I like it 1
  • Agreed 1
Posted
Op 24-9-2025 om 12:46, Tati1050 zei:

De spullen die ik niet per se nodig heb, mogen het huis verlaten, op weg naar een nieuw plekje bij iemand die er misschien meer plezier aan beleeft dan ik. Hier schuilt wel nog een venijnig addertje onder het gras: als ik hier commentaren of recensies lees over scheerspullen, valt het op hoe positief van toon die altijd zijn. Zou het kunnen dat het moeilijk is om eventuele miskopen ook als zodanig te evalueren? Ik bedoel, je hebt bijvoorbeeld net een behoorlijk sommetje geïnvesteerd in een nieuwe krabber die in vergelijking met wat al in je laatje lag niet echt een stap vooruit betekent. Hoe moeilijk is het dan om toe te geven dat dat zo is? Behoorlijk moeilijk zo blijkt. Je heb immers de neiging je nieuwe aankoop ook post factum te verdedigen en een tegenvallende aankoop dus op te hemelen. Ik neem me voor dat niet meer te doen.

Inderdaad. Ik hoor nooit iemand zeggen dat hun aankoop tegenvalt. Kan toch bijna niet dat alles aan de verwachtingen voldoet?

Bij mezelf zie ik vaak dan ik een geur van een zeep in het begin wel lekker kan vinden, maar dat na korte tijd de geur me al tegen gaat staan.

En dan wordt je weer gedwongen deze naar willekeurige personen op te sturen

• I like it 1
  • Haha 1
Posted

Ik heb ondertussen eigenlijk ook echt zat scheerspullen in overvloed. Net als bij andere hobby’s kan ook ik me laten verleiden tot aankopen waar ik nieuwsgierig naar ben. Net als op andere fora probeer ik overwegend positieve berichten te posten en hier plaats ik bv berichten over de aangeschafte artikelen waar ik positief over ben al blijft dat persoonlijk.

Je kan het ook omdraaien idd (als ik op het whiskyfestival een tegenvallende whisky drink denk ik ook bij mezelf “gelukkig heb ik hier geen fles van gekocht”) negatieve ervaringen kunnen ook waardevol zijn.

Hieronder bv wat krabbers die ik heb weggedaan:

-Muhle r89 =zeker geen slechte krabber maar binnen mijn collectie liet ik em te vaak links liggen wellicht voor mij net te mild al had ik em best nog wat langer een kans kunnen geven maar goed.

-Merkur 39c =tja met deze krabber kon ik geen vriendjes worden type “zo gaat het goed zo maai ik mijn lip ff aan gort” voelt niet agressief aan maar ik moest veel te veel opletten met wat ik deed anders tja schade. 
-Feather as d2 =voor mij te mild en niet mijn ding qua gebruik stel dat echt elke dag scheert kan ik me voorstellen dat het wat is al ben ik van mening dat er fijnere Daily drivers zijn.

-Karve CB = fijne krabber en op zich een aanrader maar de G Plate heb ik weggedaan die instelling was too much voor mij.

-Merkur 34c =wel geprobeerd maar niet mijn ding ik had er gewoon helemaal niks mee 

-Henson medium = tja deze heb ik vrij snel weggedaan wellicht had ik em wat langer de kans moeten geven .Ik vond em niet soepel over de huid bewegen bijna “hakkelig” . 

De meeste zepen en crèmes functioneren prima ik ben weinig echt slechte zepen tegen gekomen alleen sommige zepen hebben een geur die mij niet ligt tja dat kan. Zoals ik het zie is het op het gebied van geur altijd een gok je kan een beschrijving lezen en een inschatting maken maar ook dat zegt niet altijd wat. You win some and you lose some…

De ervaring met de Henson heeft mij wel doen twijfelen aan het het type kop van het mes en dus had ik bijna de RR Daily smooth+ niet aangeschaft maar gelukkig won de nieuwsgierigheid want de RR vind ik erg prettig scheren.

• I like it 4
  • Thanks! 1