Jump to content

Recommended Posts

Posted

Als we het eens hadden over… aftershaves en zo

We hebben ons gezicht weer eens glad geschoren vanochtend. Hopelijk babybilletjes glad. Maar nu? Het is uiteraard voor de hand liggend dat we er een aftershaveje (spel ik dat juist?) over sprenkelen, vooral als er sprake is van post-shaveprobleempjes zoals daar zijn: scheerbrand, rode puntjes… Zelf heb ik daar zelden of nooit last van, maar ik lees dat er ‘gildenbroeders’ zijn die er wel mee af te rekenen hebben. De beste graadmeter van hoe comfortabel je scheerbeurt was, is de goede oude aluinstick of -blok. Mijn vader gebruikte niets anders als nabehandeling. Aftershave stelde hij gelijk aan parfum, en echte mannen… je weet wel! Ik herinner me dat hij ooit voor zijn verjaardag van mijn moeder een van de eerste flesjes Tabac Original cadeau kreeg (een aftershave die ik overigens tot op de dag van heden nog altijd met plezier gebruik) en een jaar later stond die nog altijd ongebruikt in de kast. Later kreeg dat ik dat flesje cadeau, al zal hij mij wel meewarig bekeken hebben als ik het op mijn smoeltje deed.

De tijden zijn inmiddels behoorlijk veranderd: aftershaves horen erbij. En ze bestaan in drie vormen: splash, balsem of gel. Met aftershave gels heb ik geen ervaring. Met de andere twee producten wél. In het algemeen geldt voor mij dat ik de balsems liever in de koudere jaargetijden en de splashes liever in de zomer gebruik. Het belangrijkste verschil tussen een balsem en een splash is wellicht dat de hydraterende eigenschappen van balsems beter zijn dan die van een splash, die meestal behoorlijk wat alcohol bevat, vlugger vervliegt en zijn geur verliest. En zo zijn we weer aanbeland bij de geursensaties van zo’n aftershave.

Wie eerder al in de valkuil van de scheerzeepjes trapte en er een (té?) grote collectie van aanlegde, verdwaalt wellicht ook in dit bos van de geurtjes-na-afloop. Voor velen van ons is het immers heel simpel: je koopt een scheerzeep en voor het gemak koop je er de bijpassende aftershave met dezelfde naam bij. Opgelost. Een schoolvoorbeeld van koppelverkoop,en natuurlijk kassa-kassa voor de producenten. Want. In het beste geval valt zo’n gematchte aftershave even goed in de smaak als de zeep waarvan hij afgeleid is. Ook ik kocht vaak dergelijke combo’s, maar soms viel dat tegen: ofwel beantwoordde de zeep aan de verwachtingen, maar de aftershave niet. Of omgekeerd. Mij overkwam dat met de scheerzeep van Acqua Di Parma. Een absoluut topproduct, maar de aftershave balsem kan me echt niet bekoren. Hetzelfde heb ik met sommige zeepjes van TFS: lekkere spullen, maar de bijhorende aftershaves voldoen vaak niet. Ook de 70th Anniversary zeep van SV vind ik een topper, maar de bijbehorende aftershave kan me slechts matig bekoren… Hoe dat komt? Geen idee, maar soms lijken de geurtjes me soms te medicinaal, te synthetisch, te gemaakt… Het omgekeerde heb ik met de aftershaves van Myrsol (vooral hun Don Miguel 1919) die ik hogelijk waardeer. Edoch. Hun bijhorende zeep heb ik na een vijftal scheerbeurten doorgegeven aan een vriend (die er ook niet laaiend enthousiast over deed). Het blijkt dus zelfs voor zeepfabrikanten niet zo simpel zeep en aftershave op elkaar af te stemmen.

Dat bracht me ertoe zelf op zoek te gaan naar combinaties die echt werken. Dat werd telkens opnieuw een leuke zoektocht die me veel meer plezier bezorgde dan wanneer ik telkens een aangekochte combo uit de kast nam. Dat wordt op de duur behoorlijk saai, toch? Het begon eigenlijk met de zepen van Martin de Candre, echte topproducten vind ik, maar de fabrikant zelf zorgt niet voor bijpassende aftershaves. Dus werd ik verplicht zelf in de kast te duiken en op zoek te gaan… en dat lukte. Bij de MdC Original gebruik ik nu vrij regelmatig de Myrsol Don Miguel 1919, bij de Magellan de Pinaud Bay Rum en bij de Absinthe de Myrsol Acqua Balsamica. Allemaal prima combinaties die bij mij werken. Ook de Alexander Simpson Sandalwood Ultra-Glide Shave Cream en de Pitralon Swiss of de Proraso Sandalwood gaan goed samen. Opvallend is bovendien dat ‘populairdere’ (en goedkopere) aftershaves meer dan behoorlijk presteren. Zo ontdekte ik dat de combinatie Palmolive Classic en Prorazo Green Aftershave een perfecte scheerbeurt opleverde…met materiaal dat samen amper 15 euro kostte (Palmolive ca. 4 euro, Prorazo ca. 8 euro). De combinaties met zepen van MdC hierboven kosten gemiddeld zo’n acht keer meer en het resultaat is eigenlijk niet echt beter. Wie durfde alweer beweren dat alle waar kwalitatief naar zijn geld is?

Natuurlijk valt er over kleuren en smaken niet te discussiëren, zegt het spreekwoord. En over geuren dus ook al niet. Jullie ervaring kan dus behoorlijk anders zijn dan de mijne, maar - weer een spreekwoord - het plezier van de tocht ligt in de tocht zelf, niet in de bestemming. Toch?

Zo. Fris geschoren en geaftershaved. Volgende keer ronden we af met enkele algemene slotbedenkingen.

• I like it 7
Posted

Probeer dan zeker ook een Proraso groen met Pitralon Classic AS. Of de MdC Nature met Speick AS. En ook Williams Aqua Velva AS gaat goed samen met veel frissige zepen.

• I like it 1
Posted
17 uren geleden, iwan073 zei:

Ik vond die TFS sowieso maar matige producten hebben.

ook de zepen? Daar denk ik dan toch echt anders over....... die vind ik vaak meer dan prima, zeker als je ook de prijs in je vergelijking meeneemt

• Agreed 1
Posted
42 minuten geleden, bartje-p zei:

ook de zepen? Daar denk ik dan toch echt anders over....... die vind ik vaak meer dan prima, zeker als je ook de prijs in je vergelijking meeneemt

De zeep is niet goed omdat hij goedkoop is natuurlijk. Ik heb er in ieder geval nooit een fijne scheer ervaring mee gehad

• Haha 1