Jump to content

Recommended Posts

Posted

Als we het eens hadden over… preshaves

Opnieuw is de hamvraag: hebben we er een nodig? De vraag stellen is ze beantwoorden. Nee dus. Toen ikzelf die vraag op een Engelstalig forum stelde, antwoordde iemand: ‘My preshave? A warm shower!’ Iemand anders schreef: ‘Everything I do before the razor gets in action.’ Daar is veel voor te zeggen. Preshaves hebben hevige tegenstanders, maar ook fervente voorstanders. Ik ben langzaam geëvolueerd van de eerste naar de tweede categorie. Ik geef hieronder een kort en dus hoogst onvolledig overzicht van wat je van een preshave mag verwachten. Benieuwd hoe jullie erover denken.

Maar laten we eerst eens nagaan wat volgens de verkoopsites de voordelen zijn van een preshave. Ik citeer een notoire Nederlandse onlineshop voor scheerproducten: ‘Een goede pre-shave is dé basis voor een comfortabele, gladde en huidvriendelijke scheerbeurt. Of je nu nat scheert met een safety razor of een klassiek open scheermes: een preshave product bereidt je huid én baardhaar optimaal voor op wat komen gaat. Het verzacht de haartjes, hydrateert de huid en zorgt ervoor dat je mes soepeler over je huid glijdt – minder irritatie, meer resultaat.’ Nou, dat is een forse belofte. Vraag is of de preshaves dat ook waarmaken. Ja, voor mij dus wel. Maar je houdt best rekening met een aantal, niet te verwaarlozen, elementen die toch een verschil kunnen maken.

Er zijn namelijk verschillende soorten preshaves. Het meest  aangeboden (en dus ook het populairste) type preshave is een olie die helpt om de huid te verzachten en die voor een beschermend laagje zorgt zodat de wrijving tussen de huid en het scheermes vermindert. Oliën zijn - naar men zegt - vooral effectief voor mensen met een gevoelige huid of voor diegenen die last hebben van irritatie na het scheren. Verder zijn er ook preshave crèmes, lotions en gels. Ze zijn dikker dan de oliën, verzachte de haren, waardoor het scheermes soepeler over de huid kan glijden, plus: vaak zijn ze verrijkt met vochtinbrengende ingrediënten om dehydratatie te voorkomen.

In mijn vorig leven, toen nog dagelijks van mij verwacht werd dat ik de economie hielp versterken, heb ik nooit of te nimmer een preshave gebruikt. Dat was vooral te wijten aan tijdsgebrek: scheren hoorde er iedere morgen wél bij, maar ik wilde vooral dat het proces zo snel mogelijk achter de rug was. Dus: douchen, een kwak scheerschuim uit de Gillette spuitbus, een cartridgekrabber erover, aftershave en klaar. Nu er ‘s ochtends meer tijd is voor een scheerverwenmoment gebruik ik wel een preshave en ik heb inmiddels zowat alle types geprobeerd.

Vielen het hardst tegen: de oliën! Ik wil niets afdoen van de kwaliteiten ervan (want die zijn er wel), maar wie met bv. de Taylor of Old Bond Street Aromatherapy Preshave Oil begint, zet best de plaat ‘Sticky Fingers’ van de Rolling Stones op. Na afloop begrijp je wel waarom. Nee, dan zijn de crèmes gebruiksvriendelijker. Mijn toppertje is (was, want niet meer in productie) Noxzema Crema Rasatura Perfetta: lekkere geur, gemakkelijk in gebruik en erg doeltreffend. Komt het dichtst in de buurt van de Noxzema: de Myrsol Emulsion met prima kwaliteiten, maar met een geurtje dat ik minder aantrekkelijk vind. Modaal zijn de witte, groene en rode preshaves van Proraso, behalve die gele van hun Wood and Spice-lijn. Proraso blijft nog altijd de preshave, aftershavebalsem en cologne van die geurlijn aanbieden, maar de scheercrème niet meer. Vreemd, vreemd.

Wat opvalt is dat de preshaves van de bekendere merken meestal behoorlijk prijzig zijn. Dat is bv. het geval voor de Baume.be preshave gel, een heel goed product, maar te duur voor de extra’s die het biedt. Idem dito voor de Huile Végétale van Martin de Candre: dit is een topproduct met als verrassende eigenschap dat het bij warm weer een olie wordt, maar bij normale temperaturen een crème blijft. Een heel erg lekkere preshave (je kunt hem ook als aftershave gebruiken), maar te prijzig voor wat hij te bieden heeft. En je houdt er ook weer kleefvingertjes aan over.

Ik wil dit overzichtje eindigen met even te wijzen op The Cube 2.0 Scentless Soap van Phoenix Artisan Accroutements. Het gaat hier om een kubusvormige klont (zwarte!) zeep die je gewoon op je stoppels aanbrengt en even inmasseert. Nadien je scheerschuim erover en scheren: na afloop krijg je er een heerlijk fris gevoel bij als toetje. Het woord Scentless moet je hier dus met een korrel zout nemen: er zit wel degelijk behoorlijk wat menthol in, al is er ook een (blauwe) versie met zoveel menthol dat de tranen je in de ogen springen als je doosje nog maar open doet. Ik hou wel van deze zg. reukloze Cube, maar hij blijft vooral onhandig in het gebruik, want bloot geleverd in een kartonnen doosje van twee keer niks, zodat je op zoek moet naar een oplossing om hem met natte handen te kunnen vasthouden. Ik heb The Cube in aluminiumfolie gewikkeld zo zodat alleen de bovenzijde vrij blijft en ik hem vlot kon hanteren met natte handen, maar dat ziet er echt niet uit. Momenteel heb ik nog zo’n centimeter dikte van de kubus over. Koop ik nog een nieuwe klont? Ik betwijfel het, al zijn de eigenschappen zoals gezegd prima.

Zo, preshave op het smoeltje. Volgende keer kloppen we een schuimpje op.

• I like it 5
Posted

Als ik de ochtenddienst draai, dan scheer ik me 's middags wanneer ik thuis kom. Dan is mijn 'pre-shave' een natte hand over mijn gezicht en hals.

Wanneer ik de late dienst draai, dan is mijn 'pre-shave' een heerlijke warme douche. En ik moet zeggen dat je toch wel verschil voelt tussen een natte hand en een warme douche.

Vraagje; wanneer je een 'pre-shave' product gebruikt, blijft er dan een vet laagje achter op je gezicht? Zo ja; heeft dat geen nadelig effect op de aan te brengen scheerschuim? En als er inderdaad een laagje achter blijft; wat doet de scheerschuim dan überhaupt nog voor je scheerbeurt? Want zorgt die 'pre-shave' dan niet voor de glijdende werking?

54726306259_719c56649f.jpg

• I like it 2
  • Agreed 1
Posted

Ik denk dat het voor iedereen wel anders is. Ik scheer mij nooit na het douchen omdat mijn huid dan snel geïrriteerd raakt. Daarom verkies ik om mij in de ochtend te scheren. Ik heb ook al geëxperimenteerd met pre-shaves maar dit gaf mij persoonlijk geen meerwaarde in mijn scheerbeurt. Als je dan toch een pre-shave wilt gebruiken vermijd dan inderdaad die olieachtige, dit spul zit overal! Aan je handen, krabber, wasbak 😅

• Agreed 2
Posted

Ik ben het met je eens over die olie houdende producten. Troep zit gelijk overal.

Wat betreft het scheren in de ochtend en niet na het douchen... @ Levi , iedereen doucht toch in de ochtend? 😏

Posted
1 uur terug, iwan073 zei:

Vraagje; wanneer je een 'pre-shave' product gebruikt, blijft er dan een vet laagje achter op je gezicht? Zo ja; heeft dat geen nadelig effect op de aan te brengen scheerschuim? En als er inderdaad een laagje achter blijft; wat doet de scheerschuim dan überhaupt nog voor je scheerbeurt? Want zorgt die 'pre-shave' dan niet voor de glijdende werking?

Het is de bedoeling dat de preshave aangebracht wordt op je natte huid en daarna ingemasseerd wordt. Het scheerschuim breng je daarover aan. Ik heb ooit als toelichting gelezen dat de preshave het natte laagje op je gezicht afdekt en dat net daardoor het scheren soepeler verloopt… For what it is worth, UEKAZ natuurlijk. Ik heb nooit het gevoel dat het scheerschuim na gebruik van een preshave niet meer efficiënt zou zijn, integendeel. Bovendien is het effect van de preshave bij een tweede en derde pass natuurlijk minder.

Posted
41 minuten geleden, iwan073 zei:

Ik ben het met je eens over die olie houdende producten. Troep zit gelijk overal.

Wat betreft het scheren in de ochtend en niet na het douchen... @ Levi , iedereen doucht toch in de ochtend? 😏

Hier bij ons doucht iedereen zich ‘s avonds 😉

• Agreed 1
Posted
3 uren geleden, iwan073 zei:

Ik douche om de andere dag. Namelijk op dagen dat ik me niet scheer.

Posted

Heel eventjes mijn eigen ervaring.... Ik ben nogal een menthol fan dus gebruik ik af en toe de 3P creme.. Kost amper iets en met een klein potje doe ik ongeveer een jaar.

Maakt het verschil uit? Wat mij betreft wel en het is goed merkbaar wanneer ik enkele dagen te lui ben geweest om me te scheren.

Ik zou het niet dagelijks gebruiken maar als er efffectief harde stoppels zijn dan is het een betere, effectievere scheerbeurt voor me.

• I like it 3