Shaun Posted June 12, 2025 Posted June 12, 2025 (edited) Dag, Ik heb sinds kort een Kolibri 6/8 in mijn bezit maar ik vrees dat het handvat van celluloid is en dat het rot proces is begonnen. Kan iemand mij informeren over het handvat, staat van het lemmet, kwaliteit van het lemmet en of dit open scheermes gewild is of niet? Liefst zou ik dit scheermes weer in bruikbare staat willen brengen voor mezelf en me geen zorgen te hoeven maken over gassing Idealiter zou een mooie restauratie de droom zijn maar eerlijk gezegd weet ik zogoed als niets over scheermessen, dit is men eerste. Dank bij voorbaat https://ibb.co/album/mvLBRW Edited June 12, 2025 by Shaun
Shaun Posted June 12, 2025 Author Posted June 12, 2025 (edited) Hopelijk nu wel met foto’s, kon blijkbaar mijn originele post niet editten? https://ibb.co/album/mvLBRW (deze post mag in principe verwijderd worden) Edited June 12, 2025 by Shaun
Tony Posted June 12, 2025 Posted June 12, 2025 Hi Shaun, ik zie geen tekenen van vergassing. Het mes ziet er vrij normaal uit en kan zo te zien opgeknapt worden middels wat poetsen en slijpen.
Shaun Posted June 12, 2025 Author Posted June 12, 2025 (edited) De verkleuring van het handvat aan het scharnier kan geen kwaad? Het is daar dat ook het metaal het meest verkleurd is. Tevens zijn er op de verkleurde plaatsen op het handvat ook allemaal kleine scheurtjes. Ik heb al wat gelezen en gezien over gassing en het is scary 🫣 Kan blijkbaar ook erg snel gaan. Wat heb ik allemaal nodig voor dit werkje? Ik heb slijpstenen grit 400 & 1000 & 5000. Een strop van leer op hout met een grove en fijne kant. Een leren riem (geen scheerriem maar 1 voor in de broek). Ik heb wel geen paste’s, moest ik paste kopen zou dit dan goed werken aangebracht op een microvezeldoek? Waar kan ik het best aan zo een staafje met washers en caps geraken? Ik vind ze niet. Heb je hier echt een bolhamer voor nodig? Mis ik nog iets? Sorry, veel vragen i know. Edited June 12, 2025 by Shaun
Tony Posted June 13, 2025 Posted June 13, 2025 Het handvat is niet van celluloid gemaakt. De plekjes op het mes zitten vooral bij het scharnier omdat daar het vocht blijft zitten na gebruik. De kleine scheurtjes in het handvat kunnen geen kwaad zolang het materiaal niet kromtrekt. De kans is groot overigens dat als je het handvat los maakt het krom trekt. Ik kan eventueel het mes voor je slijpen zodat je het in gebruik kan nemen.
Shaun Posted June 13, 2025 Author Posted June 13, 2025 (edited) Aha dan laat ik het handvat voor wat het is, if it ain’t broke don’t fix it I guess. Weet u dan toevallig uit wat het handvat wel gemaakt is? Ik ga eerst zelf trachten om het scherp te zetten maar het is erg vriendelijk van u en de kans is reëel dat ik hier nog op in ga. Heb wel al handmatig enkele keukenmessen scherp gezet maar een scheermes is natuurlijk nog van een ander niveau. Zou ik met een microvezeldoek met paste de vlekken van het lemmet kunnen verwijderen en eventueel polieren of hoe zou u dat doen? Let wel dat ik het handmatig zou willen doen dus niet machinaal. Weinig te vinden over colibri scheermessen trouwens, blijkbaar zouden deze verkocht zijn in een winkel in brussel door Charles Hake. Gemaakt door duitsers (solingen) maar gericht op de franstalige markt. Edited June 13, 2025 by Shaun
Tony Posted June 14, 2025 Posted June 14, 2025 Het slijpen van een scheermes is flink anders dan het slijpen van keuken messen. De kans is vrij groot dat je het zonder het in de gaten te hebben verkloot. Mocht je het zelf ter hand nemen dan trek ik mijn aanbod in om het mes voor je te slijpen. 1
Shaun Posted June 14, 2025 Author Posted June 14, 2025 (edited) Heb ik alle begrip voor, begrijpelijk dat je een ander zijn gepruts niet wilt oplossen sinds je me hiermee al een gunst zou bewijzen. Ik ga er dan ook wijselijk van af blijven. Misschien kan ik ergens aan een afdankertje geraken om mee te oefenen. Ik weet dat je veel geduld en zacht handig moet zijn om een scheermes te slijpen. De rug van het scheermes bepaald de hoek van het slijpen als ik me niet vergis. Vrees ook dat ik een steen van circa 10000-12000 zou nodig hebben en men hoogste grit is slechts 5000. Kan dit scheermes terug scheerklaar en deftig gemaakt worden of verloren zaak? (Deze is niet bedoeld als afdankertje) De corrosie/roest lijkt me wat hevig? https://ibb.co/album/Gf4ST3 Edited June 14, 2025 by Shaun
Tony Posted June 16, 2025 Posted June 16, 2025 Volgens mij staat dit mes te koop op marktplaats. Daar lever ik liever geen commentaar op.
Recommended Posts