Jump to content

Recommended Posts

Posted

Heren,

Ik heb in een eerdere thread medegedeeld dat mij op korte termijn nog bleef de rescaling van een voor een paar tientjes gekochte vintage 7/8ste Carl Rado.

Ik heb dit project afgerond. Meerdere projecten zullen volgen. Maar die zal ik slechts bij uitzondering of na uitnodiging op dit forum brengen. Na een reeks van publicaties als vers forumlid wil Ik voorkomen dat de leden al dan niet hardop ventileren: "Daar heb je die ouwe zak met zijn scales weer. Heeft hij niks anders te melden?"

Het plan van aanpak resulteerde in de opdracht:

- er is een groot niet elegant mes voorhanden. Werkpaard. De geometrie van ieder mes is bepaald maar deze 7/8ste legt 78 gram in de schaal. Dus het mag niet al te rank worden.

- Grenadille of ebben zou voor de hand liggen gezien het gewicht van deze houtsoorten maar het moet met wat anders.

- wat anders (ik moet pokhout kopen!) is minder zwaar dus er moet iets aan het formaat worden gedaan om dit te compenseren.

- omdat het de hekkensluiter is van een reeks van publicaties moet er sprake zijn van toepassing van enige "extravaganza". Iets gedurfds. Beetje buitensporig. Overdaad die niet schaadt. Wat de forumleden uitdaagt om op te schieten.

- het formaat moet zijn afgestemd op een 8/8ste. Ik ben in onderhandeling met Revisor om een 8/8ste van deze firma te betrekken zonder scales. Maar het overleg loopt moeizaam. Om een of andere reden wil men geen halffabricaat leveren. Hier ligt echter geen echt punt. Want eenzelfde klus pak ik graag nog een keer op.

Het werd Cocobolo. Niet heel dun maar in mijn beleving wat verhouding betreft passend in het geheel. Ik aarzelde of de wedge aluminium moest worden. Dit werd hem niet. Ik besloot tot rendierhoorn. Dit heeft de eigenschap na te zijn opgepoetst met de groene schuurkant van een 3g keukensponsje, metalig te gaan glanzen.

Gezien de kleur en de structuur van het hout zou het voor de hand liggen 2mm microbolts/nuts van messing toe te passen. Hier ben ik dwars gegaan en heb 1.6mm RVS aangebracht.

Ik heb bij het tekenen van het zaagplan bijzondere aandacht besteed aan de loop van de nerf van het hout.

Bijgaand de plaatjes.

Mijn publicatiebeperking zal niet van toepassing zijn op een van mijn volgende projecten. Ik heb, uitzonderingen daargelaten (een paar Dovo's), al eerder besloten mij te beperken tot verkrijging en bewerking van alleen 7/8sten en groter. Ter wille van de exclusiviteit. Anders loopt de groei van mijn collectie volledig uit de hand. Dit gaat uitzondering lijden voor een NOS Wiener Schaber die ik op het oog heb en die zonder scales wordt aangeboden. Daar moet ik evenwel nog even voor sparen.

J

Posted
Na een reeks van publicaties als vers forumlid wil Ik voorkomen dat de leden al dan niet hardop ventileren: "Daar heb je die ouwe zak met zijn scales weer. Heeft hij niks anders te melden?"

Als enigszins minder jonge scheerfanaat zie ik anders graag je bijdragen verschijnen.

omdat het de hekkensluiter is van een reeks van publicaties moet er sprake zijn van toepassing van enige "extravaganza". Iets gedurfds. Beetje buitensporig. Overdaad die niet schaadt. Wat de forumleden uitdaagt om op te schieten.

Dan ben je er niet in gelukt want ik voel totaal geen nood om te schieten, zeer mooi geslaagd zelfs!

het formaat moet zijn afgestemd op een 8/8ste. Ik ben in onderhandeling met Revisor om een 8/8ste van deze firma te betrekken zonder scales. Maar het overleg loopt moeizaam. Om een of andere reden wil men geen halffabricaat leveren.

Als ik me goed herinner heeft Bart van het Coticule forum eens een aantal messen zonder scales kunnen verkrijgen bij hun. Gevonden, zie http://www.coticule.be/the-cafeteria/message/17379.html

Bedankt om nog een van je knappe werkjes met ons te delen, stel het op prijs.

Posted

Na een reeks van publicaties als vers forumlid wil Ik voorkomen dat de leden al dan niet hardop ventileren: "Daar heb je die ouwe zak met zijn scales weer. Heeft hij niks anders te melden?"

J

Vol jaloezie kijk ik naar het mooie werk van die ouwe zak. Weet zeker dat ik niet de enige ben.

Posted

Lekker 'mannen'-mes

Geslaagd project en zeker de moeite waard om te showen en te bewonderen, petje af!

Posted

Ik kom zo even thuis. Lees de reacties. Wat leuk. Het is net als een herhaald welkom. Ik ga Carl straks naar de stenen en in vervolg naar het leder brengen.

En dan, morgenochtend. In de badkamer voor de spiegel. Na de inweek en de voorwas, "the proof of the pudding"!. Ik houd jullie op de hoogte.

Brave groet,

J

Posted

Weer een mooi stukje huisvlijt Joost. Mooie houtsoort. Wat me wel gelijk bij de eerste foto opvalt, en verderop staat er ook nog een, is dat de scales bij de wedge niet even dik zijn. Ik hoop dat het gezichtsbedrog is. En verder...................

Blijf ons alsjeblieft lastig vallen met je fraaie creaties. Vinden we helemaal niet erg. :)

Posted

Ooit ga ik het proberen maar voorlopig blijft het genieten bij het plaatjes kijken.

Joost bedankt weer voor een fijne bijdragen aan de scheerbeleving

Posted

Pi,

Het is geen gezichtsbedrog. De scales bij de wedge zijn niet even dik. Maar in de afronding van het productieproces was dit niet waarneembaar. Althans door mij niet. Maar de foto, een blow up van heb ik jou daar, legt schaamteloos ieder falen bloot. Ik ben nog niet zover dat ik in de verschillende fasen van het productieproces foto's ga maken ten einde het te kort schieten van het timmermansoog te corrigeren. Misschien moet dit wel.

Ik haal het geheel niet uit elkaar om de fout te herstellen. Ik berust er in.

J

Posted

PI56 heeft een beter oog blijkbaar, het was me nog niet echt opgevallen, zag wel dat de afronding iets afweek maar zeker niet storend. Het is en blijft handwerk. Als ik dan die maestro livi bekijk, brrrr…. dat is echt een kermis mes.

Posted

Je moet ook zeker niet het spul weer uit elkaar halen om het te corrigeren. Net wat Snuff zegt; het is en blijft handwerk. En dan zijn dit soort kleine onvolkomenheden misschien wel juist de kers op de taart.

Posted (edited)
Ziet er zeer goed uit, verkoop je eventueel ook je gemaakte kunstwerken?

In beginsel verkoop ik de door mij gemaakte scales niet. Althans ik neem geen opdrachten aan. Het maken van scales kost mij omdat ik geen echte routine heb, nogal wat tijd. Zelfs als ik daar een zeer bescheiden uurtarief op los laat dan ben je goedkoper uit met de duurste scales van bijvoorbeeld Revisor (http://www.revisor-solingen.de/html/ersatzteile.html) of Thiers Issard (http://www.thiers-issard.co.uk/thiers-issardstrops.html)

Als ik daarnaast ook nog aan specificaties van de opdrachtgever moet voldoen dan loopt het helemaal uit de klauw. Voorshands wil ik alleen met mezelf afrekenen.

In de toekomst zou de situatie zich voor kunnen doen dat ik een reeks van scales heb gemaakt waar ik zelf geen bestemming voor heb of die door mij zijn gemaakt en vervolgens door mij vervangen en dus vrijkomen. Dan zal ik die op het forum zetten. En hoe dat dan met eventueel montagewerk gaat lopen dat zien we dan wel.

J

Edited by Guest
Posted

Ha Kogel.

Dat klopt. Ik heb mijzelf opgelegd alle messen die ik heb en zal verkrijgen, in mijn rotatie op te nemen. Dus geen voorkeur voor de een of de ander. Elk mes moet presteren. En als er een is die dat niet doet; dan ga ik daar iets aan doen. En als dat doen met uiterste inspanning niet leidt tot het gewenste resultaat, dan gaat het de oud ijzer bak in. Maar dat betekent wel dat het uitgangsmateriaal in de basis uitstekend moet zijn. Of veel belovend.

Ik plaag je. Elke dag een ander. Het duurt menige week voordat ik die andere weer tegen kom.

J