Harkos Posted December 19, 2013 Posted December 19, 2013 (edited) Via zijn zoon, waar ik mee samenwerkte en die vond, dat ik een cadeau had verdiend voor het hem inwerken vlak voor ik stopte met werken, kreeg ik september 2011 van een oude herenkapper een straight gemaakt van Kayser & Ellison Silver Steel. De man heeft mee vroeger (1972 / 75) regelmatig geknipt en mogelijk ook de nek geschoren met dit mes. Nostalgia dus. Even daarvoor had ik me een Dovo Bergische Löwe 5/8 gekocht. Doordat ik dat verteld wist hij dat ik dus interesse heb in klassiek scheren. Een enkele keer scheer ik me er mee, maar heb nog steeds meer respect voor, dan plezier van die messen. Gaat ooit goed komen, maar voorlopig pak ik nog makkelijker een DE. Maar goed waarom dit item? Ik kan het de kapper niet meer vragen, hij is helaas niet meer onder ons, maar door al het lezen hier, vraag ik me af wat dit voor mes is. Herkent iemand iets. Aan de ene kant staat een mes in de vorm van een jockey en op de andere kant tekst. Zie de foto's in volgende posting. Volgens mij is het oude mes van goede kwaliteit en scheer ik me er prettiger mee dan met de Dovo. De kapper had hem nog speciaal voor mij geslepen. Edited December 19, 2013 by Guest
Marcel Posted December 19, 2013 Posted December 19, 2013 De links naar Dropbox werken niet helaas....
Harkos Posted December 19, 2013 Author Posted December 19, 2013 Ik moet even uitzoeken waarom, maar foto's komen er aan.
Guest Posted December 19, 2013 Posted December 19, 2013 Volgens mij Sheffield staal uit begin vorige eeuw. Zal ik na moeten kijken thuis. Heb er zelf 2, eenmaal goed geslepen een erg goede mes. Kan je nog tijdje plezier van hebben als je hem gaat gebruiken bHelaas werkt de link naar de foto's niet, altijd leuk foto's Ahhh foto's werken nu wel. Zie volgens mij klein hapje uit de snede aan de voorkant en wat honewear Hapje is er uit te slijpen overigens.
Harkos Posted December 19, 2013 Author Posted December 19, 2013 Hapje is van de theedoek zie ik nu. Snede is wel Strak, maar gebruikt:D
Guest Posted December 19, 2013 Posted December 19, 2013 Ok is moeilijk om te zien op foto. Zou zeggen slijpen en scheren dan.
joostmoree Posted December 19, 2013 Posted December 19, 2013 Zie: http://www.gracesguide.co.uk/Kayser,_Ellison_and_Co
Harkos Posted December 19, 2013 Author Posted December 19, 2013 Zie:http://www.gracesguide.co.uk/Kayser,_Ellison_and_Co Joost Die site had ik ook gevonden, maar ik dacht dat die alleen de leverancier van het staal waren. Zouden ze dan ook de fabrikant van het mes zijn? Harrie
joostmoree Posted December 19, 2013 Posted December 19, 2013 Harrie, ik denk van wel. http://www.gracesguide.co.uk/images/3/3b/Im1895POLon-Kayser.jpg J
Pithor Posted January 2, 2014 Posted January 2, 2014 Volgens mij Sheffield staal uit begin vorige eeuw. Ik neig naar een Solingen product. Maar zo is het moeilijk in te schatten. Een detailfoto van de makersstempel zou kunnen helpen.
Guest Posted January 2, 2014 Posted January 2, 2014 Op mijn Kayser Ellison messen staat toch wel degelijk "Sheffield staal", (en neem aan ook op getoonde mes) Volgens mij ligt Sheffield niet in Solingen.
Pithor Posted January 3, 2014 Posted January 3, 2014 Op mijn Kayser Ellison messen staat toch wel degelijk "Sheffield staal", (en neem aan ook op getoonde mes)Volgens mij ligt Sheffield niet in Solingen. Inderdaad, Kayser Ellison Steel Works was een bedrijf in Sheffield, maar als ik het goed begrijp meer gevest in staalproductie dan in daadwerkelijke productie van bestek, scheermessen, gereedschap, etc. De meeste scheermessen die ik heb gezien met de vermelding "made out of Kayser Ellison steel" waren in Solingen geslepen (ground in Solingen). Onder andere Puma gebruikte een tijd lang kayser ellison steel. Maar het is natuurlijk mogelijk dat het in Sheffield geslepen is. Het manufactuursmerk op de andere zijde van de tang (hoe heet dat ding nou op z'n ABN?) doet mij echter meer denken aan een Solingen merk dan een Sheffield merk (Müller, Emil Jansen of iets dergelijks), vandaar.
Harkos Posted January 3, 2014 Author Posted January 3, 2014 Volgens mij Sheffield staal uit begin vorige eeuw. Ik neig naar een Solingen product. Maar zo is het moeilijk in te schatten. Een detailfoto van de makersstempel zou kunnen helpen. Nog even een iets beter plaatje van het logo gemaakt:
Pithor Posted January 4, 2014 Posted January 4, 2014 Het doet mij wat denken aan een ander makersmerk, een man met hoed op een opengeklapt open scheermes. Volgens mij was dat Arthur Müller, maar het kan ook een andere Müller geweest zijn. Meer kan ik er helaas niet uit opmaken, maar dat is mijn beste gok. Wel een (naar mijn mening) typische Solingen stempel. [CORRECTIE] Het lijkt verdacht veel op een handelsmerk van Otto Busch, zoals hier te zien is in de Straight Razor Database op SRP.
Recommended Posts