Snuff Posted December 18, 2013 Posted December 18, 2013 Gezien het mooie najaarsweer gelijk na de scheerbeurt richting Noord Frankrijk gereden met het vrouwtje, lekker genieten van de wind rond de oren. Hier en daar eens gestopt in kleine dorpjes en ja hoor toch wat gevonden wat met scheren te maken had. Drie soorten mesjes die ik totaal niet ken, of ze nog goed scheren is afwachten, doosjes zijn nog dicht. Er was ook nog ander spul maar dat heb ik in de slowchat geplaatst.
Marcel Posted December 18, 2013 Posted December 18, 2013 Ga je ze ook echt proberen, of is het voor de heb?
Snuff Posted December 18, 2013 Author Posted December 18, 2013 Tuurlijk ga ik ze proberen, ik hou niks aan gewoon om te hebben, lijkt me wel spannend, de joris ligt al klaar voor morgenvroeg
Snuff Posted December 19, 2013 Author Posted December 19, 2013 Heb ze vandaag alle drie getest in een Joris eerst met een Legaf Special mesje (made in Solingen), super dunne mesjes zijn dit (0,08mm) maar er was sprake van ietwat roestvorming en zoals verwacht niet echt geschikt om nog mee te scheren, trokken te veel aan de baardharen. tweede poging ditmaal met een Good Vogue mesje (made in Germany), geen roestvorming op de mesjes maar desalniettemin teveel trekken. Derde poging dan maar met een Razi Super Stainless (Herentals Belgie), een heerlijk mesje om mee te scheren (zoals Merwtje als schreef op een ander forum). Jammer dat ze niet meer verkrijgbaar zijn tegen normale prijzen, ik zou er zo een voorraadje van inslaan. Ga de Legaf Special en Good Vogue mesjes nog niet weggooien, je weet maar nooit dat je iemand tegenkomt die die dingen spaart ook al is het niet om te scheren.
Mars Posted December 19, 2013 Posted December 19, 2013 Ga de Legaf Special en Good Vogue mesjes nog niet weggooien, je weet maar nooit dat je iemand tegenkomt die die dingen spaart ook al is het niet om te scheren. Nee zeker niet weggooien! Er zijn zeker verzamelaars die je daarmee blij kan maken. Dus als ze niet in de weg liggen...
Francois Posted December 22, 2013 Posted December 22, 2013 Er zijn mij honderden merken mesjes bekend die in Solingen zijn geproduceerd, maar Legaf had ik nog nooit van gehoord. Ik zie vaak advertenties van oude scheermesjes, maar heb nooit de moed gehad om ze zelf te proberen. Zal ik eens gaan doen, zo'n reis in de tijd. Uit ervaringen van anderen blijkt over het algemeen wel dat die oude mesjes niet prettig scheren (ook als er geen roest op zit). Zouden de mesjes van nu dan zoveel beter zijn ? Of had men vroeger betere zeep of een betere techniek ? Dank aan Snuff voor het plaatsen van deze interessante informatie.
Snuff Posted December 22, 2013 Author Posted December 22, 2013 Bij zo'n oude mesjes is het haast zeker dat de snijkantjes geoxideerd zijn, al is het niet zichtbaar toch heeft vocht enzo invloed op microscopisch level. Zelfs bij verpakte mesjes is dit vaak het geval tenzij ze al die tijd in een omgeving verbleven die optimaal was. Als ik mesjes tegenkom die ik niet ken en ze zijn niet te duur neem ik ze mee, gewoon voor de fun van het proberen. De moderne mesjes zijn meestal veel goedkoper en beter naar mijn bescheiden mening. Dat gezegd zijnde ben ik met het Razi mesje aan m'n vierde beurt toe en nog altijd prima. Ik had alle pakjes gekocht die daar aanwezig waren en die zijn nu allemaal (behalve ééntje voor mezelf) onderweg naar bekenden/vrienden op dit en buitenlandse scheerforums. Benieuwd wat hun ervan vinden. Niets zo persoonlijk als scheermesjes, het gaat alleen om jouw gezicht en een ander weet niet noodzakelijk welk mesje het beste bij jouw past.
talibeard Posted December 22, 2013 Posted December 22, 2013 Er zijn er ook een paar naar mij onderweg (super!) en ben erg benieuwd. Ik hoop wel dat de Captains eerder in België zijn (dankjewel post.nl) dan de Razi's hier overigens. Als oude mesjes goed verpakt en geconserveerd zijn kunnen ze nog prima zijn maar toch niet zo comfortabel voelen als we tegenwoordig gewend zijn; door diverse coatings (ook op 'ongecoate' versies!) en een constanter productieproces zijn mesjes een stuk prettiger dan ze 50+ jaar geleden vaak waren. Zeker die uit de 70-er en 80-er jaren zijn interessant voor gebruikers; misschien zijn dat wel de topjaren wat betreft DE-mesjes. De mesjes werden toen nog volop gebruikt en iedere techniek werd toegepast om het beste mesje op de markt te zetten.
talibeard Posted December 29, 2013 Posted December 29, 2013 De Belgische posterijen lijken efficiënter dan de Nederlandse want gisteren lagen drie pakjes scheermesjes op de deurmat vergezeld van een nieuwjaarsgroet! Dank Snuff! Ze zijn direct aan de beurt na mijn nieuwjaarsscheerbeurt (ik kies dus nu geen SE want die gaan 10 beurten mee..) en ik ga ook de 'afgekeurde' mesjes natuurlijk gewoon proberen en zal een verslagje achterlaten hier.
Snuff Posted December 29, 2013 Author Posted December 29, 2013 Veel plezier met het testen! Ik heb net m'n derde beurt achter de rug met m'n eerste Captian mesje. In de Joris werkt het goed, in een milder krabbertje is het wat minder. Bij de derde beurt merkte ik ietwat achteruitgang, bij een XTG merk je dat het ietwat gaat trekken, en raar maar waar bij een ATG gaat het nog altijd prima.
talibeard Posted January 9, 2014 Posted January 9, 2014 (edited) Vanavond van de Legaf genoten ondanks de waarschuwing! Het is duidelijk een ongecoat mesje dus het voelt minder vergevingsgezind maar ik heb me niet gepijnigd. Doordat het dun is gaat het makkelijk trillen bij enige weerstand en dat maakt het scheren dan wel erg lastig. De oplossing, daar komt-ie weer, is gewoon erg langzaam scheren zodat het vibreren uitblijft. Het resultaat was goed, de huid is nog heel en de baard is er prima af! Goed genoeg om me te verheugen op een volgende scheerbeurt met dit mesje. Wel eerst netjes drooggemaakt want nog meer roest willen we ook niet! Edit: na even zoeken is er ook nog een datering te geven nl. 1950-1960 (ongeveer). http://www.museuminzicht.be/public/collecties/obj_detail/index.cfm?id=smsnB.2129b&comment=1 Edited January 9, 2014 by Guest
marco Posted January 9, 2014 Posted January 9, 2014 Toch wel leuk dat je nog plezier kan hebben van zo'n oud mesje.
talibeard Posted January 9, 2014 Posted January 9, 2014 Toch wel leuk dat je nog plezier kan hebben van zo'n oud mesje. Die oude mesjes zijn als oude wijn; soms bedorven, soms prima en soms geweldig. Maar in alle gevallen éénmalig (min of meer) omdat je, ook bij een volgende fles of mesje nooit weet of-ie op dezelfde manier verouderd is.
Snuff Posted January 10, 2014 Author Posted January 10, 2014 Vanavond van de Legaf genoten ondanks de waarschuwing! Het is duidelijk een ongecoat mesje dus het voelt minder vergevingsgezind maar ik heb me niet gepijnigd. Doordat het dun is gaat het makkelijk trillen bij enige weerstand en dat maakt het scheren dan wel erg lastig. De oplossing, daar komt-ie weer, is gewoon erg langzaam scheren zodat het vibreren uitblijft. Jij hebt meer geduld als ik blijkbaar, voor mij waren ze onbruikbaar. Als ik langzaam scheer krijg ik hem echt niet door m'n baardhaar heen, is trouwens bij de meeste mesjes zo. Blij dat je er toch iets aan vind.
talibeard Posted January 10, 2014 Posted January 10, 2014 Vanavond van de Legaf genoten ondanks de waarschuwing! Het is duidelijk een ongecoat mesje dus het voelt minder vergevingsgezind maar ik heb me niet gepijnigd. Doordat het dun is gaat het makkelijk trillen bij enige weerstand en dat maakt het scheren dan wel erg lastig. De oplossing, daar komt-ie weer, is gewoon erg langzaam scheren zodat het vibreren uitblijft. Jij hebt meer geduld als ik blijkbaar, voor mij waren ze onbruikbaar. Als ik langzaam scheer krijg ik hem echt niet door m'n baardhaar heen, is trouwens bij de meeste mesjes zo. Blij dat je er toch iets aan vind. Ik vond hem best wel lekker eigenlijk maar het is zeer de vraag of we wel met hetzelfde geschoren hebben, immers na al die jaren kan het best zo zijn dat het ene pakje of mesje zich beter gehouden heeft dan het andere. En bovendien weten we niet hoe constant de kwaliteit van Legaf was in die jaren. Je zou er eigenlijk nog ééntje moeten proberen, Snuff!
talibeard Posted January 11, 2014 Posted January 11, 2014 Ik dacht eigenlijk in een week of zo al je mesjes geprobeerd te hebben maar dat gaat hem niet worden; de 2e keer met de Legaf was nog aardiger dan de eerste (zie SOTD) en ik verwacht nog minstens één extra scheerbeurt uit deze Franstalige Duitser te halen!
Snuff Posted January 12, 2014 Author Posted January 12, 2014 Ik dacht eigenlijk in een week of zo al je mesjes geprobeerd te hebben maar dat gaat hem niet worden; de 2e keer met de Legaf was nog aardiger dan de eerste (zie SOTD) en ik verwacht nog minstens één extra scheerbeurt uit deze Franstalige Duitser te halen! Ik wist het, had er geld moeten voor vragen zo goed als ze zijn Zoals je schreef zal ik er net eentje tussenuit gehaald hebben dat een stuk minder was. Het doet me plezier dat jij er in ieder geval wat aan hebt. Hopelijk zitten er nog een aantal goede tussen.
talibeard Posted January 12, 2014 Posted January 12, 2014 Snuff, ik zag dat jij ze geprobeerd had in de Joris en dat brengt me bij het volgende; als ik mijn Fatip (ok, niet precies hetzelfde maar toch) gebruik pak ik altijd wat scherpere en stijvere mesjes omdat door de grote 'overhang' ook bij dikkere moderne mesjes er eerder een vibratie optreedt die het scheren onprettig maakt met grotere kans op onbedoelde sneetjes. Ik zou de Legaf om die reden alleen al nooit in mijn Fatip uitproberen. Overigens, hoe was de Vogue in vergelijking met de Legaf of waren ze allebei te erg om nog een verschil op te merken?
Snuff Posted January 13, 2014 Author Posted January 13, 2014 Snuff, ik zag dat jij ze geprobeerd had in de Joris en dat brengt me bij het volgende; als ik mijn Fatip (ok, niet precies hetzelfde maar toch) gebruik pak ik altijd wat scherpere en stijvere mesjes omdat door de grote 'overhang' ook bij dikkere moderne mesjes er eerder een vibratie optreedt die het scheren onprettig maakt met grotere kans op onbedoelde sneetjes. Ik zou de Legaf om die reden alleen al nooit in mijn Fatip uitproberen. Overigens, hoe was de Vogue in vergelijking met de Legaf of waren ze allebei te erg om nog een verschil op te merken? Je zult vast gelijk hebben, had ik nog niet zo over nagedacht maar gezien dat ik maar twee andere scheermessen meer heb behalve de joris (Tradere SB en Weber PH) en de joris mijn dagelijkse scheermes is moet het voor mij voldoen daarin anders is het onbruikbaar. Zowel de Vogue als Legaf waren voor mij onbruikbaar, de Razi was heel goed.
talibeard Posted January 13, 2014 Posted January 13, 2014 En gelijk heb je hoor maar ik benader het gewoon andersom. Ik probeer een mesje gewoon 'aan de praat' te krijgen en zoek daar dan de mogelijke krabber bij (hoewel ik bijna altijd met de Lord begin omdat-ie voor mij met veel mesjes door één deur kan). Dat is dan ook meteen de reden dat ik bijvoorbeeld mijn Mühle R89 weinig meer gebruik; zeker een goede krabber maar de meeste mesjes die daarin prettig zijn doen het nog net effe iets beter in één van de andere.
talibeard Posted January 22, 2014 Posted January 22, 2014 Ook de Good Vogue kan mij bekoren. Na één scheerronde is het natuurlijk te vroeg voor een definitief oordeel maar het mesje is iets scherper en duidelijk meer smooth dan de, ook al heel aardige, Legaf. Ik ben alleen bang dat het mesje dat Snuff als beste verkoos op deze manier alleen maar kan tegenvallen.... We zullen zien!
Snuff Posted January 23, 2014 Author Posted January 23, 2014 Ik ben alleen bang dat het mesje dat Snuff als beste verkoos op deze manier alleen maar kan tegenvallen.... we hebben in ieder geval een heel andere voorkeur wat mesjes betreft, maar des te beter dat ze toch bevallen, zo heeft iemand er toch nog iets aan. Benieuwd wat je van de laatste vind
Recommended Posts