Tati1050 Posted February 10, 2025 Posted February 10, 2025 Is er iemand hier op het forum die er ervaring mee heeft en een objectieve beoordeling kan geven? De meeste reviews die ik lees zijn heel lovend, maar vaak is dat het gevolg van het feit dat de Osprey prijzig is… (en dus niet mag tegenvallen). Wie kent de Osprey echt, met zijn plus- en minpunten? Alle reacties worden erg gewaardeerd…
koenfucius Posted February 10, 2025 Posted February 10, 2025 ik volg dit met belangstelling - vooral eeb vergelijking met de Blackbird zou welkom zijn 1
Levi Posted February 10, 2025 Posted February 10, 2025 Ik denk dat @ JvdK hier de man voor is. Als ik het goed heb heeft hij beide in zijn bezit.
Tati1050 Posted February 10, 2025 Author Posted February 10, 2025 19 minuten geleden, Coenetje zei: Zie hier de bevindingen van @ JvdK Ja, die heb ik met belangstelling gelezen. Ik vroeg me af of er ondertussen nog forumleden met de Osprey aan de slag zijn en wat hun bevindingen zijn. Is zo’n Osprey nu zijn hoge kostprijs waard? Wat ik in de bevindingen van @ JvdK mis, is een diepgaandere vergelijking met de Blackland Vector. Ik weet dat de ‘filosofie’ achter beide krabbers verschillend is, maar de Vector gebruik ik tot volle tevredenheid. Die ken ik dus… Als de Osprey qua prestaties in de buurt komt of beter werkt dan de Vector, denk ik eraan er eentje te laten overkomen uit de Steets, waar mijn zoon nu een tijdje verblijft. Vandaar mijn vraag dus.
Levi Posted February 10, 2025 Posted February 10, 2025 Blackland is wel ondertussen terug beschikbaar bij Slickboys! https://slickboys.co.uk/search?q=Blackland
bartje-p Posted February 10, 2025 Posted February 10, 2025 @ Tati1050 heb je Facebook? Dan is er nog een scheergroep waar enkele gebruikers van deze krabber zitten. Laat maar horen, mag ook in een PB als je dat prettiger vindt.
JvdK Posted February 10, 2025 Posted February 10, 2025 Poeh, ga de Osprey eens met de Blackbird en de Vector vergelijken. Kan dat überhaupt wel objectief want zetten we er niet altijd “uw mening kan anders zijn” bij 🤔 Helpt het als ik zeg dat ik, van alle krabbers die ik heb, eigenlijk altijd naar de Blackbird grijp? En ter verduidelijking, de Blackbird en Osprey staan naast elkaar en de Vector is al lang verkocht. alle drie zijn overigens de machined versie (niet gepolijst). Is de Vector slechter dan de Osprey en Blackbird? Simpel antwoord; ja. De Vector is gewoon niet mijn krabber. De kop vond ik té breed en ik vond de Vector weinig effectief. Hij ziet er mooi slank uit en ligt prettig in de hand. Maar daar waar het bij een krabber om gaat, de scheereigenschappen, stelde de Vector me teleur. Hij ging dus al weer snel naar een nieuw baasje. Is de Osprey dan slechter dan de Blackbird? Niet echt. Het is een verstelbare krabber met een groot bereik; van erg zacht tot standje kaasschaaf voor oude kaas! Ik hou van een effectieve krabber en hij mag dan best een beetje agressief zijn. De Osprey is vanaf stand 8 merkbaar aggresief en iets druk op de krabber zetten levert bij mij rode puntjes of een klein bloedinkje op. Alles onder de 8 gaat goed maar is dan minder effectief dan de Blackbird. Nadeel voor de Osprey is dat de Blackbird mij altijd een uitermate prettige scheerbeurt geeft. Zelfs met één oog afgeplakt ivm een staaroperatie of bijna twee ogen dicht ivm een flinke kater. De Blackbird is effectief zonder agressief te zijn. Het gewicht, de scheerhoek, het mesgevoel enz. maken de Blackbird gewoon dé krabber voor mij. Hij gaat zo soepel als een jonge hinde. Als hij stuk zou gaan komt er zonder nadenken direct een nieuwe. Ook al heb ik een Blackland Osprey en een Paradigm Diamondback liggen! Bij de Osprey heb ik dat dus allemaal minder. Het is geen slechte krabber maar hij geeft mij niet de scheerbeurt die ik van een Blackbird wel krijg. Misschien komt het omdat hij wat zwaarder is en omdat hij wat meer mesgevoel heeft in de volgens Blackland vergelijkbare stand met de Blackbird. De Osprey ziet er zeker erg mooi uit maar heeft voor mij niet de WOW-factor qua scheereigenschap. Waarschijnlijk heeft de Osprey dezelfde pech die mijn Blackland Vector eerder al had; mijn sweetspot krabber is de Blackbird. 2 2
JvdK Posted February 10, 2025 Posted February 10, 2025 6 uren geleden, Levi zei: Blackland is wel ondertussen terug beschikbaar bij Slickboys! https://slickboys.co.uk/search?q=Blackland €425,95 zonder zwarte inkleuring van de cijfers, zonder houder en een herberekening ivm de invoerrechten (hun IOSS lijkt tot €180,= te gaan). Het blijft veel geld 😳
JvdK Posted February 11, 2025 Posted February 11, 2025 Nog even een kleine aanvulling op het mesgevoel. Ik heb me vanochtend met de Osprey geschoren om dat verschil in mesgevoel even beter onder woorden te kunnen brengen. Bij de Blackbird voel ik eigenlijk altijd waar het DE-mesje zich bevind. Je hoort ook duidelijk wat het mesje doet. Hij geeft gewoon heel goed aan wat het DE-mesje doet en hoeveel “druk” je zet. Bij de Osprey is dit gevoel minder. Je voelt natuurlijk wel waar de krabber zich op je gezicht zich bevindt, maar je voelt het DE-mesje nauwelijks. Je hoort ook veel minder wat het mesje doet. Maar de Osprey is geen katje om zonder handschoenen aan te pakken! Iets teveel “druk” en je hebt een rood puntje. Persoonlijk vind ik het hierdoor lastig om de goede scheerhoek aan te voelen. Desondanks zit ik vanochtend wel met een bijna baby billen glad gezicht op de bank (Osprey op een lage 7). 2
Tati1050 Posted February 11, 2025 Author Posted February 11, 2025 15 uren geleden, bartje-p zei: @ Tati1050 heb je Facebook? Dan is er nog een scheergroep waar enkele gebruikers van deze krabber zitten. Laat maar horen, mag ook in een PB als je dat prettiger vindt. Ja, ik heb Facebook. Hoe heet die scheergroep? 1
Tati1050 Posted February 11, 2025 Author Posted February 11, 2025 Als ik dat hier zo lees, wordt de Blackbird behoorlijk hoger gewaardeerd dan de Osprey. Eigenlijk had ik dat een beetje verwacht: zo’n instelbare krabber is blijkbaar altijd wat controversieel. Ik heb er in het verleden een paar geprobeerd (een Merkur Futur, Yaki Final Cut…) en ik kon er ook niet zo goed mee om. Dat de Blackbird zo hoog gewaardeerd wordt brengt me in de verleiding die maar eens te proberen, ofschoon ervaringen uit het verleden me leren dat ik met de meeste DE-krabbers ook niet zo goed overweg kan. Of dan toch maar trouw blijven aan mijn filosofie: blijven gebruiken wat het best werkt voor je. En voor mij is dat de Vector. 1
JvdK Posted February 11, 2025 Posted February 11, 2025 Is die FB scheergroep over de Osprey geheim of mag die ook in dit draadje gedeeld worden? Ik ben nl. ook wel benieuwd wat ze in die groep van de Osprey vinden. Anderen misschien ook wel. 1
bartje-p Posted February 11, 2025 Posted February 11, 2025 wat mij betreft wel hoor, je zult je alleen eerst aan moeten melden (met een FB account). Mocht dat van beheer niet mogen, haal dit dan gerust weg groep 1 groep 2 1
JvdK Posted February 11, 2025 Posted February 11, 2025 Ah, de twee bekende FB groepen. Van de FB-groep “Scheren met plezier” is de beheerder zelf ook ShaSoc forumlid 😉. Zelf ben ik alleen nog lid van FB-groep “Nat scheren Nederland-België”. Bij “Scheren met plezier” ben ik weg gegaan toen het sfeertje even niet zo plezierig meer was. Bij beide groepen vindt je de nodige ShaSoc forumleden. 1
koenfucius Posted February 23, 2025 Posted February 23, 2025 Nu ook te koop in Europa (bij Gifts & Care) 1
Tati1050 Posted February 26, 2025 Author Posted February 26, 2025 Op 23-2-2025 om 15:53, koenfucius zei: Nu ook te koop in Europa (bij Gifts & Care) Maar meer dan 100 euro duurder dan bij Blackland zelf. Spijtig.
gaitgroot Posted March 16, 2025 Posted March 16, 2025 Het grootste voordeel (voor mij althans) is dat de osprey een groter gewicht heeft dan de blackbird. Als je dit gewicht niet nodig hebt (doordat je baardhaar niet lijkt op koperdraad zoals bij mij) en je niet gezegend bent met een gevoelige huid, dan zou de blackbird prima zijn. Zit zelf met de osprey qua gevoeligheid tussen de blackbird en de Tradere in. Werkt voor mij helemaal top. gerrit 2
gaitgroot Posted April 3, 2025 Posted April 3, 2025 Toch 1 punt van kritiek: ik vind de standaard waar je 'm in moet zetten een beetje wankel. Ik heb 'm wel, zodat al het vocht uit de krabber kan lopen en hij in het badkamerkastje niet teveel ruimte in beslag neemt. Maar de standaard waar je de blackbird in kan zetten of het massieve blok metaal van de Rex Ambassador zorgen ervoor dat die krabbers veel stabieler staan. 1
Recommended Posts