Buffel Posted December 18, 2013 Share Posted December 18, 2013 (edited) Het lijkt mij leuk om de progressie van het slijpen van een mes eens vast te leggen met foto's. Hier zal ik de diverse stadia van het proces laten zien, ter info en omdat mij dat boeit. Alle foto's heb ik gemaakt met een iPhone en een loupje 20x. Om te beginnen maar eens de Naniwa Chosera 1000. Heerlijke steen om de bevel mee te maken, keihard en geeft uitstekende feedback . Een stapje fijner qua grit: De Norton 4000. Dan de Norton 8000: Foto is niet meer mogelijk, ik bezit de steen niet meer... Volgende foto's zijn van een Wakasa met verschillende Nagura's Tsushima Nagura : Deze geeft een al heel mooi egale snede, Is grof aan het begin en wordt erg fijn aan het eind. Volgende is Botan Nagura: Een fijne waas vormt zich over de snede, deze is vrij snel. Tenjyou Nagura: De waas heeft een iets andere kleur, op de foto is het moeilijk te zien. Met het oog is het verschil wel te zien. Mejiro Nagura: De waas is net iets anders van kleur, de slijpdeeltje zijn al erg fijn aan het worden. Tomo Nagura: Tomo betekend vriend.. Meerdere stenen kunnen hiervoor gebruikt worden, het is de relatie er tussen die werkt. Bij deze specifieke tomo Nagura, worden er hele fijn deeltjes van de basis steen gehaald, na het afbreken gaat het polijsten beginnen. De onderste foto is een eindresultaat zonder het polijsten, dit geeft ook een prettig resultaat. Het leuke vind ik om de balans te vinden tussen scherp en vriendelijk Edited December 24, 2013 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted December 18, 2013 Author Share Posted December 18, 2013 Gereserveerd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted December 18, 2013 Author Share Posted December 18, 2013 Gereserveerd Link to comment Share on other sites More sharing options...
creon Posted December 18, 2013 Share Posted December 18, 2013 Ik hoop dat ik van de gelegenheid gebruik/misbruik mag maken om wat extra plaatjes neer te zetten alle plaatjes komen van Badger and Blade Coticule 1.000x vergroot Coticule 5.000x vergroot Coticule 10.000x vergroot Lapping film 1µ 1.000x vergroot Lapping film 1µ 5.000x vergroot Lapping film 1µ 10.000x vergroot Shapton 8000 5.000x vergoot Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted December 18, 2013 Author Share Posted December 18, 2013 Hoe meer hoe beter Op microscopisch niveau zie je altijd wel iets meer.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pjdevos Posted December 18, 2013 Share Posted December 18, 2013 Hoe meer hoe beter Op microscopisch niveau zie je altijd wel iets meer.. Maar wat zegt het je? Wat is voor jou een bruikbare vergroting om visueel de kwaliteit van een snede te beoordelen? Leuk om te zien, maar 10k vergroting zegt me niet heel veel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
creon Posted December 18, 2013 Share Posted December 18, 2013 Je ziet wel dat bij de coticule de punt wat stomp is Let op stomp niet bot Mijn theorie is dat daardoor de coticule zo'n lekkere smoot snede geeft De lapping film heeft een scherpere punt Daarom schraapt deze wat meer Dat kun je toch mooi zien op de vergroting Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted December 18, 2013 Author Share Posted December 18, 2013 Wat ik zelf zie door het loupje, vind ik meer dan genoeg. De krassen van de vorige steen moeten volledig weg zijn, dan pas heeft het nut om verder te gaan. Als laatste rest natuurlijk dan nog de scheertest, die bepalend is! Het is een hulp middel natuurlijk, geen heilige graal Link to comment Share on other sites More sharing options...
michigalex Posted December 18, 2013 Share Posted December 18, 2013 Vind ik wel gaaf om te zien!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
DoubleB Posted December 18, 2013 Share Posted December 18, 2013 Hè, mijn post is weg? Mooi om te vergroting te zien, iig. Je ziet wel een verschil tussen de mediums die gebruikt zijn, Buffel, ben benieuwd naar verdere foto's! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted December 18, 2013 Author Share Posted December 18, 2013 Ik ook Ben nu even klaar met slijpen voor vandaag Straks vakantie, dan ga ik even voor zitten. Het loupje zit een paar milimeter van de snede, dit is met de belichting soms wat onhandig. Dan wou ik dat ik 3 handen had... We maken er iets moois van Link to comment Share on other sites More sharing options...
YdieresiS Posted December 19, 2013 Share Posted December 19, 2013 Dus dat zag je gisteren ook door het loepje tijdens het slijpen dus? Wel leuk om dat dan zo toch nog te zien, terwijl ik dat gisteren niet zag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted December 19, 2013 Author Share Posted December 19, 2013 Klopt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted December 21, 2013 Author Share Posted December 21, 2013 Update, iets aangepast en een paar foto's toegevoegd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wouzer51 Posted December 23, 2013 Share Posted December 23, 2013 Wat een super goed gelukte foto's Buffel! Ik wil graag scherpte meten. Dit is natuurlijk geen absolute methode, maar zeker voor jezelf, heel erg bruikbaar. Ik heb het zelf al eens geprobeerd met een (kinder)microscoop van de hema, maar zonder succes. Het was erg moeilijk om het beeld scherp te krijgen en zelfs dan was de kwaliteit belabberd. Ik heb nu een paar loepjes besteld om dit ook te proberen. De resultaten volgen later. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted December 23, 2013 Author Share Posted December 23, 2013 Een kwaliteit loupje is wel aan te raden, ik heb een Belomo 20x. Voor deze had er een uit China voor een paar €, die geven veel minder detail weer. Ben benieuwd naar de foto 's! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted December 24, 2013 Share Posted December 24, 2013 Al meerdere keren voorbij zien komen zulke foto's, maar blijft toch altijd cool om te zien om van een grof stuk staal een mooie strakke snede gemaakt kan worden. Misschien laatste foto iets meer draaien zodat we hem mooi zien glimmen de snede. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted December 24, 2013 Author Share Posted December 24, 2013 Vandaag staat er een op het menu om te slijpen , ik maak er nog een paar foto 's van. Belichting is erg lastig de loupe zit een millimeter of 2 van de snede ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted December 24, 2013 Author Share Posted December 24, 2013 Laatste aanpassing gemaakt, nu rest alleen nog de Coticule foto. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wouzer51 Posted December 24, 2013 Share Posted December 24, 2013 wow! 't is dat je zo ver bij mij vandaan woont, maar anders zou ik graag eens zien hoe je dat nou doet. Bij voorkeur op een coticule (heb ik zelf). Mijn slijpresultaten zijn teleurstellend te noemen. Ik krijg mijn mes gewoon niet zo scherp dat ik soepel armhaar verwijder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted December 24, 2013 Author Share Posted December 24, 2013 wow! 't is dat je zo ver bij mij vandaan woont, maar anders zou ik graag eens zien hoe je dat nou doet. Bij voorkeur op een coticule (heb ik zelf).Mijn slijpresultaten zijn teleurstellend te noemen. Ik krijg mijn mes gewoon niet zo scherp dat ik soepel armhaar verwijder. Meer slurry! als het mes wat gaat plakken, verdun je met druppels water. Op het laatst met alleen water, werkt bij mij . Link to comment Share on other sites More sharing options...
wouzer51 Posted December 24, 2013 Share Posted December 24, 2013 Dank voor je snelle reactie Buffel. Ik ga het proberen en je hoort het nog Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts