Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo,

Ik ben vuurman, 30, getrouwd, woonachtig in het Noorden van het land.

Ik scheer al 5 jaar traditioneel (met de safety razor) en sinds heel kort ook met een straight (dat gaat nog niet zo goed en is even oefenen).
In de coronajaren was ik heel lazy met scheren, zo eens in de 14 dagen ofzo, nu weer dagelijks en heb het plezier er  terug in gevonden.
(Eigenlijk vooral door betere lather te maken, dat is toch voor 70% het verschil tussen een fijne scheerbeurt en een vervelende).

Hoop hier nog veel te leren!

• I like it 3
Posted
On 1/6/2025 at 3:32 PM, vuurman said:

(Eigenlijk vooral door betere lather te maken, dat is toch voor 70% het verschil tussen een fijne scheerbeurt en een vervelende)

Welkom hier. Veel plezier.

Je begrijpt dat ik nu heeel benieuwd ben naar die andere 30%?

• I like it 1
Posted
9 hours ago, mifi said:

Welkom hier. Veel plezier.

Je begrijpt dat ik nu heeel benieuwd ben naar die andere 30%?

Ha ja ik hoop dus dat de straight razors hun geheim aan mij gaan prijsgeven en dat het daar ergens zit, hahaha
Tot dusver moet ik denk ik concluderen dat doordat ik met veel te veel druk en een verkeerde hoek gestropt heb, mijn böker geslepen moet worden door iemand. Want die is bij lange na niet meer comfortabel scherp na 10x gebruik en dat lijkt me toch wat snel. 

Posted
14 hours ago, vuurman said:

mijn böker geslepen moet worden door iemand. Want die is bij lange na niet meer comfortabel scherp na 10x gebruik en dat lijkt me toch wat snel.

Er is op dit forum het een en ander over te vinden als je on de berichten uit het verleden duikt. Misschien helpt dat.

Ik heb er zelf geen verstand van. Ik vermoed dat de meeste gebruikers iedere dag zo'n riem gebruiken, maar dat een wetsteen ook goed werkt voor het periodieke slijpen. Eén ding is mij duidelijk uit mijn ervaringen met keukenmessen: Als je verkeerd slijpt, wordt het mes eerder botter dan scherper.