Jump to content

Recommended Posts

Posted

Heerlijke SvdD vandaag! Na 2x geschoren te hebben met de t8 versie van van de testkrabber, vond ik vandaag weer tijd voor "een echte". Gisteren een scheerbeurt overgeslagen, dus vandaag moest er serieus gewerkt worden ;-) Dan zou je denken dat je met de relatief milde OC-B plaat van de Karve CB niet echt uit de voeten kunt, maar schijn bedriegt. Eigenlijk was ik na 2 beurten al klaar, maar omdat het zo lekker was (en ik morgen weer een scheerbeurt oversla) nog een 3e beurt eroverheen gedaan.

Lang geleden dat ik zo glad ben geweest, super begin van de werkdag. Die zeep en AS combinatie is daar zeker ook debet aan, wat een heerlijke verzorging leveren beide producten!

Karve - Christopher Bradley OC-B

Rapira - Platinum Lux (3)

Frank Shaving - Pur-tech

Westman shaving - Nirvana zeep en AS

• I like it 6
Posted

Ik kan nog niets zeggen over de testkrabber, maar vandaag stond de 2e kop (de zogenaamde t9) voor de 1e keer op het programma, wederom gebruikt na 1 dag niet geschoren te hebben.

Waar ik wel over kan uitwijden is de SV Argania set die ik van @ Levi  over heb genomen. Wat een heerlijke zeep, schuimt als een dolle en een heerlijke geur. Met de after shave heb ik uit de fles wat meer twijfel, maar op het gezicht verandert dat snel in een uiterst tevreden gevoel en geur. Heerlijk spul.

Testkrabber t9

Rapira - Platinum Lux (4)

Mühle - Silvertip Fibre (M)

Saponificio Varesino - Argania zeep en AS

• I like it 4
  • 2 weeks later...
Posted

Na een ruime week weer mijn eigen krabbers gebruikt te hebben, vandaag weer de mildste van de testkrabbers erbij gepakt. Viel niet tegen, meer details volgen later nog.

Testkrabber - t8 kop

Gillette - Nacet (4)

Omega - 10108

MdC - Nature

Speick - Men AS

Balea - Ultra Sensitive ASB

Davidoff - Adventure edt

Die MdC is toch wel een van mijn favorieten. Ik denk vaak dat ik er al genoeg water bij heb gedaan..... totdat ik er nog meer water bij doe. En daar wordt het schuim alleen nog maar beter van. En ik vind de ongeparfumeerde variant heerlijk. Niet helemaal zonder geur, maar wel heel subtiel en neutraal. Topzeep voor mij.

• I like it 5
Posted
Op 23-1-2025 om 21:10, Coenetje zei:

😇

Ik heb een sample van de bastardo en die ruikt echt waanzinnig lekker!

ik heb vandaag bij een meeting in de loterij een set gewonnen van Westman Bastardo, dus kan je er binnenkort meer over vertellen!

• I like it 1
Posted

Ik wil nog graag even terugkomen op afgelopen zaterdag, we hadden toen een bijeenkomst van leden van een van de scheer facebookgroepen in Nederland. Ik blijf me erover verbazen hoe een stelletje malloten van heel verschillende afkomst zich uren kunnen vermaken met hun neus in potjes stoppen en slap kleppen over scheerspullen. En mooi om te zien vind ik dat - hoe divers we ook allemaal zijn - we het over dit onderwerp toch aardig eens zijn. Mooi man.

Van minder belang (voor de mensheid), maar toch zeker vermeldenswaard is de moeite die gastheer Peter gestopt had in het lospeuteren van allerlei mooie spullen bij makers en leveranciers, zodat ieder van ons met mooie dingen naar huis kon gaan. In mijn geval de Westman Bastardo set, erg fijn.

En zeker ook voor de generositeit van veel deelnemers, die producten gratis of voor weinig weg willen doen. Op die manier ben ik in het bezit gekomen van de groepskwast, een Tech reiskrabbertje, de TFS rood en Tobacco Verde Forte (zocht ik al langer) en de HC&C Almighty, die ik erg lekker vond ruiken, maar nog niet eerder gezien had.

Kortom, het was weer een geslaagde meeting, niet in de laatste plaats ook door de uiterst goede zorgen van Peter en Corien, gastheer en -vrouw! Bedankt dekt de lading niet helemaal ben ik bang.

baQzKyQ.jpeg

• I like it 8
Posted
On 2/5/2025 at 12:50 PM, bartje-p said:

Leuke verrassing. Via een Engelstalig forum gaan we met een aantal mensen wat 3D geprinte krabbers testen, met als doel de maker uiteindelijk van voldoende feedback te voorzien, zodat deze een krabber in RVS uitvoering kan gaan uitbrengen. Dus de komende dagen zal ik regelmatig deze krabbers ter hand nemen en mijn bevindingen noteren.

Ik ben heel benieuwd. Ik zit misschien nog te veel met de begintijd van 3D printers in het hoofd, maar ik vraag me af of de krabbers van kunststof sterk genoeg zijn. Zijn ze niet erg breekbaar? 

Dat is niet erg overigens, voor prototypes die daarna in RVS gemaakt zullen worden.

Posted

Hi @ mifi , ik mag er nog niet te veel over zeggen, maar het viel reuze mee. Het gemis aan gewicht doet zich wel voelen, maar het is wel solide genoeg. Er zitten ook extra clipjes bij die je aan de zijkanten van de scheerkop klikt, om de stabiliteit te waarborgen (zodat de topcap  niet krom trekt t.o.v. de basisplaat bij het aandraaien van de greep).

• Thanks! 1
Posted

Ik heb vanochtend een sample set gebruikt (Los Jabones De Joserra - Rodrigo De Jerez). Deze kregen we afgelopen weekend tijdens een scheerbijeenkomst.

Waar ik de zeep heerlijk vind, kan ik dat zeker niet zeggen van de werking van de after shave splash. Auw! Mega auw! Gedurende 1 minuut ongeveer, en oplopend in intensiteit, waarna het daarna afneemt (gelukkig). Geen rare effecten naderhand, dus huid is wel rustig. Maar zeker niet prettig na het opbrengen. En dat is jammer, want ik vind de zeep en de geur wel erg lekker! Ook nu nog, anderhalf uur later, nog duidelijk aanwezige lekkere geur.

De AS heb ik helaas weggegooid (restant), de zeep kan ik nog 1 of 2 keer gebruiken!

Personna - Comfort coated (1)

Mühle - STF M

Los Jabones de Joserra - Rodrigo de Jerez zeep en AS

Balea - Men Ultra Sensitive ASB (om de boel te verzachten)

Los-Jabones-De-Joserra-Rodrigo-De-Jerez-After-Shaving-Soap-600x600.jpg

• I like it 5
Posted
Op 18-1-2025 om 16:04, JvdK zei:

Ja, de Proraso Single Blade serie heb ik even buiten beschouwing gelaten. Ik kan daar weinig over zeggen behalve dat een halve gele tube en 3/4 flesje ASB in de vuilnisbak is gegaan. 

Want?

Posted

Heerlijke scheerbeurt vandaag Deze krabber doet me - terecht of onterecht - afvragen waarom we maar steeds die drang hebben om te blijven zoeken naar wat anders. Deze Tech zorgt er in mijn geval voor dat ik weer met beide voeten op de aarde sta! Is niet moeders mooiste (meer), er zit wellicht wat speling her en der op, maar qua scheerprestatie9s) doen ze vaak niet voor anderen onder.

De kwast heb ik recent bij de bijeenkomst voor tientje overgenomen. Natuurlijk geen geld voor een Oumo. Maar de knoop bevalt me niet zo. Dus ik ben aan het overleggen of ik hem ga laten aanpassen met een andere knoop, of dat ik hem van de hand doe. Ik had dat met de Rorschach knoop ook, heb moeite met het feit dat de zeep eerder aan de zijkant dan bovenop vrijgegeven wordt tijdens het gebruik. Qua formaat en zachtheid is deze prima voor me.

Gillette - Tech ball end

Feather - Hi Stainless (1)

Oumo - SMP groepskwast met G5 knoop

Saponificio Varesino - Mirto di Sardegna

Williams - Aqua Velva As

Balea - Men Ultra Sensitive ASB

• I like it 4
Posted

Vandaag wederom de Tech ter hand genomen, die ik recent van Jaap gekregen had. Zo'n Tech en ik gaan goed samen, heerlijke gooi-en-smijt krabber, die uiterst comfortabel en voor mij effectief genoeg zorgt voor een dagelijkse (of tweedaagse) scheerbeurt. Het is niet voor niets zo'n populaire krabber en al zo lang natuurlijk, daar zit vast iets van logica aan vast ;-) Die oude Gillette krabbertjes zijn zo gek nog niet.

• I like it 3
Posted

spacer.png

Vandaag voor het eerst deze zeep gebruikt, gewonnen bij een loterij een tijdje terug. Zo uit de pot wist ik het zo net nog niet. Net zoals bij de Nirvana zeep die ik van hen heb. Maar tijdens het opschuimen en bij het aanbrengen: heerlijk! De after shave complementeert de zeep ook prima. Een erg fijne verrassing. En als de verzorgende kwaliteit dan ook nog eens meer dan goed is, ben ik weer een tevreden man. 

Nog nooit een bayrum achtige zeep gehad, maar deze is wel erg prettig. En dat vinden met mij anderen ook, gezien de reacties her en der.

• I like it 5
Posted

R03tQo1.jpeg

Vandaag voor de 2e keer deze combinatie gebruikt. Wat een genot. Ik heb ook mijn vrouw laten ruiken. Zij meent chocolade te ruiken, bij mij overheerst toch vooral wel een zoete hint, maar meer nog kruidig. Erg lekker in ieder geval en zeker totaal afwijzkend van wat ik tot nu toe gebruikt heb.

Het mesjes trok het eigenlijk niet meer, was de 5e keer. En dan met stoppels van 2 dagen was dat te veel gevraagd, erg trekkerig. Dus morgen weer met een vers mesje aan de slag. De meeste mesjes halen bij mij de "5-norm" wel, maar deze overduidelijk (nu) niet.

Karve - Christopher Bradley SB-C
Rapira - Platinum Lux (5)
Omega - 10108
Westman Shaving - Bastardo zeep en AS

• I like it 5
Posted

Deze Argania is wel een geurkanon. Nog niet eens zozeer de zeep, maar zeker wel de after shave. Waar je bij sommige after shaves best wel wat kunt gebruiken, moet ik dat bij deze juist niet doen. Je hebt hier maar heel weinig van nodig om genoeg geur (en verzorging) te krijgen. Dit is ook de enige waarvan mijn vrouw vindt dat die wat "te veel" kan overkomen.....

Gillette - Perma-sharp (2)
Frank Shaving - Pur-tech syntheet
Saponificio Varesino - Argania zeep en AS

UOFAlIX.jpeg

• I like it 4
Posted

Ik las afgelopen week een forumpost van iemand die regelmatig scheerschuim gebruikt ipv kwast en zeep. Nu was dat voor mij best een tijd geleden, dus afgelopen maandag maar weer eens een bus schuim bij de drogist gekocht. Conclusies tot dusver:

• ja, het scheelt iets tijd, maar niet heel veel. Als je het goed wilt aanbrengen heb je ook wat water (extra) nodig en wat geduld om het in te laten trekken
  • meet 1 pass scheer je zeker niet zo glad als met 2 beurten (doh, logisch!).
  • als je 2 passes doet, is de tijdwinst helemaal minimaal
  • ik mis het opschuimen op mijn gezicht met een borstel, zorgt toch voor een groot deel van de charme van het klassiek scheren
  • ik denk dat het qua scheercomfort niet heel veel scheelt tussen beide methodes, zeker wel in beleving

Ik zal de bus af en toe gebruiken, vooral als ik haast heb en met 1 beurt genoeg heb om de dag door te komen. In alle andere gevallen blijf ik lekker de kwast en zepen gebruiken.

ps: ik heb de foam variant gekocht... niet de gel

spacer.png

• I like it 2
  • Agreed 1
Posted

Ik koop zo'n bus schuim als ik op vakantie ga, maar dat doe ik omdat ik dan behalve mijn krabber verder niks mee hoef te nemen, niet voor het gemak of tijdwinst.

Dat zijn dan van die mini busjes. Meestal van De Vergulde Hand, die vind ik ook lekkerder ruiken dan hun harde zeep.

• I like it 1
Posted

Voor zover ik weet zit er in die spuitbussen -weliswaar legale - maar bedenkelijke chemische componenten...

• Agreed 1
Posted
42 minuten geleden, dhr K zei:

Voor zover ik weet zit er in die spuitbussen -weliswaar legale - maar bedenkelijke chemische componenten...

ik heb de labels niet gelezen, maar je zou zomaar gelijk kunnen hebben......

(ik moet bekennen dat ik dacht dat we de tijd van drijfgassen en verdwijnende ozonlaag toch al lang achter ons gelaten hebben? Zo zie je maar, niet op de hoogte, zal het label eens lezen)

Van een andere orde, ook mijn 2e Tech is inmiddels gearriveerd. Ga er de komende maand veelvuldig mee scheren, eens kijken hoe dat weer bevalt. Betreft een Engelse ball end en een USA fat handle.

gillette_tech_2x.jpg

• I like it 1
Posted

Op een Amerikaans forum is het deze maand Vintage April, daar doen we dus regelmatig aan mee. Vandaag stond de fat handle Tech op het programma. Scheert voor mij iets minder prettig dan de ball end Tech, en ook iets minder effectief. Hoe dat komt is me nog niet helemaal duidelijk, maar denk dat het aan de basisplaat en topplaat ligt, niet zozeer aan het verschil in gewicht (de fat handle is ongeveer 15 gram lichter).

18uNqyh.jpeg

Verderop in de maand ga ik ook eens vergelijken door er weer een modernere krabber bij te pakken. Maar het blijft wel mooi om te ervaren dat een krabber van 75 jaar oud meer dan prima mee kan komen!

SvdD 4-4

T44kb4J.jpeg

Gillette - Tech fat handle, USA, 1946-1950
Feather - Hi Stainless
Omega - 10108
Tcheon Fung Sing - Tabacco Verde Forte
Speick - Men AS
Balea - Men Ultra Sensitive ASB

• I like it 6
Posted

Voor mij zijn de Techs geen succes gebleken. De Slim Adjustable en de Aristocrat Junior werken bij mij aardig, maar ook niet meer dan dat. 

Posted

He @ Stoppel  ik kan in het algemeen prima uit de voeten met de zwaardere Techs. Heb nu alleen nog wat moeite met deze fat handle. De ball end is prima vergelijkbaar qua scheerresulttaat met modernere krabbers, ze kenne nalleen wat meer speling tussen de verschillende componenten. Maar daar merk je eigenlijk niets van tijdens het scheren. 

Ook met een Rocket HD en Flare tip kon ik prima uit de voeten, maar vind de edelige krabbers wat praktischer.

Posted

Even wat anders dan iets dat met scheren te maken heeft.

Ik ben me op digitaal gebied aan het de-Amerikaniseren (voor zover mogelijk). Dat betekent veel weghalen bij Google en Microsoft, en veel onderbrengen bij Europese instanties of weer lekker terug naar old-school op eigen machine opslaan. En verder ook veel opschonen, bijv. agenda afspraken die teruggingen tot 2006, nieuwsbrieven, accounts bij oude websites die niet meer bestaan, etc.

Dat betekent allemaal veel werk, vooral het wijzigen van email adressen. En dan kom je er ook achter dat sommige websites (deze natuurlijk niet), die optie niet bieden. Of ook niet om je account te verwijderen. Niet helemaal zoals het hoort natuurlijk. Maar daar gaat dus nogal wat tijd in zitten helaas, maar alles voor het goede doel.

Waar ik nu mee stoei zijn tuta mail en proton mail. Beiden even een betaalde versie van een maand genomen om eens te kijken hoe e.e.a. bevalt. Tips en tricks zijn welkom, mocht je nog andere suggesties hebben. Verder kreeg ik van een collega nog een tip voor Koofr (bestanden opslaan in cloud): iemand van jullie daar ervaring mee?

ps: uiteraard scheer ik me nog volop, alleen ontbreekt even de tijd om daar iets over te posten met een foto ;-)

Met digitale groeten :-)

• I like it 1
  • Agreed 1
Posted

Alhoewel ik het een nobel streven vind, klinkt ont-gmailen voor mij als onbegonnen werk. Ik zit op zoveel websites met dit email adres, daar word je niet blij van.

Maar wel een goed idee om daar eens over na te denken.

Momenteel heb ik ook een emailadres van mijn internetprovider, dus die zou ik eens wat intensiever kunnen gaan gebruiken.

Maar om je vraag te beantwoorden, nee, ik heb geen ervaring met Europese cloud-opslag, storage sites etc. Ik kan het mijn zoon eens vragen, die daar meer in zit.

• I like it 1