bartje-p Posted January 6 Author Posted January 6 Vandaag toch weer de Omega 10108 kwast erbij gepakt. Die heb ik ook pas paar keer gebruikt, maar tot nu toe was het steeds een strijd om er een fatsoenlijk schuim mee te krijgen. Ik dacht eerst dat ik hem (nogmaals) moest schoonmaken met azijn en shampoo, maar dat blijkt niet nodig te zijn. Ik vermoed dat ik - door het uitsluitend gebruiken van synthetische kwasten afgelopen jaar - ook bij deze kwast redelijk droog begon met het laden van zeep. Vandaag goed laten weken en vooral niet te hard uitgeknepen. En dat was toch echt wat het verschil maakte. Heerlijk schuim en ruim voldoende voor mijn 2 beurten en wat opknapwerk. Dus vermoed dat we hier te maken hadden met een doodnormale "gebruikersfout". Tatara - Masamune OC Dorco - Prime Platinum (5) MdC - Vétyver Omega - 10108 Williams - Aqua Velva Balea - Men Ultra Sensitive ASB 3
bartje-p Posted January 17 Author Posted January 17 Net terug van een weekje skiën. Had mijn RR GC meegenomen met 68OC en 84SB plaat, een tube Proraso groen en een RR synthetische kwast. Conclusies van die week scheren: eigenlijk heb ik aan 1 mesje genoeg, zeker als je je niet elke dag scheert (4x in mijn geval) de tube Proraso is echt wel goed spul, ontzettend veel waar voor je geld. Schuimt lekker op, je kunt mooi water toevoegen tot een heerlijk vol schuim. Laat je achter met een lekker fris gevoel. (Eigenlijk moet ik de witte en rode variant ook weer eens een kans geven). de RR GC blijft een dijk van een krabber voor mij. Ik heb de laatste maanden bijna exclusief de 68SB (en later ook de OC) van deze GC lijn gebruikt. En wat recenter ook weer een paar keer de 84SB, op vakantie 3x. Daar kan ik eigenlijk ook niets verkeerds over vertellen, zeker voor meerdaagse stoppels een prima krabber. De RR plissoft syntheet is al een wat oudere knoop en dat kun je merken. Toch wel meegevend, maar de punten prikken meer dan mijn andere syntheten. Dus voor mij terecht dat ik deze als vakantiekwast heb bedoeld 😉 4
-Danny- Posted January 17 Posted January 17 @ bartje-p over Proraso kan ik mij hetzelfde vinden. Die groene geven mij helaas tranende ogen. Ik gebruik uitsluitend nog enkel de rode en de witte. De witte is helemaal top, die moet je echt eens proberen. Welke handle gebruik je van je GC? 2
bartje-p Posted January 17 Author Posted January 17 @ -Danny- ik ken zowel rood als wit, eerder al eens gehad. De witte was mijn eerste zeep waar het klassieke scheren voor mij mee begonnen is. Ik had deze week de HD greep bij me, maar wissel af met super knurl, HD en vintage thick en thin bar.
JvdK Posted January 18 Posted January 18 De tubes scheercreme van Proraso zijn inderdaad erg goed. Hoewel geur natuurlijk persoonlijk is zie je bij Proraso dat de geur van Proraso Rood (Sandelwood) nogal vaak als “te onnatuurlijk of chemisch” omschreven wordt. Proraso Groen lijkt, als je tegen methol/Eucalyptus kan, een allemansvriend die het zeker in de zomer erg goed doet. Proraso Wit (gevoelige huid: met Groene thee, havermouth) doet het ook erg goed en zie je het hele jaar in de SvdD voorbij komen. Blijft Proraso Blauw over. Volgens mij, maar ik kan het mis hebben, is die alleen in een tube verkrijgbaar. Ik heb de geur nooit echt prettig gevonden en ook niet echt kunnen duiden. Het zou iets drop-achtig moeten zijn maar ik (liefhebber van drop) herken het er niet echt in. Je ziet Proraso Blauw ook niet zo heel vaak voorbij komen. Toen ik nog op Vliegbasis Eindhoven werkte kon ik een lijstje meegeven aan een Italiaanse collega die even op familiebezoek ging. Die kocht het meestal bij een buurtwinkeltje. Dat kostte, op zijn hollands gezegd, geen drol. Ik meen dat ik op een gegeven moment ongeveer €1,75 per tube betaalde. Hij wist op een gegeven moment dat hij, als hij met een militair vliegtuig terug vloog, ongevraagd één of twee flessen Proraso Groen AfterShave mee kon nemen 😂😂 Ook erg goed spul! Voor de natscheerders die naar Italië op vakantie gaan kan het dus lonen om ergens even ergens een klein drogisterijtje of buurtwinkeltje binnen te lopen 😁 1 1
mifi Posted January 18 Posted January 18 On 1/6/2025 at 9:16 AM, bartje-p said: Dus vermoed dat we hier te maken hadden met een doodnormale "gebruikersfout". Ik herken het. Ik heb dat probleem ook vaak als ik overschakel. Jij had me geïnspireerd de Omega varkenskwast weer eens te gebruiken. De eerste scheerbeurt was prima, want ik herinnerde me het verschil. De tweede was moeizaam. Mijn spiergeheugen is afgesteld op synthetisch, dus ik moet er met mijn hoofd bij blijven. 1
mifi Posted January 18 Posted January 18 1 hour ago, JvdK said: Blijft Proraso Blauw over. Er is ook nog een gele "Wood and Spice", maar die is bijzonder slecht te krijgen voor particulieren. Ik heb nog nooit een kuipje gezien, maar wel een tube en een aftershave. De geur is heerlijk. Als je collega die kan meenemen uit Italië en je kent de gele nog niet, dan beveel ik je aan te vragen of hij dat kan vinden. foto: www.magale.it 2 1
bartje-p Posted January 18 Author Posted January 18 Ik was in een lokale drogist in het stadje waar we verbleven. Maar kwam alleen helaas de groene variant tegen, als harde zeep en in de tube. Ook de preshave, maar die gebruik ik nooit. Verder kwam ik er ook het huidverzorgingsproduct van Prep tegen, maar die heb ik laten staan. Volgens mij wordt die door sommigen ook als preshave gebruikt. Verder viel me op dat een stuk aluin waar ik hier bij de Etos €3,99 voor betaal van Vergulde hand, die daar ongeveer de helft kost. Maar ook die had ik op dit moment niet nodig….. ps: ik was best trots op mezelf dat ik al die verleidingen gewoon kon weerstaan…… dat is wel eens anders geweest. 2
mifi Posted January 18 Posted January 18 Ik ben ondertussen met een nieuwe ervaring bezig, naar voorbeeld van jou, @ bartje-p : Ik heb mij vanmorgen niet geschoren. Kom ik ermee weg als ik me eens in de twee dagen scheer, of houd ik dat niet vol? 😄 1
JvdK Posted January 18 Posted January 18 Ja, de Proraso Single Blade serie heb ik even buiten beschouwing gelaten. Ik kan daar weinig over zeggen behalve dat een halve gele tube en 3/4 flesje ASB in de vuilnisbak is gegaan.
JvdK Posted January 18 Posted January 18 3 uren geleden, mifi zei: Als je collega die kan meenemen uit Italië en je kent de gele nog niet, dan beveel ik je aan te vragen of hij dat kan vinden. Helaas werk ik al 2 jaar niet meer op de vliegbasis. Ik mag m’n Proraso Groen vanaf dit jaar gewoon weer bij de webwinkel bestellen…. 1 1
iwan073 Posted January 20 Posted January 20 Op 18-1-2025 om 12:39, mifi zei: Er is ook nog een gele "Wood and Spice", maar die is bijzonder slecht te krijgen voor particulieren. Ik heb nog nooit een kuipje gezien, maar wel een tube en een aftershave. De geur is heerlijk. Als je collega die kan meenemen uit Italië en je kent de gele nog niet, dan beveel ik je aan te vragen of hij dat kan vinden. Je kan ook eens bij TK Maxx binnen kijken. Volfens mij zag ik hem daar ook wel eens staan 1
bartje-p Posted January 20 Author Posted January 20 59 minuten geleden, iwan073 zei: Je kan ook eens bij TK Maxx binnen kijken. Volfens mij zag ik hem daar ook wel eens staan daar heb ik mijn groene tube vandaan gehaald, €3,99 1
bartje-p Posted January 20 Author Posted January 20 Vandaag was weer zo'n scheerbeurt dat alles klopte en prima samenwerkte. Het resultaat is een uiterst glad gezicht en de weg daar naartoe alleen maar comfortabel. Een lekker begin van de week dus. Deze Personna mesjes voelen bij mij de eerste keer "mwah" aan, maar daarna zijn ze super. Wellicht had er nog meer ingezeten, maar bij mij gaan ze allemaal na maximaal 5x gebruik in de prullenbak, dan hebben ze hun diensten wel bewezen. In de Karve CB was het vandaag weer een uitstekende combinatie in ieder geval! Karve - Christopher Bradley SB-C Personna - Comfort coated (5) Frank Shaving - Pur-tech MdC - Vétyver Williams - Aqua Velva AS Balea - Mens Ultra Sensitive ASB ps: mochten jullie me er ooit op betrappen dat ik deze krabber wil verkopen..... hou me dan ff tegen 2
bartje-p Posted January 22 Author Posted January 22 Gisteren een zeep en AS van een voor tot nu toe onbekende maker ontvangen. Westman shaving uit Lissabon. Eerder al goede dingen over gelezen, maar zelf nog niet eerder kunnen gebruiken. Vandaag dus wel, en dat is uitermate goed bevallen. Uit de pot wist ik het niet helemaal zeker of de geur me aantstond. Maar tijdens het opschuimen blijkt het voor mij een heerlijke zeep te zijn. En uitermate goed verzorgend, ook na het scheren voelt de huid erg fijn aan. Dan de AS, die vond ik niet al te sterk ruiken uit het flesje. Ook niet na het opdoen op het gezicht. Verzorgt wel heerlijk, heb hierna geen balsem gebruikt, wat ik vaak wel doe. Maar nadien blijf je deze AS wel ruiken, en nog vrij lang ook! Al met al dus een uitermate prettige eerste kennismaking met deze zeepmaker. Hij heeft naast de Nirvana zeepbasis ook nog een vegan basis, mocht je dat interessanter vinden. Die schijnt ook goed te zijn. Meer info op zijn eigen website. 2 1
Levi Posted January 22 Posted January 22 WestMan heb ik ook onlangs ontdekt en inderdaad prima spul! 2
mifi Posted January 22 Posted January 22 De Bastardo lijkt me ook heel lekker, trouwens. En de Alma waarschijnlijk ook. Oh? En Dark Man met een hoofdnoot van koffie, gesteund door wierook, nootmuskaat en meer... Die lijkt me ook lekker en kruidig. Leuk. Een nieuw spectrum om te ontdekken. 1 1
bartje-p Posted January 22 Author Posted January 22 Ik had deze ook via via gekocht. Hij had er nog 2 te koop, Bonanza en Rastilho. Maar deze Nirvana leek mij op papier het lekkerst (hoewel ik ook nieuwsgierig was naar de Rastilho). 1
bartje-p Posted January 23 Author Posted January 23 Vandaag was de Overlander weer aan de beurt. Deze heb ik in augustus vorig jaar van @ Ric325i overgenomen. In het begin had ik daar nog zo mijn twijfels over, maar hoe vaker ik die gebruik, hoe meer ik overtuigd raak van deze krabber. Werkelijk geen centje pijn, heerlijk comfortabele scheerbeurten en uiterst glad resultaat. Gewicht, balans, efficientie, mesgevoel. Voor mij kloppen alle aspecten aan deze krabber. Kortom, deze gaat ook niet meer weg! 1 1
JvdK Posted January 23 Posted January 23 23 uren geleden, mifi zei: De Bastardo lijkt me ook heel lekker, trouwens. En de Alma waarschijnlijk ook. Oh? En Dark Man met een hoofdnoot van koffie, gesteund door wierook, nootmuskaat en meer... Die lijkt me ook lekker en kruidig. Leuk. Een nieuw spectrum om te ontdekken. ik heb een tijdje diverse scheerzepen met een hoofdnoot van Koffie uitgeprobeerd. De kreet “Koffie” klinkt allemaal veelbelovend maar meestal lijkt de geur meer op chocolademelk. Als je geluk hebt komt het lafjes in de buurt van cappuccino. 1 1 2
Coenetje Posted January 23 Posted January 23 Hier heb ik de dark man staan, doet mij denken aan een "donkerdere" variant van bijvoorbeeld Pinaud Clubman. Uitstekende eigenschappen maar de geur is mij wat te vintage denk ik. Wellicht binnenkort hier op het forum in de aanbieding 😇 Ik heb een sample van de bastardo en die ruikt echt waanzinnig lekker! 2
bartje-p Posted January 29 Author Posted January 29 Vandaag een heerlijk comfortabele scheerbeurt. Zeker hebben de krabber en het mesje daar een groot aandeel in. Maar ook de kwast die ik recent van @ Levi overnam is een en al comfort. Voor mijzelf wel aan de grote kant (als kopsopper), dus ik weet nog niet of ik hem zelf ga houden. Wel een juweel om te zien wat mij betreft en ligt erg lekker in de hand. Ik heb het geloof ik al eens eerder gezegd, de knoop heeft een erg grote dichtheid. Daardoor voelt de knoop compact en stevig aan (bijv. in zijn gedrag bij het laden van zeep), maar is wel uiterst comfortabel op het gezicht. En dat is een combinatie die je niet snel verwacht, althans ik niet met mijn beperkte kwasten ervaringen tot nu toe. 5
bartje-p Posted January 31 Author Posted January 31 Vandaag weer eens de RR vintage thin handle erbij gepakt, in combinatie met de open kam basisplaat van de Game changer. Ook dit is een heerlijke combinatie. Ik denk dat het lichtere gewicht de GC zelfs een nog prettigere krabber maakt, in ieder geval iets wendbaarder dan met de zwaardere grepen, zoals HD of Super Knurl. Had wat last van irritatie in mijn hals na de vorige scheerbeurt, dus het ATG daar maar overgeslagen. En dan is het toch ook glad merk ik, maar met een veel comfortabeler resultaat. Misschien maar eens een poos structureel overslaan? En die zeep en AS? Ik gebruik hem nu voor de 2e keer, en ik blijf het wisselend ervaren. Aan de ene kant heerlijk, aan de andere kant denk ik, wat is dit voor rare geur. Qua verzorging is het in ieder geval uitstekend! Maar ik ben er dus nog niet helemaal uit Razorock - Game changer .68 OC Feather - Hi Stainless (2) Omega - 10108 boar Westman shaving - Nirvana soap and AS 5
bartje-p Posted February 2 Author Posted February 2 Vanochtend eerst wezen sporten, zojuist pas de krabber ter hand genomen. In dit geval de Overlander met een Feather mesje. 2 Dagen stoppels verdwenen zonder problemen. De SV Mirto zeep is toch ook wel erg lekker, heerlijk fris en verzorgend. Morgen maar weer een dagje overslaan, geen enkel probleem op een thuiswerkdag. Karve - Overlander Feather - Hi stainless (4) Frank Shaving - Pur-tech SV - Mirto di Sardegna Williams - Aqua Velva AS Balea - Men Ultra Sensitive ASB 2
bartje-p Posted February 5 Author Posted February 5 Vanochtend nog even relaxed geschoren met de GC en een Feather mesje. Zojuist ging de deurbel, PostNL. Ik verwachtte eigenlijk niets, maar was toch echt voor mij. Leuke verrassing. Via een Engelstalig forum gaan we met een aantal mensen wat 3D geprinte krabbers testen, met als doel de maker uiteindelijk van voldoende feedback te voorzien, zodat deze een krabber in RVS uitvoering kan gaan uitbrengen. Dus de komende dagen zal ik regelmatig deze krabbers ter hand nemen en mijn bevindingen noteren. Er is ons wel vriendelijk verzocht om nog niets te publiceren over de testresultaten, dus daar zullen we ons dan maar netjes aan houden natuurlijk. Ben wel benieuwd! 5
Recommended Posts