bartje-p Posted December 16, 2024 Posted December 16, 2024 Hi allemaal, In dit onderwerp wil ik mijn scheerervaringen vast gaan leggen. Grotendeels voor mezelf om de weg die ik bewandeld heb door de tijd te kunnen volgen. Maar wellicht ook voor jullie interessant om op te reageren als je het ergens wel of niet mee eens bent 😀Ik zie dit soort onderwerpen ook op buitenlandse fora terugkomen, maar vind het ook fijn om dit in mijn moerstaal vast te kunnen leggen. Het zal grotendeels zijn oorsprong vinden in verschillende sotds, maar hier kan ik wat verder uitweiden dan daar en ontstaat er meer ruimte voor discussie over bepaalde producten of technieken. Tenslotte nog even kort iets over mijzelf. Man, nog (net) 52 jaar, getrouwd, geen kinderen. Bezig met klassiek scheren sinds 2020. Werkzaam in de IT (data-engineer) en mag in mijn vrije tijd graag tennissen, laatste tijd vooral padel spelen, lezen, tv kijken en lekker potje koken en opeten. Hieronder een foto van de spullen waar de hobby bijna 5 jaar geleden mee begon: Ik ga jullie spreken! Bart 3
bartje-p Posted December 18, 2024 Author Posted December 18, 2024 Deze zeep met Sinterklaas gekregen. Vooraf nooit geroken, maar wel wat gelezen op internet en gekeken naar het geurprofiel bij SV op de website zelf. En ik moet zeggen, ik vind hem heerlijk. Fris, klassiek, mannelijk. En met de verzorging is ook niets mis moet ik bekennen. Ik had eerder wel eens een SV zeep gehad (70th anniversary), maar die heb ik (te snel) weer weggedaan toen helaas. Net zoals bij de MdC zepen, heb je hier ook niet heel veel van nodig, dus ik vermoed dat ik nog wel ff vooruit kan met deze En met de pre-black friday korting bij Rasoigoodfellas had ik hem ook nog voor €30,- in huis, en dat is voor een dergelijke zeep niet te veel. Deze FS kwast heb ik ooit van iemand via FB overgenomen. Is sinds die tijd een vaste waarde in mijn beperkte kwastencollectie. Heerlijk zacht en juiste afmeting om lekker te "kopsoppen". Ik geloof dat deze helaas niet meer gemaakt wordt, maar hij maakt nog genoeg andere mooie kwasten. 3
Niek Posted December 18, 2024 Posted December 18, 2024 Als je van het geurtype Mirto di Sardegna houd..... moet je Stella Alpina ook eens ruiken....Dan ga je voor de bijl 1
bartje-p Posted December 18, 2024 Author Posted December 18, 2024 @ Niek ik probeer hem te onthouden.... voor volgend jaar dan wel. Thanks!
bartje-p Posted December 20, 2024 Author Posted December 20, 2024 Vandaag weer een heerlijke scheerbeurt gehad, lekker begin van de vakantie Toen ik hem net aangeschaft had, had ik wat moeite met de Overlander, maar hoe meer ik hem gebruik, hoe gemakkelijker het gaat en hoe beter en comfortabeler het resultaat. Ben dus blij dat ik hem niet te vroeg weer verkocht heb, zal niet de eerste keer geweest zijn. Ik heb een zwak voor varkensharen kwasten, maar met de Mühle STF en deze Frank Shaving Pur-tech is er weinig meer te wensen over voor mij. Super comfortabel, en houdt het schuim goed vast. Vocht verliezen ze wel wat sneller dan een varkentje, maar daar kun je gewoon rekening mee houden. Karve - Overlander brass Gillette - Perma-sharp stainless (5) Frank Shaving - Pur-tech Martin de Candre - Vétyver Speick - Men AS Balea - Men Ultra Sensitive ASB 5
iwan073 Posted December 20, 2024 Posted December 20, 2024 1 uur terug, bartje-p zei: Toen ik hem net aangeschaft had, had ik wat moeite met de Overlander... Ben dus blij dat ik hem niet te vroeg weer verkocht heb, zal niet de eerste keer geweest zijn. Wijze woorden, voor iemand die 3 geurloze zepen koopt. Eigenlijk moet je niets vóór drie uur 's middags verkopen. Krijg je spijt van. Maar als ik me niet vergis stond deze laatst nog in de verkoop?! Dus het was ook met dit mes bijna fout gegaan! 1
bartje-p Posted December 20, 2024 Author Posted December 20, 2024 38 minuten geleden, iwan073 zei: Wijze woorden, voor iemand die 3 geurloze zepen koopt. Eigenlijk moet je niets vóór drie uur 's middags verkopen. Krijg je spijt van. Maar als ik me niet vergis stond deze laatst nog in de verkoop?! Dus het was ook met dit mes bijna fout gegaan! klopt helemaal...... ook ik leer nog steeds bij na 5 jaar Maar gelukkig had ik deze inderdaad nog niet verkocht!
bartje-p Posted December 21, 2024 Author Posted December 21, 2024 Vandaag viel de scheerbeurt wat tegen. Heb ik nog niet eerder meegemaakt in deze krabber. Ik vermoed dat het mesje zelf de boosdoener is (nieuw), en anders de combinatie met deze krabber. Binnenkort het mesje in een andere krabber in de herkansing. Als dat ook minder is dan ik gewend ben, dan is het meteen einde oefening. Deze zeep ben ik zelf weer aan het gebruiken. Heb / had hem te koop / te ruil staan, maar ik mag me echt wel achter mijn oren krabben met de waarom vraag. Met de nieuwe geweekte kwast had ik binnen afzienbare tijd een uiterst goed en ruim schuim. En de verzorging is top. Afgemaakt met de Aqua Velva, dat is stilletjes aan toch ook een van mijn favoriete aftershaves geworden! Zometeen ff op de fiets en dan via de markt (gebrande noten halen) naar de tennisvereniging voor een potje padellen. Met al dat eten en zitten de komende tijd kan dat ook geen kwaad Goed weekend allemaal! 5
bartje-p Posted December 22, 2024 Author Posted December 22, 2024 Vandaag mocht het Astra mesje in de herkansing, nu in de Karve CB. Na 1 ronde gewisseld met een Personna comfort coated, wat een wereld van verschil. Klopte mijn gevoel gisteren toch al, dat dit gewoon een slecht mesje in het doosje was. Want met de andere 4 had ik geen last. Zometeen nog even rustig lunchen, dan nog wat boodschappen doen en vanmiddag staat er weer wat tennis op het programma. Gelukkig wel binnen (in tegenstelling tot waar ik padel), dat is met de buien geen overbodige luxe! Fijne zondag allemaal. 2
bartje-p Posted December 24, 2024 Author Posted December 24, 2024 Vandaag nog maar eens de GC .84 plaat gebruikt, dat was al weer even geleden. Het gewicht lekker het werk laten doen, en dan scheert deze toch ook uiterst soepel. Wel de indruk dat ik iets meer moet opletten - en dat is niet altijd mijn sterkste kant tijdens het scheren. Misschien maar als vakantiekrabber behouden, want vaak scheer ik me dan maar om de dag? Nog maar eens over nadenken. Heerlijke scheerbeurt, klaar voor het diner vanavond. Schoonouders komen over de vloer vandaag, we zitten er weer klaar voor en vanavond lekker uit eten. 2
bartje-p Posted December 25, 2024 Author Posted December 25, 2024 Na een uiterst gladde scheerbeurt gisteren viel er vandaag eigenlijk weinig te scheren. Toch maar gedaan, maar ik merk dat het resultaat dan vaak minder glad is na zo’n scheerbeurt. Dan zou je beter een dag kunnen overslaan, als de stoppels te kort zijn (in mijn geval). Herkennen jullie dat ook, dat het scheerresultaat na een dagje overslaan beter is? Met name op de “lastige” plekken, in mijn geval de kaaklijn. Het is alleen zo zonde, moet je weer een dag langer wachten 😜
JvdK Posted December 25, 2024 Posted December 25, 2024 In dat geval helpt het om de huid goed strak te trekken. Dan krijg je weer het gladde resultaat 😉
Stoppel Posted December 25, 2024 Posted December 25, 2024 4 uren geleden, bartje-p zei: Na een uiterst gladde scheerbeurt gisteren viel er vandaag eigenlijk weinig te scheren. Toch maar gedaan, maar ik merk dat het resultaat dan vaak minder glad is na zo’n scheerbeurt. Dan zou je beter een dag kunnen overslaan, als de stoppels te kort zijn (in mijn geval). Herkennen jullie dat ook, dat het scheerresultaat na een dagje overslaan beter is? Met name op de “lastige” plekken, in mijn geval de kaaklijn. Het is alleen zo zonde, moet je weer een dag langer wachten 😜 Minimaal een dag (bij voorkeur 2) werkt bij mij ook het beste, zowel qua gladheid alsook qua comfort. 1 1
bartje-p Posted December 27, 2024 Author Posted December 27, 2024 Zo, de festiviteiten weer achter de rug, over tot de orde van de dag. Vandaag denk ik niet helemaal bij de les, was een mindere scheerbeurt. En dat met de RR GC .68! Gebeurt me niet vaak. Typisch gevalletje van deels mijn eigen schuld, te weinig zeep geladen, een milde krabber, en een mesje dat voor mijn gevoel niet meer presteerde (4e keer gebruik). Al met al dus niet helemaal glad, maar wel voldoende voor nu Die zeep en kwast zijn beide Sinterklaas cadeautjes geweest, helemaal super. De geur van die zeep is echt helemaal mijn ding. Ik heb nog een 2e SV zeep via @ Levi gekocht, eens kijken of die net zo goed gaat bevallen als die binnen is. Morgen weer in de herkansing, dan wat minder zuinig laden! 5
Snowmiss Posted December 27, 2024 Posted December 27, 2024 Leuk je verhaal zo te lezen. Ik sla de SvdD's eigenlijk altijd over Hier is net mijn 12e scheerjaar ingegaan (afgelopen maandag). Waarbij ik erachter kwam dat ik een, via verloting verkregen, krabber (Rockwell 1R) helemaal nog niet gebruikt heb. In dezelfde verloting zaten wel een paar samples, die mij erg bekoren. Maar ook afgelopen jaar juist eindelijk weer een zeep mogen kopen van mezelf. 2 1
bartje-p Posted December 28, 2024 Author Posted December 28, 2024 Vandaag alles veranderd. Een Karve CB met vers Nacet mesje, de MdC Vétyver ruim geladen met de Mühle STF. Een heerlijk resultaat gelukkig, dus ik kan het nog steeds 😀👍 Morgen weer een dagje overslaan, zeker omdat ik me ook pas na de middag geschoren had.
bartje-p Posted January 2 Author Posted January 2 Vanochtend eerst even actief geweest en wezen tennissen. Kan geen kwaad na de afgelopen dagen van veelal alleen zitten en eten / drinken. Bij thuiskomst een rustige lunch, douche en heerlijke scheerbeurt. Ik weet niet hoe het jullie vergaat, maar deze kwast is toch echt wel een juweeltje om te zien, ook op de foto Vandaag voor de 2e dag achtereen deze kwast gebruikt. Het blijft de grootste knoop in mijn collectie, wellicht niet in het handvat, maar wel rondom de tips. Wel heerlijk zachte punten, maar toch een hele dichte knoop. Dus je kunt genoeg kracht zetten om het schuim goed op te kloppen. En een prachtige uitvoering wat mij betreft. @ Levi , ook via deze weg dus nogmaals bedankt En mijn verwachting komt wel uit, de kwast past inderdaad erg goed met de messing Karve krabbers. details: Karve - Christopher Bradley OC-B Dorco - Prime platinum (2) Oumo - Warhammer Martin de Candre - Vétyver Speick - Men AS Balea - Men Ultra Sensitive ASB 6
bartje-p Posted January 3 Author Posted January 3 Vandaag geen scheerbeurt. In plaats daarvan meteen maar 1 taak van de to-do lijst kunnen schrappen: garage opruiming! De auto weer vol, dr kringloop en mileustraat zijn weer aangevuld. Wel lekker, geeft weer goed gevoel. ps: als er nog iemand een boormachine of decoupeerzaag nodig heeft, trek dan ff aan de bel, die heb ik ook dubbel. Beetje zonde om te laten liggen. Binnenkort naar marktplaats.
mifi Posted January 4 Posted January 4 On 12/16/2024 at 9:10 PM, bartje-p said: mag in mijn vrije tijd graag tennissen, laatste tijd vooral padel spelen, lezen, tv kijken en lekker potje koken en opeten Daar ben ik ook heel erg van, van opeten 😄 . Koken gedeeltelijk, maar samen met mijn belangrijke ander in huis, komen wij een heel eind. 1
mifi Posted January 4 Posted January 4 On 12/20/2024 at 1:57 PM, bartje-p said: klopt helemaal...... ook ik leer nog steeds bij na 5 jaar Maar gelukkig had ik deze inderdaad nog niet verkocht! Ik verkoop of ruil nauwelijks iets, want ik heb al vaker gemerkt dat mijn smaak verandert in de tijd, met de ervaring en met het jaargetijde. Ik heb meermaals ontdekt dat ik iets afwees, en daar later op terug moest komen omdat mijn eerdere oordeel onjuist was. Er zijn zo veel parameters die een scheerbeurt beïnvloeden, dat mijn oordeel eigenlijk meestal onjuist is, ... tenzij ik een heerlijke scheerbeurt had, want dan had ik gelijk. 😆 1 1
mifi Posted January 4 Posted January 4 On 12/21/2024 at 10:34 AM, bartje-p said: Met de nieuwe geweekte kwast had ik binnen afzienbare tijd een uiterst goed en ruim schuim. Je inspireert me om mijn Omega varkensharen kwast weer te pakken. Hmmm. Morgenochtend misschien? Goed plan, bedankt voor de inspiratie. 1
mifi Posted January 4 Posted January 4 On 12/25/2024 at 10:51 AM, bartje-p said: Na een uiterst gladde scheerbeurt gisteren viel er vandaag eigenlijk weinig te scheren. Toch maar gedaan, maar ik merk dat het resultaat dan vaak minder glad is na zo’n scheerbeurt. Dan zou je beter een dag kunnen overslaan, als de stoppels te kort zijn (in mijn geval). Herkennen jullie dat ook, dat het scheerresultaat na een dagje overslaan beter is? Met name op de “lastige” plekken, in mijn geval de kaaklijn. Het is alleen zo zonde, moet je weer een dag langer wachten 😜 Ik herken dat niet en ook niet dat het resultaat minder glad is. Het blijft een dagelijks genoegen, dat scheren. Ik vertelde laatst aan mijn zwager dat het mijn quality time was, tijd voor stilte, tijd voor contemplatie. Hij lachte me uit, maar ja, baardapen met hun wekelijkse scheerbeurt zitten dan ook op een andere golflengte. 2 3
bartje-p Posted January 4 Author Posted January 4 Bedankt voor je reacties @ mifi . Altijd leuk om te lezen hoe anderen hetzelfde ervaren, of juist totaal niet! 1
bartje-p Posted January 5 Author Posted January 5 Vandaag gelukkig weer zo'n scheerbeurt waarin alles klopt. Dit in tegenstelling tot gisteren, toen hield ik er een minder goed gevoel aan over. Scheerresultaat was toen niet best, evenmin als de weg daar naartoe. Was hetzelfde mesje, maar dan in de Masamune. Ook een andere kwast (Omega) en zeep (SV) gebruikt toen. Ik heb nogal wat moeite met de Omega varkenskwast, daar krijg ik op de een of andere manier minder makkelijk een goed schuim van in vergelijking met al mijn andere kwasten. Hoe dan ook, vandaag was weer heerlijk. Die Oumo die ik van @ Levi overgenomen had is behalve prachtig ook erg prettig op het gezicht. Wel aan de grote kant voor kopsoppen, maar wel erg prettig. En maakt enorm veel schuim aan en geeft het gemakkelijk af. Erg blij mee dus. Vanaf morgen slechts 4 daagjes werken, daarna is het weer tijd voor onze jaarlijkse wintersport, ook weer erg veel zin in. Wel nog even besluiten welke krabber ik mee zal nemen, maar denk de Game Changer met verschillende platen. Karve - Overlander Dorco - Prime platinum (4) Oumo - Warhammer Martin de Candre - Vétyver Williams - Aqua Velva Balea - Men Ultra Sensitive ASB 5
Levi Posted January 5 Posted January 5 @ bartje-p de knoop is 25mm wat op zich niet zo heel groot is maar vooral de dichtheid van de knoop is fenomenaal waardoor hij groter lijkt. Oumo heeft een heel goede prijs kwaliteit verhouding en dat merk je. De Rorschach is gelijkaardig als de high end dassenhaar van enkele jaren terug. En is tot nu toe mijn meest geliefde knot die ik geprobeerd heb. Leuk om te lezen dat hij je ook bevalt! 1
Recommended Posts