VROEM Posted December 18, 2013 Share Posted December 18, 2013 Kijk tip: Keuringsdienst van Waarde! Net als Wijn aan Gort en De wilde keuken van Wouter Klootwijk zeer "fijne" programma's. Had het hier nog niet benoemd zien worden, maar 12 september was er een aflevering over het maken van varkenshaar (schilder) kwasten. Vergelijkbaar met "onze" scheerkwasten? (Henk?) Niet voor tere zieltjes... aflevering K V W varkenshaar kwast Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted December 18, 2013 Share Posted December 18, 2013 Zeker weten doe ik het niet, maar het lijkt me wel waarschijnlijk. Die haren zijn bijvangst van de slacht, alleen de omstandigheden daar zijn wel wat anders dan wat hier gebruikelijk is. Daar tegenover staat dat de varkens daar tenminste de kans krijgen om hun haar te laten groeien en de ruimte krijgen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marzman Posted December 18, 2013 Share Posted December 18, 2013 Ik denk het wel, en waarschijnlijk de dassenharen kwasten ook ongeveer. Er was ook pas iets in het nieuws over die konijnen uit China die levend geplukt werden omdat ze dan weer nieuwe haren konden groeien (om weer geplukt te worden). http://nos.nl/op3/artikel/580302-hm-stopt-met-levend-geplukte-angorakonijnen.html China is een ander land dat nog veel moet doen voor de werknemers en omwonenden van de bedrijven. Ze zijn "nog niet zo ver" om veel over dierenwelzijn na te denken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkverhaar Posted December 18, 2013 Share Posted December 18, 2013 Ik weet niet precies hoe varkenshaar geoogst wordt, maar ik verwacht niet dat er verschillen zijn tussen haar voor verfkwasten en voor scheerkwasten. Dassenhaar (waarvan meer dan 99% ook uit China komt, als kant en klare knots danwel gebost) is afkomstig van de Chinese varkensdas. Die is daar niet bedreigd en niet beschermd, en ook hier niet op enige lijst geplaatst. Ik begrijp dat het in China een plaag is. De beesten worden dus uit het wild geschoten, en ik meen begrepen te hebben gegeten; het haar is in feite een bijproduct. Varkensdassen worden niet gehouden, en al helemaal niet eens per jaar geschoren In het noordoosten van China komen ook dassen voor die conspecifiek zijn met de europese das (Meles meles). Omdat het om een geografische ondersoort gaat valt deze niet onder de EU of NL faunabeschermingswetgeving, en mag dit haar legaal verhandeld worden. Er is een zeer klein aanbod van kwasten met dit soort haar. Plisson heeft bijvoorbeeld de 'high mountain white' die van 'echt' dassenhaar gemaakt zou zijn. Nou roepen ze wel eens dat het daarbij om haar van de Europese das gaat, maar dat kun je alleen opvatten als zijnde van de soort Meles meles. Zou het echt haar zijn van dassen die in Europa geoogst zijn dan zijn ze namelijk ernstig in overtreding. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted December 18, 2013 Share Posted December 18, 2013 Ik begreep altijd dat dit laatste in Frankrijk zelf niet opging en dat ze er daarom mee weg konden komen. Of dit klopt, geen idee, ik zit niet zo in de faunawetgeving Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkverhaar Posted December 18, 2013 Share Posted December 18, 2013 Ik begreep altijd dat dit laatste in Frankrijk zelf niet opging en dat ze er daarom mee weg konden komen.Of dit klopt, geen idee, ik zit niet zo in de faunawetgeving Ik lees wel anekdotische claims dat je in Frankrijk wel das zou mogen oogsten, maar zelfs een opmerking daarover in een wetenschappelijk artikel uit 2006 is niet gebaseerd op een referentie naar wetgeving, maar alleen op een 'personal communication'. Ik waag het dus te betwijfelen of het echt legaal is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts