Sebas Wal Posted October 17, 2024 Posted October 17, 2024 (h)svdd (3 daagse baardgroei) Lambda Athena met een PermaSharp mesje. Vandaag dan eindelijk de Lambda Athena mogen uitproberen. Enigszins huiverig, want zero exposure en een minimale gap zijn over het algemeen niet krabbers waar ik erg warm van wordt (het zijn er weinig iig die mij kunnen bekoren. Ondanks bovenstaande toch vertrouwen in de prestaties gezien de positieve verhalen. Eerste ronde bleek ondanks de afwezigheid van mesgevoel toch meer dan genoeg haar te verwijderen, niet het niveau superslant l3++oc maar zeker voldoende efficientie. Tegen de groeirichting in had ik het idee dat er weinig gebeurde maar toch werden de haren zonder moeite weggemaaid. Voor de zekerheid ook een 2de keer moeten checken of dit wel klopte, en jawel hoor glad als een aal. Heel frappant hoe een krabber met weinig tot geen blootstelling van het mes zo efficiënt kan zijn. Wel vermoed ik dat mocht ik een week wachten met scheren je een keertje extra mag krabben en vervolgens alsnog alles zonder problemen wegmaaid. (mensen toevallig ervaring met de Athena en de Ares?) Hoeveel verschil zit er nou daadwerkelijk tussen. 3
Julyan Posted October 18, 2024 Posted October 18, 2024 mijn Ares is in Zwitserland beland. foutje van de posterijen. ik hoop dat de fysieke douane check geen schade heeft opleverd. nu moet ie eerst weer naar griekenland terug voordat ie deze kant op kan. dus het gaat nog even duren. in het geval dat er schade of verlies is weet ik dat theodorus er voor zal zorgen dat er vervanging komt dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken. 1
Sebas Wal Posted October 18, 2024 Author Posted October 18, 2024 1 uur terug, Julyan zei: mijn Ares is in Zwitserland beland. foutje van de posterijen. ik hoop dat de fysieke douane check geen schade heeft opleverd. nu moet ie eerst weer naar griekenland terug voordat ie deze kant op kan. dus het gaat nog even duren. in het geval dat er schade of verlies is weet ik dat theodorus er voor zal zorgen dat er vervanging komt dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken. Dat komt inderdaad wel goed, service van Lambda is erg goed!
Coenetje Posted October 20, 2024 Posted October 20, 2024 Okee ik heb de Athena al een tijd op het oog en de verleiding neemt steeds meer toe, wat is jullie ervaring met het brons qua patina en geur? 1
Julyan Posted October 20, 2024 Posted October 20, 2024 als je hem gewoon schoonmaakt met een microvezel doekje zal je waarschijnlijk geen patina krijgen. het type brons wat gebruikt word heeft aluminium in de legering. Het heeft dus een Hogere Corrosie Resistentie dan standaard brons. indien nodig kan het brons schoongemaakt worden door een Juwelier (aldus Theodoros) wellicht kan je het zelf ook. als je er 1 wil is geen betere tijd om te kopen als nu want zo vaak zijn ze niet op voorraad. (no pressure ) Tenzij je een ander metaal wilt het brons blijft wel de beste deal. Ik heb uiteindelijk een SS gekocht omdat ik bang was voor Patina en Lui wou kunnen zijn maar uiteindelijk zit ik de SS net zo hard schoon te maken achteraf aangezien SS ook kan reageren op den duur en de krabber verdient gewoon om netjes te blijven. en geur? alleen de houten box ruikt naar hout verder ruik ik niks YMMV 2 1
Coenetje Posted October 20, 2024 Posted October 20, 2024 Bedankt voor de uitgebreide info, hij is onderweg 😅 2
Maurits Posted June 5 Posted June 5 (edited) Hier mijn ervaring met de Lambda Athena in brons. Persoonlijk ben ik er niet zo'n fan van. Zo gebruik ik vrij natte lather en omdat de base plate niet echt een doorgesneden "schuimgoot" heeft zoals bij de Henson of de Greencult (zie figuren) druipt de lather vlugger dan bij andere krabbers het handvat naar beneden en moet ik het continue droogwrijven aan een handdoek. Dit komt de handeling niet ten goede. Het scheren heeft vrij veel resonantie (ik denk niet dat het bladefeel is) en dit lijkt me te komen door de "holle" binnekant die geluid weerkaatst. Ik ben er geen zo'n fan van. De handle zelf is veel "conischer", ie. boven dikker dan onder in vergelijking met andere scheermessen en deze is ook vrij glad. Wat in combinatie met mijn natte lather en hoe ik graag een krabber vasthoud niet top is. Het gewicht van het scheermes ligt ook net een klein beetje meer op de handle dan op de scheerkop waardoor die voor mij wat uit balans is (ik heb liever dat het zwaardere punt in de scheerkop zit). En op de vraag van de "patinering" van het brons een antwoord te geven, zie onderstaande figuren. Ik droog de krabber altijd volledig af na het scheren, maar plaats die niet terug in de doos. Je ziet op de uithoek wat patina. Ik zie wel of ik het er ooit afkrijg met zo'n juwelen-badje. Edited June 5 by Maurits 4
Julyan Posted June 5 Posted June 5 Totaal geen last van de beschreven problemen, de Athena is m'n Favoriete Krabber. ik zou er nooit een feather in gebruiken, wat mij betreft overrated blades. maar zoals atlijd YMMV
Tati1050 Posted June 5 Posted June 5 6 uren geleden, Julyan zei: ik zou er nooit een feather in gebruiken, wat mij betreft overrated blades. maar zoals atlijd YMMV Vind ik ook. Er is beter dan Feather.
Maurits Posted June 6 Posted June 6 (edited) Gister was ik wat te slordig met het toevoegen van wat cijfers. Nu een tweede poging :). In mijn zoektocht naar de "ideale krabber" (hopelijk bestaat die niet, want anders moet ik ooit stoppen met nieuwe kopen 😊) hou ik enkele cijfertjes bij. de snijhoek tav. tip van het mes (rood) - in dit geval een Feather (niet om een voorkeur uit te drukken, maar omdat mesjes op zich ook in formaat kunnen verschillen en deze zal iedereen wel eens liggen hebben gehad) de exposure (paars) de loodrechte gap (groen) - loodrecht naar beneden ipv. 90° hoek tav. het mesje de clamp-hoek (geel) - ik ben aan het uitzoeken of de hoek waarop een mesje in een krabber gekneld zit impact heeft op de rigiditeit van het mesje de shaving plane (blauw) - de diagonaal die van top- naar bottom-guard loopt (om de exposure te bepalen) Dit goed in beeld brengen is moeilijk. Zo geeft een camera en lens vaak vervorming naar buiten bij heel dicht fotograferen. Bovendien heeft een klein beetje draaiing naar links of rechts (of boven/ onder) van de krabber tav. de cameralens ook impact op het beeld. Anyway: ik neem steeds een foto links en rechts en neem dan het gemiddelde. Ook heb ik gemerkt dat je enkel de uiteinde van het mesje kan fotograferen en geen idee hebt hoe het mesje in de kop zit in het midden. Je moet maar eens een krabber met zijn kop over een blad papier trekken zonder druk, je zal zien dat die altijd wel ergens eerst in het blad "bijt" en dat is soms in één hoek, of in het midden of ... . Wat ik dus hiermee wil aangeven is dat de foto en de geëxtrapoleerde cijfers en hoeken slechts vanuit de zijkant zijn genomen en dus niet 100% accuraat of deterministisch zijn voor gans het mesje. Maar het geeft wel een indicatie. De reden waarom ik dit doe is omdat het informatie is die ik mis wanneer ik online op zoek ga naar een andere krabber. Bij deze helpt het misschien ook anderen, ook al heeft het beperkingen zoals in vorige paragraaf beschreven. Anyway, onderstaand de gemiddelde cijfers van de Lambda Athena met een Feather mesje als referentie: snijhoek (rood): 40° exposure (paars): 0,13mm gap (groen): 0,54mm clamp angle (geel): 20° Edited June 6 by Maurits 6
Tati1050 Posted June 6 Posted June 6 Indrukwekkend werkstuk! Voor mij wat té technisch… Overigens: wat ik mis zijn de ‘ideale’ cijfertjes? Welke cijfermateriaal bestaat er voor de ideale krabber-mesjecombinatie? Maar zoals gezegd, ik ben geen techneut, en ik zou niet weten hoe ik op basis van die ideale cijfertjes ook de ideale krabber en het ideale mesje zou kunnen vinden. 1
bartje-p Posted June 7 Posted June 7 Inderdaad, je hebt je er aardig in verdiept @ Maurits . Maar voor mij blijkt na 5 jaar klassiek scheren dat er niet 1 waarheid is, zeker niet voor iedereen. En als die er al is voor je op enig moment, kan die een jaar later weer compleet anders zijn. Kortom blijven proberen en niet te snel zaken afschrijven (en weer verkopen), die fout heb ik ook meermaals gemaakt. Wel tof dat je actief meedoet op het forum! 2
Maurits Posted June 7 Posted June 7 (edited) Ik had moeten schrijven: de zoektocht naar mijn ideale krabber van dit moment 😀. Het is totaal niet mijn bedoeling betweterig over te komen met zo'n epistel of iets 'ideaal voor iedereen' voor te schrijven. Maar ik hou nu eenmaal van cijfertjes 🤓. Gewoon extra parameters die misschien ook voor anderen nuttig (of niet) kunnen zijn. Ik doe het toch voor mezelf, dus kan ik het evengoed delen, niet 😁? En dan liever met de buren (ik ben Belg) dan op Reddit of Badger 'n Blade etc. 🤷♂️. Edited June 7 by Maurits Typo 5 1
Tati1050 Posted June 7 Posted June 7 Ik wilde helemaal niet aangeven dat je post betweterig zou zijn, integendeel, ik heb hem met plezier gelezen… Ik heb bovendien ook wel bewondering voor mensen die iets - in mijn ogen - eenvoudigs als een dagelijkse scheerbeurt ook wat wetenschappelijker onder de loep nemen. Nee, doorgaan met je onderzoekswerk zou ik zeggen! 1 5
Maurits Posted June 9 Posted June 9 I know, I know, ... . Maar juist is juist 🧐. De graden links (36,5°) en rechts (44°) leken me in de vorige foto's wat ver uiteen. Bij deze nog eens een foto genomen met een andere lens. Et voila, de nieuwe gemiddelden 😅. snijhoek 40,25° -> 39° exposure 0,13mm -> 0,11mm gap 0,54mm -> 0,48mm clamp angle 20° -> 19,75° Voila (= 'ziezo' voor de buren 😜), dat wordt een pak rustiger slapen deze nacht 😇😂 (I know). Takeaway: de gemiddelde cijfers van beide sessies liggen in elkaars buurt en dat is het belangrijkste. (Maar zonder deze OCD hadden we dit dan ook weeral niet geweten.) 8
Recommended Posts