Ric325i Posted August 31 Posted August 31 In dit topic kunnen we vanalles kwijt over deze krabbers. Hieronder mijn ervaringen en wat plaatjes ,na binnenkomst van mijn apex ss icm plus plate met bijbehorende specificaties: Material - 316 Stainless Steel Finish - Machined/ Satin/ Electropolish Weight - 106 grams Thread - 10-32 Handle - 89 mm (3.5 inches) Blade Gap - Standard/ 0.7 mm; Plus/ 0.99 mm Blade Exposure - Standard/ 0.05 mm; Plus/ 0.125 mm Len op deze foto de Apex SS (satin) incl standaard plate: 6
Ric325i Posted August 31 Author Posted August 31 Ik vind de Apex SS incl plus plate vrij “vergevingsgezind” ondanks de toch wat grotere bladegap maar er valt goed (efficiënt) mee te scheren zonder dat ik bang hoeft te zijn dat mijn halve lip ernaast hangt. Vandaar de 1e keer met de “standaard” plate geschoren en deze vond ik ook erg prettig scheren en het verbaasde mij hoe effectief ie nog was ivm zijn “plus” tegenhanger. Ik denk dat deze configuratie meer “spot on” is voor een grotere groep scheerfanaten. Ik was vandaag positief verrast (3/4 dagen baard) ook in de zin dat in heel veel situaties de standaard plate echt meer dan genoeg zal zijn verwacht ik. 1 3
Ric325i Posted August 31 Author Posted August 31 Heeft iemand hier een Drakkant en wellicht dat diegene dan ook een plaatje en persoonlijke ervaring kan delen? 1
Levi Posted August 31 Posted August 31 Hier is ook de “standaard” plaat onderweg voor de Apex. Fijn om te lezen dat deze je bevalt. 2 1
iwan073 Posted August 31 Posted August 31 Mooi mesje! Mooi prijsje ook 😅 Waar heb je hem vandaan? Hun eigen website, of...? 1
Ric325i Posted August 31 Author Posted August 31 @ iwan073 van hun eigen website idd en valt me vooralsnog zeker niet tegen. De prijs tja das voor iedereen een keuze of je mee gaat in de aanschaf van wat duurdere krabbers of niet ,daarbij is het toch altijd een soort gok of een krabber wel/niet gaat bevallen. Ik vond deze heel mooi qua uiterlijk al had de top cap van mij glad mogen wezen maar goed dat maakt em wat apart denk ik dan maar. Wat ik niet zo snap ik het vrij grote verschil tussen de standaard en + plate en waarom breng je dan niet een optie uit die tussenin zit? 1 1
Ric325i Posted September 2 Author Posted September 2 Ook de 2e keer scheren met de “standaard” plate icm met een Kai mesje beviel mij prima (2 passes) echt goed glad, zodra mijn Karve Overlander (rvs) eindelijk eens komt aanwaaien zal ik eens een vergelijk maken want qua specificaties komt dit mes binnen mijn collectie het dichtste in de buurt qua specificaties. 4
Levi Posted September 6 Posted September 6 Deze morgen mocht de Apex met plus plaat aantreden. Gegarandeerd een uiterst glad resultaat, een beetje mes gevoel maar niet zoals de Blackbird maar zeker even efficiënt. Met deze krabber ga je ook wat voorzichtiger te werk, je voelt wel tijdens het scheren dat hij best agressief is maar toch comfortabel genoeg. Kwalitatief geproduceerd (door Yates Precision als ik het goed heb) en persoonlijk vind ik de Apex de mooiste van de Aylsworth collectie. De standaard plaat is nog steeds onderweg, ik kijk er naar uit om deze te proberen. 4 1
Ric325i Posted September 6 Author Posted September 6 3e en laatste keer met het Kai mesje geschoren en de standaard plate. Zeker een fijn mes. De omschrijving van @ Levi qua scheerervaring (+plate) is eigenlijk spot on en ondanks dat ie vrij efficiënt aanvoelt heb ik me nog niet opengehaald bv. 2
Ric325i Posted November 1 Author Posted November 1 Aylsworth Apex SS: Material - 316 Stainless Steel Finish - Machined/ Satin/ Electropolish Weight - 106 grams Thread - 10-32 Handle - 89 mm (3.5 inches) Blade Gap - Standard/ 0.7 mm; Plus/ 0.99 mm Blade Exposure - Standard/ 0.05 mm; Plus/ 0.125 mm Karve Overlander: Overall length - 98mm (3.85") Handle length - 90mm (3.55") Handle thread - #10-32 Blade gap - 0.73mm Blade exposure - 0.07mm Mass - 102 grams Vandaag met beide scheermessen geschoren icm een Treet Platinum en hieronder mijn 1e bevindingen in dit vergelijk: -Overlander vond ik soepeler over de huis glijden. -Apex (standaard plate) vond ik iets meer “blade feel” hebben (allerminst bedreigend). -De messen zijn zeker aan elkaar gewaagd. -Eindresultaat vond ik gelijkwaardig qua effectieviteit. Qua specs zou de Karve iets effectiever moeten zijn maar in de praktijk doet de Apex niet echt onder qua effectieviteit wat wel apart is is dat mijn gevoel me tijdens deze scheer beurt zegt dat de Apex iets meer blade feel zou hebben maar qua specs zou de Overlander effectiever moeten zijn. Beide scheermessen ben ik erg tevreden over. + punt Overlander = dat deze iets soepeler aanvoelt tov de Apex + punt Apex = dat deze met extra plates uit te breiden valt wat dit mes breder inzetbaar maakt. To be continued… 6
Levi Posted November 25 Posted November 25 Mooie Black Friday korting voor een heel deftige krabber! 6
Ric325i Posted November 26 Author Posted November 26 Ondertussen is de Apex (+ plate) al een poosje in huis en recent kwam daarnaast een Razorock Lupo 95 te liggen en wat mij opviel is dat ik een soort bedachtzaam moet scheren met de Lupo terwijl ik de Apex icm de + plate ondanks de vrij grote bladegap toch vrij risicoloos (bijna auto piloot) over de snuit kan jakkeren . De Apex voelt voor mij net wat vertrouwder over. Ik dacht ik deel de ervaring even… Razorock Lupo 95 specs Blade Gap: 0.95 mm Blade Exposure: Positive Material: 316L Marine Grade Stainless Steel Apex + plate Material - 316 Stainless Steel Finish - Machined/ Satin/ Electropolish Weight - 106 grams Thread - 10-32 Handle - 89 mm (3.5 inches) Blade Gap - Standard/ 0.7 mm; Plus/ 0.99 mm Blade Exposure - Standard/ 0.05 mm; Plus/ 0.125 mm 5 2
Sebas Wal Posted November 26 Posted November 26 6 uren geleden, Ric325i zei: Ondertussen is de Apex (+ plate) al een poosje in huis en recent kwam daarnaast een Razorock Lupo 95 te liggen en wat mij opviel is dat ik een soort bedachtzaam moet scheren met de Lupo terwijl ik de Apex icm de + plate ondanks de vrij grote bladegap toch vrij risicoloos (bijna auto piloot) over de snuit kan jakkeren . De Apex voelt voor mij net wat vertrouwder over. Ik dacht ik deel de ervaring even… Razorock Lupo 95 specs Blade Gap: 0.95 mm Blade Exposure: Positive Material: 316L Marine Grade Stainless Steel Apex + plate Material - 316 Stainless Steel Finish - Machined/ Satin/ Electropolish Weight - 106 grams Thread - 10-32 Handle - 89 mm (3.5 inches) Blade Gap - Standard/ 0.7 mm; Plus/ 0.99 mm Blade Exposure - Standard/ 0.05 mm; Plus/ 0.125 mm Welke heb je van de lupo, sb of oc? Mocht je de sb ooit kwijt willen laat maar weten😅 Ow ja en wat gekocht uiteraard... begonnen met de eerste karve (cb). Eerste indruk lijkt goed, c plate. Nu nog kijken of iemand een overlander heeft en anders bestellen. 5
Sebas Wal Posted November 27 Posted November 27 Excuus, dacht dat dit onder het kopje show je aankopen was😓
Recommended Posts