Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Heren,

Ik memoreer dat mijn Onbekende Soldaat zijn oude trenchcoat met een maakfout heeft afgestaan aan mevrouw Gong die na een kleine inkorting en afslanking een galante nieuwe zomerjas heeft gekregen in plaats van haar plastic poncho.

De mijzelf verleende opdracht voor het rescaleproject steunde op de overwegingen:

- het is een groot zwaar werkpaard althans niet als elegant te beschouwen;

- de scales moeten body krijgen om tegenwicht te verlenen en mogen dus maar matig fijn worden;

- iets traditioneels met een knipoog naar moderniteit maar niet naar frivoliteit.

Het gewicht heb ik mede weten te verkrijgen en behouden door een van mijn allerzwaarste houtsoorten toe te passen: Grenadille (ook bekend als African Blackwood). Op de door jullie zo verfoeide micro hexbolts/nuts heb ik een kleine variant toegepast. Op de foto's nauwelijks zichtbaar; het beste op 4827, maar in werkelijkheid springt het in het oog. De messing moertjes zijn gemonteerd op micro stalen draadeindjes.

Ik wilde een dominante wegde. Om deze wat dikker te krijgen moest ik moeten toestaan dat het mes iets dieper dan voor mij gebruikelijk tussen de scales zakt in gesloten toestand. De wedge is opgetrokken uit aluminium, de knipoog naar moderniteit.

Bijgaand de plaatjes.Om het verschil met vroeger te kunnen zien heb ik twee foto's van "toen" als laatste bijgevoegd, genomen met als ondergrond het toetsenbord van mijn laptop.

Op naar het volgende project. de 14 Carl Rado. Ook dat is een hele zware jongen.

J

Edited by Guest
Posted

zonder meer geslaagd in mijn ogen, ondanks het nodige tegenwicht van de scales voor zo'n zwaar mes toch best elegant geworden. Chapeau!