Jump to content

Shavette of Barbermes een goede manier...?

iwan073

Recommended Posts

Is een Shavette of Barbermes een goede manier om te kijken of scheren met een open mes iets voor mij is?

Deze zijn een stuk goedkoper. Zou zonde zijn wanneer je een duur open mes koopt en het blijkt niks voor mij te zijn.

Waar moet je op letten bij de aanschaf van een Shavette of Barbermes. En welke van de twee zou de betere optie zijn?

En wat zijn de betere merken?

• I like it 2

Ik kan je daar niet bij helpen, 0 ervaring met dat soort gerei. Wellicht anderen? 

Wat ik wel gelezen heb, is dat het nog steeds een wereld van verschil is tussen een shavette en een echt open mes. Overigens zou ik wel voor de artist club mesjes gaan, niet voor halve DE mesjes.

• I like it 1
  • Agreed 1

Ik heb beide geprobeerd maar niet volgehouden. Een DE krabber is voor mij makkelijker en comfortabeler. Een shavette heeft het voordeel dat je geen onderhoud hebt aan het mes en dat je je favoriete DE mesje gewoon in twee kan doen om te gebruiken. En kost relatief weinig. 

• I like it 1

Er is al best veel over het gebruik van shavette’s geschreven. Als je het wil proberen zou je bv. voor een Chinese kloon van een Artist Club shavette (origineel van Feather) kunnen gaan. Persoonlijk vind ik de Artist Club shavette’s van Feather het prettigst scheren. Ze zijn goed, maar zeker niet goedkoop. Je ziet ze ook wel eens op marktplaats voorbij komen. In de AC shavette gaan overigens Feather single edge mesjes en geen gebroken DE-mesjes.

Mocht je geen ervaring hebben in het scheren met een shavette/open mes, dan kan je eens beginnen met een shavette zonder mesje. Je kan dan, zonder risico op sneetjes, oefenen met het hanteren van de shavette en zo je spiergeheugen trainen 😉

• I like it 1
  • Agreed 1
  • Thanks! 1

Open messen vind ik prettiger scheren dan shavettes. Om het te leren is een shavette handiger, zoals @ JvdK  schrijft: proberen zonder mesje. De leercurve is best groot en het overwinnen van de zenuwen speelt ook een rol 😄. Een opnemen is duur(der) en vergt wel onderhoud sowieso heb je gelijk een riem nodig en later wellicht een steen enz enz.  Ik wissel tussen krabber en open mes en bevalt mij uitstekend. Ieder heeft zijn charme

• I like it 2
  • Agreed 1

ik Heb 2 open messen waren oudere  "tweede hands gerenoveerde door een (voormalig?) forum gebruiker.

ik ben er achter gekomen dat ik er prima mijn wangen mee kan scheren, maar rond me kin word het problematisch.

dus ik blijf lekker met DE scheren

• I like it 3

De AC mesjes zijn dikker dan de (halve) scheermesjes van een normale shavette waardoor ze wat makkelijker in het gebruik zijn. Ook een open mes is dikker wat het m.i. stukken prettiger maakt

• I like it 2
  • Agreed 1

• 4 weeks later...

Ik ben gestart met een open mes, en na een tijdje een Dovo schavette erbij gekocht.
We reizen met een camper, dan is een schavette toch een pak makkelijker in gebruik en minder gevoelig voor schade.
Mijn open mes scheert leuker omdat het zwaarder is, maar die zou eens moeten geslepen worden.
Tegenwoordig scheer ik me dus met de schavette om die reden.

• I like it 4

Verwar het opnieuw slijpen van een open mes vooral niet met het opfrissen van een open mes.

Opnieuw slijpen doe je normaal alleen bij restauratie van oude messen of als de snede (bezel) beschadigd is door bv. vallen of ermee tegen de kraan of rand van de wasbak tikken. Dan maak je de snede eerst bot en bouwt de snede dan helemaal opnieuw op met behulp van bv 1K, 3K, 5K, 8K en 10K slijpstenen. Daarna volgt dan een finisher zoals een 12K slijpsteen of een natuurlijke slijpsteen als bv een coticule of een Japanse Jnat. De snede is dan uiteindelijk geheel gepolijst en vlijmscherp. Het echt goed slijpen van een scheermes, van het opzetten van de snede, is een kunst die zeker niet iedereen beheerst. Het vergt naast kwalitatief hoogwaardige slijpstenen ook veel oefening en jaren ervaring. Vele denken dat ze kunnen slijpen tot ze een vers geslepen mes van @ Tony  in hun handen krijgen 😁

Opfrissen doe je wel regelmatig bij een open mes. Dit doe je met een zgn finisher wat een natuurlijke slijpsteen kan zijn of een 12K slijpsteen van bv Naniwa. Je haalt het mes dan enkele malen over slijpsteen om de snede opnieuw te polijsten (weer aanscherpen). Is het mes erg bot geworden dan kan je eventueel eerst wat slurrie gebruiken en daarna op alleen water “finishen”. Als je geen slijpstenen hebt kan je opfrissen ook met een strop/balsahout voorzien van (groene) slijppasta of chroomoxide (groen poeder) doen. Opfrissen kan iedere open mes gebruiker, na wat hulp/instructie, meestal zelf.

Als je het stroppen én scheren met een open mes goed beheerst hoef je dus nauwelijks te slijpen. Het is dan meer een kwestie van regelmatig (naar behoefte) opfrissen van het open mes. Mijn ervaring is dat als je jezelf regelmatig begint te snijden met een open mes dat het dan de hoogste tijd is voor een opfrisbeurtje 😁

• I like it 3
  • Agreed 1
  • Thanks! 1

Ach, dat soort uitspraken doen jongens ook op de lagere school over meisjes. Tot diezelfde jongens in de pubertijd komen en ontdekken hoe leuk meisjes kunnen zijn….

• I like it 1

Op 29-9-2024 om 10:36, Dieter zei:

Ik ben gestart met een open mes, en na een tijdje een Dovo schavette erbij gekocht.
We reizen met een camper, dan is een schavette toch een pak makkelijker in gebruik en minder gevoelig voor schade.
Mijn open mes scheert leuker omdat het zwaarder is, maar die zou eens moeten geslepen worden.
Tegenwoordig scheer ik me dus met de schavette om die reden.

ik ben een tijdje niet actief geweest op ons forum. Maar nu met de weersomslag kan daar wel eens verandering in te komen. 
als je wilt mag je het mes naar mij opsturen dan zal ik hem slijpen voor je.

• I like it 6