Pim 2 Posted June 10, 2025 Posted June 10, 2025 Op 9-6-2025 om 11:37, bartje-p zei: " 1 blade a month" uitdagingen, dus 28-31 keer met hetzelfde mesje. Nee, zover ben ik nooit gekomen. Het maximum aantal (uit de tijd dat ik het bijhield) was 14, met een Hema mesje. Over de Hema gesproken, ik zie dat ze weer mesjes hebben daar. Maar nou staat er op "Made in Germany", dus ik heb het vermoeden dat dat niet dezelfde mesjes zijn als vroeger. Heeft iemand die nieuwe al uitgeprobeerd? Zijn die anders?
Tati1050 Posted June 13, 2025 Posted June 13, 2025 Op 10-6-2025 om 16:47, Pim 2 zei: Nee, zover ben ik nooit gekomen. Het maximum aantal (uit de tijd dat ik het bijhield) was 14, met een Hema mesje. Over de Hema gesproken, ik zie dat ze weer mesjes hebben daar. Maar nou staat er op "Made in Germany", dus ik heb het vermoeden dat dat niet dezelfde mesjes zijn als vroeger. Heeft iemand die nieuwe al uitgeprobeerd? Zijn die anders? Veertien keer! Wat doe je dan om het mesje in conditie te houden? Ik droog het mesje gewoon af nadat ik het gebruikt heb. Dat is alles. Maar na drie scheerbeurten verliest het scherpte en gaat trekken. Misschien zijn betere methoden om de scherpte niet te verliezen? Met Hemamesjes heb ik geen ervaring. Nooit gebruikt. 1
Pim 2 Posted June 13, 2025 Posted June 13, 2025 55 minuten geleden, Tati1050 zei: Veertien keer! Wat doe je dan om het mesje in conditie te houden? Ik droog het mesje gewoon af nadat ik het gebruikt heb. Dat is alles. Maar na drie scheerbeurten verliest het scherpte en gaat trekken. Misschien zijn betere methoden om de scherpte niet te verliezen? Met Hemamesjes heb ik geen ervaring. Nooit gebruikt. Nee, ik heb geen speciale trucjes. Wel de krabber na elke scheerbeurt uit elkaar halen en alle delen afdrogen en los in de kast leggen (buiten de badkamer), om pas de volgende keer weer in elkaar te schroeven. Een eigenschap van deze mesjes is wel dat ze niet al te scherp zijn om mee te beginnen. Hele scherpe mesjes zijn na 3 x scheren nog wel heel scherp, maar beginnen dan al trekkerig te worden. Sorry, meer mesgevoel. Die van de Hema voelen dan nog net zo comfortabel als bij de eerste scheerbeurt. 1
Stoppel Posted June 20, 2025 Posted June 20, 2025 8 keer ongeveer met Gillette Platinum. Dan is het op. Voorheen ook een tijdje 3 of 4 keer omdat ik dacht dat het ‘zo hoorde’. 1
Tati1050 Posted June 20, 2025 Posted June 20, 2025 Een economische bedenking bij de meldingen van (in mijn opinie) het ‘massaal’ aantal scheerbeurten per mesje: waarom zou je zo’n mesje - dat amper iets kost - zo dikwijls gebruiken? Zijn die vier- of vijfplusscheerbeurten echt nog comfortabel te noemen? Hangt natuurlijk van meerdere factoren af: baardgroei, zeep, … Maar ik geraak niet verder dan drie, vier beurten! Nadien presteren de meeste mesjes ondermaats, tenzij ik me dat inbeeld natuurlijk😏😏
Julyan Posted June 21, 2025 Posted June 21, 2025 3x is Veilig voor me vanaf 4 kan het gaan trekken en ik heb gewoon geen zin meer om halverwege een scheerbeurt te gaan wisselen. het kan nog voorkomen als ik de tel kwijt ben, 't is wat 't is. er zijn natuurlijk vele factoren die meetellen voor verschillende mensen zoals Haar dikte en concentratie, hoeveel dagen groei, aantal "Passes" of je baardgroeirichting kaart er wel of niet uitziet als een kaart van een tropische storm (zoals bij mij). En wie weet wat verder nog allemaal. ik zag wel een draadje waarin mensen tientallen dagen met 1 blade deden, kan me niet herinneren wat de exacte aantallen waren. Het zou me net verbazen als deze mensen zich met een theezakje konden scheren 1 2
Snowmiss Posted June 21, 2025 Posted June 21, 2025 Zoiets? Oh, en mocht iemand nog Lord Classics hebben liggen? Ik houd me aanbevolen! 3
Maurits Posted June 25, 2025 Posted June 25, 2025 Op het internet zijn er zelfs die wel 80x halen met een mesje 😵. Ik denk dat die gewoon letterlijk in de wind kunnen gaan staan om zich te scheren ... . 2 3
mifi Posted June 26, 2025 Posted June 26, 2025 Het lijkt me dat naast de genoemde argumenten ook de oppervlakte een punt is. Iemand met een baard en of snor die daar omheen scheert, heeft misschien minder te scheren dan mensen zoals ik, zonder baard en zonder snor. Wie zijn hele hoofd scheert, heeft meer te doen. Het kan zomaar een faktor twee of meer schelen. 1
Pim 2 Posted June 26, 2025 Posted June 26, 2025 1 uur terug, mifi zei: Het kan zomaar een faktor twee of meer schelen. Zo groot is m'n snor niet.
Snowmiss Posted June 26, 2025 Posted June 26, 2025 2 uren geleden, mifi zei: Het lijkt me dat naast de genoemde argumenten ook de oppervlakte een punt is. Iemand met een baard en of snor die daar omheen scheert, heeft misschien minder te scheren dan mensen zoals ik, zonder baard en zonder snor. Wie zijn hele hoofd scheert, heeft meer te doen. Het kan zomaar een faktor twee of meer schelen. Daar heb je uiteraard gelijk in, ik scheer mijn gezicht gemiddeld 1x per week. Mijn hoofd doe ik met de tondeuse, heb het wel een tijdje met de single edge gedaan, maar dat was ' teveel' werk 😂 1 1
Stoppel Posted June 26, 2025 Posted June 26, 2025 Op 21-6-2025 om 01:06, Tati1050 zei: Een economische bedenking bij de meldingen van (in mijn opinie) het ‘massaal’ aantal scheerbeurten per mesje: waarom zou je zo’n mesje - dat amper iets kost - zo dikwijls gebruiken? Zijn die vier- of vijfplusscheerbeurten echt nog comfortabel te noemen? Hangt natuurlijk van meerdere factoren af: baardgroei, zeep, … Maar ik geraak niet verder dan drie, vier beurten! Nadien presteren de meeste mesjes ondermaats, tenzij ik me dat inbeeld natuurlijk😏😏
Galf Posted August 11, 2025 Posted August 11, 2025 On 6/13/2025 at 1:50 PM, Tati1050 said: Veertien keer! Wat doe je dan om het mesje in conditie te houden? Ik droog het mesje gewoon af nadat ik het gebruikt heb Vaak staat op de wikkel van de mesjes dat je ze niet moet afvegen omdat je dan de PTFE-coating eraf veegt en dat laatste schijnt nou juist het geheim van de smit te zijn om ze lang comfortabel te laten voelen. Ik weet dus niet of je ze afveegt om te drogen of ze even dept met een tissue of zo? Ik heb gemerkt dat de meeste mesjes na een aantal keer gebruik zodanig stabiliseren dat ze niet superscherp meer zijn maar nog net acceptabel blijven. Dus niet optimaal en prettig maar wel werkbaar. Zo heb ik een half jaar geleden een Souplex-mesje 31 x (geturft) in mijn Edwin Jagger DE87 laten zitten maar gedurende die periode deed ik alleen mijn wangen en nek bijpoetsen door tijdelijk permanente beharing op kin/bovenlip... Maar het optimum voor wisselen is ca. 5 á 6 keer, daarna kom je op "dat punt". En ik laat ze meestal gewoon in de krabber zitten om te drogen, die krabber krijgt bij mes-wissel een wel gedegen poetsbeurt. 4
mifi Posted October 5, 2025 Posted October 5, 2025 Ik dep mijn mesjes droog inderdaad, met de handdoek. Ik veeg niet, want ik ben te veel gesteld op mijn handdoeken. Een paar jaar geleden heb ik een partij Souplex mesjes gekocht die afgekeurd waren. B-klasse. Die verzameling heeft vreemde eigenschappen. Het vorig mesje dat ik gebruikte was na drie dagen niet meer te harden, maar de laatste van Souplex deed het veel langer. Ik heb het in het begin niet bijgehouden in de veronderstelling dat het niet meer dan een scheerbeurt of 3, max 4, zou meegaan, maar na een dikke week ben ik het van verbazing gaan bijhouden. Vanmorgen was het scheerbeurt 12 en nu is hij naar de afvalbak verhuisd. Kortom: In mijn B-klasse aankoop, verschilt de kwaliteit nogal sterk. 2
Recommended Posts