Jump to content

Lapping film

creon

Recommended Posts

Door het lezen op Badger and Blade toch geintreseerd geraakt in lapping film

Zodoende zelf ook maar wat van de "machische" papier besteld

Nu nog even wachten tot mijn Golden Dollars aankomen

en dan eens kijken of het nu echt zo makelijk werkt als ze beweren

[bBvideo 560,340]

[/bBvideo]

[bBvideo 560,340]

[/bBvideo]

[bBvideo 560,340]

[/bBvideo]

een aantal webshops waar ze lapping film verkopen

Cousins

Precision Fiber Products

BestSharpingStones

Workshop Heaven

Zijn er hier misschien mensen die lapping film geprobeerd hebben?

Edited by Guest

Ik heb het uit nieuwsgierigheid geprobeerd en was verrast door het gemak van gebruik. Zorg voor een echt gladde ondergrond en maak de film langs beide zijden nat zodat het goed blijft plakken op de ondergrond. Makkelijk systeem voor wie een steen niet ziet zitten. Ik gebruikte wel alleen de groene, bruine en witte vellen omdat ik dat meer als voldoende vond om tot een scheerklaar resultaat te komen. Je zult vast al weten dat een velletje dik printpapier onder het fijnste grit heel goed werkt. Succes ermee!

1e kerstdag, wachten tot de schoonouders komen... ik heb 2 stukjes glas van 7x20 gezaagd. Scherpe kantjes eraf en deze nu als basis voor de lappng film. Ik heb de 0.3 micron geprobeerd, deze heeft een lijmlaag en heb ik op de het stukje glas geplakt. Nat gemaakt en gaan polijsten. Mijn Bismarck was al heel scherp, maar na 100 hele voorzichtige laps is hij dat helemaal. Of het nu fijn scheren is weet ik nog niet, dat moet wachten tot morgen als ik weer een baard heb.

Het gaat wel heel makkelijk en ik voelde ook een verandering in de feedback.

Overigens dank voor de link, ik heb nog wat extra bij Cousins besteld. Goede prijzen en hele behoorlijke bezorgkosten.

Voor de laatste keer word wel aanbevolen om er een velletje papier onder te leggen

De snedes die gemaakt worden met lapping film worden als hars beschreven

(Ik denk dat ze daarmee willen zeggen dat het te veel schraapt, en te happering is)

Laat even weten hoe de 0.3 micron zonder papier bevalt

Voor de laatste keer word wel aanbevolen om er een velletje papier onder te leggen

De snedes die gemaakt worden met lapping film worden als hars beschreven

(Ik denk dat ze daarmee willen zeggen dat het te veel schraapt, en te happering is)

Had ik gelezen, maar dit papier heeft een lijmlaag. Ik heb net besteld zonder die laag en dan ga ik met een velletje natschuurpapier eronder proberen.

Wat ik ook gelezen heb is als de snede te scherp is, je hem even over CrOx kunt halen, waardoor er een betere balans kan ontstaan tussen scherp en soepel. Ben nog niet klaar met proberen.... Jammer dat mijn baard zo traag is.

Zojuist met de Bismarck die ik op 0.3 zonder papier gelapt had geschoren. Ging prima. Het probleempuntje met een heeel scherp mes is altijd onder mijn neus, daar snijd ik me steeds, maar verder prima. Ik vond het mes niet happerig, maar hij gleed wel lekker door mijn baard. Ik heb 2 passes gedaan en touch ups op mijn hals en DFS. Vooral het ATG op mijn hals ging makkelijker dan anders. Ik ga ergens komende dagen nog eens vanaf 4000 helemaal tot 0.3 opwerken en als ik het nieuwe lijmloze slijppapier binnen heb ook met een extra vel eronder proberen. Ik heb nog steeds het gevoel dat het nog scherper kan (in de orde van een Feather Artist Club misschien wel).

je wil nog scherper dan de 0.3 lapping film?

0.3 zou ergens bij korrel 30.000 van steen moeten liggen

je weet dat staal maar tot een bepaalde scherpte geslepen kan worden,

ga je nog fijner dan breekt de edge (ligt natuurlijk aan het staal soort hoe ver je kan gaan)

ik zit nog steeds te wachten op mijn gold dollars, dan kan ik ook gaan proberen met lapping film

Ik heb een theorie dat het scherper gaat worden als ik een verse progressie tot en met die .3 ga doen. Ik heb nu een mes dat al een paar keer gebruikt is en elke keer gestropt over de .3 gehaald. Misschien dat het scherper wordt als de snede vers is, misschien ook niet.

Mag ik vragen wat CrOx is.

Als ik er op gogel krijg ik van die kunststof slippers. Dat bedoelen jullie vast niet.

Heb 2 straights, maar zit nog in de "ontzag" fase. Doe dus zo nu en dan de wangen en kom dan als een "hero" uit de badkamer. Weet ook niet of ze scherp genoeg zijn, dus lapping film begint me wel te interesseren.

Mag ik vragen wat CrOx is.

Chroomoxide, een groen poeder dat op een bijvoorbeeld een paddel strop gebruikt wordt een een scheermes te polijsten. Ik zie wat verschillende getallen voorbij komen, maar meestal iets van 0.5 micron.

Als je zoekt op crox en strop vind je best veel info.

• 2 months later...

Ik heb nu een maand lang enkel straight geschoren. Daarbij heb ik eens goed microfilm gebruikt. Ik gebruik 1 mu en .25 mu. Diverse resultaten en daarbij behorende scheerbeurten gehad. Mijn winnende setup is nu film op een antislipmatje op een stuk glas. Beide heb ik op maat gemaakt in de grootte van een chosera slijpsteen. Het antislipmatje is van een harde siliconen en dus vormvast, niet die "bolletjesmatjes" die je bij de Action ofzo koopt. Na de steen op de 1mu. Hoeveel strokes is een beetje gevoel, hangt af van het mes. Daarna naar .25mu. 100 laps met heel weinig druk. Eigenlijk geen. Dat moet ook wel omdat de karakteristiek van de film op het matje redelijk zacht is en bij druk heb je risico op bijten.

Na deze rondes is het mes vlijmscherp. Zo scherp dat er gewoon voor mij niet lekker mee te scheren valt, super bijterig. Daarom door ik nog 20 hele lichte laps en een luchtig met CrOx ingesmeerde paddle strop. Daarna heb ik een mes dat door mijn baard heen valt, maar smooth genoeg is om lekker te scheren.

Het enige nadeel is dat deze combi synthetisch is. Het werken met een natuurlijke steen en het mes opwerken door de toegepaste honetechniek en de feedback van de steen vind ik veel leuker. Dat blijft dus een doel.

Misschien ga ik ook wel investeren in een 30k steen, maar microfilm biedt voor weinig geld dus wel de mogelijkheid om met deze hoge grits te kunnen werken.

heb je ook geprobeerd om te stoppen met 1 mu op dat matje?

zelf doe ik ook als afwerking even over een balsa plankje met chroom

anders is het met idd te happerig

Ja, heb ik geprobeerd en dat is dan weer veel minder scherp. Het scheert zeker, maar deze progressie geeft me overall het beste scheergevoel en resultaat.

Ook zonder matje geprobeerd, koud op het glas en dat beviel ook minder. Ik denk dat er ook niet te zeggen valt wat het beste is, maar alleen wat voor jezelf als beste werkt. YMMV blijft zijn kop op steken.

Maar uhh. Hoe lang doe je met zo,n velletje?

Ik kan 3 stukken uit een velletje snijden. Ik ben na 14 messen nog steeds op het eerste stukje en daar zit nog plenty leven in. Bij Cousins kost een velletje ook niet veel en als je er een paar neemt vallen relatief de verzendkosten ook mee.

FF een stukje glas op maat zagen of snijden en gaan. Ik lees vaak dat er een stuk papier onder de lapping film wordt gebruikt. Dat zijn ook de kosten niet.

Tnx voor de :D info. Maar betekent dit dat de steen (mits de snede goed is) in het hok kan blijven?

Je hebt lapping film in heel veel grits. Je zou het zonder stenen kunnen doen. Bijslijpen kan met 8000 en hoger en kan voor zover ik het kan inschatten met deze 2 films. Als je snede beschadigd is, zal je of grovere films moeten hebben, of je stenen moeten pakken. Daar heb ik dan een loupe voor om dat te kunnen zien.

als ondergrond moet je iets hebben wat echt goed vlak is

glas is over het algemeen goed vlak, zelf had ik nog een stuk plexiglas liggen van 1cm dik

voor de prijs van die velletjes hoef je het iig niet te laten