iwan073 Posted December 17, 2013 Share Posted December 17, 2013 Volgens mij heb ik het scheerkwastenvirus opgelopen. Heel de dag kijk ik naar reviews en foto's van kwasten op het internet. Regelmatig loop ik hiermee tegen Simpson kwasten aan dus ik vroeg me af; zijn dit goede kwasten? En zo ja; wat zijn de aanraders van dit merk? Klopt het dat alleen de limited editions een andere kleur handvat hebben dan wit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
DoubleB Posted December 17, 2013 Share Posted December 17, 2013 Klopt, Simpson kwasten vind ik persoonlijk goede kwasten. De standaard kleur is idd wit. Andere kleuren zijn limited editions. Een aanrader? Dat ligt er puur aan wat je wilt. Persoonlijk vind ik de Best Badger de beste prijs/kwaliteit verhouding hebben. de Super is iets zachter, maar ook gelijk een stuk duurder. Aan Manchurian moet je maar niet beginnen, want dat is ontzettend veel geld en dat vind ik het persoonlijk niet waard. Welk handvat spreekt je aan? Wil je een grote of een wat kleinere kwast? Schuim gelijk op je gezicht of in een kom (je doet meestal beide toch, als ik me je SOTD's goed herinner). Als we de voorkeuren wat voor de geest hebben kunnen we gerichter een advies doen =) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted December 17, 2013 Share Posted December 17, 2013 Ik vind het ook erg goede kwasten, maar je moet wel uit zien te vogelen welk model en welke haarsoort bij je past. Ze hebben namelijk een ongelooflijk assortiment. De prijzen lopen van erg betaalbaar voor de kleinere kwasten tot exorbitant voor limited editions met speciale haarsoorten. Ik heb zelf 3 kwasten in Best badger en 2 kwasten met 2 band haar. Die laatsten zijn weer duurder dan regulier Super Badger van Simpson. Link to comment Share on other sites More sharing options...
iwan073 Posted December 17, 2013 Author Share Posted December 17, 2013 Welke handvaten spreken me aan... Als ik zo kijk naar de Best Badger varianten, The Berkeley en The Case. Een handvat wat daar een beetje op lijkt zeg maar. Zoals ook de Chubby. Maar een Super Badger mag ook, mits betaalbaar. Je geheugen is goed! Een enkele keer heb ik een face lather gedaan. Maar mijn voorkeur gaat uit naar bowl lathering. Wat ik erg mooi vind is een mooie volle kwast. Zijn er argumenten om juist voor een iets minder volle kwast te gaan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted December 17, 2013 Share Posted December 17, 2013 Een iets minder volle kwast geeft snel lather, hij houdt de zeep niet vast. Het nadeel is dan weer dat de kwast meer richting "floppy" gaat. Een Case is een reiskwast, en een hele goede, maar of hij geschikt is voor bowllathering weet ik niet. Het is een kleine kwast, dus de kans bestaat natuurlijk dat je handen onder het schuim verdwijnen. Lampuhkap heeft een Berkeley en is daar geloof ik erg over te spreken. Ik heb zelf een Chubby 1 in best gehad, tweedehands gekocht, maar dat was echt mijn ding niet. Ik kon niet overweg met het gedrongen handvat en de haren hebben een belachelijk hoge dichtheid. Dat vreet zeep en schuim maken kost ook meer moeite. Hij voelde geweldig op het gezicht, maar de nadelen wogen voor mij zwaarder en ik heb hem verkocht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DoubleB Posted December 17, 2013 Share Posted December 17, 2013 Ah zulke handvatten ja. De Case is ontworpen als reiskwast. Het is naar ik hoor een prima kwast, maar aan de kleine kant. De Chubby (en eventueel een Duke) zijn ook goede kwasten, maar zijn voornamelijk gericht op face latheren en hebben een grote haardichtheid waardoor de prijs hoog is (100 voor een duke, 130 voor een Chubby). De Berkeley is geschikter voor zowel Face als Bowl lathering en is een stuk goedkoper. Super badgers gaan vanaf minimaal 130 euro (voor een kleintje).. Je bedoelt een dicht haarimplant met de volheid van een kwast? Heeft heeft zijn voor en nadelen. Men zegt dat dit schuim kanonnen zijn, maar nadeel is dat ze een groot deel van dit schuim vast kunnen houden. Het zogenaamde 'lather hog' syndroom. Minder dicht beplante kwasten hebben dan weer het voordeel dat ze een betere 'flow' hebben, waardoor het schuim beter uit de kwast komt. Daarnaast vreten dicht beplante kwasten ontzettend veel zeep en creme (al hoeft dit geen nadeel te zijn ). Edit: Marcel was me voor =) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted December 17, 2013 Share Posted December 17, 2013 Om je een idee van grootte te geven, hierbij een line-up met de SOC 2 Band, een Duke 3 in Best en een Case in best. Ik zie wel dat m'n SOC erg vies lijkt op de foto, in het echt zie ik dat niet eens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
iwan073 Posted December 17, 2013 Author Share Posted December 17, 2013 Die Duke ziet er erg mooi uit. Waarom zou de Duke meer geschikt zijn voor een face lather, dan voor een bowl lather? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted December 17, 2013 Share Posted December 17, 2013 Volgens mij is de Duke voor allebei geschikt, ik gebruik hem zelf trouwens alleen voor facelatheren en dat gaat prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DoubleB Posted December 17, 2013 Share Posted December 17, 2013 Duke heeft een dichte haarimplant + een korte loft en kort handvat. Daardoor geschikter voor voor face latheren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wimbouman Posted December 17, 2013 Share Posted December 17, 2013 Je kunt nu nog via The Shave Nook een Phyl8 kopen! Zo'n kans krijg je denk ik niet snel weer: limited edition, faux tortoise en een mooie kwast Best badger. En dat laatse, daar is Simpson al jaren beroemd om. Ik denk dat ze 50 pond zijn, dus het wordt dan niet zo super goedkoop maar wel hel veel waar voor je geld. Simpson is een van de bekendste en grootste merken in scheerkwasten land. Het is echt traditioneel Engels, met veel handwerk en traditie. Geen twee Simpson kasten zijn dan ook echt hetzelfde. Kijk maar eens bij The Superior Shave. Ik vind dat fantastisch, maar sommigen ergeren zich rot en willen liever Duitse degelijkheid. Mijn Simpsons zijn allemaal direct bij Simpson op Isle of Man gekocht, en ik vind het altijd erg leuk om daar direct contact te hebben en te kijken of er in materiaal of vorm van de kwast iets is wat mij past. De Berkeley is al genoemd. Dat is inderdaad een hele mooie, ik heb een vintage en het is een blijvertje. Qua maten zou ik het dan zelf uiteindelijk toch iets groter zoeken. Bijvoorbeeld de Eagle of de Fifties serie. Maar de echte klassiekers zijn inderdaad de Duke en de Chubby. De Duke in maat 3, de Chubby in maat 2. Heel vaak worden ook de Commodore of de Colonel aangeraden als starters. Ik heb er niet zoveel mee. Idem de Case of de Special. Dan vind ik een Eagle 2 of een Rover spannender (maar niet echt dichtbezaaid met dassenhaar). Maar de ultieme bowl kwast is denk ik toch de Emperor. De klassieke komt in ivoor, maar incidenteel in andere materialen. Het is eigenlijk een soort kleine M7, een andere Simpson klassieker. Tableau de la troupe: Just my 2 cts, Link to comment Share on other sites More sharing options...
DoubleB Posted December 17, 2013 Share Posted December 17, 2013 Wim, dat zijn ze niet allemaal toch? Ik mis de CH2 - 2 band! Link to comment Share on other sites More sharing options...
wimbouman Posted December 17, 2013 Share Posted December 17, 2013 Wim, dat zijn ze niet allemaal toch?Ik mis de CH2 - 2 band! Inderdaad! En de Wee Scot natuurlijk, en de Phyl. Maar dan ben ik er wel, geloof ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
iwan073 Posted December 17, 2013 Author Share Posted December 17, 2013 Leuke verzameling! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted December 17, 2013 Share Posted December 17, 2013 Die kwast van The Shave Nook is inderdaad een aanrader, en al helemaal voor het geld wat ze ervoor vragen. Net geen 60 pond inclusief aangetekende verzending. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mars Posted December 17, 2013 Share Posted December 17, 2013 Leuke verzameling! Understatement Daar staat zoveel haar op het balkon dat je bijna hondenbelasting kan gaan betalen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted December 17, 2013 Share Posted December 17, 2013 Hier dan weer iemand die al vaak door Simpson borstels teleur is gesteld. Het zal toeval zijn maar haarverlies, zeer onregelmatig gevormde kwasten, veel geld voor iets wat amateuristisch is samengesteld. Daarmee bedoel ik dat iemand met zo'n reputatie toch best wat meer eind controle zou mogen doen voor verzending. De goede ervaringen overtreffen gelukkig wel de slechte als je kijkt op de forums. Ik durf het niet meer aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted December 17, 2013 Share Posted December 17, 2013 Simpson in Best is eigenlijk de eerste dassenkwast-serie die mij bekoord heeft als varkensliefhebber na wat pogingen met o.a. Mühle (silvertip) en Omega (idem) die me er voor jaren weer van af hebben laten zien. Een mooi compromis tussen stevig en comfortabel. Als je van grotere kwasten (langere haren) houdt kun je je beter met de wat duurdere typen bezighouden omdat je anders toch weer wat stevigheid tekort komt. Mijn persoonlijke favorieten zijn de Special en de Classic 1 maar voor relatief weinig geld heb je aan de Berkeley 46 of de Commodore een mooie alleskunner. Ik ben zelf wel van de kleinere kwasten trouwens. Of je van Simpsons kunt houden heeft denk ik ook iets met je karakter/verwachtingen te maken want ik vind beide volgende uitspraken typerend voor Simpson hoewel ik zelf nooit last heb gehad van het door Snuff vermelde haarverlies. Simpson is een van de bekendste en grootste merken in scheerkwasten land.Het is echt traditioneel Engels, met veel handwerk en traditie. Geen twee Simpson kasten zijn dan ook echt hetzelfde. Kijk maar eens bij The Superior Shave. Ik vind dat fantastisch, maar sommigen ergeren zich rot en willen liever Duitse degelijkheid. Hier dan weer iemand die al vaak door Simpson borstels teleur is gesteld. Het zal toeval zijn maar haarverlies, zeer onregelmatig gevormde kwasten, veel geld voor iets wat amateuristisch is samengesteld. Daarmee bedoel ik dat iemand met zo'n reputatie toch best wat meer eind controle zou mogen doen voor verzending. De goede ervaringen overtreffen gelukkig wel de slechte als je kijkt op de forums. Ik durf het niet meer aan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
iwan073 Posted December 17, 2013 Author Share Posted December 17, 2013 Dus ook negatieve geluiden over Simpson. Zijn er nog andere merken die jullie kunnen aanraden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
DoubleB Posted December 17, 2013 Share Posted December 17, 2013 Shavemac krijgt goede reviews, evenals Plisson, Thather, Rooney, Morris&Fondran, Savile Row, Wiborg, Wet Shaving Products en Vie-Long. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted December 17, 2013 Share Posted December 17, 2013 Dat heb je altijd, daar zou ik me niet door laten weerhouden. Andere gerenommeerde merken zijn er zeker. Morris & Forndran, Shavemac, Rooney, Kent, Thater en dan vergeet ik er vast nog een paar. Semogue kende je gelukkig al, net als Muhle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
iwan073 Posted December 17, 2013 Author Share Posted December 17, 2013 AArrgghhhh zoveel keus! Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted December 17, 2013 Share Posted December 17, 2013 Dus ook negatieve geluiden over Simpson. Zijn er nog andere merken die jullie kunnen aanraden? De enige kwasten waar je niet ook negatieve geluiden over kunt horen zijn kwasten die waarschijnlijk niet de moeite waard zijn. Er worden er zoveel gemaakt dat er ongetwijfeld doorglippen die dat niet hadden mogen doen maar dat is afgedekt als je bij een betrouwbare (huis-)winkelier koopt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted December 17, 2013 Share Posted December 17, 2013 De service van Simpson schijnt in ieder geval erg goed te zijn in het geval van defecten. Ze zijn erg actief wat dat betreft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
iwan073 Posted December 17, 2013 Author Share Posted December 17, 2013 De service van Simpson schijnt in ieder geval erg goed te zijn in het geval van defecten. Ze zijn erg actief wat dat betreft. Dat is dan weer goed om te horen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts