YdieresiS Posted December 17, 2013 Posted December 17, 2013 Heren, Ik heb een straight overgenomen van een forumgenoot hier en heb me daar nu twee keer mee geschoren. Het valt me echter op dat dit toch meer trekt dan met mijn krabber en nu zou ik graag willen weten waar dit aan kan liggen, zodat ik het kan aanpassen. Ik scheer me na het douchen, sop mijn gezicht lekker in en probeer dan de eerste beurt op de wangen met mijn straight. Ik strop de straight eerst een keer of 30 over de strop en ga dan aan de slag. Ik heb de site scheercursus.be als uitgangspunt genomen en probeer me ook op die manier te scheren. Op één of andere manier is iedere haal meer trekken dan scheren en ik wil daar vanaf, dus ik zou graag willen weten welke dingen ik kan aanpassen om de scheerervaring te veranderen? Als ik trouwens bij het trekken met de straight overga op de krabber, gaat dit smooth en zonder ergernissen, dus ik ben eigenlijk op zoek naar wat ik verkeerd zou kunnen doen met het scheren met de straight. Ik hoor graag wat tips en mogelijkheden die ik kan proberen. Groeten, YdieresiS
Buffel Posted December 17, 2013 Posted December 17, 2013 Het zou kunnen zijn dat het slijpen niet 100% is geweest.. ( is mogelijk ) Breng hem dan langs, dan haal ik hem een keer over de steen.
Snuff Posted December 17, 2013 Posted December 17, 2013 Man daar vraag je wat, kan zowat van alles zijn. Zeker dat het mes scheerklaar is? Kan je je armhaar ermee verwijderen als je traag over je onderarm beweegt met het mes zo'n halve centimeter boven de huid? Indien ja dan is het goed. Kan ook zijn dat je het mes door verkeerd stroppen wat minder scherp hebt gemaakt. Ook verkeerde techniek, hoek waaronder je scheert, snelheid van het mes (als je beweging te traag en/of aarzelend is dan trekt het ook als het een scherp mes is). Iemand op het forum die straights gebruikt en niet al te ver af woont? Dan zou ik vragen om eens samen te komen, die ziet gelijk waar het schoentje wringt. Hier blijft het maar gissen.
PI56 Posted December 17, 2013 Posted December 17, 2013 Blijven oefenen. Ik kan me van mijn eerste keren herinneren dat het ook niet helemaal soepel ging. Naarmate je wat losser wordt gaat het beter. Je stroptechniek is belangrijk. Houd de strop strak. Laat hem in ieder geval niet slap hangen zoals mijn collega deed. Die boog zijn snijvlak bij iedere haal de andere kant op. En da's nie goe nie En ik heb bij mezelf gemerkt dat je een beetje een snijdende beweging moet maken inplaatst van het mes recht naar beneden te trekken, want dat trekt ook meer. En het kan natuurlijk zijn dat het mes nog net iets meer geslepen moet worden. Ga daarvoor even langs bij Buffel. Die woont bij jou om de hoek.
YdieresiS Posted December 17, 2013 Author Posted December 17, 2013 Bedankt voor de tips tot zo ver. Ik ga eerst inderdaad nog even een afspraak maken met buffel. Eens kijken of wat extra slijpwerk helpt. Het is niet dat het niet soepel gaat, maar het is gewoon behoorlijk pijnlijk dat trekkende gevoel. Naar mijn idee is dat niet hoe het moet voelen, het maakt de drempel anders bij mij nog behoorlijk hoger. Eerst de afspraak met buffel afwachten en daarna nog maar eens proberen. Gr.
Snuff Posted December 17, 2013 Posted December 17, 2013 Vraag eens aan buffel of je bij hem thuis mag scheren terwijl hij toekijkt, kans is groot dat hij ziet waar het hapert.
vandelaak Posted December 18, 2013 Posted December 18, 2013 Gewoon Buffel eventjes scherp laten maken, ook met wat slijppasta. Daarna nog eens scheren, dan zeg je tegen je zelf "wauw". Lekker scherp.
YdieresiS Posted December 18, 2013 Author Posted December 18, 2013 Hij was ook al geslepen door Buffel, dus ik ging er vanuit dat ik iets verkeerd deed. Maar we zullen het na vanavond gaan merken. Gaan we Buffel weer even met een bezoekje vereren.
Snuff Posted December 18, 2013 Posted December 18, 2013 dan heb je tijdens het stroppen het mes iets botter gemaakt of het is je scheertechniek.
Buffel Posted December 18, 2013 Posted December 18, 2013 We gaan hem vanavond in ieder geval weer in orde maken, de eerste ervaring met de straight moet wel goed zijn..
Guest Posted December 18, 2013 Posted December 18, 2013 Vaak is het bij een shave ready mes de techniek, te kleine of grote hoek ten opzichte van je gezicht. Is het de eerste keer dat je het mes gebruikt en de hoek is ok kan het ook wezen dat hij net niet goed geslepen is. Komt zelfs voor bij ervaren mensen. Gewoon afspraak maken met buffel en vragen of je langs mag komen. Danwel om opnieuw te slijpen of voor scheertips, weet zeker dat het goed komt.
YdieresiS Posted December 19, 2013 Author Posted December 19, 2013 Gisteren bij Buffel geweest. Erg prettig bezoekje weer. Hij heeft ter plekke het mes geslepen en nog een ander mes meegegeven om te proberen. Vanavond gaan we dus even kijken wat het resultaat is. Benieuwd of het dan prettiger gaat.
YdieresiS Posted December 19, 2013 Author Posted December 19, 2013 Na het opnieuw slijpen door Buffel gaat het al wel beter. Het mes dat ik mocht lenen bevalt ook wel eigenlijk. De ervaring was beter na het slijpen, maar er zit nog steeds iets een trekkende gevoel aan. De techniek moet dus ook nog verbeterd worden. Buffel, beide messen voelen nagenoeg hetzelfde qua scheren nu. Na de wangen WTG maar weer afgemaakt met de DE. Buffel bedankt.
Buffel Posted December 19, 2013 Posted December 19, 2013 Dan is het waarschijnlijk de techniek , dat komt vanzelf wel goed Het mes was er in ieder geval klaar voor.
michigalex Posted December 19, 2013 Posted December 19, 2013 Ik heb daar op sommige plaatsen ook last van, vooral bij kin. Bij mij scheelt het ook veel als ik het met een beetje schuin houdt.
Mars Posted December 19, 2013 Posted December 19, 2013 De techniek moet dus ook nog verbeterd worden. Buffel, beide messen voelen nagenoeg hetzelfde qua scheren nu. Na de wangen WTG maar weer afgemaakt met de DE. Neem de tijd, probeer voorlopig alleen de wangen. Je merkt vanzelf wanneer het beter gaat en dan krijg je ook meer 'durf' Maak er een leuk ritueel van en leg er geen druk op, lekker proberen en gewoon afmaken met je DE. Anders verlies je straks de moed en dat is zonde.
Recommended Posts