Jump to content

Blackland Osprey (Adjustable)

JvdK

Recommended Posts

Mijn ervaring met Blackland krabbers zijn de Blackbird (DE-krabber) en de Vector (SE-krabber). Toen de Blackland Osprey werd gepresenteerd heb ik eerst wat ervaringen afgewacht. Het is tenslotte een krabber in het dure segment en dan wil de Belastingdienst ook nog het nodige van je hebben.

De Osprey is een driedelige verstelbare krabber met 9 standen. Daarnaast heeft hij in de holle hendel een messing “insert” waarmee je de balans een beetje mee kan bijstellen. Hij wordt uit 303 roestvrij staal of titanium geproduceerd mbv een CNC freesmachine. De gangen van de freesmachine zijn licht op de top cap te zien, maar je voelt er niets van. De roestvrijstalen versie is ook in een polished versie verkrijgbaar. Het gewicht bedraagt 105 gram met, en 88 gram zonder messing “insert”. De lengte van de steel is zo’n 90 millimeter. Een recente aanpassing van de Osprey is het met zwarte verf intekenen van de cijfers op de kop. Hierdoor neemt de leesbaarheid van de standen enorm toe. 

De 9 standen van de Osprey komen min of meer overeen met;

1 - 3  milde scheerbeurt, weinig tot geen mesgevoel (Sabre L1, Vector met 

ProGuard)

4 - 6  licht mesgevoel, zacht maar efficient (Blackbird lite, Vector, Tradere SB,

Sabre L2)

7 - 9  veel mesgevoel, zeer effectief (Blackbird, vector ProSuper, Tradere OC)

De hendel van de Osprey is hol. Hierdoor kan je met een kleine platte schroevendraaier de messing “insert” er uit halen. Omdat je deze “insert” iets kan verdraaien kan je de balans van de krabber iets aanpassen. Op zich is de Osprey echter al goed gebalanceerd en ligt prettig in de hand. De hendel zelf is iets boven het midden open gewerkt. Dat geeft ‘m een bijzondere uitstraling omdat je daardoor ook de messing “insert” ziet. De hendel is iets dikker dan die van de Blackbird en geeft daardoor een goed houvast. 

Het verstellen van de Osprey gaat anders dan bij de gemiddelde verstelbare krabbers. Je moet nl eerst de hendel een klein beetje losdraaien. Dan kan je de standen verzetten en daarna moet je de hendel weer vastdraaien. Het zijn wat extra handelingen maar je kan de standen dus niet per ongeluk verzetten. Hoe hoger de gekozen stand, hoe zwaarder het verzetten naar de hogere stand gaat.

De standen van de Osprey gaan van erg mild naar erg agressief zonder dat het, naar mijn mening, ruw aanvoelt. De feedback van de Osprey tijdens het scheren is goed. Hij lijkt iets minder hoorbaar dan de Blackbird maar je merkt zeker dat je je aan het scheren bent. Ik ben de Blackbird gewend en die kan, met z’n goede portie mesgevoel, best agressief aanvoelen. Mesgevoel heeft de Osprey wel, maar minder dan de Blackbird. Daarnaast vind ik ‘m sowieso minder agressief aanvoelen, maar vergis je daar niet in. Hij scheert nl. dicht op de huid. Ondanks mijn ervaring met de Blackbird gaf de Osprey me op begin stand 8 de nodige rode puntjes en een klein sneetje. De Osprey scheert op begin stand 7 gewoon net zo effectief als de Blackbird maar wel met een minder agressief gevoel. In eerste instantie had ik een Astra Groen in de Osprey gedaan maar dat beviel me niet. Die heb ik later vervangen voor een Personna Platinum Chrome en dat scheert heel veel prettiger. Andere mesjes heb ik nog niet geprobeerd maar ik verwacht ook veel goeds van de Gillette Nacet en Platinum. 

Eindoordeel:

Alles overziende is de Osprey een goede verstelbare krabber met een mooie uitstraling. Als je van een mooie gladde en glimmende krabber houdt moet je zeker een polished en niet de machined kiezen. De scheereigenschappen zijn m.i. erg goed. Ook met de Osprey kan ik me me, net als met de Blackbird, om de dag scheren. De Osprey doet dat alleen wat milder. Het fijne van de Osprey is zijn bereik van heel mild naar heel effectief terwijl hij heel prettig blijft scheren. Hij doet dat dermate goed dat hij een aantal krabbers in mijn collectie eigenlijk overbodig maakt.

Grootste nadeel van de Osprey is zijn stevige prijs. Omdat hij van buiten de EU komt moet je rekening houden met invoerrechten. Voor een stainless steel machined uitvoering met ingekleurde cijfers en DHL express verzending betaal je €375,= Bij de bezorger van DHL mag je aan de deur dan nog ongeveer €90,= aan invoerrechten en administratieve kosten afdragen.

bron: www.blacklandrazors.com

IMG_1402.thumb.jpeg.1418a2b397c046db8eaa91c06532e124.jpeg

• I like it 8
  • Thanks! 4

Bedankt voor je uitgebreide verslag. Zijn inderdaad stevige bedragen waar je rekening mee moet houden, dus goed om te lezen dat hij jou in ieder geval goed bevalt.

1 vraagje. Heb je met het schoonmaken geen extra last van zeepresten in de open steel? En kan de kop volledig uit elkaar, als een 3delige krabber?

• I like it 1

Het is een 3 delige dus de top cap kan los van de onderzijde. De onderzijde met het verstel mechanisme kan (nog) niet uit elkaar. Shane heeft in een video aangegeven dat ze wel een tool willen maken om ook dit deel veilig uit elkaar te kunnen halen. 

Mijn leather lijkt op “griekse yoghurt” dus die loopt niet of nauwelijks in de holle/open steel. Verder reinig ik mijn scheergerei goed na gebruik. Even goed spoelen met heet water moet voor de steel voldoende zijn. Eens in de zoveel tijd kan je de messing insert er uit draaien en alles bv in een ultrasoonreiniger doen. 

In vergelijking met een Merkur Progress, Gillette Slim, Fatboy, Super Speed, Aristocrat, Rex Ambassador of Konsul kan je de binnenkant van de steel van de Osprey extreem makkelijk schoonmaken😉

IMG_1123.thumb.jpeg.ff432fa2340395a307d2eab16c559397.jpeg

• I like it 7
  • Thanks! 1

• 1 month later...

Kleine aanvulling na zo’n 1,5 maand afwisselend gebruik. Het blijft een fijne verstelbare krabber maar hij “verslaat” mijn Blackland Blackbird niet. Om de één of andere reden past het mesgevoel van de Blackbird beter bij me. Qua gevoel zit dat bij de Osprey ongeveer rond een hoge stand 6 of een lagere 7. De oplossing was overigens eenvoudig, ik gebruik de Osprey en de Blackbird om en om. 

• I like it 8

• 2 weeks later...

Tweede update (en hopelijk de laatste 🤣);

naar aanleiding van een e-mail van Shane van Blackland over de instellingen van de Osprey begon ik te twijfelen. Volgens hun vergelijkingstabel t.o.v. de Blackbird zat ik toch echt een goeie 1 tot 1,5 punt lager dan zij opgaven. Dat verschil leek me iets te gortig. Ik heb de Osprey vervolgens op 8 gezet en ben me eens rustig en geconcentreerd gaan scheren. Het was me nl bij de Blackbird al eens opgevallen dat ik soms de neiging heb om een wat druk op de Blackbird te zetten. Dat deed ik dus ook bij de Osprey. Blijkbaar gaat dat goed bij de Blackbird maar werkt het minder bij de Osprey. Ik heb dat nu een aantal scheerbeurten gedaan en het resultaat is inderdaad een hele fijne BBS scheerbeurt.

Kortom; zolang je geen druk zet klopt de vergelijkingstabel van Blackland krabbers t.o.v. de Osprey 😁😁 

• I like it 7

Daar ben ik een keer voor shut op gegaan met de mildste krabber die ik heb de Feather AS-D2.

het leek beter te scheren als ik harder drukte ik was alleen zo rood als een kreeft daarna.

de Baume.be balm heeft me toen goed uit de brand geholpen daarom ben ik daar nog steeds een grote fan van.

moraal van het verhaal - niet drukken. 🤣

• I like it 4
  • Haha 1

21 uren geleden, Rockwell zei:

Mooi review maar heb je de Rockwell T2 wel eens geprobeerd?

ja, en die gebruik ik sindsdien als sloophamer. Daar is de T2 beter voor geschikt dan als krabber….

Met de Rockwell T2 heb ik geen ervaring, maar wel met de zo geroemde Rockwell 6C/S met 3 verwisselbare plaatjes die samen 6 agressiviteitsinstellingen opleveren… Wel, bij mij werkt dat niet. Zelfs het plaatje met het hoogste nummer krijgt mij niet helemaal glad. Ik heb de T2 eens gegoogeld en merk dat het instructieblaadje dat erbij geleverd wordt identiek is aan dat van de 6C. Ze zullen dus qua prestaties mekaar niet zoveel ontlopen vrees ik. Ik heb ook al enkele andere instelbare krabbers geprobeerd (o.a. de Merkur Futur, Yaki Final Cut…) maar van geen van die dingen ben ik favoriet. Overal lees ik dat de vintage Gillette Fatboy zo’n voortreffelijke scheerbeurten oplevert, maar gezien mijn ervaringen met adjustables durf ik daar voorlopig niet aan. Ik hou het dus maar bij wat wél werkt en dat is voorlopig de Blackland Vector, de ATT SE en sinds kort ook de Leaf Thorn (zelfs de Twig was me te mild). Met wat meer moeite (4 passes i.p.v. 3) leveren ook mijn Schick Injector E2 en I1 behoorlijke resultaten op. Mijn ervaring is dat als je eens een krabber hebt die ‘het doet’ je verder beter kunt investeren in lekkere zeepjes en aftershaves. 

• I like it 1
  • Agreed 1

Zo kun je het ook zien alleen ikzelf vind het geinig om af en toe te wisselen van scheermes.

Mocht ik een Blackland kunnen scoren voor redelijk geld heb je best kans dat ik em koop…

• I like it 1

Op 14-7-2024 om 17:07, Rockwell zei:

Mooi review maar heb je de Rockwell T2 wel eens geprobeerd?

De Rockwell T2 had veel trilling op het mes, daardoor vond ik deze minder aangenaam scheren. 

Ik vond de T2 en de 6C soort an hetzelfde scheren ,T2 om die reden weggedaan en een 6c gehouden al gebruik ik em niet zoveel.

Ik herken wel wat @ Levi stelt wat betreft trillingen op het mes (vond ik vooral op de hogere standen).

Setting 3/4 vind ik wel aardig scheren beetje als daily driver zeg maar.

• I like it 2

Raar “onstabiel” gevoel van het mesje, grove/zware kop en door die grove kop kan je slecht onder de neus te scheren..

Hij ziet er best leuk uit maar de scheereigenschappen waren bij de ontwikkeling van de krabber duidelijk niet een prioriteit. En daar mag je dan minstens €140,= voor neerleggen. Een Gillette Fatboy scheert inderdaad beter en is een stuk goedkoper.

• I like it 3

Nee, want dit draadje gaat over de Blackland Osprey. Mocht je wat willen weten over de T2 dan is het handig om een eigen post te beginnen. Of gewoon de zoekfunctie gebruiken.

• I like it 2

Inderdaad. Ik heb één keer op Ric gereageerd en één keer op jou. Als je meer info over de T2 wil hebben dan mag je gewoon een eigen draadje beginnen en niet die van een recensie over de Osprey kapen. 

Op de meeste fora wordt dat niet gewaardeerd. Dan blijft wel zo duidelijk waar het draadje over gaat. 

• I like it 1
  • Agreed 1
  • Haha 1

11 uren geleden, JvdK zei:

Inderdaad. Ik heb één keer op Ric gereageerd en één keer op jou. Als je meer info over de T2 wil hebben dan mag je gewoon een eigen draadje beginnen en niet die van een recensie over de Osprey kapen. 

Op de meeste fora wordt dat niet gewaardeerd. Dan blijft wel zo duidelijk waar het draadje over gaat. 

Jouw recensie kapen oei. 😂

Edited by Rockwell
  • Haha 2