Jump to content

Recommended Posts

Posted

Mijn nieuwsgierigheid won... wederom!

Vandaag de gelegenheid gehad om de twee platen van de Masamune tegenover elkaar uit te proberen. De gesloten variant heb ik een aantal maanden gebruikt en daar kunnen we kort over zijn, die bevalt echt uitstekend! "Maar Coen, als de gesloten al zo goed is waarom dan alsnog nog de open kam proberen?" hoor is je al vragen, ik ben altijd nieuwsgierig en ook naar open kam krabbers maar vaak vind ik ze te agressief of te ruw. De combinatie van een negatieve blade exposure en toch een open kam in een krabber die ik verder al ken en blind kan vertrouwen is nou eenmaal onweerstaanbaar, toch?!

Eerst een paar feiten over de  Tatara Masamune:

Gemaakt in Portugal van 303 RVS

Blade exposure : - 0.13 mm
Blade gap : 0.73 mm

Lengte handgreep : 89 mm
Diameter handgreep : 11 mm

De uiteinden van de DE mesjes steken iets aan de zijkanten uit, dit is ongetwijfeld een kwestie van smaak maar voor mij voelt een moderne krabber met uitstekende blade tabs nou eenmaal niet zo premium als alternatieven waarbij deze verborgen zijn. Het enige verschil tussen de open en gesloten kam is dus... nouja de open of gesloten basisplaat en daar komen we dan ook het grootste verschil tegen: de mate van blade clamping. De gesloten kam houdt het mes aan de uiteinden vast, de open kam over de gehele lengte! De tanden van de open kam voelen aan de onderzijde wel een klein beetje ruwer aan maar hier is tijdens het scheren niets van te merken.

IMG20240503082740.thumb.jpg.e6f8f56aa0f815f77d98dbc781c5e267.jpg

Als mesjes had ik de eigen mesjes van Tatara zelf gebruikt, hier had ik nog geen ervaring mee zodat beide basisplaten de kans kregen zichzelf opnieuw te bewijzen zonder nog een extra vooroordeel van mij. De scheerervaring is mijns inziens met allebei uiterst prettig, de open kam is voor mij een fractie efficiënter en tegelijkertijd comfortabeler, ik vermoed dat dit met name komt door de manier waarop het mesje dus wordt ondersteund tijdens het scheren wat resulteert in een meer solide mesgevoel. Het geluid tijdens het scheren is ook anders, het klinkt minder "hol" en met name tijdens de passes tegen de haargroei in voelt de open kam nog beter!

Mis je veel als je de gesloten kam hebt? Nee niet veel, met beide varianten valt voor mij een uitstekend resultaat te behalen en de verschillen zijn klein maar ik heb wel een voorkeur gekregen voor de open kam, met name het solidere mesgevoel heeft echt een WAUW factor.

• I like it 8
  • Thanks! 3
Posted

volgde mogelijke stap is  een nodachi erbij en spelen met de verschillende combi's :D

zS002JE.png

• Haha 2