mifi Posted April 5 Posted April 5 Een kansje. Ik zag in een grote supermarkt deze scheerzeep van wilkinson Sword staan voor 4,10 euro. Niet duur. Toch maar eens proberen. Foto: wilkinsonsword.com Eerst het goede nieuws: Hij schuimt geweldig. Met weinig water had ik al een mooi schuim en de kwast was geladen om makkelijk drie passes te kunnen doen. Hij scheert geweldig. Mooi glad en comfortabel. De zeep gaf op de kin een fris gevoel daarna dat nog geruime tijd na het scheren aanhoudt. Verfrissend. De geur is licht, maar lekker en, ik zei het al, fris. Niet sterk, maar ik vermoed dat er een beetje menthol in zit. De prijs is voordelig. Hij was niet in de aanbieden en kostte 4,10. Dan de minpunten: Deze harde zeep zit in een heel goedkoop doosje. De deksel is slap en vervormd in je handen, maar het ziet er stijlvol uit met het merk in matte letters. Het dunne plastic scheelt afval, dat dan weer wel. Het doosje zit dicht met tape, dus openmaken met natte handen is een uitdaging. De eerste keer is hij lastig open krijgen. Als de tape eenmaal verwijderd is, gaat het verder makkelijk. Het doosje is gemaakt van glimmend zwart plastic. Dat ziet er na één keer al smoezelig uit door vingerafdrukken, zeepresten, kalk etc. Er is geen overweldigend parfum. De zeep geurt niet sterk. Deze zeep is gemaakt in Duitsland in opdracht van Wilkinson Sword Engeland. De nadelen passen bij de prijs. Niets meer aan doen, want het gaat om de zeep en die heeft uitstekende scheereigenschappen. Samenvattend: Ik had een verrassend positieve ervaring. Het lijkt me dat het verfrissende heel goed zal bevallen in voorjaar en zomer als het warm is, maar hij was nu ook al lekker. Ik ga deze zeep er in houden. Ik zou hem zeker nog een keer kopen, maar ik zie ze niet vaak in de winkels. 4
bartje-p Posted April 5 Posted April 5 ik hoor ook wel eens minder fraaie geluiden over deze zeep. Ik kan niet uit eigen ervaring(en) spreken. Ik heb hem tot nu toe laten liggen in de Duitse drogisterijen! 2
koenfucius Posted April 5 Posted April 5 De blauwe sticks van Wilkinson (nu nog nauwelijks te vinden) vind ik wel goed 2
Jantjuh87 Posted April 7 Posted April 7 (edited) Leuke review! Er zijn zeker weten voordelige zepen die het erg goed doen. Zag deze zeep liggen bij een DA drogist bij de Tabac, Proraso en Vergulde Hand. Wil deze uit nieuwsgierigheid een keer proberen. Vraagje: las ooit dat deze zeep een kleverig residu achterlaat op scheergerei. Heb jij dit ook ervaren? Edited April 7 by Jantjuh87 1 1
mifi Posted April 8 Author Posted April 8 17 hours ago, Jantjuh87 said: Vraagje: las ooit dat deze zeep een kleverig residu achterlaat op scheergerei. Heb jij dit ook ervaren? Nee ik heb niets van gemerkt van een kleverig residu. In mijn geval vond ik de zeep in een Franse supermarkt, een grote vestiging van E.Leclerc. In kleinere winkels heb ik deze zeep nog nooit gezien. Hij zal waarschijnlijk ook wel online te bestellen zijn. 1
bartje-p Posted April 8 Posted April 8 21 uren geleden, Jantjuh87 zei: Vraagje: las ooit dat deze zeep een kleverig residu achterlaat op scheergerei. Heb jij dit ook ervaren? Proraso zeep staat erom bekend dat er een witte waas achter blijft op krabbers. Wellicht dat je die bedoelt? 3
Jantjuh87 Posted April 10 Posted April 10 Op 8-4-2024 om 14:38, bartje-p zei: Proraso zeep staat erom bekend dat er een witte waas achter blijft op krabbers. Wellicht dat je die bedoelt? Scherp, want Proraso laat altijd iets achter ja. Toch bedoel ik deze zeep zeker niet. Las het volgens mij B&B over blauwe vs zwarte Wilkinson zeep. De zwarte zou -op termijn- verkleven in je kwast. Zou een broodje aap verhaal kunnen zijn 2
jos schenau Posted April 10 Posted April 10 Ik heb de blauwe versie een paar jaar geleden gehad. Op het etiket van de ingrediënten staat vermeld dat deze zeep minuscule siliconen balletjes bevat om de glij eigenschappen te verbeteren. Voor mij persoonlijk een reden om deze te laten staan. 2 2
mifi Posted April 10 Author Posted April 10 (edited) 2 hours ago, jos schenau said: Ik heb de blauwe versie een paar jaar geleden gehad. Op het etiket van de ingrediënten staat vermeld dat deze zeep minuscule siliconen balletjes bevat om de glij eigenschappen te verbeteren. Voor mij persoonlijk een reden om deze te laten staan. Ik heb de zwarte, maar er zit geen etiket op met ingrediënten. Misschien stond dat op de wikkel die ik heb weggegooid. Ik ben met je eens dat we geen zeep moeten willen met plastic bolletjes er in. Daar let ik bij de tandpasta ook op, dus waarom dat geld ook voor scheerzeep. Hun site vermeldt ook geen ingrediënten. Jammer dat ik niet gekeken heb. Ik zag dat Amazon voor deze zeep een ingrediëntenlijst heet staan: "Aqua, Palmitic Acid, Stearic Acid, Glycerin, Cocos Nucifera Oil, Coconut Acid, Sodium Hydroxide, Parfum, PEG-7 Glyceryl Cocoate, Sodium Lauryl Sulfate, Sodium Chloride, Ethylparaben, Diethylhexyl Sodium Sulfosuccinate, Tetrasodium EDTA, Alcohol Denat., Dimethicone, Amyl Cinnamal, Butylphenyl Methylpropional, Citronellol, Hexyl Cinnamal, Limonene, Linalool" Bron: https://www.amazon.com/Wilkinson-Sword-Classic-Shaving-Soap/dp/B07HM7985X Ik herken de plastics niet. Kun jij er iets over zeggen, @ jos schenau ? Edited April 10 by mifi ingredientenlijst toegevoegd 1
onno Posted April 10 Posted April 10 Er is een EU wet gekomen die micro-plastics in cosmetica wil verminderen. Dit zal ongetwijfeld effect hebben gehad op de ingredientenlijst. Wel gênant om zo de glijeigenschappen van een zeep te willen verbeteren.
Niek Posted April 10 Posted April 10 2 uren geleden, mifi zei: Ik heb de zwarte, maar er zit geen etiket op met ingrediënten. Misschien stond dat op de wikkel die ik heb weggegooid. Ik ben met je eens dat we geen zeep moeten willen met plastic bolletjes er in. Daar let ik bij de tandpasta ook op, dus waarom dat geld ook voor scheerzeep. Hun site vermeldt ook geen ingrediënten. Jammer dat ik niet gekeken heb. Ik zag dat Amazon voor deze zeep een ingrediëntenlijst heet staan: "Aqua, Palmitic Acid, Stearic Acid, Glycerin, Cocos Nucifera Oil, Coconut Acid, Sodium Hydroxide, Parfum, PEG-7 Glyceryl Cocoate, Sodium Lauryl Sulfate, Sodium Chloride, Ethylparaben, Diethylhexyl Sodium Sulfosuccinate, Tetrasodium EDTA, Alcohol Denat., Dimethicone, Amyl Cinnamal, Butylphenyl Methylpropional, Citronellol, Hexyl Cinnamal, Limonene, Linalool" Bron: https://www.amazon.com/Wilkinson-Sword-Classic-Shaving-Soap/dp/B07HM7985X Ik herken de plastics niet. Kun jij er iets over zeggen, @ jos schenau ? @ mifi Dit is wat ik er over kan vinden: https://www.beatthemicrobead.org/product-lists/ 1
jos schenau Posted April 10 Posted April 10 Wat ik toen gekocht heb was de blauwe pot. Hij staat nu nog op amazon. Als je de pot uitvergroot staat er op het etiket. The moistering agent and silicone enable the blade to glide effortlessly over the skin, leaving it well cared for and smooth. 2
Chrispijn2 Posted April 10 Posted April 10 4 uren geleden, jos schenau zei: Ik heb de blauwe versie een paar jaar geleden gehad. Op het etiket van de ingrediënten staat vermeld dat deze zeep minuscule siliconen balletjes bevat om de glij eigenschappen te verbeteren. Voor mij persoonlijk een reden om deze te laten staan. Wat is het nadeel van de siliconen balletjes dan?
mifi Posted April 10 Author Posted April 10 2 hours ago, Chrispijn2 said: Wat is het nadeel van de siliconen balletjes dan? Die dragen bij aan de verspreiding van microplastics in ons milieu en komen terecht in onze voedselketen. 1
mifi Posted April 10 Author Posted April 10 Het probleem van microplastics is, dat als we het niet herkennen op de ingrediëntenlijst, we geen idee hebben hoeveel andere scheerzepen en andere cosmetische producten we gebruiken waar ze in zitten. Ze zitten zelfs in sommige tandpasta's als polijstmiddel. Gelukkig is er wel een trend om ze niet meer toe te voegen, maar nog niet alle producten zijn vrij van microplastics. Inmiddels is uit metingen gebleken dat ze overal te vinden zijn, ook in ons bloed en in onze hersenen. En erger nog: In bier! 😯 (via het water, vermoed ik, of via bestrijdingsmiddelen die gebruikt worden bij de teelt van de gerst). Of siliconen onder de microplastics vallen, weet ik niet helemaal zeker. Ik ben geen chemicus. Maar als ze heel klein zijn en heel stabiel (d.w.z moeilijk afbreken), dan zijn dat eigenschappen die er op lijken. 1
Chrispijn2 Posted April 11 Posted April 11 Oke, duidelijk. Zo ver had ik de denkrichting niet gezocht. 1
Jantjuh87 Posted April 11 Posted April 11 Mwah, lekker. Sta je daar siliconen balletjes in je giechel te masseren 😅 2
Recommended Posts