Jump to content

Restauratie hulp gevraagd

MeneerKrab

Recommended Posts

Deze messen had mijn opa en hebben gevonden met het huis opruimen. Gezien de enige in de familie ben die zich ouderwets scheert heb ik ze geërfd. Ik wil ze graag weer in ere herstellen zover dat kan. En kan jullie expertise daar wel bij gebruiken.

Deze G. Friedr. Kratz & co heeft een dikke chip eruit. Hoe kan ik die het beste aanpakken? Stuk wegslijpen of het gedeelte van de chip eraf halen en een korter mes? Roest kan ik wel weghalen dmv elektrolyse en poetsen.spacer.png

Dan deze Hellberg, ziet er redelijk uit, alleen het mes is niet meer recht. Er is een holte in de schede zoals je een beetje op de foto kan zien. Mij lijkt het beste om dit recht te slijpen en dan verder spul weer scheer klaar maken spacer.png

De scales wil ik uit elkaar halen,schoonmaken. Maar hoe en waar kan ik die pennetjes halen?

De G Friedr Kratz & Co lijkt me een gevalletje onhaalbaar. Voordat je die recht hebt is het een heel smal mes geworden. Probeer er dan nog maar eens een goede snede op geslepen te krijgen. Je kan hem natuurlijk ook voorzichtig schoon te maken om ‘m daarna te bewaren.

De Hellberg ziet er beter uit maar zal je eerst weer recht moeten krijgen. Dat lijkt me iets om voorzichtig met een Dremel of iets dergelijks te doen. Daarna zal je de snede helemaal opnieuw op de slijpstenen moeten gaan opbouwen (1000, 3000, 5000, 8000 en 12000gritt). Pinnetjes kan je volgens mij via Google vinden (straight razor pin). 

Voor het poetsen kan je iets als AutoSol of Flitz Polish gebruiken. Zorg wel dat je, voor je hier aan begint, het mes eerst goed bot maakt. Een sneetje heb je zo opgelopen en van roestige messen met wat pech ook een bloedvergiftiging.