Jump to content

Mijn eerste rescale

henkverhaar

Recommended Posts

Soort van. Dit was de eerste straight die ik kocht, een 'Chry Star'. Met gold wash. Die is enigszins vervaagd door het -noodzakelijke- polijsten van het mes. Ik had er destijds (een jaar of drie geleden) een olijf heft (scales) bij gedacht. Het oorspronkelijke handvat was te tacky (figuurlijk, niet letterlijk) om aan te pakken (geel gemarmerd plestik), en verder ook niet meer helemaal intact (ik heb er vermoedelijk nog wel ergens een foto van). Afijn, scales gemaakt, een wedge gefröbeld, en gepind. Althans dat dacht ik. De wedge was veel te dun (het mes heeft een hele dikke arend die over zijn hele lengte parallel is - de oorspronkelijke scales waren gebogen, maar dat krijg ik zo met olijf niet voor elkaar) en ik had dus ringetjes tussen mes en scales gezet om ruimte te creëren om het te sluiten. Fout dus. Een wiebelend mes, en nog zo wat problemen, en dat pinnen daar was ik ook niet blij mee. Het mes verdween dus in de la, en een ander, later aangeschaft eenvoudig mes ligt in het badkamerkastje om voornamelijk dienst te doen als nekhaaruitscheermes. Toen ik hier een week of twee geleden de boutjes en moertjes van joostmoree zag vatte ik het plan op om dit mes opnieuw onder handen te nemen. Boutsjes en moertsjes besteld, pins gesloopt, nieuwe wedge gemaakt (een dikke van palissander) en opnieuw gemonteerd. Het is nog niet helemaal 100% naar mijn zin, maar het is nu wel een functioneel mes geworden:

_MG_8121_lzn-small.jpg

Edited by Guest

Dat ziet er prima uit! Overigens, ringetjes (messing) horen altijd te worden aangebracht aan weerszijden van de tang op het draaipunt. Niet zozeer om ruimte creëren want ze zijn flinterdun doch als lagering zodat de tang de scales niet raakt bij beweging.

J

Ziet er stoer en fris uit, vitrine waardig.

Petje af Henk!

Wel nog een vraag: gaat dat goed met boutje-moertje? Trek je hem niet vast of juist los na verloop van tijd?

En dat is geen commentaar maar puur interesse.

Wel nog een vraag: gaat dat goed met boutje-moertje? Trek je hem niet vast of juist los na verloop van tijd?

En dat is geen commentaar maar puur interesse.

Geen flauw idee, moet je aan joostmoree vragen denk ik. Ik heb zelf de indruk dat ik het moertje net voldoende 'in' het hout trek om het te borgen. Iig met dit olijfhout, en dat is toch vrij hard.