Tati1050 Posted January 29 Share Posted January 29 Nooit een adjustable geprobeerd en dus een beetje nieuwsgierig naar hoe ze mij zouden bevallen. Dus plaatste ik in Markt een berichtje en kreeg ik de kans ze eens aan de tand te voelen: van @ Niek kreeg ik de kans een Merkur Futur kloon te testen en - interessant - @ sandoshave leende me een ‘echte’ Futur als vergelijkingsmateriaal. De eerste krabber die bij me binnenviel was de Merkur Futur kloon. Een heel robuuste, wat log ogende en aanvoelende krabber met een zware scheerkop. Er werd me gezegd dat zo’n Futur een agressieve krabber was, dus was ik wat op mijn hoede toen ik hem een eerste keer probeerde. Ik deed er een ‘bekend’ en vrij mild mesje in, een Gilette 7 o’clock en gebruikte hem in stand 2 voor de eerste twee passes. Dat bleek veel te mild en ik schakelde dus over naar stand 3 voor de derde pass. Het viel aardig mee: geen BBS, maar toch behoorlijk glad. Ik vond de agressiviteit van de kloon nogal meevallen, maar was vooral verbaasd van de akoestische feedback die de krabber afleverde: een mij onbekend, vrij hoog en rasperig geluid dat er mij toe aanzette toch maar even te controleren of het mesje wel goed op zijn plaats zat. Dat bleek het geval… Ook de volgende vier scheerbeurten, ditmaal met een Rapiramesje leverden een soortgelijk resultaat op. Het wat vreemde geluid bleef echter. Een week later kwam een ‘echte’ Merkur Futur aan. Hij kwam in de glanzende chroomuitvoering en voelde ook iets degelijker aan. Misschien lag het aan het gewicht? De kloon weegt 100 gram, de echte Futur 130 gram. Ook deze krabber gebruikte ik vijfmaal, telkens met een Rapiramesje, zodat ik behoorlijk kon vergelijken. Deze ‘echte’ Merkur viel al op omdat het schraperige geluid dat de ik van de kloon al kende, er niet was. Hij schoor m.i. vlotter en lag ook - wellicht omwille van zijn gewicht - vaster in de hand dan de kloon. Het scheerresultaat was echter vergelijkbaar. Ik had net als bij de kloon de indruk dat ik met deze krabber ‘meer mijn best’ moest doen om tot een glad resultaat te komen dan met de Blackland Vector die nog altijd mijn referentiekrabber is. Ik gebruikte de Futur standaard in stand 3 voor de eerste twee passes en in stand 5 voor de derde pass (die mijn kaaklijn moet glad krijgen). Tweemaal gebruikte ik beide krabbers bij dezelfde scheerbeurt: de echte Merkur links, de kloon rechts en vice versa, zonder noemenswaardig verschil. Samengevat: zowel de Merkur Futur als de kloon leverden goede scheerbeurten op. Beide krabbers lijken als twee druppels water op mekaar en verschillen enkel in gewicht (130 vs 100 gr) en uitzicht (chroom vs. mat) van elkaar. Beide worden omschreven als erg ‘agressief’ maar daar heb ik niets van gemerkt. In een Engelse review las ik dat ze zelfs gevaarlijk zouden zijn, wat dan vooral slaat op het wisselen van mesjes (je moet de klikvatting aan de zijkanten vasthouden), maar ook dat is behoorlijk overdreven. Wat me wel een beetje tegenviel is de gladheid van de steel, wat ervoor zorgt dat je wat moet opletten als je de krabber met natte handen hanteert. De eerder logge scheerkop bemoeilijkt soms het scheren onder de neus en links en rechts van de neusvleugels, maar daar vind je snel de juiste houding voor. Als ik zou moeten kiezen tussen beide, zou ik toch voor het origineel gaan, die globaal gezien een betere balans heeft en een wat degelijker indruk geeft. De verrassing kwam weer een week later in mijn brievenbus, een Yaki Final Cut, mij toegezonden door @ Magic666 . Het ging volgens hem over een goedkope en eenvoudige adjustable met een te gladde steel, reden waarom hij dacht hem minder te gaan gebruiken. Deze Yaki oogt mooi, heeft een in vergelijking met de Futur ‘normale’ scheerkop en een handvat uitgevoerd in een chroom boven- en onderzijde en een middenstuk in gunmetal. De steel is met fijne ribbels uitgevoerd en ligt m.i. behoorlijk goed in de hand. Te glad vind ik de steel zeker niet, maar wel wat aan de korte kant (zo’n 1,5 cm korter dan de Merkur). Ook de Yaki gebruikte ik met een Rapiramesje en ik was al na de eerste keer onder de indruk van het resultaat: even goed als de Merkur en de kloon! Met zijn 82 gram is de Yaki de lichtste van het trio, maar dat komt de wendbaarheid van deze krabber alleen maar ten goede. Opvallend is dat ik hem iets lager moet instellen dan de Merkurs (2,2,4 vs. 3,3,5). Het enige nadeel van de Yaki is zijn te korte steel, die ervoor zorgt dat ik mijn wijsvinger bij gebruik op de instelring onder de kop moet houden om vlot te manoeuvreren. De balans van beide Merkurs is dus zeker beter, maar voor het overige enkel lof voor deze Yaki. Ben ik na dit alles ‘bekeerd’ tot één van deze adjustables? Eigenlijk niet. Mijn beste scheerresultaat krijg ik nog altijd van de Blackland Vector met Feather ProGuard mesje en misschien ligt daar nu net het verschil: wellicht bevalt een harder en minder plooibaar SE-mesje me beter dan een DE-mesje? Dit betekent dat de Merkur Futur weer naar zijn vroegere eigenaar terugkeert en dat - omdat de vroegere bezitter me hem cadeau deed - de kloon binnenkort naar een nieuwe liefhebber mag vertrekken. De Yaki (die ik ook cadeau kreeg) hou ik nog even binnen handbereik, want die intrigeert me nog altijd het meest. 8 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartje-p Posted January 29 Share Posted January 29 leuk om te lezen @ Tati1050 , bedankt voor je uitgebreide verslag. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik qua adjustables nooit echt geïnteresseerd ben geweest. Ik heb zelf de Mingshi (futur kloon) gehad, en de Progress XL. Beiden wel in het beginstadium van mijn nat-scheer carrière, dus helemaal representatief is het niet. Maar echt bevallen hebben ze mij nooit. Maar ik heb ondertussen ook geleerd... zeg nooit "nooit" bij deze hobby 2 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ric325i Posted January 29 Share Posted January 29 Qua adjustables heb ik gebruikt: -Rockwell 6C = erg vergevingsgezind scheermes ik gebruik vaak de 4 plaat (nog in bezit) -Parker variant = zeker niet slecht ziet erg vrij agressief uit maar in praktijk goed bruikbaar. (Verkocht) -Gillette slim adjustable = nog wel in bezit maar ik ben er nog niet over uit of ie mag blijven of niet ik scheer er weinig mee. -Karve Christopher Bradley = zeker de C en D platen zijn favo hier erg prettig scheermes. Van dit rijtje gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar de Karve. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartje-p Posted January 29 Share Posted January 29 Oh ja, de Rockwell 6C, Karve CB en Gillette Slim heb ik ook nog gehad. Maar eerste 2 vind ik niet echt adjustables vanwege de losse basisplaten. De Gillette Slim vond ik wel mooi, maar geen meerwaarde t.o.v. andere krabbers die ik toen had. 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tati1050 Posted January 29 Author Share Posted January 29 7 uren geleden, bartje-p zei: leuk om te lezen @ Tati1050 , bedankt voor je uitgebreide verslag. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik qua adjustables nooit echt geïnteresseerd ben geweest. Ik heb zelf de Mingshi (futur kloon) gehad, en de Progress XL. Beiden wel in het beginstadium van mijn nat-scheer carrière, dus helemaal representatief is het niet. Maar echt bevallen hebben ze mij nooit. Maar ik heb ondertussen ook geleerd... zeg nooit "nooit" bij deze hobby Bedankt voor je reactie @ bartje-p . Mij leek zo’n adjustable wel een leuk idee: een razor die zo breed mogelijk toepasbaar is. Maar de resultaten vielen vergeleken met wat mijn SE-krabbers presteren wat tegen… Ik heb nog een vraagje voor je. Niet zolang geleden bood je hier een Leaf Twig aan voor de geïnteresseerde liefhebber. Je organiseerde toen een ‘loting’. Welk programma/internetsite gebruikte je daarvoor? Ik vraag dit omdat ik de Merkur Futur kloon en (wat later wellicht ook de Yaki) op een soortgelijke manier een nieuwe thuis wil bezorgen. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartje-p Posted January 30 Share Posted January 30 7 uren geleden, Tati1050 zei: Ik heb nog een vraagje voor je. Niet zolang geleden bood je hier een Leaf Twig aan voor de geïnteresseerde liefhebber. Je organiseerde toen een ‘loting’. Welk programma/internetsite gebruikte je daarvoor? Ik vraag dit omdat ik de Merkur Futur kloon en (wat later wellicht ook de Yaki) op een soortgelijke manier een nieuwe thuis wil bezorgen. filmpje maken met telefoon (ipad in mijn geval). Website die ik daarvoor gebruik is random.org Succes 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts