Chrispijn2 Posted January 21 Posted January 21 Beste forumleden, Na driekwart-jaar scheren met DE en ongeveer 12 verschillende mesjes hebben gebruikt steekt de Rapira Platinum Lux met kop en schouders uit boven alle andere mesjes. Ik zou die dus graag blijven gebruiken maar de verkrijgbaarheid wordt minder. Herkent iemand van jullie dat de Rapira Platinum Lux een stuk beter is (oké, is subjectief) dan de andere? En weet je toevallig een mesje dat dezelfde eigenschappen heeft of in de buurt komt? Het zou mooi zijn als ik een mesje met dezelfde eigenschappen vind want de Rapira Platinum Lux vind ik zoveel beter dan de rest.
Levi Posted January 21 Posted January 21 Bij https://www.razorbladesclub.com/razorblades/ zijn ze nog beschikbaar. Mocht ik van jou zijn zou ik daar nog slag slaan voordat ze helemaal niet meer verkrijgbaar zijn of als de productie elders verhuisd is. Dan zal de kwaliteit ook niet meer dezelfde zijn. En dat geldt voor iedere Russisch gemaakt mesje, je ziet nu al Astra Superior Platinum gemaakt in India. 1
Chrispijn2 Posted January 21 Author Posted January 21 Ik zou er nu nog wel kunnen kopen maar dan zit ik volgend jaar met dezelfde vraag. Om een of andere reden is voor mij de Rapira Platinum Lux veel beter dan de rest die ik geprobeerd heb. (zijn er ongeveer 12) Weet niet waarom, ben niet deskundig, en hoopte dat een ander merk een gelijksoortig mesje produceert. 1
bartje-p Posted January 21 Posted January 21 Of ze gelijksoortig zijn zegt nog steeds niet zo veel. Blijf een kwestie van uitproberen. Zoals je zelf al gemerkt hebt, is er voor jou 1 van de 12 soorten verreweg het fijnst. Op persoonlijke titel (maar dat zegt eigenlij helemaal niets): Personna comfort coated (lab blues) en Gilletten Platinum en Nacet zijn voor mij erg prettig.
Chrispijn2 Posted January 23 Author Posted January 23 T.z.t. zal ik weer een sample-setje samenstellen. Twaalf mesjes die ik tot nu toe heb gebruikt is best weinig als je ziet hoeveel er bestaan. Van de 12 die ik heb gebruikt liggen de meeste dichtbij elkaar. Misschien merk ik de verschillen niet goed door een gebrek aan ervaring of komen de verschillen niet goed naar voren in een milde krabber. De Astra groen sprong er zeer negatief uit, de Rapira Platinum Lux zeer positief. Wanneer ik weer eens mesjes ga bestellen zal ik er zeker de Gillette Nacet bij doen. Ben nieuwsgierig of ik de scherpte kan waarderen of juist niet. En verder maar wat mesjes proberen van niet-Russische makelij. Aan de andere kant: ik heb me 30 jaar geschoren met Gillette Contour en Mach3. DE is voor mij wel een grote verbetering en straks nog goedkoper ook. Dus ook zonder de Rapira mag ik niet klagen. 2 1 1
mifi Posted January 23 Posted January 23 On 1/21/2024 at 7:24 PM, Levi said: En dat geldt voor iedere Russisch gemaakt mesje, je ziet nu al Astra Superior Platinum gemaakt in India. Ah, is de productie naar India verplaatst? Het was te verwachten dat Gilette uit Rusland zou vertrekken, maar dit is voor het eerste dat ik een merk zie verplaatsen. Ik heb een pak Dorco ST300's uit Vietnam/Zuid-Korea gekocht in plaats van de Astra's, maar de kwaliteit is niet hetzelfde. Ze gaan niet erg lang mee, max zo'n vier scheerbeurten of zo, maar je moet wat voor principes over hebben. Ik ga dat pak opmaken, maar koop ze niet opnieuw, denk ik. Heb je al ervaring met de Astra's uit India opgedaan? Ik ben erg benieuwd hoe dat kwalitatief zal uitpakken. 1
Levi Posted January 23 Posted January 23 @ mifi de Indiase zijn al beschikbaar bij Rasoigoodfellas, ik heb ze nog niet geprobeerd. Wellicht bestel ik ze mee bij een volgende bestelling. 1 1
Julyan Posted January 28 Posted January 28 Gillette Perma-Sharp, Gillette Nacet komen nog uit de fabriek in sint petersburg. Nacet is een van mijn favorieten. perma-sharp heb ik nog niet geprobeerd maar schijnt ook goed te zijn. 2
Chrispijn2 Posted January 29 Author Posted January 29 Wanneer Gillette Perma-Sharp en Nacet ergens anders geproduceerd gaan worden kan ik die proberen. Wanneer deze mesjes van de westerse markt verdwijnen hoef ik ze niet. Het is me totaal niet duidelijk waarom de Rapira Platinum Lux me zo goed bevalt. Scherpte, coating, staalsoort of andere eigenschap? Zou ik dat weten dan kan ik gericht een alternatief zoeken. Nu is het een kwestie van veel mesjes proberen en hopen dat er goede (voor mij dan) bij zit. 2
JvdK Posted January 29 Posted January 29 Dat is inderdaad de vraag der vragen; wat is dé reden dat het ene DE-mesje me beter bevalt dan de andere? Hét antwoord is, door alle variabelen waar je mee te maken hebt, niet echt te geven. De grootste spelers zijn o.a.: je scheertechniek, de gevoeligheid van je huid, de groei en stugheid van je baardharen, de scherpte van het mesje, de samenstelling van het gebruikte staal, de gebruikte plating (niets, chroom, platinum, iridium enz), geometrie van je scheermes (bladegap en blade exposure), kwaliteit van je scheerschuim… Daarnaast spelen nog wat “kleinere” variabelen mee zoals douche je van te voren, haast of geen haast, kater of geen kater enz. enz. Het mooie is dus dat er hierdoor altijd iets nieuws te ontdekken valt. Op een gegeven moment merk je dat in de ene krabber een bepaald type DE-mesje meestal het prettigste werkt. Dat betekent alleen wel dat als je meerdere krabbers hebt, je vaak meerdere verschillende DE-mesjes op voorraad hebt liggen 😁😉 2 1
Chrispijn2 Posted January 29 Author Posted January 29 (edited) Toch zou ik een aantal zaken die je noemt eerder als constanten zien. Ik heb de pech dat ik met DE-scheren ben begonnen op het moment dat er nog volop Russische mesjes te koop waren en dat dit nu minder wordt. Als het moet kan ik nog een beetje variëren met basisplaatjes, heb er drie. Uitgangspunt is dat ik me dagelijks moet kunnen scheren zonder huidirritatie. En liefst geen aftershavebalsem nodig hebben om dit te bereiken. Ik zou wel weer wat verschillende mesjes willen bestellen maar voel me een beetje bewaard om een kleine order te plaatsen en heb verder nog niets nodig. Dan maar even wachten tot ik een order kan samenstellen die voor de webwinkel de moeite waard is. Edited January 29 by Chrispijn2 spelfout 2
JvdK Posted January 29 Posted January 29 Ik hou graag rekening met een webshop, maar dat gaat tot een zekere hoogte. Als ze een bestelling van 100 of 200 DE-mesjes niet interessant vinden dan komen ze er vanzelf achter dat “kruimels ook brood is” (uitspraak heb ik deze week geleerd). als je zó veel plezier beleeft aan een Russisch Rapira Platinum Lux mesje dan zou ik het wel weten. Dan bestel je er 300 en daar kan je zo’n 5 tot 6 jaar mee vooruit (o.b.v. 6 a 7 scheerbeurten per mesje). Tegen de tijd dat die op zijn ziet de wereld er al weer heel anders uit 😉 2 1
Julyan Posted January 29 Posted January 29 als ze ergens anders geproduceerd gaan worden zullen ze waarschijnlijk niet meer zo goed zijn. maar de tijd zal het leren. de rapira's komen uit dezelfde fabriek. 3
Robert79 Posted August 3 Posted August 3 Op 29-1-2024 om 17:07, Julyan zei: als ze ergens anders geproduceerd gaan worden zullen ze waarschijnlijk niet meer zo goed zijn. maar de tijd zal het leren. de rapira's komen uit dezelfde fabriek. Nee, de Rapira komt uit Moskou vandaan. 10 jaar geleden heb ik er hier een stukje over geschreven 1
Julyan Posted August 4 Posted August 4 6 hours ago, Robert79 said: Nee, de Rapira komt uit Moskou vandaan. 10 jaar geleden heb ik er hier een stukje over geschreven was inderdaad in een ander draadje al duidelijk geworden dat er twee fabrieken waren met hun eigen merken st Petersburg (P&G. gillette etc) en Moskou (rapira, ladas vokshod, etc) 1
Recommended Posts