Jan Zoethout Posted January 17 Posted January 17 Pass-around Greencult 2.0 Eind december startte Mauriche Kroos weer met een pass-around van een krabber – ditmaal de Greencult 2.0. Aan mij de eer om als eerste deze fraaie krabber te testen. Vrijdag 22 december 2023 kwam Mauriche Kroos persoonlijk de krabber overhandigen. Een hele fraaie krabber Greencult 2.0 met 4 baseplates. Alles uitgevoerd in RVS. Het geheel ziet er netjes uit – met een gematteerd oppervlak. Het greepje is ongeveer 88 mm lang. Een paar foto’tjes: De baseplates: De baseplates zijn genummerd van 1 (I) tot 4 (IV), met oplopende gap en exp(osition) Van de gap hoef je je niet teveel aan te trekken, belangrijker is de exposition – de hoeveelheid millimeters dat de snijkant van het mesje uitsteekt boven het scheeroppervlak. Voorbeeld: de eerder geteste Hone 15s had een gap van 1.2 mm en een exposition van 0 – zo mak als een lammetje …. Enfin – de baseplates op een rijtje: Baseplate I Gap 0.45 mm, exp. (exposition) 0.05 mm Baseplate II Gap 0.65 mm, exp. 0.10 mm Baseplate III Gap 0.85 mm, exp. 0.15 mm Baseplate IV Gap 1.05 mm, exp. 0.20 mm Een aardig detail is dat het nylon ringetje dat moet voorkomen dat het greepje en de baseplate elkaar beschadigen, geÏntegreerd is in het greepje: Een los nylon ringetje, zoals die bij sommige krabbers geleverd wordt, raak ik zelf geheid kwijt … Als eerste actie in de testreeks besloot ik voor een “kennismakingsrondje” te gaan – om een eerste indruk te krijgen. Zaterdag 23 december: Als liefhebber van OC en mild greep ik naar plaat II. Mesje Gillette 7 O'Clock Permasharp Stainless (groene pakje) (3). Dit was een comfortabele scheerbeurt met mooi glad resultaat. Zondag 24 december: Plaat I. Mesje Gillette 7 O'Clock Permasharp Stainless (4). Zeer milde scheerbeurt, misschien wel tè … Maandag 25 december: Plaat III. Mesje Rapira Platinum Lux (1). Hiermee moest ik wel wat beter opletten. Zeer glad resultaat. Dinsdag 26 december: Mesje Rapira Platinum Lux (2). Met beleid geschoren – voor mij waarschijnlijk niet voor dagelijks gebruik. Jammer – want OC …. 😉 Na het kennismakingsrondje een wat uitgebreidere test - 4 maal 5 dagen scheren met de verschillende baseplates. Volgorde: 5 x met baseplate II – 5 x met baseplate I – 5 x met baseplate III – 5 x met baseplate IV. Baseplate II 1 x met Rapira Platinum Lux mesje – 4 x met Rockwell Razors Stainless Steel mesje. Ook weer 5 comfortabele scheerbeurten met een glad resultaat. Baseplate I 3 x met MEM SuperSilver Platinum mesje – 2 x met Polsilver Stainless mesje. Wederom comfortabele scheerbeurten met een glad resultaat. Baseplate III 2 x met Polsilver Stainless mesje – 3 x met Rapira Platinum Lux mesje. Met deze combinatie moest ik goed opletten, verder geen problemen met een glad resultaat. Baseplate IV 4 x met Ladas Super Stainless mesje – 1 x met Lord Super Stainless mesje. Met deze combinatie moest ik heel goed opletten, voor mij niet echt voor dagelijks gebruik. Geen ongelukjes, glad resultaat. Wel moet ik opmerken dat ik weinig tot geen verschil voel tussen de mesjes, met al mijn mesjes ben ik wel vrienden …. Conclusie: Dit is een hele mooie degelijke krabber met 4 baseplates – alles keurig afgewerkt. Keuze van de baseplates is persoonlijk – ikzelf zou voor baseplate II gaan, voor anderen is baseplate I of IV meer geschikt (of is baseplate III prettiger ?). 7 3
koenfucius Posted January 17 Posted January 17 Dank je, @ Jan Zoethout Heb je ook de originele GreenCult geprobeerd en zo ja, waar situeert zich die? baseplate III? 1
Jan Zoethout Posted January 17 Author Posted January 17 Ik ben me niet bewust van een "originele" Greencult - ik ken alleen maar deze, de Greencult 2.0 met 4 baseplates ... 2
koenfucius Posted January 18 Posted January 18 Oorspronkelijke Green Cult (geen verschillende basisplaten). Goeie krabber. 2
Recommended Posts