Jump to content

Recommended Posts

Posted

Heeft iemand een verklaring waarom de scheermesjes aan de zijkant van de krabber uit moeten steken?

De oude DE's hebben het en de nieuwe nog steeds. De zijkanten van de mesjes zijn dan wel niet geslepen maar doordat het metaal zo dun is zijn ze toch scherp. Ik heb er ooit in gegrepen met het losschroeven voor het verwisselen van een mesje (niet doen). En ik scheer mijn hoofd er ook mee kaal dus wellicht herkenbaar voor anderen die dit ook doen... als je niet oplet snij je jezelf aan de achterkant van je oorschelp... ik trap er nog wel eens in.

Plaatjes voor de duidelijkheid waar ik het over heb. Als je goed kijkt hebben ze het beide.

bty9.jpg

En dan heb ik het over dit uitstekende stukje blade...

du54.jpg

Niet dat het iets uithaalt maar iemand die de zin van deze logica begrijpt? :?

Ik ben benieuwd...

Grt Mars

Posted

Omdat ze zo op hun plaats worden gehouden en er makkelijk (en veilig) uit te halen zijn. In de zijkanten zit een kleine inkeping (in elk geval bij alle krabbers die gebaseerd zijn op de Gillette Tech, maar mijn EJ heeft het ook) waardoor het mesje zo vast komt te liggen en het is veiliger het mesje bij de zijkanten vast te pakken bij het er uithalen dan bij het snijvlak ;)

Posted

kan niet direct een logische uitleg geven maar bij sommige krabbertjes ben ik al blij dat ze uitsteken omdat de fabrikant nagelaten heeft om de geleidingen waar het mesje in ligt zo te maken dat ze precies passen en niet kunnen bewegen. Dus bij het inleggen is het vaak zaak om door middel van de uitstekende kanten het mesje zo te plaatsen dat de snede aan beide kanten gelijk komt te liggen.

Een goed voorbeeld van hoe het naar mijn mening zou moeten zijn de Tradere krabbertjes, nooit geknoei. Slecht is dan weer de Fatip waar ja altijd moet zitten prutsen voor het goed is. Maar hier kan je tenminste nog door de zijkanten die uitsteken de boel uitlijnen. Bij de iKon slant bijvoorbeeld zitten ze verborgen maar het mesje zit niet uitgelijnd en dat is dubbel moeilijk.

Posted

Bij mijn krabbers valt het mesje zo ook precies op zijn plaats. Hier zie je dat ook, door die hogere hoekjes komt het mesje vast te liggen. En bij het er uithalen is het ook gemakkelijk dat je hem zo bij de zijkanten op kan liften.

a6f8417d-f632-f321.jpg

Posted
het is veiliger het mesje bij de zijkanten vast te pakken bij het er uithalen dan bij het snijvlak ;)

Zo heb ik het nooit bekeken maar daar heb je absoluut gelijk in :D

Bij de iKon slant bijvoorbeeld zitten ze verborgen maar het mesje zit niet uitgelijnd en dat is dubbel moeilijk.

Die iKon Slant vind ik zo'n raar model, wellicht heerlijk om mee te scheren maar ik kan me daar niet toe zetten.

Conclusie: ik moet gewoon wat beter opletten en iets minder LEO zijn (lomp en onhandig)

Posted

Mijn Merkur Vision heeft zo'n vlinder "deksel". Die omsluit het mesje in z'n geheel, in tegenstelling tot de Gillette.

4E7TYLqf

Hier zie je gelijk hoe lomp groot zo'n Merkur is. :oops: (scheert wel fijn)

Posted

Dat klopt. Daarvoor moet je hem op de kop houden en even schudden of op de wastafel tikken om het mesje eruit te laten vallen.

Posted

Eigenlijk lag het antwoord idd voor de hand, maar zoals altijd let je nooit op de gemakken maar sneller op de ongemakken.

@ PI56: Die Merkur is idd een loeder zeg :shock: Ik heb zelf nog nooit een vlindersluiting gebruikt/gehad.

Bedankt allemaal voor de uitleg en de leuke plaatjes