joostmoree Posted December 15, 2013 Share Posted December 15, 2013 Heren, In een andere thread had ik medegedeeld de Unknown Soldier die van zijn scales was ontdaan en na aanpassing op een Gong zijn gezet, nieuwe scales van Cocobolo zou krijgen. Daar gisteravond mee aan de slag gegaan. Na afronding van het schuurwerk bleken ze te fijn en te elegant voor de U.S. die gezien zijn postuur wat potigs moet hebben. Ik heb de scales vervolgens afgebouwd en op een Dovo (een andere dan die van de royal white Ebony) gemonteerd. Het enige waar ik niet helemaal tevreden over ben is de wegde. Ik heb RW Ebony gebruikt. Ik had beter hertshoorn of rendierhoorn kunnen toepassen. De scales zijn echter zo dun dat ik de wedge niet meer zonder de zaak te mollen er afkrijg. Bijgaand een paar plaatjes. J Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted December 15, 2013 Author Share Posted December 15, 2013 vervolg Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted December 15, 2013 Author Share Posted December 15, 2013 laatste Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted December 15, 2013 Share Posted December 15, 2013 Weer een mooi produkt. Waarom ben je niet tevreden over de wedge? De kleur komt op de foto aardig overeen met de goudkleur op de kopse kant van het mes. Voor mij misstaat het niet. De scales passen mooi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted December 15, 2013 Share Posted December 15, 2013 Wedge is mooi, vergeet niet dat als je aan iets werkt je altijd kritischer bent dan iemand die meteen het eindproduct voor ogen krijgt. De scales accentueren de goudopdruk van het mes heel mooi en laten die ook voor een heel groot deel zien. Zeker geslaagd! Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted December 15, 2013 Author Share Posted December 15, 2013 Dank Snuff voor je geruststellende woorden. Voor wat betreft: "een groot deel zien" zij benadrukt dat voor de foto het mes een stukje uit de scales is getild om te laten zien hoe mooi "dead center" het mes sluit. Dat precies sluiten is een positieve obsessie voor mij. Ik kreeg dat vroeger niet direct goed. Totdat de timmermanswijsheid mij werd opgedrongen dat bevestigings - en draaipunten in het materiaal moeten worden aangebracht vanuit een volkomen platte vlakke positie van het basismateriaal, alzo voordat een verdere bewerking daarvan (ronding) plaatsvindt. Het valt of staat met haaks werken. Open deur. Intrappen. Het pivotgat wordt dus al aangebracht zodra de scales uit de plank zijn gezaagd en volkomen gevlakt. J Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted December 15, 2013 Author Share Posted December 15, 2013 Lees voor: "Dank Snuff voor je geruststellende woorden.", het volgende: " Dank Pi & Snuff voor jullie geruststellende woorden." J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted December 15, 2013 Share Posted December 15, 2013 Vergeet ook niet dat als iemand kundig blijkt te zijn het peil van kritiek hoger ligt dan bij iemand die een op een niveautje lager zit (waarvoor ik trouwens evenveel respect heb want iedereen doorloopt stages die leiden tot meer perfectie). bij nogmaals bekijken van de foto's vraag ik me af of de snee van het mes op de wedge rust (moeilijk te zien op foto DSC04817)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted December 15, 2013 Author Share Posted December 15, 2013 Snuff, Het mes valt komen vrij tussen de scales en van de wedge. Er zit op de grootste lengte van het mes in gesloten toestand ca 2 mm ruimte tussen de uiterste van de teen daarvan en de wedge. Had 1 mm moeten zijn. J Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted December 15, 2013 Share Posted December 15, 2013 Op de eerste twee foto's van de tweede post zie je dat er voldoende ruimte zit tussen het mes en de wedge. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Posted December 16, 2013 Share Posted December 16, 2013 Mooi geworden! Over cocobolo, ik weet dat sommige mensen daar allergisch voor zijn. Er worden ook klarinetmondstukken van gemaakt (dure!), maar sommige mensen reageren daar heel sterk op. Of iedere dag een kwartiertje een scheermes vasthouden genoeg is om een reactie uit te lokken weet ik niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel Posted December 16, 2013 Share Posted December 16, 2013 Was het niet het stof van cocobolo agv het bewerken? Daar is iets mee, heb daar al meerdere houtbewerkers over gehoord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Posted December 16, 2013 Share Posted December 16, 2013 Was het niet het stof van cocobolo agv het bewerken? Daar is iets mee, heb daar al meerdere houtbewerkers over gehoord. In dit geval ging het om klarinettisten met een opgezwollen mond en keel na een tijd op een cocobolo mondstuk of tonnetje blazen. Maar misschien zat daar nog een restje houtstof in? Ik dacht dat het meer om de dampen / gassen vanuit het hout ging. Ik weet niet hoe het reageert met condens of speeksel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
joostmoree Posted December 16, 2013 Author Share Posted December 16, 2013 Ik citeer: Care must be used when cutting Cocobolo, as the wood's oils can induce allergic reactions if inhaled or exposed to unprotected skin and eyes. A dust collection system, coupled with the use of personal protective equipment such as respirators, is highly recommended when machining this wood. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts