Jump to content

Is dit mes geschikt voor een beginner?

Edsel

Recommended Posts

Ik wil proberen of het scheren met een straight razor iets voor mij is. Op Marktplaats heb ik op de volgende advertentie geboden:

http://www.marktplaats.nl/a/antiek-en-kunst/antiek-overige/m750570252-open-scheermes-omega-werk-solingen.html

k kan het overnemen voor €20,00 incl. verzendkosten. Nu vraag ik mij af of dit een geschikt mes is voor een beginner en wat ik nog meer nodig heb om deze vorm van scheren uit te proberen.

Als het mes scheerklaar wordt geleverd , dan ja!

Wat je verder nodig hebt is:

1. Een strop, voor elke scheerbeurt is het aan te raden om te stroppen.

2. Geduld :)

3.Later kun je gaan kijken naar slijp pasta's of stenen, Kijk eerst maar eens of de manier van scheren jouw bevalt.

Bedankt voor jouw reactie. Uit de advertentie begrijp ik dat het mes scheerklaar wordt geleverd. Op de foto' s zie ik geen beschadigingen aan het blad.

Als ik een scheerstrop koop, moet ik dan ook nog een pasta o.i.d. aanschaffen om de strop te onderhouden?

Geduld is voor mij wel een uitdaging :oops:

Met een strop moet je zeker een tijdje vooruit kunnen.

Het varieert per persoon natuurlijk en of je de snede niet beschadigt :). ik kan zeker 10 tot 15 keer scheren voordat ik hem bijwerk .

Pasta is voor het bijwerken pas aan de orde , dit kan op balsa hout of een andere strop.

Voor het scheren is het aan te raden om een " schone " strop te gebruiken.

Met respect Buffel maar Edzel, begin hier niet aan. Ik ga je dit als oude verdrietige eenzame wolf morgen - zie net dat het over twaalf is - uitleggen.

Joost

Ben ook wel nieuwsgierig naar de uitleg. ;)

Waarom zou deze vent hier niet aan moeten beginnen?

Met respect Buffel maar Edzel, begin hier niet aan. Ik ga je dit als oude verdrietige eenzame wolf morgen - zie net dat het over twaalf is - uitleggen.

Joost

Wel flauw ons tot zondag laten wachten....

Ik heb een aantal messen van Marktplaats gekocht. Vaak prima, soms pech. Deze verkoper ken ik niet, maar hij is vrij specifiek in hoe hij het mes scheerklaar heeft geslepen, het zal dus wel niet uit zijn duim zijn gezogen. Dan blijft dat niet iedereen hetzelfde scheerklaar vindt. Wat jij ervan vindt, kom je maar op 1 manier achter en dat is kopen en proberen.

Het mes ziet er op de slechte foto's best goed uit. De prijs is redelijk standaard voor een oud redelijk net mes met goede snede.

Als je meer op zeker wilt spelen, Barbershop Classics The Shaving Shop heeft ook 2e hands messen (en nieuwe) die in mijn ervaring scheerklaar geslepen zijn.

Je zou nog even kunnen vragen om wat betere foto's dan die uit een telefoon dan kan je misschien net wat meer zien en je duidelijkheid verschaffen.

Wat betreft messen via marktplaats. Heb er gekocht die meevielen maar ook die tegenvielen. Idd zit er een verschil in de beleving van mensen wat ze verstaan onder scheerklaar, maar ook zaken als roest, pitting etc. Het mes kan prima geschikt zijn maar probeer gewoon wat betere foto's te krijgen voor de zekerheid. En bij twijfel, niet doen, staan er genoeg op MP en zelfs hier worden regelmatig goede messen aangeboden voor eerlijke prijzen.

Heren,

Ik had een verbindingsprobleem en was van mening dat mijn korte boodschap niet werd verstuurd. Dat bleek vanmorgen wel het geval te zijn geweest en maar liefst drie maal.

Edsel, ik val de vorige schrijvers bij. Een oud scheermes is net als een oude auto. Kopen is meestal geen probleem maar hem rijdende houden wel. Je hebt kennelijk een klein budget dus ik zou beginnen met het zoeken naar een spanriem. Deze heeft een zijde die behandeld is met chroomdioxide (crox in de wandeling) en een naturel lederen zijde. Als je namelijk niet kan stroppen dan wordt het met het scheren niks. Meer dan een spanriem heb je in den beginne niet nodig om je mes te onderhouden.

Spaar vervolgens nog even door zodat je een mes kan kopen waarvan je zeker weet dat het klopt.

Naast de al genoemde Barbershop kan ik je een zeer betrouwbare handelaar adviseren met wie veel zaken heb gedaan en als hij iets bijzonders heeft, nog steeds doe. Zijn tweedehands messen zijn te verkrijgen vanaf ca. £ 40,00. Zijn messen zijn niet scheerklaar maar er zijn vast leden van dit forum die dat even voor je willen doen.

zie: http://www.taylors1000.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Joost

Edited by Guest

Heren, allemaal van harte bedankt voor de goede adviezen. Toch wel een voordeel als je aangesloten bent bij een actief forum :D

Ik heb betere foto's opgevraagd en deze ontvangen:

[attachment=1]photo.jpg[/attachment]

en

[attachment=0]photo(1).jpg[/attachment]

Ik heb er absoluut geen benul van, maar wat denken jullie? Is het mes de moeite waard of moet ik het voorbij laten gaan? :cry:

Heren,

Ik had een verbindingsprobleem en was van mening dat mijn korte boodschap niet werd verstuurd. Dat bleek vanmorgen wel het geval te zijn ge te zijn geweest en maar liefst drie maal.

Edsel, ik val de vorige schrijvers bij. Een oud scheermes is net als een oude auto. Kopen is meestal geen probleem maar hem rijdende houden wel. Je hebt kennelijk een klein budget dus ik zou beginnen met het zoeken naar een spanriem. Deze heeft een zijde die behandeld is met chroomdioxide (crox in de wandeling) en een naturel lederen zijde. Als je namelijk niet kan stroppen dan wordt het met het scheren niks. Meer dan een spanriem heb je in den beginne niet nodig om je mes te onderhouden.

Spaar vervolgens nog even door zodat je een mes kan kopen waarvan je zeker weet dat het klopt.

Naast de al genoemde Barbershop kan ik je een zeer betrouwbare handelaar adviseren met wie veel zaken heb gedaan en als hij iets bijzonders heeft, nog steeds doe. Zijn tweedehands messen zijn te verkrijgen vanaf ca. £ 40,00. Zijn messen zijn niet scheerklaar maar er zijn vast leden van dit forum die dat even voor je willen doen.

zie: http://www.taylors1000.com/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Joost

Als je hem mailed wel. Tony heet hij toch?

Maakt hij hem ook scheerklaar voor je. Alleen standaard doet hij dit niet dus je moet er expliciet om vragen.

Ja! Tony Holmes is zijn naam. Hij doet het maar vraagt daar een paar Ponden voor. En terecht natuurlijk. Als je een forumlid vindt dat het geen probleem vindt om het klusje op te knappen dan zit je altijd met de portokosten heen en terug. Dus scheerklaar maken door Tony is eigenlijk geen slechte keus. Ik heb nooit van die service gebruik gemaakt omdat ik het altijd zelf heb gedaan. Maar behoudens mijn 16.000 grit Shapton had ik alle stenen al voordat ik met straights begon in verband met onderhoud van mijn collectie Japanse keukenmessen. Terzijde. Daarmede vanmiddag 3,5 kilo American Grain Fed Picanha geportioneerd. Het was weer genieten.

Groet,

J

Edited by Guest

Edsel,

Niet doen. Het mes ziet er niet uit. Je krijgt de flanken niet opgeknapt. Het heeft een hele zware honewear aan de teen en aan de top van de spine. De geometrie klopt niet meer. Ik wil niet zeggen dat het te duur is. Maar de kwestie is dat je niet voor een mooie prijs rotzooi in huis moet halen. Daar is de hele belevingswereld van straight shaving te mooi en te kostbaar voor.

J

Maar behoudens mijn 16.000 grit Shapton had ik alle stenen al voordat ik met straights begon in verband met onderhoud van mijn collectie Japanse keukenmessen.

Meer daarover in de slow chat?

PKRussel heeft daar een punt je zou inderdaad kunnen gaan voor eentje aangeboden door een forumlid.

PKRussel heeft daar een punt je zou inderdaad kunnen gaan voor eentje aangeboden door een forumlid.

Ik heb al gekeken naar de aangeboden messen, maar datgene wat ik zoek is al verkocht. Als beginner zoek ik een 5/8 hol geslepen met ronde punt. Ik heb gevraagd of het mes van Buffel nog te koop is, maar hij wacht op de buitenlandse fora waar hij het aangeboden heeft. :?

Ik vind zelf het getoonde mes er best redelijk uitzien hoor, niet scheerklaar want er is wat oxidatie op de snede te zien maar zeker geen weggooier. Ook de honewear op de punt valt reuze mee en zo een smile op het einde vind ik zelf juist erg prettig scheren. Ontstaat door het oplichten van het mes aan het einde van een slag bij het slijpen en is door op dezelfde wijze te slijpen niet moeilijk om scheerklaar te maken, enige ervaring is hier wel aan te bevelen om het niet steeds erger te maken.

Ik heb een hele oude Wade and Butcher waar dit nog wat meer uitgesproken aanwezig is en die scheert nog steeds erg prettig. Zo een smile aan de tip is erg handig op plekken waar de huid wat hol is zoals naast de adamsappel wat met een volledig recht mes soms moeilijk te bereiken is.

Allemaal bedankt voor de adviezen; ik heb toch maar besloten af te zien van de aanschaf van het mes. :oops: Van Buffel heb ik een link gekregen naar een verkoper op Marktplaats waar hij goede ervaringen mee heeft. :ugeek::ugeek::)

Ik ga contact met deze verkoper opnemen om te kijken wat hij te bieden heeft.

Inmiddels heb ik in vraag en aanbod van dit forum een gezocht advertentie geplaatst....