Levi Posted October 22, 2023 Share Posted October 22, 2023 Na een tijdje te kopsoppen heb ik gemerkt dat sommige scheerkwasten niet geschikt zijn om te kopsoppen en daarom heb ik dit draadje gemaakt om al die ervaringen te beschrijven. Mocht je een kopsopper zijn die op zoek is naar een nieuwe kwast is het interessant om hier eens te kijken. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Levi Posted October 22, 2023 Author Share Posted October 22, 2023 Simpson heeft sinds kort hun synthetische Platinum knopen vervangen door een nieuw type haar. De knopen zijn dichter en hebben meer ruggengraat. Daarom is het moeilijker om die te laten opengaan op het gezicht bij het kopsoppen. De haren voelen ook stug aan op het gezicht en dat heeft een heel onaangenaame prikkel. Het voelt bijna aan als naalden op het gezicht. Daarom zou ik deze totaal niet aanbevelen voor een kopsopper. Tenzij je echt olifantenhuid hebt 😅😆. 6 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mifi Posted October 22, 2023 Share Posted October 22, 2023 2 hours ago, Levi said: Na een tijdje te kopsoppen heb ik gemerkt dat sommige scheerkwasten niet geschikt zijn om te kopsoppen en daarom heb ik dit draadje gemaakt om al die ervaringen te beschrijven. Mocht je een kopsopper zijn die op zoek is naar een nieuwe kwast is het interessant om hier eens te kijken. Mee eens. Ik heb zelf, om iets toe te voegen, matige ervaringen voor kopsoppen met de twee varkensharen kwasten die ik heb. Dat zegt niks over de kwaliteit van de scheerborstels als je ze met een kom gebruikt, maar voor kopsoppen vond ik ze persoonlijk minder prettig. Ik heb een Omega 48 (zie plaatjes hieronder) en een varkensharen kwast van Wilkingson Sword geprobeerd. Voor kopsoppen heb ik juist uitstekende ervaringen met mijn twee synthetische kwasten van Yaqi, een 24 en een 26 (niet op afbeelding). 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
bartje-p Posted October 22, 2023 Share Posted October 22, 2023 Iets met smaken. Die yaqi timber wolf is mij veel te springerig. De omega 49 daarentegen is heerlijk zacht op het gezicht (mits goed ingewerkt), en houdt warmte ook lekker vast. Beste syntheet voor mij tot nu toe: Muhle STF in maat M. 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Woodface Posted October 22, 2023 Share Posted October 22, 2023 Ligt het aan de kwast of aan de sopper??😉 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mifi Posted October 22, 2023 Share Posted October 22, 2023 1 hour ago, Woodface said: Ligt het aan de kwast of aan de sopper??😉 Wat denk jij dat het antwoord is op deze, waarschijnlijk retorisch bedoelde, vraag? 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niek Posted October 22, 2023 Share Posted October 22, 2023 Als een boer niet zwemmen kan, ligt het aan het water. 😉 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Coenetje Posted October 23, 2023 Share Posted October 23, 2023 Leuk onderwerp! Zoals zoveel in onze kneuterige hobby is de term uekaz / ymmv nogal duidelijk van toepassing. Mijn eigen voorkeur is sinds kort de nieuwe G5C in 24mm, ik heb sowieso een voorkeur voor niet al te grote knopen en de 24mm is voor mij perfect. Backbone, splay en de zachtheid van de tips voelen als een stevig maar zijdezacht wolkenkussentje. Wel massage, geen gekras, wel snelle kwaliteit van schuim, geen gedoe van natuurlijke haren zoals laten weken of inwerktijd, wel betaalbare kwaliteit, geen ethisch dilemma rondom dierenleed ... Win win win. 7 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts